Kuulostaa aivan uskomattomalta. Epäilen, että nyt jotain työvaiheita pielessä kun ei yksinkertaisesti noita kukaan uskalla liian tiukalle kiristää. Tsekkaas tuo linkki ja kerro missä nyt menee pieleen: Puuhastelijan ohjeet etupyörän irroitukseen(Aku313 @ Touko. 05 2009,08:41) kirjoitti
Tuohon vielä voisi lisätä, että kannattaa varata vanha mopon/auton rengas jonka päällä etu/takatassua säilyttää. On huomattavasti ystävällisempi tapa jarrulevyille kuin tallinlattia.
No, siellä on nyt rasvat vaikuttaneet yön yli, joten uusi yritys tänään...
Onhan toi etupyörä tietysti ollut aika kauan avaamatta, koskapa pyörä on vm 2005, rekistöröity 2007 ja alkuperäinen eturengas vielä alla!! ;)
Kawasaki KMX 125 -> Honda CB 350 Twin -> Suzuki GSX 750 -> Suzuki Bandit 1200 N -> Yamaha FZS 1000 -> Yamaha MT-01 -> Yamaha FZ1N -> Kawasaki Z 1000 SX -> Yamaha MT-09 -> Kawasaki Versys 1000 -> Suzuki Katana 1000
Jotkut m*lkut pulttavat ko akselin renkaanvaihdossa pulttipyssyllä mukavan kireälle *(ss454 @ Touko. 05 2009,08:54) kirjoitti
Omasta silloin joskus kun eturengasta irroittelin, joutui kaveri pitämään pärrästä kiinne kun minä koko painollani pompin avaimen päällä..
04 Buell xb12s
Jälkiviisastelua, mutta muistithan puhaltaa kompuralla kaikki hiekat ym. moskat sieltä kolosta pois, ennen kuin otit tulpan irti.(Taiska @ Touko. 03 2009,11:30) kirjoitti
-
Päivitetäänpä sen verran tilannetta, että akseli irtosi tänään komiasti!Ja uusi rengaskin jo alla, eli ei muuta kuin kovaa ajoa! BTW hain Pilot Road 2 rinkulan eteen ja tuntuu varsin hyvältä...
Kawasaki KMX 125 -> Honda CB 350 Twin -> Suzuki GSX 750 -> Suzuki Bandit 1200 N -> Yamaha FZS 1000 -> Yamaha MT-01 -> Yamaha FZ1N -> Kawasaki Z 1000 SX -> Yamaha MT-09 -> Kawasaki Versys 1000 -> Suzuki Katana 1000
eipä tuonne tulpan koloon ainakaan itsellä ollu edes pölyhiukkasta päässy, sen verta tiiviit tuntuu nuo hatut olevan...tiedä häntä sitten löytyykö niistäkin muita malleja..?(jj.lehtio @ Touko. 05 2009,16:17) kirjoitti
ZsäpäDäpä
Tuntui ne tulpanhatut olevan sen verran tiiviit/hyvin kiinni, että en usko että sinne mitään ylim.on päässyt. Eli enpä sen kummemmin puhallellut.
Onko muuten kukaan vaihtanut fasun takakeinun heloja?
Ohje antaa sinne 1mm max välyksen.. itellä tuntuu aika selkeä klappi siellä. Ajossa ei mitään ihmeitä huomioita.
Riippuen mitä tuolla tarkoitat, mutta jos tavoittelet kuvan mukaista jälkeä niin kyllä:
Vaihdossa sisään sopii SFK NK25/16 x 4kpl
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
Eli varaosia ko.hommaan ei tarvitse kuin kyseiset laakerit (4kpl) ?
Mites maantiesika onko vaihtotyö hankala tehtäväksi omassa tallissa, tarvitseeko mitään erik.työkaluja ?
Koiranluut, orkkiksesta -5mm. Tukevoittavat (korottaa hieman) perää ja ovat aika must 2 päällä ajossa. 20€+pk satsi ko. pyörään, laserleikatut, rosteriset.
Yv:llä saa kiinni
<p>oli miten oli, mutta näin on</p>
^^ Etralta lakrut ja purkki vaseliinia ja kumipamppu valmiiksi. Homma oli mielestäni yllättävänkin helppo haarukan irroituksen ja kiinniheiton osalta. Ainut ahdas paikka on jousen alapään ja keinun väliin jäävä tila, kun jousen alapultti on irti. Voi tietysti purkaa enemmänkin eli keinun pois, mutta mahtuu akselipesä välistä juuri ilmankin. Laakerit eivät ole lujassa, ja sopivalla putkenpätkällä koputtelee nätisti pihalle vastapuolelta.
