Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Elikkäs oli suunnitelmissa vaihtaa gpz:n etuvalonpolttimo tehokkaampaan, kun ei nuo pyörän valot mitkään hyvät ole. Tallissa ois iso läjä muistaakseni 80/100W polttimoita, mutta mitähän umpio mahtaa tykätä lisääntyneestä lämmöstä? Tuttu epäili ettei kestäis vaan se umpion heijastava pinta rapisee poijes. Jos joku on jo testannut niin laittakaahan vinkkiä ja käyttökokemuksia. Ei nimittäin kiinnostas se uuden umpion osto jos ei kestäkään.

Ai niin! Hakua kokeilin mutta minun taidoillani ei löytyny tyhjentävää vastausta.
    Superbike #7
    Umpiot ei varmaan kestä tommosia polttimoita kovinkaan pitkään, varsinkaan jos ajoviima ei jäähdytä.

Ja toinen asia mikä kärähtää varmasti ennen umpiota on prätkän valokatkaisia. Tämä tietty jos ei ole relettä välissä, mitä tuskin alunperin on kovinkaan monessa pyörässä.
    Miulla saman tapainen ongelma pyöränä vfr 750f vuosimallia -90 ja valot on _todella_ huonot, onneks tulee liikuttua 3 pyörän porukassa niin voi suosiolla jättää letkan hännille ja ajella muitten valoilla, en sitten tiedä onko umpio rikki tai jotenkin tummunut että valot ovat perseestä vai polttimo vaan yksin kertaisesti paska.

Joku fiksuhan tämänkin tietäis, mut ne o aina jossain kiven alla piilossa, fiksut siis.

Over And Out
    pyörää vailla.
    Tehokkaampi polttimo ei tosiaan välttämtää ole se fiksuin vaihtoehto Itse panostaisin mieluummin umpion puhtauteen, laadukkaaseen polttimoon ja releavusteiseen valojen ohjaukseen. Nämä kaikki ovat laillisia eikä riko paikkoja ja lopputuloksena silti yleensä on selvästi kirkkaampi ajovalo
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Lainaa (HiTec @ Huhti. 07 2005,13:18) kirjoitti
    Tehokkaampi polttimo ei tosiaan välttämtää ole se fiksuin vaihtoehto Itse panostaisin mieluummin umpion puhtauteen, laadukkaaseen polttimoon ja releavusteiseen valojen ohjaukseen. Nämä kaikki ovat laillisia eikä riko paikkoja ja lopputuloksena silti yleensä on selvästi kirkkaampi ajovalo
    milläs tuota umpiota uskaltaa putsata ja miu mielestä ainakin oma umpioni in puhdas ulkoa, sisältä en sitten tierä, mutta uskallanko sinne edes mennä sörkkimähän.
    pyörää vailla.
    Vaihda aluksi vaikkapa Philipsin tai Osramin +25% tai +40% polttimoon. Noista tulee jo selvästi reilummin valoa kuin vanhoista peruskynttilöistä.
    Ja tähän vois taas vastata et ei tuosta 55/60W polttimosta millään ilveellä saa 40% lisää valotehoa kun tekniikka on about sama. Valon suuntautuvuutta voi vain parantaa langan kohdistuksella, eipä juuri muuta. Ne on mainoskikkoja noi luvut ja niitä voi verrata vain ehkäpä vanhaan polttimoon. Polttimo kannattaa vaihtaa ennen sen palamista, sillä ne himmenevät käytössä.

Jos johdotus on kunnossa voi kokeilla tehokaampaa polttimoa. Esim. 55/80 tai 55/100 wattinen ei paista vastaantulijan silmiin, mutta on kirkaampi pitkillä. Pitkiä käytetään mp:ssä lähinnä keväällä ja syksyllä pimeään aikaan maantiellä, jolloin ilma on viileä ja ajoviimaa on. Jos umpio on suurehko kestää se kyllä noissa olosuhteissa tuon tehokkaamman pitkän.

