niin kilkattiko se vaan tyhjäkäynnillä??aika omituista muutenkin et noilla kilomeetreillä rupeaa kilkutteloon *(ss454 @ Touko. 03 2006,16:55) kirjoitti
*
kaverilla oli muuten vm.-91 fzr 1000 jossa myöskin exuppi kilkatti mutta vain tyhjäkäynnillä.
parisen kertaa se sen purki ja sitten kun hermot palo kilkatukseen se päätti jumittaa sen läpän aukiasentoon,sillä seurauksin et rupes pännimään aivan muu asia kuin kilkatus... *![]()
04 Buell xb12s
No kilkatuksen kuuli tyhjäkäynnillä. Otin koko läpän pois ja vaijerin servolta asti. Nyt siis orkkisputki ilman exuppia ja italiasta pitäisi Akran etuputket tulla jossain vaiheessa.(vauhti korjaa virheet... @ Touko. 04 2006,17:07) kirjoitti
Kilkatuksen syy oli varmaan pieni kuluminen exupin "ulommassa kaulassa" tai niin päättelin. Muutenhan tuo melko yksinkertainen systeemi mitä ei paljoa voi äänettömäksi muuttaa jos alkaa ääntä päästämään. Eli osia olisi mennyt vaihtoon ja orkkisten hintoja en uskaltanut edes kysellä.
En kyllä ole 40 tkm aikana kertaakaan tuota "rasvaillut" eli puhdistanut pölystä ja kuparipastalla sitten joka nipukkaa vuorannut. Pat sivustollaan suosittelee tekemään 5 tkm välein tuon homman. Toisaalta Yamaha ei huoltokirjassa käsittele koko aihetta.
^ niin no siellä huollossahan niiden PITÄIS niitä exupin sisuskaluja huoltaa,ainakin niin olen käsitänyt *![]()
ootkos koklannu millanen on ajaa?
meikäläisen pärrässä on taasen viimesyksyinen ikävä ja mysteerinen "vika" ilmestynyt häiritsemään...eli pätkäsee/pätkii välillä (vain) 2 vaihteella kiihdytettäessä **rupiaa kyllä pikkahiljaa nyppimään!!
04 Buell xb12s
Tuon exupin ääntelyn poistan kuparitahnalla voitelemalla. Eli exup läppä puretaan ja puhdistetaan , sitten kuparitahnaa akselin laakeroinnille ja hiljenee.
Sitten tuosta pätkimisestä...oman pyörääni ilmestyi samanmoinen pätkimis ilmiö viimekesänä, pahiten se tuntui kiihdytyksessä, vika oli loppujenlopuksi hyvin yksinkertainen, yksi tulpan johtimista ei ollut kunnolla tulpanhattu osassa kiini, eli tämmöistä mikäli tarkoitit vastaavaa vaivaa.
"oikeassa momentissa"
mjoo,mutta ihmetyttää vain että miksi juuri pelkästään(triangel @ Touko. 04 2006,21:06) kirjoitti
2 vaihteella tekee sen? jotenki myös oikealle kääntyminen liittyy siihen pätkäsyyn,meinaan useimmiten tekee sen jos esim.risteykseen mennessä teet moottorijarrutusta 2 vaihteel,käännyt ja avaat kaasun niin melkeen het pätkäsee kerran tai kaks *![]()
mut täytyy vissiin ruveta vähän tutkaileen niit piuhoja jos sieltä jottaan epäilyttävää löytys....
04 Buell xb12s
Se vaan sattuu tietylle kierosluvulle se huono kipinä ja tietenkin jos johto on kiinitykseltään löysä saattaa se muuttaa vielä asiaa. En nyt tietenkään tarkoita että vika olisi sinun pyörässäsi juuri sama , mutta oman pyöräni kohdalla sitä muuten sitten haettiin ja ihmeteltiin , kunnes sen sattumalta huomasin. Eli oire tuli aina silloin kun kiihdytti, määrätyllä kierosluvulla se sitten tapahtui, vähän niinkuin kytkin olisi lustanut hetkellisesti tai ketjut hypännyt rattailla piikkien yli. Sitten toinen asia, onko tulpan hatun alla kosteutta, pesusta tms johtuen, vaikka ne onkin suojattu että vesi ei pitäisi tuonne syvään tulpan koloon päästä 100% vesitiiviiksi ne eivät ole osoittautuneet.
