Joo, on vaan tullu tässä vähän varovaiseksi tuon keskituen käytön kanssa. Kertaalleen jo pamahtanu maihin koko laitos keskituelta ja ilman takarengasta... Oli muuten vääntäminen ylös.(Scott @ Heinä. 21 2006,11:15) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Kyllä se mullakin pyörii, etenkin kylmänä, mutta kun renkaasta nappaa kiinni, huomaa, ettei se "veto" on varsin ponnetonta.(triangel @ Heinä. 16 2006,00:37) kirjoitti
Vehkeellä ei oo ajettu ku 15 tkm ja rapiat ja ilmiö on ollu koko ajan.
... jotain piti muistaa
Kymysys, uuden fasun omistajana tuli tämmönen ajellessa eteen. Kun ajelee semmosta 40-60 km/h niin kokoajan on etupäässä ylös alas liikettä eli tuntuu jotenkin veltolta käsissä ts. niin kuin kokoajan ois pikkusta kuoppaa tiessä. Onko normaalia vai oisko iskarien säädöt pielessä?
Uusi pyörä? Uudet kumit? Tehdassäädöissä jouset? Jos uusi pyörä ja uudet kumit+tehdassäädöt niin väittäisin renkaan tasapainotusta. Jos joku muuttuja toinen, niin sitten voi mennä tuonne jousituksen puolellekin. Taas kulunut rengaskin aiheuttaa kivoja ongelmia urien kohdalla.(Samix @ Heinä. 21 2006,14:57) kirjoitti
Ei ole normaalia missään nimessä. TonniFazu siis kyseessä. Säätöön vaan.(Samix @ Heinä. 21 2006,14:57) kirjoitti
-Scott
-Kilo Fazeria-
Joo uusi pyörä uudet kumit 70 km takana(ss454 @ Heinä. 21 2006,15:27) kirjoitti
ja tonni fasu on.
Niin ja oisko vinkkiä missä sais täällä Espoo, Vantaa, Helsinki alueella tasapainotettua renkaan huomenna lauantaina, kun pitäs sit lähtee ajaa kotia kohti kauas itä-suomeen ja myyjäliike ei siis ole huomenna tavoitettavissa.
Ermaxista ei kokemusta, mutta Powerbronzesta on. Lienee vähän halvempi, myy Tokimoto Vantaalla, tai ORG shop.(Inkku @ Heinä. 17 2006,11:29) kirjoitti
Vaikein homma on originaalin sahailu. Itsellä oli Patrickin ohjeet läppärissä, niillä ohjeilla se onnistu varsin hyvin.
Kyllä taas täytyy vaan ihmetellä kuin hemmetisti on eri öljyjen välillä eroa ku vertailee tuon vaihdelaatikon toiminnan kautta. Alkukevään/kesän mulla oli Gastrolin GPS litkut sisällä ja kyllä kolisi aika julmasti laatikko, nyt kun heitin sisään Teboilin Superbike öljyt niin laatikko on kuin silkkiä taas... Eli jos teillä se loota kolisee epämielyttävästi niin kokeilkaa eri merkkistä öljyä ihmeessä. *
Sitten toisekseen, klassinen jarrulevylukon unohtaminen paikalleen tapahtui nyt sitten meikäläiselle ja nurinhan siinä mentiin 0,3 km/h vauhdissa. Mitään ei onneks tullu kun on noi crashpadit ja putkien ansiosta takajalkatapit ekana ottamassa iskua vastaan. Jarrukahva meni poikki ja uudet tilasin purkaamolta samantien, 20 egee kustansi postikuluineen FZS600.sen kahva ja meni heittämällä paikalleen... Tässä siis kävi ihan hyvin lopulta. Mutta w*tutus oli silti sanoin kuvamaaton ku se malmikasa siihen jalkojen väliin rojahti... *![]()
Otan osaa, kun joskus aikaisempia mopoja itsekin saanut kaadettua. Ja joka päivä tietenkin mahdollisuus nykyisenkin kaatoon. Mutta eikös mopo nousekin tuollaisen jälkeen kohtuu rivakasti ylös?(Yamaha1 @ Heinä. 27 2006,07:50) kirjoitti
Tuttavapiirissä noloin kaatuminen joskus 80-90 vaihteessa, kun tyypit poistumassa kokkareilta ja wingi hiekkatiellä kyljellään. Ei kuulemma kaksi jälkibitteristä miestä jaksanut sitä pystyyn saada. Kuittailu oli kuulemma ollut melkoista, kun seuraavia motoristeja oli saapunut avuksi.
