Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Eli homman nimi on seuraava. Olen aika tuore katumotoristi, crossia ajanut ennen ja nyt alla on Bandit -600:n.

Sitten pyörässäni on O-rengasketjut ja ohjekirjan mukaan ketjut olisi hyvä pestä petrolilla silloin tällöin ja voiteluun käytettäisiin moottoriöljyä 20W-40:stä.

Eli mitäs täällä motoristit sanovat mikä olisi paras vaihtoehto öljyksi?
    Tällä hetkellä on käytössä CRC ja sitten Castrol:n O-rengasketjujen voiteluun tarkoitettu spray.

Kertokaapa hyvät ihimset mitä niihin laitetaan ?

Sen lisäksi ketjujen puhdistus, kun aina ei ole aikaa ottaa pyörää pois päältä ja irroittaa ketjuja, niin riittääkö esim pesun yhteydessä rätillä pyyhkäisy ? Pesu tapahtuu kerran viikossa.

Siinä taisi olla kaikki tällä kertaa. Kiitos jo etukäteen vastauksista..
    - Face Yor Fears and Live Your Dreams -
    Motulin öljypohjaista ketjusprayta on moni kehunu ja hyvin tuntuu toimivan.

Ketjujen paikallaan puhdistuksessa mielestäni parhaiten toimii tavallinen moottoriöljy ja vanha hammasharja. Operaatio tosin aika työläs ja kerran viikossa ketjujen puhdistus ehkä liioittelua. Pari kertaa kesässä riittää mulle?

Pelkkä rätillä pyyhkäisy pesun yhteydessä ei varmaan paljoa auta
    Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
    Itse silloin tällöin pesen valopetrolilla ja suihkautan päälle tota Castrolia. Ja sadekelillä pistän Castrolia. Siinä kaikki. O-renkaan tarkoitushan on pitää varsinainen tehtaan voiteluaine siellä ketjussa ja tällä putsaamisella vain pidetään O-rengas kunnossa. Kaikkinainen turha (paine)pesu ja muu kumia vahingoittava pesu vain lyhentää ketjun ikää.
    Jonkun ketjuvalmistajan sivulla oli sellainen ohje että ennen mopon pesua vedetään reilusti ohutta moottoriöljyä ketjuille ja sen jälkeen ajetaan senverran että irralliset ovat roiskuneet pois. Tämän jälkeen mopo pestään ketjua vähän varoen. Lopuksi vielä paksumpaa, vaikkapa laatikkoöljyä ketjulle. Hyvä tulee kuulemma näin.

Itse laitan ketjunöljyäjä ruuttaamaan vähän runsaammin ~50 km ennen pesua, pesun jälkeen sitten hammasharjalla öljyä ketjuihin. En tiedä auttaako tuo mitään, kun en vielä ole ketjuja vaihtanut enkä kyllä säätänytkään, ei ole näin äkkiä tarvetta tullut. Noillahan on vasta 25 tonnia ajettu...

p
    Ei liuotin-pohjaisia pesuaineita ketjun pesuun, menee vaa o-renkaat p"#skaks.Ja tos harjalla hankailus tiskiharja huomattavasti parempi, ettei mee ny ihan nysväämiseksi.Castrolin ketju-tuoteet on kyl toimineet ihan hyvin, huono puoli vaa hieman korkee hinta...

edit:ainii, kyl sen silmällä näkee milloin vois olla viisasta hieman pesaista ketjua

www.alphaindigo.net

www.soulhealermusic.com
    suosittelen ketjujen voiteluun Bel-Ray:n spray:tä
    voitelee ja pysyy eikä roisku
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
    No tänään sitten otin itseäni niskasta kiinni

Ja pesin ketjut... Eli manuualis luki, et pese ketjut petroolilla (käytin valopeteä kun en petrolia löytänyt mistään)

Sitten Gäströl:n ketjuvoidetta päälle.

A vot.