Kerrohan palstalla kun vian syy selviää.
Niin ja tuo kipinäpuolen vika yleensä esintyy juuri vedätyksessä ja korkehkoilla kierroksilla kun kiihdytetään, niinkuin omassa tapauksessanikin. Eli 2 vaihteella tuo kierrosluku ilmeisesti nousee juuri sopivalle tasolle suhteessa vedätykseen jolloin tulpan vähänkin huono kipinä kostautuu heti kakomisena. Ja tuli vain mieleen jos tuo kääntyminen ja ohjaustangon kääntäminen tuntuu liittyvän tuohon oireeseen niin kaasuvaijerit yms menee juuri tuolta tulpanjotojen läheltä, eli jos ne sitten pääsevät sielä kääntyessäsi tulpanjohtoja survomaan.
"oikeassa momentissa"
joo`o,täytyy tossa vkloppuna vähän tutkailla...tosin tulpat on muutama vko sitten vaihdettu huollon yhteydessä,eli voisi siis olettaa että piuhat on reilassa...mutta toivotaan että vika niistä löytyisi *![]()
04 Buell xb12s
MP-Maailma lehdessä kun tarkastelivat jotain tonnista kikseriä jolla oli rapeet 20000km ajettu ni todettiin ihan selkeesti että, toi Exup venan tarkotus on yksinomaan vaan pitää pakoäänet kurissa matalilla kiekoilla... Eli siinä kaikki muut väitteet ko. venan hyödystä kyllä kuitattiin vaan myyntimiesten puheiksi? En sitten tiedä prkl. mikä lopulta ompi totuus... Täähän tosin oli suikka mitä tarkasteltiin, mut kaippa siinä toi läppä on ihan samantoiminen?
Tosin samasessa suikassa oli ko. läppä hitsattu auki asentoon ja samalla vehkeestä oli hävinny vääntö+ vähän hepojakin. Mut sen ne tulkitsi sitten niin, että oli hitsattu vähän huonoon asentoon se läppä lopulta. Eli putkee ne ei avannu kyllä ja kattonu... Kiinnostais kyllä nähdä käppyrät toimivalla exupilla ja auki jumitetulla vierekkäin. Siitähän vois sitten jotain kyllä päätellä.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
No nyt alkaa poltella, jos kerta tulpat on juuri vaihdettu alan olla viasta vakuuttunut, sanoisin että jollei löysää liitosta tulpanjohtimissa, niin sitten viallinen tulppa.(vauhti korjaa virheet... @ Touko. 05 2006,16:22) kirjoitti
Nimittäin omaan pyöräänkin tuli tuo vika tulpanvaihdon jälkeen. Tietenkään sulla ei tuota vikaa ennen tulpien vaihtoa ollut??
"oikeassa momentissa"
Niin kyllä tuo exupin vaikutus nimenomaan Yamahan pyörissä on kiistaton. Yamaha on ilmeisesti kehittänyt ensimmäisenä tuon systeemin alkujaan, ja perehtynyt siihen muita merkkejä paremmin.(Yamaha1 @ Touko. 05 2006,17:53) kirjoitti
Tuosta on kyllä käyriä olemassa, itsekin niitä olen nähnyt, laitan käyrät tälle palstalle kun löydän ne.
Noihin hevosvoiman lisääntymiseen exup ei kyllä vaikuta, mutta alakieroksilla vääntöön, ja se sen tarkoitus onkin. Eli sen tuntee aivan helposti ajamalla pyörää exupin kanssa ja ilman sitä.
Naurettava lisäksi on tuo väite että se olisi vain laitettu vaimentamaan ääntä, jokainen tietää kumminkin että kovin äänihän moposta lähtee silloin kun kierokset on korkeimmillaan, silloinhan exup on aivan auki. Muistaakseni se pitäisi olla aivan auki 5000kir/min kohdalla. Edes tehoputket ei pienillä kieroksialla ole järin äänekkäitä mutta kun antaa hanaa niin ääntäkin löytyy.