No joo, kyllä muuten nousi ku tyhjää vaan siinä kiroilun sivussa... Kaatu vielä pikkaseen alamäkeen niin että joutu ylämäkeen punnamaan pystyyn.(ss454 @ Heinä. 27 2006,08:03) kirjoitti
Tuollaset adrenaliinit kun sais kehitettyä punttiksellakin aina ennen suoritusta ni johan nousis rauta... *
Onni onnettomuudessa oli myös ettei vääntäny jarrulevyä kieroon, sitäkin olen nimittäin kuullu tapahtuneen tällasissa tapauksissa?
Otan osaa. Itsekin olen monta kertaa unohtanut.(Yamaha1 @ Heinä. 27 2006,07:50) kirjoitti
Vinkiksi tulevaisuuden varalle voisin sanoa, että kun olette parkkeeranneet pyörän, niin laittakaa aina jarrulevylukko mahdollisimman lähelle jarrusatulaa ja sen taakse (mikäli ei tarvitse peruuttaa ennen liikkeellelähtöä). Tällöin ei ainakaan unohdustilanteessa vauhti ehdi kasvaa kovin suureksi. Ainakin itselläni tämä menetelmä on todennäköisesti auttanut.
Toinen asia. Kuten myös monella muulla, niin oma moponi ei lähde kovin hyvin käyntiin. Omassani ei ole sliparia, eikä tietääkseni mitään suutinsarjaa. Mopo on moottorin puolesta kaikin osin vakio ja koskematon. Parhaiten lähtee kylmänä käyntiin, kun laittaa ryypyn täysille ja vääntää kaasua noin puoliväliin. Kuumana taas ilman ryyppyä, mutta kaasu silloinkin puoliväliin.
Eräänä päivänä kylmäkäynnistettäessä kävi niin, että pakoputkessa pamahti ja todella lujaa!!! Onko teille sattunut vastaavaa? Bensaa kai siinä räjähti putkessa, mutta miksi?
-
Itellä ei tartte sitä kaasua avata ku ihan vähän, niin lähtee. Kylmänä vaan pitää startata ehkä puoli sekkaa pidempään. Kerran on paukahtanu (tai enemmänki tupsahtanu) startatessa, kun ensimmäisen startin jälkeen sain sammutettua kun annoin samalla liikaa kaasua liian nopeaa.(jj.lehtio @ Heinä. 27 2006,16:52) kirjoitti
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Välillä se mullakin paukkuu putkessa, mut tuskin se mitään huolestuttavaa on. Lisäksi Yammuhan nyt ainakin mulla paukuttelee oikeen miehekkäästi esim. kunnon moottorijarruissa, lienee sen ilmapuhallus tsydeemin ansiosta? Näin minä sen olen päätelly...
Parin tunnin päästä olis aika lähtee Kalajoelle täältä Kotkasta. Vaatteet ym. roina meni postissa määränpäähän jo pari päivää sitten ja nyt tullaan naikkosen kanssa sit perässä...Oonko mä nyt sit velliperse ku jaksa kaikkea pakata pyörän kyytiin? Eilen olis kyllä saanu kotiutua tuolta meripäiviltä pikkasen aiemmin, nyt pukkaa pientä krapulaa nääs kehiin.