Kohta nähdään miten käy kun
    - Face Yor Fears and Live Your Dreams -
    Lainaa (Jando @ Huhti. 10 2005,17:12) kirjoitti
    Mä EN suosittele ! Surkeampaa liisteriä en ole ikinä nähnyt. Koostumukseltaan tervan ja sokeriveden välimuoto, tahmeaa kuin tauti, myös ketjuissa. Kerää kaiken pa*kan ketjuun ja ei lähde pois millään pesukonstilla. Samaan tapaan sotkee pyörän ja kuskin kädet. Oikeaa hiomatahnaa! Multa saa ton vähän vajaan purkin ihan ilmaiseksi .

"Hondan punainen", Bel-Ray ja Valvoline ovat paaaaaljon parempia !
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    Lainaa (Athene @ Huhti. 16 2005,20:02) kirjoitti
    Täältä yksi ääni lisää "Hondan punaiselle"! On todella hyvä ketjuspray, ei sotke vannetta... *
    "Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
    Onkos kellään ollu käytössä Motorexin Racing (teflon) spray..? Ei ole sellaista liisteriä kuin nuo muut sprayt mitä oon testaillut. Ei oo vaan ollu käytössä niin pitkään että tietäis miten toimii ajan kanssa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 16 2005,20:22) kirjoitti
    Onkos kellään ollu käytössä Motorexin Racing (teflon) spray..? Ei ole sellaista liisteriä kuin nuo muut sprayt mitä oon testaillut. Ei oo vaan ollu käytössä niin pitkään että tietäis miten toimii ajan kanssa.
    Onko käytännön kokemuksia tuosta racingista keltaisessa purkissa?

Tuli ostettua testimielessä tuota, kun eivät Stormilla "halunneet" myydä punaista jota aiemmin olen käyttänyt ja vihreän oletin olevan vaha-tyyppinen ratkaisu?
    Huono tie, parempi mieli
    Ketjut voi voidella ja pestä 80W90 tms peräöljyllä.

Molemmat tulee siis samalla, sekä pesu että voitelu.

Nosta pyörä keskiseisontatuelle -> laita peräöljyä sopivasti maalipensseliin tms -> 1 silmään ja kytkin ylös -> pidä pensseliä ketjuja vasten.

Sekä pesee, että voitelee.

Kokemusta toimivuudesta on.

Ketjuilla ja rattailla ajettiin yli 30 000 km ennen vaihtoa.

<p>Vanha patu..</p>
    Lainaa (Athene @ Huhti. 16 2005,20:02) kirjoitti
    Lainaa (Jando @ Huhti. 10 2005,17:12) kirjoitti
    Mä EN suosittele ! Surkeampaa liisteriä en ole ikinä nähnyt. Koostumukseltaan tervan ja sokeriveden välimuoto, tahmeaa kuin tauti, myös ketjuissa. Kerää kaiken pa*kan ketjuun ja ei lähde pois millään pesukonstilla. Samaan tapaan sotkee pyörän ja kuskin kädet. Oikeaa hiomatahnaa! Multa saa ton vähän vajaan purkin ihan ilmaiseksi .

Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä... hmmm asiaan, Motulin ketjuspray (Road) oli hyvää jo 20 vuotta sitten ja sama pätee nykyään.

Voitelee hyvin, ei roisku eli pysyy ketjussa ja lähtee helposti pesemällä vaikkapa Motulin omalla ketjunpuhdistuaineella.

Eli tuossa oli vastaus molempiin kysymyksiin. Mun ketjuilla tosin ajettu vasta reilu 34tkm, joten tiedä vaikka ois hoidettu huonoilla aineilla päin p.rsettä ja siitä sitten seuraa lyhentynyt käyttöikä.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
    Motulin chain cleanerillä hoidan ketjun pesun ja saman valmistajan road - sprayllä sitten voitelun. Ei tosiaan sotke, eikä tahmaa ja yhdellä voitelupurkilla pistelen reilu kymppitonnin. Cleaneripurkki putsaa jo toisen pyörän ketjuja, elikkäs kolmatta kymmenettä mennään jo sillä.

