Onko kukaan vaihtanut fasuun r1: keulaa?Kiinnostais tuo alakolmion keskitapin irrotus kokemukset.![]()
Täältä löytyy tohon aissin poistoon hyvä sivu,on siellä jotain muutakin fasuun...
http://www.cartestsoftware.com/fz1/
Se tulppaussarja oli muuten sama r1:n kanssa.![]()
No nyt on kone pöydällä..
AIS purettu, remontin yhteydessä vaihtuu pakosarja (yöks) ja muutama muukin letku ja putki + exup lentää metsään..
Lisäksi tietty vaihtuu tarvittavat laakerit ja ainakin männänrenkaat.. Airboxin irrottamisesta yläkautta en kyllä päässyt jyvälle, joten pudotin konetta sen verran että pääsee irrottamaan kaasareiden ja boxin alapuoliset letkut ja johdot.. Aika onnettomasti on noi romut tonne sovitettu, hyvin huomaa että on tungettu kyykyn kone nakuun ja sit on vaan pitänyt keksiä mihin kaikki kamat tungetaan!
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tällä sivustolla kehotetaan taivuttamaan sitä airboxin kiinnikettä.
http://www.holeshot.com/
Mistä muuten onnistuit löytämään tarvike pakosarjan?Mulla on tollanen holeshotin stage 2 sarja hyllyssä odottamassa että löytyis alkukäyrä.
Tosta ilman tulleja ja veroja: http://www.ebay.co.uk/itm/1510624255...84.m1438.l2649
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
En ole vielä tilannu, mutta tilaan ihan lähipäivinä.. Toi näyttää olean ihan merkkikohtainen, joten pitäis sopia.. Ei kukaan nykyään uskalla ebayssä myydä mitään mikä ei oikeasti sovi. R1:een oon tilannu ebaystä pakosarjan joka oli parempi mitä annettiin ymmärtää. Laitan sit faktaa tänne mitä oli postit ja minkämoinen kikkare sieltä tuli..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mulla on Holeshotin AIS-tulpat (Googlaa Holeshot FZ1 Racing Air Induction Removal Kit). Melko hinnakkaat mutta hyvät, kierretyökalujen kanssa puuhailu ei innostanut. Sulla on eri juttu kun kone on vissiin pöydällä, eli maailmalla ovat vain vetäneet kierteet sisäpuolelle noihin kauloihin ja sitten ruuvanneet niihin sopivat rst-pultit.
(Sitten kyllä riemu repeää jos vuosikatsastus tulee ja tuota s-nan AIS-mustekalaa pitää alkaa survomaan takaisin. Ei ollut ihan helppo keplotella pois kone paikallaan...)
Ja joo, nuo kaasarille menevät letkut ovat tosiaan lämmitysletkuja. En itse jaksanut ottaa pois periaatteella missä tulppa siellä vuoto, kun bensan kuumeneminenkaan ei ole vaivannut.
Kaikkien fazeristien kuvaraamatussa eli Patin sivuilla on tästäkin oma osionsa.
http://www.cartestsoftware.com/fz1/c...antbypass.html
Nyt kun sitä katselen niin alkaa taas mietityttää, että jos tekisi tuon sivun lopussa olevan letkuvirin eli yhdistäisi vain jäähdytinpään reiät orggisletkulla ja tulppaisi kaasutinpuolen.
Mutta kun kerran kone on työn alla ja mekaniikka ilmeisen tuttua, niin miksi et tee Ivanisointia samalla?
Täältä mä aikoinaan tilasin ne tulpat tohon aissiin:
https://tpoparts.com/cat093/index.ph...1&product_id=3
Kiitos hyvistä vinkeistä!
Taidan poistaa tuon vedenkierron tulppaamalla ja ajattelin kokeilla vääntää AIS reikiin kanteen sopivat millikierteet ja laittaa sopivat rst-pultit.. Lisäksi poistan tuonne koneen taakse kotelloon tulevat polttoainehuohotusletkut, ovat ihan turhat. Tulee vähän selkeämpi systeemi ja tilaa huoltaa tulevaisuudessa..
Tuskimpa noita juttuja ruvetaan katsastuksessa katselemaan.. Uskoisin tarkastuksen painottuvan enemmän turvalaitteiden ja valojen kuntoon ja melujen mittaukseen.