![]()
No oot kyllä aika tissiposki ;)(Yamaha1 @ Heinä. 28 2006,09:47) kirjoitti
Tossa päästeltiin eukon kanssa viikon reissu (2250km) eteläsuomea ja kaikki tarvittava meni tankkilaukkuun ja kahteen pieneen tekstiili-sivulaukkuun. Oishan tuota pidempäänkin ajellu, mutta aluvaatekerrat alkoi olla jo käytetty aika hyvin loppuun...
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
[QUOTE= (Ulpe @ Heinä. 27 2006,21:24)]Kaikki on niin kovin suhteellista. Ruiskun jälkeen kilosuklaan käynnistely ärsyttää, mutta lopulta ainahan se lähtee, jos ei kolmannella, niin neljännellä, kylmänäkin. Bensamittari on toinen, mikä ärsyttää, mutta: pyörähän on ihan hyvä käyttöpyörä, noin ylipäänsä.jj.lehtio,Heinä. 27 2006,16:52 kirjoitti
Paitsi! Mulla on kiintoisa haamuvika. Esiintynyt kerran kesässä. Molemmilla kerroilla pyörä seisonut ensin sateessa. Kun on starttaillut, hyvin pyörittää, mutta ei ees yritä. Oma diagnoosi: ei saa bensaa. Epäilen bensapumppua tai jotain sen liitosta. Jammuissa on joku tsydeemi, että kun pistää virrat päälle, bensaa pumpataan kaasareille (?! korjatkaa, jos hypoteesi on väärä!). Tämän olen päätellyt vain äänestä ja kilosuklaan kohdalla sen kuulee vain, jos pyörä on seissyt pitkään.![]()
... jotain piti muistaa
Kannattaa ostaa sellanen levyjarrulukko jossa hälytin niin ei pääse unohtumaan kun hälytin alkaa huutamaan jos pyörää liikuttaa. Niin ja saahan tuosta hälyttimestä alennusta vakuutuksistakin(ainakin pohjolassa)(Yamaha1 @ Heinä. 27 2006,07:50) kirjoitti
FZ1-S 07
Tulipa tehtyä kymppitonnin huolto sitten itse. Eipä ollut kummoinen juttu. Ei mitään ihmeellistä löytynyt ja rahaa säästyi.
Öljyiksi laitoin Castrol GPS 15w-50, äkkiseltään tuntuu loistavalta valinnalta. Parikymmentä kilsaa tuli töihin ajettua ja vaihteisto toimii kuin unelma. Pientä kolinaa ja epätarkkuutta vaihteiden vaihtamisessa oli ennen öljynvaihtoa, mutta nyt on parempi kuin uudessa.
Hieman säväytti aluksi se, kun öljyvalo syttyili ajon aikana. Vaihdoin öljynsuodattimen ja laitoin sen täyteen öljyä, mutta kuitenkin vilautteli punavaloa. Mitenkäs muilla on ollut öljynvahdon jälkeen, onko öljyvalo vilkutellut miten kauan?
Big guys need big bikes
ei kyl oo öljyvalo vilkkunu öllinvaihdon jälkeen,laitoikko varmast tarpeeks öljyä?pienenä vinkkinä sanottakoon jotta kun oot kaatanu öljyä siihen ylärajaan saakka niin kannattaa sen.jälk. laittaa mopo ihan hetkeks käyntiin ja tarkastaa öljyn määrä uudestaan..vähän myöhäst sanua täsvaihees,mut noin minä olen aina tehny...niin ja miks 15w50?
04 Buell xb12s
Kyllä mulla toi bensapumppu tikittää jokaisessa kylmäkäynnistyksessä, mutta jos on mopo seissy vaikka viikon, niin silloin tikittää niin pirusti.(seku @ Heinä. 28 2006,10:17) kirjoitti
Koitappa joskus kylmänä aamuna pitkän tauon jälkeen tehdä näin: Käännä virta päälle. Odota, että bensapumppu lopettaa pumppaamisen. Seuraavaksi käännä virta pois ja laita virta takaisin päälle. Luultavasti bensapumppu alkaa uudelleen pumppaamaan. Näin käy ainakin omassani pitkän tauon jälkeen.
