Tuossa jarrupaloja eteen vaihtaessa huomasin että jarrumäntien välistä repsottaa jotkut pölysuojat/tiivisteet ja niitä sai sormilla repiä irti siitäMonetkohan tiivisteet tuolla on nuissa satuloissa ja onkohan millainen homma alkaa vaihtelemaan? Räjäytyskuvan jos jostain sais niin varmaan helpottaisi...
Stormilla näkyy olevan jarrusatuloiden tiivistesarjoja mutta hinta on jopa 52e ja siinä on tosi paljon noita tiivisteitä.
Siellä on pölysuoja ja tiiviste. Eli 2 rinkulaa per sylinteri. Eikä ole paha homma vaihtaa. Vasemman puoleisen letkun ylänippa on vähän hankala ilmata mutta onnistuu sekin kun on kärsivällinen
Elämä on onneksi mutkikasta
Jep. Kiitos vastauksesta. Pitää alkaa jostain etsimään. En nyt ainakaan tuota stormin settiä osta kun siinä on ihan liikaa tavaraa![]()
Joo ilman muuta molempiin satuloihin vaihdan ja juurikin tuo stormin setti menee tilaukseen. En vain oikein älynny että siihenhän pitää juurikin 16 rinkulaa olla kaiken kaikkiaan![]()
Sitten vielä semmonen kysymys että millä nuo siniset jutut saa auki noista satuloista? Siis että saa nuo männät ulos satulasta? Onko siihen joku työkalu olemassa?![]()
Ne on koristeet. Sylinterit lähtee pois samaa kautta kun jarrupalat.
Eli satulat irti letkut irti. Jarrupalojen tappienn sokat pois, tapit, palat ja pellit. Sitten joko mutka levittävillä sokkapihdeillä männät pois tai paine ilmalla. Jos käyttää ilmaa niin vaneri väliin ettei sylinterit mene kolhuille
Elämä on onneksi mutkikasta
Moro taas. Keskustelussa on ollu aiemmin juttua tuosta swingin ja ns. linkun laakereiden vaihdosta ja nyt pitäis itsenikin vaihtaa ainakin tuohon linkkuun laakerit, jotka jo ebaysta tilailin. Takapyörä lonksuu nostellessa jonkin verran eli väljää on. Onko nuo minkälainen homma vaihdella? Kärsiikö pyörän olla keskijalalla vai pitääkö laittaa pukille?Kuvassa näkyy lonksuva kohta.
![]()
Voi olla keskijalalla kun takanen on silloin ilmassa, toki voi varmistaa jos epäilyttää.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
[QUOTE=Nhtmf;6510007]Moro taas. Keskustelussa on ollu aiemmin juttua tuosta swingin ja ns. linkun laakereiden vaihdosta ja nyt pitäis itsenikin vaihtaa ainakin tuohon linkkuun laakerit, jotka jo ebaysta tilailin. Takapyörä lonksuu nostellessa jonkin verran eli väljää on. Onko nuo minkälainen homma vaihdella? Kärsiikö pyörän olla keskijalalla vai pitääkö laittaa pukille?Kuvassa näkyy lonksuva kohta.
Ei ole paha homma. Koiranluut irti ja sitten jousen pää ja sitten tuo ympyröity pultti. Melkein laitan pääni pantiksi että lonksuna on iskarin pään kohdalla eikä tuossa vaikka se siltä vaikuttaisikin. Näin minäkin ensin luulin kun huomasin lonksunan. Iskarin pään kiinnitys reijät kuluvat soikeiksi.
Laakerit tulee kivasti pois jenkatapin ja oikean kokoisen hylsymutteri patentin kanssa. Laita sitten vaseliinia vahvasti ja kerta vuodessa putsaa ja uudet vaseliinit tilalle.