Putket lähti tilaukseen ja muutakin romua ebaystä.. Koneessa oli muutama laakeri vaihtokunnossa, mutta myös yllättäen vaihdelaatikkoon joutuu pistämään kolme uutta ratasta. Pyörä on ollut aika huonolla pidolla, koneessa on ollut paskaiset öljyt talv(i)en yli, mutta yllättäen liukulaakerit eivät ole siitä juurikaan kärsineet. Julmettu putsaaminen on tiedossa ennen kun sen kehtaa kasata..
Lisäksi tietty tulee uudet männärenkaat ja tarvii harkita myös vesiöljypumpun vesipuolen remonttia ja nokkaketjun vaihtoa.. Täytyy konsultoida omistajaa, miten paljon sinne romua vaihdetaan. Sit vaan osat tilaukseen!
Sit tarvis alkaa kyseleen lohkojen hitsaajaa, niin saa ton joskus valmiiksikin
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tiedoksi vaan, että noiden AIS putkien kannen sovitteiden sisäreikä on 6,5mm, eli M8 tapilla voipi suoraan vääntää kierteet ja hankkia niihin M8x20 rst-pultit..
Tolla systeemillä säilyy mahdollisuus palauttaa järjestelmä toinmintaan jos katsimies sitä joskus vaatii.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mitähän suutimia kannattais käyttää ton dynojetin suutinsetin kanssa?Dynojetin sarjassa kun noi pääsuuttimet on 124# ja noi omat on suuremmat.Vai olisko niin että vaihtais vain noi neulat tosta dynojetin setistä ja jättäis ne origgis pääsuuttimet.Jos jollain löytyy ylimääräinen ilmansuodatinkotelon kansi,niin täältä löytyis ostaja.
Reilun vuoden jälkeen alkaa tuntua että vois harkita siirtymistä isompaan pyörään. Bongasin nettimotosta ok hintaisen ja näköisen tonnifasun. Malli on fzs1000 rn-07. Googlasin tolla mutten tullu hullua hurskaammaksi. Kaikkialla oli vaan rn-06. Osaisko joku aattaa ja kertoo mitähän eroa noilla 06 ja 07 välillä on? Lähinnä sen vuoksi mietin ku kyseessä on jenkeistä tuotu pyörä ja siinä on mailimittari.
Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
Joo.ei kai tolla olekkaan.Tän putkirunkosen valmistus loppui kai 2005 ja seuraavana vuonna tuli toi fz1.Toi 2006 vuoden malli on ihan eri pyörä kun tää vanha fzs:ei putkirunkoa,upparikeula,ei yhtenäistä satulaa,ei kaasareita.Tän ketjun vois varmaan siirtää tonne veteraanimoottoripyörä klubiin,ei taida olla enää paljon lukijoita.![]()
Hienoa,onhan täällä viellä jollakin tonni fazu.Onko tohon tehty muita muutoksia(koko putki,slipari,imukurkku modi,ilmansuodatin modi)?Itse päätin hylätä ton dynojetin ja tehdä imukurkku porttauksen ja ilmansuodatin kotelo modauksen.Neulakoko on vielä hakusessa,riippuu varmaan käytetystä ilmansuodattimesta (K&N tai alkuperäinen).Näinollen toi hyllyssä oleva Dale Walker 2 setti joutaa varmaankin myyntiin.
Siitä se ajatus sitten lähti. Tiistaina vaihtu pyörä vuoden 2002 tonnifasuun.
Oha se melkonen vehje verrattuna tuohon entiseen kuussataseen...
Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
Tuosta on kahdenlaista ilmaa, eli Ivan ei syttypyörää suosittele (http://www.ivansperformanceproducts.com/fz1.htm), mutta ei kai Dale Walker niitä tarjoaisi jos niistä ei olisi mitään hyötyä. Itselläni syttypyörä on kun on tuo Holeshotin kitti jonka sain halvalla suomalaiselta ex-Fazeristilta ja Amerikasta tulivat myös nuo AIS-tulpat.
Ilman penkittämistä tämä on tietysti vain tuulenpieksäntää, mutta käynnistyvyys ja kaasuun vastaaminen paranivat selvästi ja perstuntumalla vääntöä on käyttökierroksilla (<6000 rpm) enemmän.
Muuten olisin hommannut Ivanin setin, mutta kun tuon Holeshotin sai halvallaLisäksi sen pystyi asentamaan ottamatta kaasareita kokonaan pöydälle kun peukalot ovat aika lähellä kämmenen keskipistettä.
