Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
    Itsellä vaikeuksia nähdä peileistä mitään muuta kuin olkapäät. Pitäiskö jatkaa varsia tahi vaihtaa uudet tuntosarvet mopsiin vai käännelläänkö jatkossakin vain päätä * Onko muuten pakolliset ylipäätään *

Meikkaamiseen tai tukan oikomiseenkaan en niitä tartte *

Mites muilla näkyvyys taakse peileistä?
    Kyllähän peilit tarpeen ovat ... vaikkakaan se näkeminen ei aina ole niin jämptiä .... mutta kait joku valojen vilahtaminen siellä peilin pinnassa antaa jonkinlaista infoa muun liikenteen kulusta
    Hou! Tarkkaa puuhaa että jaksaa ja kerkeää seuraamaan näistä pienistä peileistä mitä takana tapahtuu. Itse koetan pyrkiä siihen ettei takana tapahdu mitään mikä yllättäisi minut.
    Kyllä mulle ainakin peilit ovat tärkeät ja sen kokoiset että niistä todellakin näkee jotakin. Jostainhan se on nähtävä välillä mitä takana tapahtuu, varsinkin ohitus ja kaistanvaihto tilanteissa. En mä ainakaan lähde sokkona vetämään ja silmiä ei ole niskassa.

Muistaakseni ovat nykypyörissä myös lakisääteiset. Vanhemmissa esim. 70-luvun alun pyörissä riittää yksi peili.
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Jou, kyllähän niitä tulee käytettyä ja mun peileistä näkyy muutakin
    kuin rakas oma naamavärkki. Sitäpaitsi, jos ne kuuluu mopon malliin,
    niin sheriffillä on paljonkin sanomista, jos ne puutuvat, kun/jos
    toppuuttelevat tienpäällä.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Lainaa (Pena @ Huhti. 10 2005,09:12) kirjoitti
    Kyllä mulle ainakin peilit ovat tärkeät ja sen kokoiset että niistä todellakin näkee jotakin.
    Samat sanat. Ja mistä sitä muuten näkee peruutettaessa..?

Annettu Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992

Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista

129 §
    Taustapeilit

Moottoripyörässä ja L5-luokan ajoneuvossa tulee olla vasemmalla puolella «taustapeili». Moottoripyörässä, jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 100 km/h, tulee olla «taustapeili» myös oikealla puolella. Moottoripyörän taustapeilin sijoituksen, näkyvyyskentän, pinta-alan, lujuuden ja kiinnityksen myötäämisen tulee vastata EY:n neuvoston kaksipyöräisten sivuvaunullisten tai sivuvaunuttomien moottoriajoneuvojen taustapeilejä ja niiden asennusta koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (80/780/ETY) vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina direktiivillä 80/1272/ETY, EY-direktiivin 71/127/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina direktiivillä 88/321/ETY, tai E-säännön n:o 81 taikka 46/01 vaatimuksia.

280 §
    Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen otetut ajoneuvot

1. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä, jos se on tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukainen. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksytyssä ajoneuvossa ei kuitenkaan vaadita valonheitinten pesulaitetta, takaikkunan huurteenpoistolaitetta eikä henkilöautossa oikeanpuoleista taustapeiliä. Lisäksi saa takasumuvalaisin olla tarvittaessa myös ajoneuvon oikealla puolella.

2. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa käyttöön otetun ajoneuvon määrittelyä ei muuteta, ellei ajoneuvon omistaja tällaista muutosta vaadi.

3. Jos ajoneuvon rakennetta tai varusteita muutetaan tämän asetuksen tultua voimaan, on muutos tehtävä tämän asetuksen mukaisesti.

Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992

Tasavallan Presidentti
    MAUNO KOIVISTO

Liikenneministeri
    Ole Norrback

Voiko tuota enää selvemmin sanoa..?
    peksu:n avatar
    Liittyi Jul 2004
    Tallin perällä tietysti..
    Mä ainakin kurkin peileistä kun ei niska käänny nurin, mutta pienellä sivuvilkaisulla tulee tarkistettua pimeä kulma, ettei vaan satu..