"oikeassa momentissa"
oli jo ennen tulppien vaihtoa...se alko tekeen sitä tossa viime syksynä *(triangel @ Touko. 05 2006,19:00) kirjoitti
![]()
04 Buell xb12s
paljonko pyörälläsi on muuten ajettu?(vauhti korjaa virheet... @ Touko. 05 2006,19:22) kirjoitti
"oikeassa momentissa"
jos ihan tarkkoja ollaan niin 20098 kilomeetteriä *
kävihän tota mopoani jammusentterinkin kaveri viime syssynä koklaamassa,mutta ei tietenkään mun tuurilla mitään pätkimistä sillon ilmenny....
04 Buell xb12s
Tarkistaisin nyt kumminkin sinuna nuo edellä mainitut asiat, tulpanjohdot jne. Ja sitten onko tuo pätkiminen terävää vai pehmeää, eli nykäseekö se terävästi vai pehmeästi kiihdyttäessä.
Jos se on terävä, äkkinäinen, vika ilmeisimmin sähköpuolella.
Ja taas jos pehmeä, vikaa saa etsiä bensapuolelta, on vanha nyrkkisääntö.
"oikeassa momentissa"
terävää pätkimistä nimenomaan...aluks epäilin ketjuja,mietin josko joku lenkki jumittas ja menis mutkalle tjtn..lähemmän tarkastelun (siis viim.syksynä) ja sormien mustaamisen tuloksena oli että ketjut on aivan hyvässä ja "vetreessä" kunnossa...huoh..jos vaikka hoomenna jaksais ruveta näprään..sittenpähän ollahan taas fiksumpia senkin asian suhteen *ehkä.
04 Buell xb12s
Joo niin kannattaa tehdä, pidetään peukkuja että vika löytyis ja pääsis sitten![]()
"oikeassa momentissa"
Jees, täähän olikin tuon Mp-lehden kirjoittelusta otettua. jospa Yammulla sitten olisi tosiaan hiukka hienostuneempi exjuippi kuin noilla muilla? Tai sitte ko.lehden faktat on vaan päin(triangel @ Touko. 05 2006,19:13) kirjoitti
... Samapa tuo mulle. Exuppiin en ole aikonu mennä koskemaan, ellei joskus sitten laita koko putkiloo vaihtoon. Sitte tietty lentää ko. laitekkin mettään...
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
enpä sitten malttanu/kerenny niitä johtoja tutkailemaan kun oli kelit niiiiiiiiiin loistavat...tuli vaan *(triangel @ Touko. 05 2006,21:10) kirjoitti
![]()
04 Buell xb12s
Pakoäänet kyllä tulivat tyhjäkäynnilläkin jo huomattavasti kumeammiksi kun exupin otin pois. Vääntöä hankalampi havaita, kun itsellä tiuhemmat rattaat ja niistä jo tulee sellainen "tehokkaampi/vääntävämpi" tuntu ajoon. Epäilisin, että penkissä nähdään ero selvemmin. Mutta tapahtuuko sitten omat ajot penkissä paperilla vai maantiellä ilman vääntökäyriä niin jokainen voi itse siihen vastailla.(Yamaha1 @ Touko. 06 2006,12:30) kirjoitti
Lisätään tulppien lisäksi toinenkin veikkaus (tulppa ongelma itselläkin kyllä ekana mielessä). Sullahan on siinä mopossasi hälytin. Olen sen verran skeptinen noiden hälyttimien suhteen että joku ajonesto tms... voi alkaa sopivasti pätkiä kun väännät tankoa. Ehkä kakkosella väännät ajossa sitä enemmän kuin isommilla vaihteilla ja et sen takia ole huomannut muulloin.(vauhti korjaa virheet... @ Touko. 08 2006,07:07) kirjoitti
hmmmmmm...ei hullumpi epäilys idea,se häläri kun muutenkin kettuili viim.kesänä...tosin onnex ei oo vielä ruvenna kettuileen samalla tavalla **paras varmaan huomenna ottaa crc purkki kauniiseen kätöseen ja ruveta suihkiin kaikkiin mahollisiin liittimiin *
![]()
04 Buell xb12s
Jaa, siis repäsit vaan exjuipin orggisputkesta veks vai? Siis ettet vaihtanu kokoputkee... Mielenkiintoista!!!(ss454 @ Touko. 08 2006,10:54) kirjoitti
En kyllä taida ite tohtia tehdä... Mut noin periaatteessa, jos ei kerran vituralleen menny ni... Äh, en uskalla
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Joo otin orkkisputkesta sen kokonaan pois. Myöhemmin tulossa viriputkea etupäähänkin, mutta pitäähän sitä hullun kaikkea kokeilla. Parempi se on kokonaan pois ottaa, kuin vaihtoehtoinen tapa jumittaa läppä auki asentoon. Onhan vähemmän pakovastustakin sitten matkalla.(Yamaha1 @ Touko. 08 2006,19:05) kirjoitti
![]()
nonniih,kerkesimpäs sit viimein fasua tutkiskella....