Ja voi olla keskituella kokoajan![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
JeesSuurkiitos taas avusta ja alan kokeilemaan remppaa jahka osat saapuvat. Tuosta kohdalta se lonksui ainaki kun sitä tutkittiin. Saa nähdä onko muuallakin väljää sitten
![]()
Moikka,
Eihän kenelläkään sattuisi lojumaan nurkissa sinistä etumaskia ylimääräisenä?
Talvella meni säilytykseen vietäessä halkeamaan :/
Yamaha FZS 1000
Suzuki GSX600f
Täällä painitaan myös käynnistysongelman kanssa. Tilasin korjaussarjat kaasareihin ja vaihdoin sen neulaventtiilin sekä o-renkaan. Kun kaasarit oli vanhoilla osilla pöydällä, niin kohoja painellessa niissä ei tuntunut minkäänlaista vastetta vaan ne lepäsivät "pohjaa" vasten. Uudet osat kiinni ja nyt kohojen perusasento muuttui ja niissä tuntuu selvä jousikuorma. Onko tämä oikein vai menikö pieleen joku juttu? Pyörä kasaan ja koittamaan, niin sama vika: ei starttaa kunnolla ja ainakin kakkoskaasari tiputtaa bensaa hieman. Mitähän sitä sit tutkis? Muita tiivistesarjan o-renkaita en vaihtanut.
-Pekka-
Null
Neulaventtiilissä on pieni jousi siinä nastassa mihin kohon "kieli" painaa. Eli kuulostaa normalisoituneelta tilanteelta.
Starttailithan uudella bensalla, etkä talven yli seisoneella? Bensa eivälttämättä säily niin pitkään ainakaan lämpimässä tilassa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Näin ajattelin itsekin mutta rupesin miettimään et jos kohojen asento muuttuu noin paljon ja tuntuu vaste, niin voiko se toimia samalla tavalla kuin vanhoilla osilla. Mistä ne kolme korjaussarjassa olevaa o-rengasta on? Yksi ilmeisesti seosruuvista mutta kaksi muuta?
Bensa on viime syksyistä, täytyy laittaa uudet aineet tankkiin, kun vaihdan vielä bensahanan korjaussarjan.
Null
No niin, loputkin o-renkaat vaihdettu ja kohot mitattu. Pyörä starttasi hyvin, tyhjäkäynti on tosin epävarman tuntuinen ja kun kaasua kääntää, niin tuntuu, että pyörä tukehtuu; johtuuko liiasta bensasta vai käykö laihalla en tiedä. Kohot olivat 13,5 - 14mm, seosruuvit 2,5 kierrosta auki. Mitähän seuraavaksi, kaasareiden synkkaus? Suutinsarjanvaihto? Onko muilla ollut alakierroksilla tuota booaus ongelmaa?
Oireethan alkoivat keväällä '16, kun pyörä seisoi talven yli bensat tankissa. Silloin se kävi kolmella pytyllä alakierroksilla. Eli jonkin verran eteenpäin päästy.
Null
Ja päivitellään taas tilannetta: Lähtee hyvin käyntiin ryypyn kanssa mutta meinaa vähän takkuilla kun kääntää kaasua. Kohot 12mm, seosruuvit 2 kierr. auki. TPS-anturi säädetty. Mitä tehdä tuon booamisen kanssa? Seosruuveja johonkin suuntaan? Oisko hyviä vinkkejä?
Null
Kaasaeiden puhdistus ultraäänipesurilla tai keittämällä lienee tarpeen. Siis tyhjäkäyntipiirissä on kakkaa.