Tietty pieni kiihdytys ajaa saman asian mut aina ei vaan voi..
    Eihän noissa kyykyissä normaali-ajoasennossa peileistä mitään näe, mutta ei niitä olekaan tarkoitus kokoajan kytätä, vaan aina sillointällöin tarvittaessa tarkistaa mitä takana tapahtuu. Itellä riittää kun vähän kyynerpäätä painaa kylkeä vasten ja päätä siirtää lähemmäs peliä. Peilien suuntaushan on toinen juttu, kun ne voi säätää joko pystympää ajoasentoa varten tai sitten ihan kyykkyasentoa varten.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
    Mun mopottimen peileistä näkee ihan hyvin normaali ajoasennossa . Onhan se hyvä tietää mitä siellä horisontissa näkyy .
    Itse napsasin juuri viime kaudella varsista jatkopalat pois No eihän nuo nyt olleetkaan kuin 2cm luokkaa, mutta silti pois on ja arvata saattaa ettei poistolla juurikaan ollut vaikutusta takanäkymiin. Peilit pitää kyllä säätää aika ulos nähdäkseen niistä edes jotain => suoraan taakse kurkkiessa pitää olkapäätä taittaa aikalailla pois tieltä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    En ymmärrä miten mopolla voisi ajaa ilman peilejä, nehän on aivan yhtä tarpeelliset kuin autoissakin. Omaani jopa parantelin, jotta kuollut kulma pienenisi ja pään pyörittelyt loppuisi. Parannusta tuli, mutta ei oo peilit tarpeeksi hyvät vieläkään

Montakohan turhaa peräänajoa tulevanakin kesänä sattuu vain siksi, että motoristin pitää pyöritellä päätä kaistaa vaihtaessaan..?

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Hyvin näkyy peileistä taaksepäin. En kyllä peileistä luopuisi, vaikka laki sallisikin sen.
    ..kettu kuittaa
    Kyllähän peileistä tulee seurailtua liikeenteen kulkua, vaikkei ohittamaan olisikaan lähdössä, esim. setä sinisten varalta!
    Ja kun ohittamaan olen lähdössä niin vielä pään kääntö tai "tipauttaa niskaa" alemmas jotta näkee sen pimeän kulman peilistä. Ja kun seuraa liikennettä etukäteen niin joskus jätän pään kääntämisenkin pois...
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R

Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
    Itelle on tullu neuroosi kytätä peilejä sinivilkkujen pelossa, kun niin kivasti kaasukättä kutittelee tuo 636 ninjan vaimea tärinä ettei uskalla kiihdytellä turvaamatta selustaa. Vasta pari viikkoa sitten aivan mitättömällä pikkutiellä - rajoitusten mukaan - ajaessani jussit oli kirmanneet jostain "nurkan takaa" huomaamattani aivan kiinni takanakkiin. Oli vaan yhtä äkkiä peilit täynnä maijan keulaa

Mut tärkeämpänä pidän peilien tarkkailua ambumalanssien ja kyttien kiirekeikkojen yllättävyyden vuoksi, ettei tuu kikkailtua itteä alle ku toiset yrittää päästä töihin
    Minä olen kääntänyt varsin lyhyiden varsien päässä olevat peilini siten, että niistä näkyy 3/4 minun omia olkapäitäni ja vain 1/4 taustamaailmaa. Näin ollen näkyvä taustamaailma edustaa todellista taustaa eikä minun oman kroppani muodostaman "varjon" ulkopuolella olevaa. Tällaisilla sinänsä nurinkurisilla asetuksilla on minun mielestäni peileistä enemmän hyötyä. Niin, on minulla vasemmassa peilissä sitten tietenkin Biltemasta ostettu laajakulmapeili. Toimii todella hyvin. Ei tarvi enää pitkillä motariosuuksilla yhtään pyöritellä päätä, sen kuin zoomaa ensin normaalipeilin ja sitten laajakulman, vilkkua kehiin ja ohituskaistalle. Jeba.

ZZR 1200
    Lainaa (Ripley @ Huhti. 27 2005,23:25) kirjoitti
    Minä olen kääntänyt varsin lyhyiden varsien päässä olevat peilini siten, että niistä näkyy 3/4 minun omia olkapäitäni ja vain 1/4 taustamaailmaa. Näin ollen näkyvä taustamaailma edustaa todellista taustaa eikä minun oman kroppani muodostaman "varjon" ulkopuolella olevaa. Tällaisilla sinänsä nurinkurisilla asetuksilla on minun mielestäni peileistä enemmän hyötyä. Niin, on minulla vasemmassa peilissä sitten tietenkin Biltemasta ostettu laajakulmapeili. Toimii todella hyvin. Ei tarvi enää pitkillä motariosuuksilla yhtään pyöritellä päätä, sen kuin zoomaa ensin normaalipeilin ja sitten laajakulman, vilkkua kehiin ja ohituskaistalle. Jeba.
    No entäs se vihreä väri niissä peilien taustoissa. Onko vaan sutaistu fiilis-pohjalta vai havaittavuuden parantamiseks..?
    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
    Kyllä peilejä tarvitaan. Ethän sä mitenkään näe esimerkiksi itseäsi, jos maailmassa ei olis peilejä. Vedetkin alkaa olla pian niin paskaisia, ettei nekään mitään peilaa
    enää ei oo mitä irrota
    Lainaa (J@ck @ Huhti. 12 2005,09:54) kirjoitti
    En ymmärrä miten mopolla voisi ajaa ilman peilejä, nehän on aivan yhtä tarpeelliset kuin autoissakin.
    Erästä poliisin kanssa usein tekemisissä olevaa tuttua lainatakseni, "kun ajaa tarpeeksi kovaa niin kaikki mitä tarttee nähdä on edessä"