Omassa tallissa tein, ja räikkää ja hylsyjä kummempia työkaluja en käyttänyt. Pari tuntia meni purku ja kasaus pois lukien aika mitä meni lakrujen metsästykseen ja homman suunnitteluun. Samalla kun se haarukka oli siinä kourassa, niin piti tietysti pestä tärpätillä kauttaaltaan, kun on normaalisti hankalassa paikassa ja mallinen
Edittiä: Kellään jemmassa eturenkaan laakereiden koko? Pitäisi laittaa uudet SKF rullat varmuuden vuoksi, kun reissua pukkaa päälle...
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
Tossahan noi taas on, SKF:ltä muistaaksen ei näitä löydy. NSK ja Koyo löytyyp ainakin.(maantiesika @ Touko. 13 2009,15:11) kirjoitti
Front Wheel Bearings & Seals
2 off 60/22 2RS sealed race ball bearings
2 off 28mm x 44mm x 7mm seals
Rear Wheel Bearings & Seal
1 off Koyo or INA sealed needle bearing ref BKM354220-1UU
1 off 60/28 2RS sealed race ball bearing
1 off 35mm x 52mm x 8mm seal
1 off Koyo 62/28 2RS sealed race ball bearing
1 off 40mm x 58mm x 7mm seal
Tapered Steering Head Bearings)
1 off Koyo 32005JR taper roller bearing - internal diameter 25mm
1 off Koyo 32006JRRS taper roller bearing with bonded seal - internal diameter 30mm
FZS1000 -03, Hayabusa -06
Jeespoks, tein tuossa kesän reissuja ajatellen 12V tupakansytytinliitännän fazuun. Erittäin yksinkertainen homma, ainakin jos sen tekee kuten minä eli Keep It Simple Stupid. En todellakaan ole mikään sähkömies, mutta savun hälvettyä toimi melkein ekalla kerralla. Vikana huono maadoitus, valokynällä kikkailua ja uusi paikka löytyi. Hienosti latailee nyt TomTomia.
Fazussa on varsin näppärältä vaikuttava kumilenkki satulan alla, johon motonetin suojattu tupsyt. sopii aika tiukasti. Ei teippailuja, ei reikien porailua, ei irtonaisena heiluvia liittimiä. Kaikki liitännät on suojattu vähintään yksinkertaisella kutistesukalla ja virtajohdossa heti akun jälkeen 5A lattasulake motonetin sulakepesässä.
Päätin huomenna asennella on/off kytkimen tuohon vielä, jos löytäisi jonkun hyvän paikan katteista. Releohjaus voisi olla mahdollinen jos jaksaisi perehtyä hieman aiheeseen.
Vinkkinä muuten se, että Bilteman valikoima (ei suojattua liitintä hyllyssä ollenkaan tänään) on surkea verrattuna Motonettiin, josta löytyy venepuolelta ainakin 5 erilaista mallia niin pinta kuin uppoasennuksiin. Hinnat pyörivät jossain 4-8e välillä. Tuo taisi olla 5,90e. Miinuksena se, että on todella tiukka, laturin irtisaaminen vaatii voimaa. Vika voi olla myös TomTomin päässä, täytyy kokeilla huomenna kännykän laturilla.
Nyt se akku sitte hajos. Pitikin viisastella kestävästä(tidnab @ Huhti. 20 2009,18:31) kirjoitti
Lämpimänä käynnistyy, kylmänä joutuu työntämään käyntiin.
Latausjännite tyhjäkäynnillä vähän yli 13V, hieman kaasua ja jännite tasan 14V.
Onko tossa nyt minkäänlaista vaaraa, että laturi tjms. tykkäisi kyttyrää sökönä olevasta akusta? Huomenaamulla pitäisi tien päälle lähteä.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Ei kai se muuta kuin rasittuu vähän enemmän, kun joutuu kokoajan lataamaan täysillä.(tidnab @ Touko. 18 2009,20:40) kirjoitti
-
Onko tullut vastaan fasuun "epäsopivia" renkaita, vrt bläkkärin ravistelut tietyillä renkailla.
Joko nyt kävi niin, että itselle tuli epäsopiva (diablo corsa) edessä vaan tosin, tai sitten tuo on valmistusvikanen.
Eli tanko vapisee 80-100km/h nopeuksissa. Sitten se vapina hukkuu ja vauhtia kun on rajusti niin alkaa jytinä.
Tasapainotettu, jarrut zekattu, ei laahaa, mikään ei lieppaa ym. Paineilla ei vaikutusta alueella 2-3bar. Ohjauslaakeri ok.
Huoltomiehen mukaan yksi syy voi olla liian pehmeä renkaan runko ko. mopoon, joka jotenkuten saattas olla ymmärrettävissä.
Muuten on loistokumi vauhdikkaassa mutka-ajossa ja jarruissa.