Joku moottorikirurgi saa selittää tarkemmin, mistä on kysymys?. Epäilisin kuitenkin, että jotenkin tapahtumaan liittyy kaasarien kuivuminen silloin, kun moottoria ei vähään aikaan käytetä.
-
Ihmettelin asiaa hetken ja laitoin lisää öljyä lorauksen, loppui se öljyvalon vilkuttelu. Nyt on öljyä ikkunasta katsottuna ihan prikuulleen sen maksimipallukan kohdalla.(Inkku @ Heinä. 28 2006,21:15) kirjoitti
Ja miksi 15w-50?, no, sitä oli sopivasti hyllyssä ja ajattelin kokeilla vaihtelun vuoksi sitä. Ihan kokeilunhalusta siis, edellinen 10w-40 öljy ei mielestäni ollut kovinkaan kummoista, nyt 15w-50 tuntuu sadan kilometrin ajon jälkeen toimivan paljon paremmin. Voi toki olla ihan mutuakin, mutta kuitenkin. Mitään suoranaista haittaahan ei siitä pitäisi olla, mitä nyt ei niin kylmillä keleillä kannata sitten ajella.
Big guys need big bikes
^siirryin itse käyttämään 10w50 öljyä kun tuntus toimivan vaihteistokin paremmin kuumemmilla keleillä ja muutenkin.
mitä tulee siihen öljyvaloon niin tuntus olevan vähän turhankin tarkka ja aikasin varotteleva...viimeks ku mulla rupes vilkutteeleen niin öljypinta oli justiinsa alarajassa.
04 Buell xb12s
Täällä on muutkin kuin minä ihmetellyt Fazun kytkintä. Mulla takapyörä pyörii vinhasti kytkin pohjassa kun vaihde on päällä. Ja veto ei ole mitään ponnetonta vaan voimaakin on takana. Kävin kysymyssä ammattilaisen mieltä asiasta (Takatalo/Salo) ja asentaja kertoi että on ihan normaali ilmiö. Tuntuu vaan vieläkin oudolta etteivät Yamahan inssit osaa tehdä kytkintä joka pitää. Mutta koska homma muuten pelittää niin päätin että seuraavaksi vaan kovaa ajoa. Ja jos voimaa alkaa tulla renkaalle niin paljon että alkaa tuntua päällä istuen (=ryömii liikennevaloissa) niin sitten kytkin auki ja levyt/jouset vaihtoon. Vaihtohomma tuskin on aivan merkillinen toimenpide?
Sitten alustan säätöön. Etupään iskunvaimennusta ruuvatessa huomasin että toisen putken yläpään vaimenninruuvista ei kuulunut napsuja. Kaikki muut ruuvit napsuivat mallikkaasti. Onko muilla kokemuksia? Mistä johtuu ja miten korjataan? Öljyt olen ajatellut joka tapauksessa vaihtaa, eli putket pitää irroittaa.
Suosittelen lämpimästi perehtymään alustan säätöön. Ajettavuus muuttui niin että nauroin ääneen koeajolla!
Ja kun olen muita alkanut neuvomaan niin jatketaan: jarrunesteet kannattaa vaihtaa. Uusi liemi oli kyllä ihan saman väristä kuin vanha mutta onnistuin saamaan ulos muutaman onnettoman pienen ilmakuplan takajarrusta. On meinaan aikas vanttera jarru nyt! Ei tarvi enää miettiä teräsletkuja.
