selailin tossa vanhoja keskusteluja ketjujen huollosta,mutta jäi vähän epäselväksitoi ketjujen pesu.
eli millä niitä kannattais pestä. yx sanoo että naftalla,toinen moottoriöljyllä jne jne.
nää kevään rapakelit ku laittaa ketjut aika töhnäisiksi, niin ajattelin että pesu ois paikallaan
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kaikki varmaan ihan yhtä oikeita, kaikki tekee asiat omalla tyylillään. Itse pesin öljyllä, onnistuu ainakin mukavasti ketjujen ollessa kiinni.
rätti/suti jolla niitä putsaa, sitten jollain rievulla ylimääräinen öljy pois, ja kunnon ketjuöljyä päälle. Valmis.
Pitääkö olla sähköhammasharja, vai kelpaako vanha Jordan?(Manix @ Huhti. 08 2005,10:04) kirjoitti
![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Taitaa tulla samat vastaukset tälläkin kierroksella...
Käytän perusteellisemmassa pesussa (ehkä kerran vuodessa) moottoriöljyä, koska se ei paksuutensa vuoksi pysty liottamaan ketjuun laitettuja pysyviä rasvoja pois. Dieselin tai polttoöljyn kohdalla en ole tästä vielä täysin vakuuttunut. Moottoriöljyä löytyy nurkista jo valmiiksi.
Useammin (ehkä kerran kuussa) putsaan ketjut kuitenkin ketjuöljyllä, eli spreijaan vähän tavallista reilummin ja hinkkaan samaan syssyyn rätillä ylimääräiset pois. Samalla irtoaa myös ne vanhemmat jämät. Olen yrittänyt opetella tavan pyyhkiä ylimääräiset pois joka kerralla, mutta laiskuus on voittanut.
Elämän yhtenä avoimena projektina on vakuuttua siitä, että tästä putsailusta on todella jotain havaittavaa hyötyä...
1000
näin olen ittekin miettiny,että noi polttoöljy/diesel saattaa liottaa tehtaan rasvauksia. en sit tiiä tarkemmin(Hannula @ Huhti. 08 2005,10:10) kirjoitti
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Pitää olla sellanen ikeniä hierova malli, muuten ei tuu puhdasta.(Julle @ Huhti. 08 2005,10:10) kirjoitti
![]()
Jos haluat päästä helpolla, hae lähimmästä MP-liikkeestä pullo Castrol chain cleaneria. Vähän aluksi epäilytti että onko tuosta litkusta mihinkään, muta kun suihkutin sitä ketjuille, paska kirjaimellisesti valui maahan ja ketjut olivat sitä ennen todella likaiset. Ihan pirun hyvää ainetta, eikä edes maksa maltaita (olikohan about 10e per pullo).(Salmon @ Huhti. 08 2005,09:50) kirjoitti
Pullollisella putsaa ketjuja useampaankin otteeseen riippuen likaisuudesta.
Suunnilleen sama ainetta saa varmasti vielä halvemmalla jos osaa etsiä oikeista paikoista, koska eiköhän se ole aika lähellä teollisuudessakin käytettyjä rasvanpoistoaineita, mutta koska O-renkaiden vuoksi ketjuihin ei kannata tunkea ihan mitä tahansa liuotinta, päätin ostaa suosiolla tuota Castrolin hyväksi havaittua puhdistusainetta.
Make.
No, jos tuo polttoöljy/diesel pääsee sinne O/X-renkaan toiselle puolelle liuottamaan tehtaan rasvat niin eiköhän sinne pääse sitten kaikki muukin? Olisikohan ketju silloin vaihto kunnossa. Itse olen dieselillä+CRC:llä pessyt ilman ongelmia. Itseasiassa tuota, jopa suositellaan omistajan käsikirjassa. Moottoriöljy ja varsinkin lämmin sellainen on varmasti myös erinomaista tuohon tarkoitukseen(Salmon @ Huhti. 08 2005,10:17) kirjoitti
Dieseliä tai löpöä vaan. Ei vahingoita tiivisterenkaita eikä pääse niiden "ohi". CRC kyllä menee ja sitä en käyttäis vaikka kuinka joku suosittelis. Mutta omatpahan on ketjunsa.(Salmon @ Huhti. 08 2005,10:17) kirjoitti
Sitten kun rasvaa 80w90 vaihteistoöljyllä niin ei tarvitse pestä ikinäValitan nokian puolesta kännykkäkameran huonoa laatua mutta kai tuosta jotain selvää saa (klikkaa kuvaa isommaksi). Ketjulla ajettu 7000tkm ja on puhdas ja siisti... Öljy likaa pyörää ihan yhtä vähän kuin castrolin sprayöljy mutta tässä on se ero että tämä öljy on pestävissä pois ilman liuottimia pyörästä. Veikkaan että litran tönö riittää koko kesäksi jos ajelee alle 20tkm. Öljyämisväli noin 300km.