Omaani jopa parantelin, jotta kuollut kulma pienenisi ja pään pyörittelyt loppuisi. Parannusta tuli, mutta ei oo peilit tarpeeksi hyvät vieläkään

Montakohan turhaa peräänajoa tulevanakin kesänä sattuu vain siksi, että motoristin pitää pyöritellä päätä kaistaa vaihtaessaan..?
    Väittäisin, että ihan yhtä ison riskin saa silläkin että alkaa luottaa sokeasti peileihinsä. Kyllä se pään pyörittäminen kannattaa, erityisesti teillä, joissa on enemmän kuin kaksi kaistaa samaan suuntaan...
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (ajf @ Huhti. 28 2005,02:35) kirjoitti
    ...yhtä ison riskin saa silläkin että alkaa luottaa sokeasti peileihinsä...
    ... motoristi luottaa sokeasti näköönsä ... (no joo .. mutta en malttanut ..)
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Peileistä huolimatta mulla on pää pyöriny kuin puolukka ämpärissä esim. kaistanvaihtotilanteissa koko sen ajan mitä olen prätkillä ajanut. Peräänajosaldo on nolla.

Eli J@ckin kommentista allekirjoitan vain tämän lauseen: motoristin pitää pyöritellä päätä kaistaa vaihtaessaan..!
    <span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
    [QUOTE= (MadMax @ Huhti. 28 2005,00:13)]
    No entäs se vihreä väri niissä peilien taustoissa. Onko vaan sutaistu fiilis-pohjalta vai havaittavuuden parantamiseks..? *
    Pääsitpäs sanomaan. No, mulla on sivulaukkujen takanurkat sutattu samalla huomiovihreällä, että päättele siitä. Eihän se kauniilta näytä, ei. Suunnilleen yhtä rumalta kuin lanssi.
    ZZR 1200
    En ymmärrä miten mopolla voisi ajaa ilman peilejä, nehän on aivan yhtä tarpeelliset kuin autoissakin. Omaani jopa parantelin, jotta kuollut kulma pienenisi ja pään pyörittelyt loppuisi. Parannusta tuli, mutta ei oo peilit tarpeeksi hyvät vieläkään

Eli toisin sanoen ajat liian lähellä autoja?

Lifesaveri (vilaisu olen yli) on pakollinen.

Ihan oikeesti hei.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Hmm... itse kyllä varmistan kotilollakin ajaessa sivustan päätä kääntämällä ennen kaistanvaihtoa...
    Huono tie, parempi mieli
    Aikaisemmin ajelin kustomilla, jonka peileistä tie näkyi koko leveydeltään. Nykyinen Tedium jättää tien keskikohtaa pimentoon. Olen kokenut sen harmittavasti vähentävän turvallisuuden tunnetta. Kun joskus aurinko heittää äkisti varjon pöyrän sivulle, oikein säpsähtää kun luulee jonkun päässeen yllättämään. Mutta en ole vielä keksinyt sopivaa parannuskeinoa. Suurempi peili tai pitempi varsi auttaisi, myös pienen kuperan peililisäkkeen (autojen lisävarusteita) rustaaminen saattaisi toimia, mutta en haluaisi rumasti muutella pyörän ulkonäköä. Jos joku on kehitellyt kikkoja takanäkyvyyden lisäämiseksi, niistä kannattaisi raportoida. Ohjeita kaivataan, mielellään vaikka kuvien kanssa.
    Pään kääntäminen on toinen juttu, se on aina tarpeen mm. ohituksissa ja risteyksissä.
    Suosittelen lisäpeiliä peilin sisään, kuten autoissa. Toimii oivallisesti kun siihen tottuu, eikä muuta pyörän ulkonäköä oleellisesti. Tarrakiinnitteinen lisäpeili on myös helppo poistaa niin halutessa.