Tuo on ihan normaalia. Normaalisti takapyörä pyörii myös silloin, kun pistetään kylmänä käyntiin keskiseisontatuella vaihde vapaalla...(hukkavaara @ Heinä. 31 2006,16:58) kirjoitti
Ainakin märkäkytkin on hieman nihkeä kylmänä. Koitappa esim. työntää mopoa vaihde silmässä ja kytkin pohjassa (moottori sammutettuna)... on aika raskasta.![]()
Huono tie, parempi mieli
Onkos ketään asennellut FZS:äänsä speedohealeria? Muistaakseni joku tälläkin palstalla on siitä kirjoitellut, mutta en nyt viitsi alkaa selaan noita sivuja...
Onko tää sellainen laite mikä otetaan pois sit kun kalibrointi on kerran tehty vai jätetäänkö tää pyörään? Miten nopeus tarkistetaan jos käytössä ei ole esim. GPSsää?
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Olen eri mieltä. Normaalia on se, että pyörä pyörii, mutta jos veto on siinä määrin ponnekasta, että et sitä helposti sormin pysäytä, ni ei oo enää "normaalia", vaan vaatii säätöä...(R@gdoll @ Heinä. 31 2006,22:52) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Kysynpä nyt täältäkin, jos joku vaikka pystyisi valottaan...
Keltä löytyy SW Motechin alu-rack fasusta? Entä löytyykö siihen sopiva sovitelevy, johon Givin ja Kapan laukut käy kiinni? Mulla kun on ongelma, että ei meinaa löytyä. R.M. Heinoltakin jo tilasin yhden, joka heidän mielestään sopii, mutta sitä nyt ei saa hyvällä tahdollakaan kiinni siihen. Surffailin Motechin sivuilla ja siellä oleva fzs:n alu-rackin telineen kuva on just samanlainen, mikä mulla on. Heidän myymä sovitinlevy ei kuitenkaan ole sinnepäinkään...mitenkähän tämä nyt pitäisi käsittää..?-)
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Mro..
Mulla löytyy ko.teline Fasun perältä ja adapteri platta myös..
Hyvin se laukun adapteri-lätkä mulla on kiinni pysynyt(kohta 20Tkm) ja sopinut paikalleen? Laitappa kuvaa tänne siitä sun sovitelevystä niin katsotaan mikä siinä mättää.
Ei muuten sitten ole maailman tukevin teline laukulle, tiedoksi vaan... Ehdottomasti tyylikkäin teline kyllä ja jos laukun tärinä/keikunta ei haittaa niin sitten se on ehdoton hankinta.
-B52-
-Quid licet lovi, non licet bovi-
Täältä pesee: Alu-rack ja adapter plate
Katoin tossa maantiesian sivuilta ja sillä se levy onki tuommonen: Adapteerilautanen
Eihän tuo mulle myydyn levyn lipare mahdu mitenkään tuonne reikään leikkomatta ja toisaalta tossa levyn pohjassa on muutenkin semmonen sovitetappihässäkkä, jonka pitäis kans mahtua siihen isoon reikään.
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Vielä kytkin asiaa , niin eihän tossa kytkimessä ole mitään
muita säätöjä kun kahvasta pyöritellä vaijeria,
eipä tunnu paljon vaikuttavan tohon takarenkaan
pyörimiseen , kun mopo on keskituella.
Täytyy koittaa jotain seuraavaks jotain muuta öljyä, kun gastrolin gps ssää
jos se vaikka auttas asiaa![]()
Jeps.. Tommonen maantiesika mallia sen olla pitäis eli tuollainen "peltinen", kolmella lautasjousi hässäkällä kiinnittyvä levy. Tuo sinun saamasi sovitin levy on vissiin jotain muuta matskua?(Ulpe @ Elo. 04 2006,10:57) kirjoitti
Ei sillä, etteikö tuo itseasissa olisi vähän siromman näköinen adapteri-läpyskä mut jos se ei asetu aloilleen muuta kuin viilan/rautasahan kanssa niin ei hyvä...
-B52-
-Quid licet lovi, non licet bovi-