<p>oli miten oli, mutta näin on</p>
Minkäslaisia perälaukkuja olette fasuun laittaneet? Testasin Bilteman kangaslaukut ja ei vakuuta ollenkaan. Jotkut kivat pikakiinnitteiset olisi kiva saada. Jää muuten toi reissaaminen vähemmälle pelkän tankkilaukun kanssa
Pistänkö suoraan Sw-Motechin telineet tilaukseen?
Moro.(Omen @ Touko. 27 2009,21:02) kirjoitti
Osta multa pari kesää kiinni ollut SW-Motech ALU-RACK peräteline a'75€. Ylimääräisenä olisi myös tuollainen FIVE STAR:in kevyesti tummennettu touring pleksi, hintaan 30€. Ihan ehdoton juttu pidemmille rundeille.
-B52-
-Quid licet lovi, non licet bovi-
^^ Fasuun ei SW-Motechin voittanutta ole mitä tulee laukkutelineisiinTosin sivutellinkien takaraudan pulttaaminen kilpitelineen päälle ja kilven alle käyttää vähän mietintämyssyä, mutta hyvän siitä saa käyttämällä rautasahaa, ja tekemällä kilvelle adapterilevyn.
Ei tärise eikä vapise. Juuri vaihdoin 17tkm edessä roikkuneen Corsan uuteen Corsa III:een ja sama hyvä meno vaan jatkuu(säätäjä @ Touko. 24 2009,00:24) kirjoitti
![]()
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
Juu, testattiin tuota rengasta vanteineen R1:een ja siinä sama vapina, noh kokeiltiin sitä rytkösen vannetta mun laitoksessa ja siinä oli normi diablo--> vapisee.(maantiesika @ Touko. 28 2009,10:14) kirjoitti
Eli "ominaisuus" se on oltava. Se vaan rupes haittaamaan kun edellinen kumi ei tota tehny.
<p>oli miten oli, mutta näin on</p>
olin eilen radalla (botniaring) ja kilosuklaa otti nokkiinsa , kirjaimellisesti .... olkoi etupää siriseen/koliseen kuulosti nokka ketjulta .... pitääkö nyt paniikissa lähteen ketjun vaihtoon vai ottiko se vaan nokkiin kovista kierroksista...?
kun en osaa vielä ajaa vaihtaen, mentiin vain kolmosella ympäri rataa
miten teillä on se nokkaketju kestänyt?
kiitti etukäteen vast.![]()
Honda 1000XL -09
Omassa Fasussa oli muistaakseni 46tkm mittarissa kun myin pois. Radalla kävin noin kymmenisen kertaa ja käytin tuota samaa yhden vaihdon taktiikkaa usein. Ei ollut koskaan mitään ongelmaa ketjussa eikä missään muuallakaan...(Bacalao @ Touko. 29 2009,05:52) kirjoitti
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Perskeles, tuli tossa keväästä vaihdettuu ölpät... No laitoin niitä hieman yli minimirajan, kun laatikko tuntuu tukkoilevan jos niitä on enemmän.
Tässä viikonloppuna tuli ajettua pikkaisen pitempi pätkä kun normaalisti eli 300km
Vilkaisin ennen kun lähdin että onhan siellä ainetta riittävästi ja olihan siellä.
Samalla oli avaimia taskussa ni aattelin että lasken keulaa samalla.
En vaan tarkastanut miten tuo vaikutti öljyjen pintaan.
Tässä illalla tulin ja piti käydä heittämässä pieni lenkki vielä, no öljynpainevalo välähti palamaan. Moottori ei kerinnyt käydä kun satoja metrejä niin että valo paloi. Tarkastin heti että onko siellä pinta tarpeeksi korkeella ja ei ollut.
Pikku missi sinänsä mutta pelko tuli persiisiin ettei sieltä koneesta mikään oo tykännyt huonoa vai olisiko?
Lukaisin viestiketjun pikaisesti läpi mutten huomannut että siel olisi mainittu vastaavasta tilanteesta kenelläkään vaikka niin muistelin.
No toivottavasti riittää kun heittää lisää öljyä pataan ja antaa taas palaa
Vaikka kuinka olis elämä pielessä, niin silti on p_llu mielessä
Ei huolta ja ettei kenellekään jää epäselväksi, niin Fazussa ei ole öljynpainevaloa. Kyseessä on öljynpinta valo. Eli kun pari desiä laskenut siitä ideaalista, niin syttyy häiriköimään. On tullut nähtyä kun öljyn vaihdon jälkeen ajaa paahdettu n. 3-4tkm lämpöisessä. Vaihdan öljyt vain 10tkm välein eli tuosta ilmiöstä pääsisi varmaan eroon jos lyhentäisi vaihtoväliä. Toisaalta keulaakin myös laskettu eli sekin voi vaikuttaa tuohon anturin mittailuun.(Hempp2_ @ Touko. 30 2009,01:30) kirjoitti
Hmmm. Niin meinaat että olisi paineltu valo palaen sen 3-4tKm?