Edit: niitä on saatavana myös sellaisia, joita voi säätää hieman, yleensä tosin vain vaakasuunnassa.

Jepjep! meinasin sanoa etten o ihan sata varma peilien pakollisuudesta mut en sano kun tais jollain olla ihan laki pykälää asiasta...
    omasta kokemuksesta: säätämistähän se on mut joka pyörässä oon saanu suht hyvät näkymät... (kyykkyjen pikku peileistä ei kyl o juuri kokemusta)
    yleensä semmonen fifty/sixty jako olkapäätä ja muuta maailmaa on ollu hyvä, ei sillä ihan kaikkea näe, mutta ainakin viereisen kaistan (ja taaksekin kohtuullisesti,jos takana tuleva ei aja ihan nakissa kiinni...)
    -- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
    Lainaa (sakuc @ Huhti. 28 2005,21:15) kirjoitti
    Eli toisin sanoen ajat liian lähellä autoja?

Lifesaveri (vilaisu olen yli) on pakollinen.

Ihan oikeesti hei.
    Turvaväliä pyrin aina pitämään. Enkä tästä ala väittelemään ja kiistelemään. Kukin tyylillään, mutta..
    Jos mopossa (ja autossa) on kunnolliset peilit ja osaa käyttää niitä, niin olen toista mieltä.

50 km/h = ~14 m/s, 100 km/h = ~28 m/s jne..

Vilaisu olan yli ~1 sekunti, se on liikaa monessa tilanteessa. Kaveri särki joskus itsensä pahoin. Ajoi bussin perässä kaupungilla, meinasi ohittaa - vilkaisi olan yli ja samassa se bussi sitten pysähtyi. Viittäkymppiä suoraan perään, mopo lunastukseen ja kaverilta joka paikka hajalla. Henki säilyi, mutta mopoilut ja moni muukin juttu loppui siihen.
    Itselle on sattunut monta vastaavaa - onneksi läheltä piti tilannetta ja siksi pyrin toimimaan niin, ettei tarvitsisi vilkuilla.

Väitänpä, että jokaiselle on päätä pyörittäessä sattunut ainakin oho-tilanteita. Jos joku muuta väittää, niin en usko.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa (Manfred @ Huhti. 10 2005,09:19) kirjoitti
    Itsellä vaikeuksia nähdä peileistä mitään muuta kuin olkapäät. Pitäiskö jatkaa varsia tahi vaihtaa uudet tuntosarvet mopsiin vai käännelläänkö jatkossakin vain päätä Onko muuten pakolliset ylipäätään

Meikkaamiseen tai tukan oikomiseenkaan en niitä tartte

Mites muilla näkyvyys taakse peileistä?
    HULLU

Peilit on ehdottomat, kerran pelastanut tänä keväänä jo alle jäämiseltä kun autojonon pysähdyttyä pappa jätti jarrutuksen viimetippaan mun takana ja jouduin vetämään sivuun mun edellä olevan auton rinnalle... katson aina risteyksiin hidastaessa myös peileihin varsinkin silloin jos joutuu pysähtymään normaalia rivakammin. maanteilläkin tulee vilastua usein kuka takana liikkuu, saatan olla vainoharhainen mutta kuten kirjoitin niin on niistä ollut oikeasti hyötyä!!
    KTM
    Kyllä pelit on!
    Mä tiiraan vähän väliä peileistä, niin pyörällä kuin autollakin.
    Hyvä tietää onko takana joku, jos on jarruttelemassa, ettei tule ja aja yli... vetää sitten sivuun vaikka niinkuin tuossa ylhäällä jo todettiin!
  30.  
    Lainaa (J@ck @ Touko. 02 2005,11:06) kirjoitti
    50 km/h = ~14 m/s, 100 km/h = ~28 m/s jne..

Vilaisu olan yli ~1 sekunti, se on liikaa monessa tilanteessa. Kaveri särki joskus itsensä pahoin. Ajoi bussin perässä kaupungilla, meinasi ohittaa - vilkaisi olan yli ja samassa se bussi sitten pysähtyi.
    Näin kävi myös allekirjoittaneelle, jono pysähtyi juuri sillä sekunnilla (tekivät äkkijarrutuksen kiilarin takia) ja Fjärrä imeytyi Lexuksen takaluukkuun.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen