Penkki tuli verhoomosta tänään. Saa nähdä, auttaako pikku korotus mitään. Löytyykö helppoa ohjetta tulppien vaihdolle 1000 cm3 Fazeriin? Tankki irti?
Elämä on onneksi mutkikasta
Tankin etuosassa näkyy olevan ruuvi ja takaosassa pitkä ruuvi saranana. Taitaa kääntyä ylös kun aukaisee etummaisen ruuvin? Pitääkö letkuja irrottaa?
Ja samalla kannattaa heittää se koko saastehässäkkä mäjelle, helpottaa yläkerran huoltohommia jatkossa.
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Muistaakseni ei tarvitse. Letkut on tankin takaosassa lähellä saranaa ja tankki tosiaan nousee pystyyn. Jos ottaa kokonaan pois niin sitten muistaa laittaa se hanan taas auki asentoon kun kytkee takasin kiinni. On noloa työntää pyörä takaisin kotiin moisen takia. Ai mistä tiedän.?![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Kyselen kaverin puolesta ja en jaksa kahlata koko ketjua läpi.
Kyse on siitä että kuvan keskellä olevasta reiästä valuu jäähdytysnestettä kun pyörää kallistaa vasemmalle.
Kuuluuko siinä olla jokin tulppa ? Hän ei ole aiemmin kiinnittänyt huomiota onko siinä ollut mitään tulpppaa mutta nestettä ei ainakaan ole valunut.
Elämä on onneksi mutkikasta
Viimeisen parin viikon aikana on ollut startin kanssa ongelmia. Joskus ei vain tapahdu mitään, vaikka kuinka nappia painelee. Räpläilin sulakkeita ja akun kiinnityksiä, mutta ei vaikuta asiaan. Akku on hyvässä latinkissa. Lähtee sitten taas aikanaan käyntiin nappia painamalla ja startti pyörii hyvin. Joskus vaan siihen menee aikaa kohtuuttoman paljon. Kun käynnistyy kaikki pelaa hienosti. Olisko jotain vinkkejä, mitä pitäisi aluksi tarkistaa?
No nyt käy Fazeri kolmella pytylläAluksi kävi hetken aikaa kylmänä kolmella ja nytkytti liikkeelle lähtiessä niin penteleesti. Vaihdettiin tulpat, joista kakkospytyn tulppa oli selvästi ollut märkänä. Uusilla tulpilla eka liikkeelle lähtö meni hyvin, mutta sitten alkoi taas nytkytys ja vaiva senkun pahenee. Kun ajaa jonkin matkaa ihan kuumaksi koneen niin toimii hyvin seuraavaan pysähdykseen asti. Ei tarvi olla kuin muutaman minuutin pysäytys niin taas nytkyttäen liikkeelle. Eli varsinainen vika ei ollut tulpassa. Missä se voisi olla?
Tuolla ei nyt oikeastaan viitsi ajella, on se niin ikävä lähteä liikkeelle ja vähän vaarallistakin kun sammuu helposti risteykseen. Kelit tietenkin parhaimmillaan...
Ootko katsonut tankin alta että onko tulpan johdot kunnolla kiinni sytytys puolissa. Puolien johdot ei ole hapettunut tai maadoitus irti. Muistaakseni puolat olivat kaikki samanlaisia niin voi koittaa vaihtaa järjestystä. Jos vika siirtyi toiseen pyttyyn niin sitten tietää että puola paskana jos ei siirtynyt niin kaasarin synkkaus tai säädöt on ihan metsässä.
Elämä on onneksi mutkikasta
Nuo tulpat vaihdettiin ihan Yamahan huollossa, luulis, että olisivat nuo asiat katsoneet kun mainitsin viasta ennen huoltoa. Vaan eihän sitä koskaan tiedä. Ilmeisesti ei kuitenkaan mitään isompaa mäntä- tai venttiilivikaa oireile? Sanoin vielä, että kokeilkaa toimiiko tulppien vaihdon jälkeen kunnolla - no hetken toimikin.
Tää vika tuli ihan yhtäkkiä, viime viikon perjantaina ajeltiin tyttären kanssa ilman mitään oireita ja lauantaina alkoi oireet eikä ole itsekseen eikä tulppien vaihdolla parantuneet.
Itehän tuo sitten pitää alkaa selvittään ku ei huollossa onnistunut...
Eipä tuolla viitsi ajella, vähän kokeilin. Taidanpa tinata viikonlopun.
Äsken purin isukin FZS:n yläkerran kone paikallaan. Kun noi ylimääräiset härpäkkeet on purettuna, niin tulppien vaihto onnistuu kohtuullisen helposti, varsinkin kun käyttää sitä työkalusarjan nivellettyä avainta. Jopa puristuspaineet pystyy/mahtuu mittaamaan. Venttilikopan ja nokatkin saa helposti pois, mutta kansi ei taida mahtua tulemaan kone paikallaan.
Joku voiteluhäiriö koneessa oli ollut, joten nokkapukit olivat ottaneet itseensä. Eli moottorin irroitukseksi menee, katotaan selviääkö pelkällä kannen vaihdolla vai onko koko motti soirona
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tankin käytin irti ja tarkistin puolien johdot. Eihän niitä irti saanut, mutta päällisin puolin ok. Se on kahdella puolalla, joten puolaviassa varmaan olisi 2 pyttyä pimeänä? Paremminkin ehkä kaasarivika tämän päivän testiajelun perusteella. Pyörä alkaa käymään kunnolla kun ajelee reipasta vauhtia muutaman kilometrin pätkän. Kun pysähtyy pysäkille, niin liikkeelle lähtö ok jos lähtee heti jatkamaan matkaa. Mutta kun hetken antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin alkaa jo rynkyttää kolmella pytyllä. Eli varmaan tulvii?
En osaa / ehdi kaasareita purkaa, aika Savusalolle on varattu, mutta harmittavan pitkälle meni. 31.5. vasta vapaa aika löytyi. Nyt pitää vain harrastaa jotain muuta sen aikaa.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Taitaa olla tämä: http://www.cartestsoftware.com/fz1/
No keskiviikkoiltana vois olla aikaa tuolle hommalle jos vain uskallan. Kai ne on normaaleja O-renkaita, mitä saa ihan Teboililta?
Niin ja onko ne kaasuttimien alapuolella? Eli siis kaasarit irti kokonaan?