Duunikaverilla kesti yksi purkki jo yli neljännelle kympille, samoilla ketjuilla toki, mutta se tosiaan ruikkii sitä voiteluainetta silleen tarkasti.
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
    Itse olen lähestynyt asiaa silleen, että Kettenmaxilla putsaan pari kolmekertaa kesässä muuten suihkuttelen Motorexin valkoista heavy duty mönjää ketjuille ja hyvin olen pärjännyt.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 16 2005,20:22) kirjoitti
    Onkos kellään ollu käytössä Motorexin Racing (teflon) spray..?
    Kokeilin viime kesäm, muuten ihan hyvä mutta ei pysy ketjussa lähellekään samaa aikaa kuin Motorexin 622 vihreä. Ja turaa eturattaan ympäristöm kiitettävästi niinkuin muutkin.
    Muutama kokeilu:
    Vaihteistoöljy: 200 km ja ketju kuiva
    Moottoriöljy 150 km ja ketju kuiva
    Motorex Racin teflon 250-300 km ja ketju kuiva
    Castrolin uusi mikä lie 350-400 km ja ketju kuiva
    Motorex 622 vihreä 500-600 km ja ketju kuiva

Ja nämä tulokset siis kuivalla kelillä, vesisade huuhtelee kaikki tökötit alle 100 km.
    Ja ketju on mieluummin löysällä kuin liian kireällä.
    Taivas saa odottaa
    Motulin tuotteita motonetistä. 9,90 €/prk cleaneri ja voiteluaine. Ihan näppärästi tuntui pelaavan.
    Z750 -08
    Minä voitelen ketjut yleensä vaihteistoöljyllä, moottoriöljyllä tai mitä nyt sattuu käsillä olemaan, varsinaisia ketjurasvoja tai -vahoja en ole ostanut moneen vuoteen.

Ketjuja en pese milloinkaan.
    Vaihdoin hiljattain pyörän ja hokasin että edellinen omistaja oli käyttäny "huolella" noita vaha/mitälie spraytä
    Ketju oli niin tökötin peitossa että ois varmaan voinu ottaa irti ja pitää sitä suorana tankona vaakatasossa. Niillä saa hyvin särettyä ketjut jos haluaa.
    En koskaan oo ite käyttäny noita spray tuotteita, vaan huolellinen puhdistus ja ihan moottori öljyllä öljyäminen on hyväksi havaittu(300-500km välein).
    Mut jokainen tyylillään.
    ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
    ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
    ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
    ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
    ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
    nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
    Lainaa (barfly @ Touko. 22 2009,17:17) kirjoitti
    Ketjut voi voidella ja pestä 80W90 tms peräöljyllä.

Molemmat tulee siis samalla, sekä pesu että voitelu.

Nosta pyörä keskiseisontatuelle -> laita peräöljyä sopivasti maalipensseliin tms -> 1 silmään ja kytkin ylös -> pidä pensseliä ketjuja vasten.

Sekä pesee, että voitelee.

Kokemusta toimivuudesta on.

Ketjuilla ja rattailla ajettiin yli 30 000 km ennen vaihtoa.
    ite käytän kans tota perä/vaihteisto öljyä.. eka ketju ratas paketti kesti 10-r kwaakussa 36tkm eikä todellakaan hellällä kaasu kädellä
    viime viikol uus paketti sisään ja sama voitelu jatkuu.. pensselillä vaan öljyä 100-500km välein ketjuun ja varmasti saa voitelua+pesun joka kerta.. ja toi öljy lähtee pelkällä rätillä pyyhkäisemällä vanteesta+katteista.. monikohan vaha lähtee? sateella pakko käyttää normi ketju spraytä mut sen jälkeen pesenkin ketjun huolella..
    jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider

zx-10r-04 ex
    dr-800s-93
    ktm duke 620 -96
    zx10-r -08
  21.  
    Itse putsasin ~1000km sitten ketjut Motul chain clean:lla ihan kiiltäviksi ja sitten Valvolinen joku valkonen ketjurasva pintaan.
    Ei ole mitään paskoja kerännyt ja on rasvat pysynyt hyvin, joten voin olla tyytyväinen ostoksiin.
    Honda CB600F Hornet