Jos mittasit niin,että kohot painoivat jousta,niin mitasta tuli melko varmasti väärä.Ei olisi kannattanut,kuin vaihtaa se neulakupin o-rengas.Katoitko että kohot on ehjiä?Noi suuttimet kannattaa käydä läpi.Täältä löytyy hyviä vinkkejä esim noihin kaasarisäätöihin:http://www.cartestsoftware.com/fz1/
Multa löytyy käyttämätönsuutinsarja(dynojet,jenkkimalli) ja vapaavirtaussuodatin,jos niille tarvetta.Myös noita kuppien o-renkaita löytyy.En suosittele irrottamaan noita kaasareita toisistaan,tuon puhdistuksen vuoksi.Hukkaat vain ne jouset,jotka säätelee noita läppiä ja joudut hyvällä tuurilla säätämään ne läpät uudestaan.Ja sitten joudut vielä uusimaan nuo bensalinjan o-renkaat.
Koitin mitata kaasarit vähän kallellaan ettei painaisi jousta. Avasin seosruuvia vähän lisää nyt 2,5 kierr. auki ja tuntuisi olevan aika lähellä. Ryyppy päällä käyntiin ja kun kone lämpenee, niin vastaa jo kaasuun kohtalaisen hyvin. Ehkä ihan alakierroksella vähän epätasainen käynti. Seuraavaksi ajoa alle ja katsellaan sit miltä tuntuu. Pyörään on vaimennin vaihdettu ja k&n suodatin. Suuttimet ja neulat vakioita. Ja jenkkimallin pyörä kyseessä.
Null
joo toi on oikea keino noihin kaasareihin.Mittasitko muuten tuon bensanpinnankorkeuden ennenkuin vaihdoit noi o-renkaat. silloin olisi nähnyt oikean kulman (kun olisi saanut sen ohjearvon tulokseksi,muuten mittaustulos olisi ollut melko varmasti väärä).K&N heivaisin itse pois ja synkkaisin kaasarit.Miltä muuten tulpat näyttää?
Enpä tajunnut mitata kohoja ennen uusia osia. Jep, k&n pois ja testiä, sen jälkeen katselen myös tulpat. Täällä Savossa on vaan niin pirun kylymä, että ensilenkit saa vielä hetken odottaa...
Null
Onko se kei et en -suodatin öljyttävää mallia ja jos on niin onko öljytty (oikein), ilman öljyä taitaa päästää liikää ilmaa läpi, mutta vaikuttaako se noin dramaattiseeti käyntiin.. niin ehkä tuskin.
Joskus XJ600 kanssa mulla oli neula pykälän liian alhaalla (neulan sokka siis pykälän ylemmässä lovessa), niin tyhjäkäynti ok, mutta kaasua käännettäessä tukehtui bensan putteeseen, varovasti "kutitellen" sai kierrokset nousemaan. Toin perusteella miettisin neulan, luistin, kalvon ja neulaputken ilmasuuttimien toimintaa/tukkoisuutta.![]()
Ja edelleen jaksan mutista siitä että kohon yhteydessä toimivaa neulaventtiiliä sanotaan neulaksi. Neula kun on tietty osa kaasarissa ja tekee täysin eri asiaa mitä neulaventtiili, minkä istukan o-renkaita vaihdellaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Varovainenkin paineilma ampuu sitten ne männät ihan perkeleesti sieltä ulos. Missään nimessä ei sormia välissä, eikä ilman pehmentävää puukalikkaa. Vaihdoin mäntää joskus ja painoin ulos ilman puuta, kilahdus oli kova että korvissa soi. Sitten vielä jos ja kun männät on kummallakin puolella, niin tarkkaile että kummankin puolen männät tulee samaa tahtia pois. Mulla ekakertaa popsahti toisen puolen männät ulos, minkä seurauksena toisen puolen mäntiä ei meinannut saada pois kun paineilmasta ei ollut enää avuksi![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hyvä homma sormille ja seuraavalla kerralla kannatta painella vaan ihan sillä jarrukahvalla ne männät ulos, sopivat vanerinpalat vaan toppariksi satuloihin palojen tilalle väliin , niin onnistuu helposti ilman männän ampumisia. Voi joutua välillä lisäämään hieman ehkä jarrunestettä, mutta samallahan vaihtuu nekin kunnolla.