Mitä pesuun tulee niin taisin edelisiä kettinkejä pestä polttoöljyllä mutta ne levisi sen jälkeen aika nopeasti, olivatten muutenkin pilipalilaatua. Tavan moottoriöljyllä on vaikea saada puhtaaksi, joku castrolin spraypuhdistuskama voisi olla mukavaa käyttää että tulostakin tulee!
KTM
Itse olen heittänyt ketjut öljykylpyyn pariksi yöksi ja sen jälkeen sutinut paskat pois pensselillä. Hyvin lähtee ja ketjut notkistuvat.
Se on selvähenkinen, joka sanoo seitsemän kertaa sianlihaa ja lämmintä leipää.
Toi Castrolin chain cleaner on muuten aikas hyvä aine. Suosittelen minäkin.![]()
Mitenkä mahtaa olla löpön kanssa pesu? Löpö on kauheata myrkkyä, voisin kuvitella että o-rengas sanoo "hyvää yötä"
Castrolin Chain Cleaneriä täälläkin spreijaillaan, hyvin toimii. Ja päälle suihkuttelen sitten Castrolin Chain Waxin niin eipä tartte vanteilta sitä olla pesemässä. Helppoo ja mukavoo *![]()
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Kokemukseen. Kun panet löpöä (polttoöljyä) kannuun jossa on kumitiiviste, tämä tiivari venyy vi** suureksi aika nopeasti. Pitää käyttää nitriili tiivareita, että kestää. Käy vaikka Suomen Tiivistekeskuksesta kysymässä lisätietoja, minä kävin.(Juho @ Huhti. 08 2005,17:24) kirjoitti
Olen ollut ketjujen pesun kannalla. Mitä enemmän tätä pesua esim. löpöllä kuitenkin miettii, niin sitä enemmän alkaa tuntua, että taitaa käydä just päinvastoin kuin mitä luulee
Pesunesteiden viskositeetti on alhainen ja ne itse asiassa saattavatkin kuljettaa pienet kivipölyhiukkaset tiivisterenkaisiin ja niiden läpi ketjun sisään![]()
Ajaessahan keskipakovoimilla on taipumus lennättää (esim. sateella) kaikki ylimääräinen irtonainen lika pois ketjuista ja pitää ne puhtaina. Tuntuisi, että paras tapa olisi voidella ketjua hyvin, muttei liian sitkeillä mömmöillä. Olenkohan ihan pihalla ?? taidan jättä ketjun pesut väliin ja käyttää sen ajan vaikka .....
![]()
Just More
Hihi! Vähän haisee raha tuossa jutussa...(Ransu @ Huhti. 08 2005,18:02) kirjoitti
Noi D.I.D:n vitjat kestävät oikein hyvin löpö/diesel käsittelyä.
Ja kun käyttää tuossa aijemmin mainittua vaihteistoöljy voitelua niin johan toimii!
35tkm. ajoin vanhalla mopolla 530:lla vitjoilla ja ketjut olivat lähes uuden veroiset, niihin sudin teollisuus vaihteisto ööliä n. 200-300km välein ja puhdistin muistaakseni kaksi kertaa ketjut. Vähänhän se vaihteistoöljy roiskuu, mutta lähtee pois vaivatta jos ei anna "patinoitua"... löpöllä lähtee joka tapauksessa.
Järkeä putsauksessa saa kuitenkin käyttää... jos apinan raivolla painaa harjaa saattaa ne O/X-renkaat saada siipeensä ja menettää rasvan pito kykynsä.![]()
"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
Eihän tuo polttoöljy liene haihtuvaa liotinta eikä bensaa, joten eikun vaan pesulle(Ransu @ Huhti. 08 2005,18:02) kirjoitti
![]()
Ei niitä tarvitse siellä uittaa ja perään hyvin vaihteistoöljyä.
Hankin talvella Louisilta Kettenmax -nimisen vempaimen, jolla saa pestyä ja harjattua ketjut samalla kertaa. Pumppupullosta ekassa puhdistuksessa polttoöljyä ( talvilaatu ) ja toisessa pesussa sytytysnestettä. Lopuksi puhdistus rätillä/trasselilla tms. Ketjut olivat tietenkin paikallaan kuten niitatut yleensäkin ( ei viitsi katkoa vain pesun takia ).
Samalla laitteella voisi käyttää myös öljyä, mutta en ole vielä kokeillut. Varsinainen perusvoitelu jäykällä vaihteistoöljyllä, katsotaan kuinka ajoon lähtiessä käy. Scottoiler on odottamassa, taidan laittaa kuitenkin vasta uudelle ketju/rataspaketille...![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05