Ivan on maailmalla Fasun viripalojen huippu varta vasten valmistettuine neuloineen sun muine juttuineen ja selvästi perusteellisimmin tutkitun tuntuinen kun hommaa ei ole ratkottu pelkästään suutinkokojen ja neulankorkeuksien avulla.
^ no joo, toi on vähän kakspiippuinen haulikko..
Syttypyörällä kun ei muuta voi tehdä kuin muuttaa perusenakkoa, joka pitäisi olla lähtökohtaisesti aikalailla kohdillaan. Pelkällä syttypyörällä ei ihmeitä saa aikaan. Mutta jos syttypyörä on osa jotain suunniteltua kittiä, niin jollain kombinaatiolla siitä voi olla hyötyä. Väistämättä ennakon muutos on jostain myös pois.
Tästä seuraa oravanpyörä jossa pitää muuttaa myös polttoaineen syöttöä ja nokkaprofiileita tai vähintäänkin nokkien ajoituksia.. Toki lopussa voi kiitos seistä!
Kuten totesin, tossa koneessa on sama perusennakko kuin vastaavassa R1:n moottorissa, mutta toki sytytyskartat on erilaiset. R1:n kanssa tota syttypyörän muuttamista on testattu penkissä, eikä sillä ole kuulemma mitään etua saavutettu.. FZS:n sytytyskartat voi olla toki "lievemmät" erilaisista nokista johtuen, joten siellä voi olla varaa siirtää ennakkoa muutaman asteen suuntaan tai toiseen. Sytytyksen säätäminen korvakuulolta tai perstuntumalta on aika subjektiivista hommaa, mielestäni ainoastaan tehopenkki kertoo totuuden..
Uusissakaan pyörissä ei syttykarttaan kovin herkästi kajota, vaan keskityttään soppapuolen säätämiseen. Oikeastaan vasta kisabensalla ruvetaan saamaan tulosta, kun sytytysennakkoa voidaan kasvattaa portaattomasti ilman nakutusriskiä eikä moottorin tarvitse toimia ns. normaaleilla käyttökierroksilla. Mutuna arvaisin, että tossa sun tapauksessa lienee ennakko hieman pienentynyt, jolloin se on pois huipputehosta, mutta parantaa toimintaa keskikierroksilla.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mites ton asentaminen kävi?Kaasareiden hatut purkamalla niiden ollessa kiinni koneessa?Aika ropaaminen siinäkin.Oliko toi se ivanin ykkössetti?Jossain mulle väittivät,että tarvikeneulat ei oo niin kovaa materiaalia kuin orggikset(muistaakseni kun kyselin sigman suutinsetin neuloja).Miten muuten bensanpinnan nosto sujui kaasareita pois ottamatta??Eikös se ivani suosittele jotain 14-14,5 milliä?
Ei kun mulla on nyt periaatteessa se Holeshotin Stage I:nen jossa on uudet suuttimet, prikat neuloille ja se syttypyörä. Ivanin olisin varmaan lopulta ottanut jos en olisi törmännyt täällä tuohon halpaan Holeshottiin. (Yhtä perkelettä sekin, kitti maksaa Ivanilla USA:ssa vähän yli 100 USD, ja Euroopan edustajalla Englannissa sitten jo 200 puntaa!Olisi ollut Amerikan-tutut arvossaan.)
Otin ensin AIS:in veks kokonaan, sitten irrotin loput letkut ja venkutin kaasarit irti kumikauloista molemmin puolin. Sitten ne pystyy kääntämään pyörän vasemmalle puolelle vaijereita irrottamatta. Siitä sitten ensin yläpuolelta ja sitten alapuolelta uutta osaa sisälle. Silloin pystyy tsekkaamaan uimuritasotkin ja säätämään tarvittaessa. Muutosta niihin ei Holeshotin kitissä tarvita, mutta maailmalla on kuulemma ollut yksilöitä joissa bensapinta on ollut tehtaan jäljiltä pielessä. Ei onnistuisi ainakaan minulta tuolla tavalla Ivanin kitillä, koska siinä pitää porata jotain ilmareikää isommaksi enkä minä ainakaan uskaltaisi lähteä käsivaralta vetämään kaasarit toisessa kädessä ja pora toisessa. Saattaa mennä vinoon tai terä katketa ellet ole MikeGTX.