TL1000R
    Lainaa (kupoc @ Huhti. 07 2005,13:36) kirjoitti
    milläs tuota umpiota uskaltaa putsata ja miu mielestä ainakin oma umpioni in puhdas ulkoa, sisältä en sitten tierä, mutta uskallanko sinne edes mennä sörkkimähän.
    Umpiosta riippuen on noita onnistuneesti myös pesty Eli jos vain lasi irtoaa heijastimesta, niin lasin voi nakata vaikka astianpesukoneeseen = erittäin tehokas, lipeäpohjainen rasvan poistaja Umpio itse ei välttämättä tuota pesukonetta kestä, niin jo pelkkä Fairy-liuotus voi saada ihmeitä aikaiseksi Sinne umpion sisään kun vuosien saatossa pikkuhiljaa kertyy jos jonkinlaista pölyä ja kaikkein pahimpana rasvaa esim. sormista polttimovaihdon yhteydessä - ÄLÄ IKINÄ KOSKE POLTTIMON LASIIN SITÄ VAIHTAESSASI!
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Kukaan ei ole tainnut kokeilla tarvikkeena myytäviä Xenon-valoja. Ainakin autoihin on laitettu esim. H7 xenon-setti ballasteineen ja kyllä muuten näkee, ja kulutus on n. 35W luokkaa.

Itteä on vähän kiinnostanut asia, ainoo haitta ettei settejä saa puolisarjoina vaan on ostettava 2kpl tarpeet.

Oisko puolikkaille kysyntää jos joku alkais hommamaan asiaa??
    Lainaa (ZR-7herwood @ Huhti. 07 2005,15:08) kirjoitti
    Ja tähän vois taas vastata et ei tuosta 55/60W polttimosta millään ilveellä saa 40% lisää valotehoa kun tekniikka on about sama.
    Kukas niin on väittänyt? Nuo +25% ja +40% luvut ovat niitä merkkejä joilla nuo polttimot löytää kaupan hyllystä. Ja ihan itse olen todennut että tuollaisella polttimolla saa reilusti enemmän käyttökelpoista valoa 50-100 m etäisyydelle mopon eteen jossa sitä eniten tarvitaan.

Lainaa kirjoitti
    Valon suuntautuvuutta voi vain parantaa langan kohdistuksella, eipä juuri muuta. Ne on mainoskikkoja noi luvut ja niitä voi verrata vain ehkäpä vanhaan polttimoon.
    Valokuviolla ja valon värillä on suuri merkitys siihen kuinka hyvin valo valaisee käytännön tilanteessa. Ja noita mainittuja polttimoita voi verrata uusiinkiin vakiopolttimoihin ihan huoletta. Kympin sijoituksella saa paremmat valot.
    Noissa "+jotain" polttimoissa käytetään erilaista hehkulanka materiaalia (ehkä jopa kaasu erilainen??). Nuo langat käyvät samalla teholla kuumempana -> lisää näkyvää valoa! Samalla tietty kestoikä lyhenee...
    Tärkeintä on sen langan oikea sijoitus. Merkkipolttimoissa se on lähes varmasti ihan ok. Polttimon värjäys ei ikinä paranna valotehoa. Eri sävyiset polttimot sopivat erilaisiin olosuhteisiin, mutta pääsääntönä voi sanoa, että kun ostaa vaikka jotkin kirkkaat merkkipolttimot tyyppiä +jotain niin ne on ihan ok joka tilanteessa. Mainostetut rosentit ei toteudu, mutta polttimot on kuitenkin ihan hyvät. Halpispolttimoissa on usein valokuvio persiistä eivätkä ne kestä virtapiikkejä, kuten starttauksia, kovinkaan hyvin. Mulle on muodostunut jonkinlainen mielikuva noista polttimoista kun olen niitä jonkinverran myynyt. Riippuen mistä ostaa, ei kannatta paljoa yli viittä euroa polttimoon sijoittaa, jos haluaa rahoilleen vastinetta. Eikä niitä erikoisia kiinalaisia sit missään nimessä.
    TL1000R
    TÖSÖS !
    Ite olen joutunnu joka mutteripyörässä laittaan releen kautta uudet johdotukset akulta suoraan ajovalolle kun jännitehäviötä on aina mopon omissa kytkennöissä väh. 0.5 V verrattuna akun napajännitteeseen . Valojen kytkentä mopoissa on ällistyttävän tyhmä . Valokytkin ja vaihdin aina erikseen ja pienet johtimet kiertelee pitkin runkoo ja sarvia ja liittimä on joka välisä .
    Mitakkaapa nuo jännitteet ennenko umpioita ja polttimoita vaihtelette .
    Viitteen saapi jo kun sammuksissa mittaa mutta laittaakaapa pyörä käyntiin ja puolentunnin ajon jälkeen mitakkaapa käydessä noin 3000 rpm kuin hirveesti akkun napajännite on . Sekin on syytä selvittää sillä aikas mone mopot lataa tosi huonosti . Ja akku tietty pitää olla hyvä ettei pienen laturin puhti mene sen ruokkimiseen
    Sen kun saapi lampunkantaan vähintään 1mm/2 johtimella nii johan rupes maalima kirkastuun .
    Eikä ole lopultaan kallista eikä LAITONTA . Sitteko putsaa lasin ja heijastimen nii kyllä näkee sen minkä yhellä valaisimella pystyy joka siis on tosi epistä .
    Mutteripyörissä pitäs ehottomasti olla yhtä hyvät valot ko autoissa .