en kyllä huomannu niissä tulpanjohdoissa mitään normaalista poikkeavaa ja muutenkin kaik näytti olevan kuten pitääkin.
vedin vielä hälärin liittimiin wd-40istä ja sit viel nippusiteet ympäri,ettei muuten varmasti kosketushäikkää pitäis enään siltä saralta ilmetä *
*
Täytyy nyt vähän seurailla miten tuo käyttäytyy,mut jos jatkaa pätkimistä niin sit vien sen jammusentteriin,tutkikoon poijjaat takuun piikkiin sit *![]()
onpas muuten jammu tehny keijomaisen ilmanputsarikotelosysteemin verrattuna kuussataseen,en ois uskonu et niiin paljon joutuu härpäkkeitä irrottaan jotta siihen käsiks pääsee *![]()
04 Buell xb12s
Notta, onko kukaan korvannu noita alkuperäisiä peilejä jollain lyhyempivartisilla.
Tarkoitus olisi saada orkkispaikalle sopimaan lyhyemmällä varrella olevat, että näkis muutakin kun omat käsivarret.
Kattelin että jos laittas tosiaan lyhyemmillä varsilla olevat niin näkis sopivasti tosta lantion seudulta taakse aika esteettä.
* * GSX 1200 INAZUMA -99
Jenkkifoorumilla ovat tehneet tämmöstä:(MikaPa @ Touko. 12 2006,15:23) kirjoitti
Peilimodi
Ulkonäköön en sitten ota mitään kantaa, mutta toimiva tuo varmasti on.
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Niin, tarkoitus oli päästä eroon noista muurahaisen tuntosarvista samantien.
Kiitti kuitenkin, vika oli mun kun en tota tuonu julki.
Aattelin että jos jollain ois ollu esim. jostain tarvikepeilistä tietoo.
Noi on niin hel..tin rumatkin
Ai niin, onko joku testannu noita tangonpää peilejä kenties...?
* * GSX 1200 INAZUMA -99
Vähän vielä moottoriöljyistä ,eli vaihdoin koneeseen castrolin
GPS 10-40 set ja sen jälkeen vaihdelaatikko tuntuu tosi tahmeelta ,varsinkin alaspäin tultaessa.
Onko tietoa että millä oljyillä tää mopotin parhaiten toimii![]()
Mulla ollu alusta asti Castrolin GPS:t (toinen satsi menossa) ja kai ne hyvin toimii. Vaihteet kolahtelee, mutta menevät tarkasti päälle eikä tahmaa mitenkään.(mc1970 @ Touko. 15 2006,08:18) kirjoitti
Jatkokyssäri: Millaisia välyksiä sakilla on fasujen voimansiirrossa? Itella tuntuu matalilla kierroksilla semmosta melko reilua "väljää" kun vaihtaa moottorijarrutuksesta kaasutukseen ja päinvastoin, eli nykäsee tai tökkää aika reilusti. On se tainnu olla siellä alussa asti...ei se pidemmän päälle oo haitannu kun oppii oikean kaasunkäytön. Ketjutkin on sitten säädetty riittävän kireälle, Mittarissa 8700km. Eli pitäiskö huolestua ja alkaa hajottaan konetta vai vaan jatkaa samalla linjalla ja antaa hanaa?
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Mulla on ihan samanlainen toi aski, ja vika ei oo ketjun säädöissä niinkuin totesit.Eli on ilmeisen normaalia.kirjoitti
* * GSX 1200 INAZUMA -99