Ittellä ei tulis mieleenkään sellainen, toisaalta on valon vahtiminen hieman muutenkin korostunut, joskus tuli pilattua upea jääratamoottori autosta. Rikkinäinen anturi ei varoittanut puuttuvasta paineesta kun kisan puolessa välissä heinäseipään pala (älkää kysykö miten se oli radalle joutunut) iski lauhduttimeen reiän...
Vaikka kuinka olis elämä pielessä, niin silti on p_llu mielessä
Ei, vaan 3-4tkm ajettua yleensä öljynpinta sen verran vajuu desin tai kaksi että valo syttyy. Toki aina suosittelen, että kannattaa tarkistaa miksi valo välähtää voihan se öljypohjakin lähteä huitelemaan. ;)(Hempp2_ @ Touko. 30 2009,08:52) kirjoitti
onko kukaan kiristänyt nokka ketjua ja onko se mahdollista fasussa? manualin mukaan (sivu 5-11,12) sen kiristimen saa pois... ja se on moottorin oik.puolella(Bacalao @ Touko. 29 2009,05:52) kirjoitti
onko se automaattinen vai onko siinä säätömahd.?
Honda 1000XL -09
Tuntuu olevan ominaisuus, vaan kun tietäisi tarkemmin mistä kohtaa konetta se liemi valuu poijes. Itselläni epäilyttää vaihdelaatikon huohotinputki ilmaboksiin, ja öljyä menee enemmän mitä enemmän koneessa pitää kierroksia, ja saattaahan tuo alustan modauskin etukenoisemmaksi vaikuttaa asiaan. Teboilin Superbike 15w-50 ei pysynyt moottorissa ensinkään, ja nyt Hondan 10w-40 litkuilla pääsen juurikin tuon 3-4tkm öljynvaihdosta seka-ajolla ennen öljyvalon syttymistä. Ratapäivän iskiessä kohdalle ölppää menee joka tapauksessa eri tahtiin, ja reissua ennen yläviivaan tasattu lasi pitää täyttää öljyvalon sytyttyä sinne takaisin jopa vielä saman päivän päätteeksi.(ss454 @ Touko. 31 2009,06:09) kirjoitti
Öö… Nokkaketjun kiristimet on kaikissa nykypyörissä mallia automaatti, eli sillä poisotolla (ei mitenkään ihmeellinen toimenpide) näet lähinnä onko kiristimen jousi ja toiminta ehjä, ja toisaalta onko kiristimessä jäljellä kiristysvaraa. Varan nähdäksesi kiristin pitää lukita vastaavalla erikoistyökalulla kiristimen päässä oleva suojapultti pois ottaen, tai kolmas käsi pitää meisselillä kiinni sieltä karan päästä samalla kun kiristimen roopaa irti koneen kyljestä. Kun alat värkkäämään ja ennen kuin kiristintä poistat, ota myös auki luukku koneen oikealta puolelta, josta pääset näkemään alahammaspyörän ja ajoituskiekon. Pyörittele konetta kellon suuntaan räikällä, ja yritä paikallistaa härön lähde, niin tiedät paremmin tarvitseeko lähteä kantta aukomaan ja ajoituksia tarkistamaan.(Bacalao @ Kesä. 02 2009,08:42) kirjoitti
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
(maantiesika @ Kesä. 02 2009,09:53) kirjoitti
hip hei kiitos näin olin ymmärtänyt mutta aina tarvitsee olkapäälle taputtajaa
.... nyt uskaltaa ottaa kiristimen pois ja kattoo että pelittääkö
![]()
Honda 1000XL -09
Terve,uusi onnellinen Fazerin omistaja täällä,eli pyörä on vm.2002 ja väri on sininen aj.28tkm.
Pyörässä on alakate,huggeri,minivilkut ja Leo Vincin slipari.
Pari pientä vikaa on,toisen etuiskarin stefa hieman hikoilee ja kaasuttimien kurkuissa pientä pintahalkeilua mutta ei läpi asti muuten on loistokuntoinen.
Yksi kysymys olis että voiko näihin laittaa ihan normi jäähdytin nestettä vai pitääkö siihen olla joku oma?
Kävin viime lauantaina hakemassa pyörän ja matkaa tuli 330 km josta 120 km moottoritietä jossa vauhti 120-130 km/h ja loput normi 90-110 km/h,tankkasin tankin täyteen lähtiessä ja sitten perillä ja kulutus oli 4,85 lit/100km joten siltä osin kaikki ihan kohdillaan.
Kyllä tehoja ainakin on riittävästi näille teille![]()
Yamaha FZS 1000 Fazer -02