Triumph Tiger 800 XRX

Lainaa (ZR-7herwood @ Huhti. 07 2005,15:08) kirjoitti
    Ja tähän vois taas vastata et ei tuosta 55/60W polttimosta millään ilveellä saa 40% lisää valotehoa kun tekniikka on about sama. Valon suuntautuvuutta voi vain parantaa langan kohdistuksella, eipä juuri muuta. Ne on mainoskikkoja noi luvut ja niitä *voi verrata vain ehkäpä vanhaan polttimoon. Polttimo kannattaa vaihtaa ennen sen palamista, sillä ne himmenevät käytössä.

Jos johdotus on kunnossa voi kokeilla tehokaampaa polttimoa. Esim. 55/80 tai 55/100 wattinen ei paista vastaantulijan silmiin, mutta on *kirkaampi pitkillä. Pitkiä käytetään mp:ssä lähinnä keväällä ja syksyllä pimeään aikaan maantiellä, jolloin ilma on viileä ja ajoviimaa on. Jos umpio on suurehko kestää se kyllä noissa olosuhteissa tuon tehokkaamman pitkän.
    Voipi olla, kun ton 100W lampun laittaa, niin toi muovinen umpio kesäkelillä ajellessa esim. kaupungilla missä toi jäähdytys(ajoviima) on olematonta, niin toi muovinen umpio ei siitä tykkää *
    Hattussani ei ole kukkia.
    Lainaa (ripee @ Huhti. 08 2005,07:01) kirjoitti
    Voipi olla, kun ton 100W lampun laittaa, niin toi muovinen umpio kesäkelillä ajellessa esim. kaupungilla missä toi jäähdytys(ajoviima) on olematonta, niin toi muovinen umpio ei siitä tykkää *
    Jaa, luulin että 100/55-polttimoissa 55 on se lähivalon lanka.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
    Lainaa (kupoc @ Huhti. 07 2005,13:06) kirjoitti
    Miulla saman tapainen ongelma pyöränä vfr 750f vuosimallia -90 ja valot on _todella_ huonot, onneks tulee liikuttua 3 pyörän porukassa niin voi suosiolla jättää letkan hännille ja ajella muitten valoilla, en sitten tiedä onko umpio rikki tai jotenkin tummunut että valot ovat perseestä vai polttimo vaan yksin kertaisesti paska.

Joku fiksuhan tämänkin tietäis, mut ne o aina jossain kiven alla piilossa, fiksut siis.

Over And Out
    Mulla oli aikoinaan -92 mallinen vfr, jossa oli tuplavalot. Kytkin molemmat palamaan yhtä aikaa ja ainakaan mulla ei oo yhessäkään pyörässä ollut yhtä hyviä tuikkuja!

Eiköhän tuommonen 55/100wattinen lamppu ois aika hyvä sijoitus. Pitkät valothan ovat Suomen suvessa ja maanteillä aika harvoin käytössä(ainakin mulla) pitkää pätkää ja siks luulis umpionkin kestävän lyhytaikaista käyttöä... Taitaa vaan wattimäärän nosto vaatia myös johtojen päivittämisen paksumpiin. Luulen...
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

H-D Road King Custom 2004
  17.  
    ostakaa polariksen kelkkoihin kehittelemät polttimot ni alkaa näkemään! H4 niitä on tarjolla...siitä en tiedä onko lailliset mut eipä kyl kiinnostakkaan
    "Ei sovi, ei mahdu...herra saa rahansa takaisin"

www.menokoneracing.fi