Te, jotka olette itse tehneet ketjurasvausautomaatteja, niin mitäs öljyä olette käyttäneet. Itellä olis tossa kasattuna testijärjestelmä ja tarkoitus olisi, että painovoima hoitaisi rasvan kuljettamisen säiliöstä ketjuihin.
Onko normaali vaihdelaatikkoöljy liian jäykkää, vai pitäiskös lantrata sitä jollain moottoriöljyllä.![]()
mulla on puoliautomaattinen systeemi eli ennen ajoonlähtöä puristetaan "ryyppy" voiteluletkuun, josta se valuu hiljakseen takarattaalle.
moottoriöljy häviää letkusta nopeammin, mutta niin varmaan ketjuistakin... vaihteistoöljy vaatii useamman minuutin ajon ennenkuin menee letkusta läpi, mutta todennäköisesti tarttuu ketjuunkin paremmin.
molempia olen käytellyt, katkonaisessa ja lyhyessä kaupunkiajossa moottoriöljy on käytännöllisempää... ehtii todennäköisemmin ketjuille ennen seuraavaa stoppia eikä synny öljylätäköitä pyörän viereen...
Mulla näin: Pieni säiliö- bilteman pissapojanpumppu- takaiskuventtiili- letku takarattaalle. Pumppu pitää olla hammasratasmallia, sähköt otin äänimerkistä. Takaiskuventtiili löytyy bilteman kuvastosta samalta sivulta kuin pumppukin, venttiilin tarkoitus on tämä; se laitetaan 'väärinpäin' letkuun, jolloin sen jousivoimalla aukeava kara estää turhan tiputtelun. Jokainen voi sitten vapaasti suunnitella letkun paikan takarattaalle. Aina kun on vähän hiljaa ajettava pätkä painan pari sek äänimerkkiä. Vaihteistoöljy pitää esim löpöllä puolet laimentaa sitten toimii hyvin. Hinnaksi jää alle kymppi.
Ei näyttäis olevan kun 1,5l säiliö... Mihin sä olet sen saanu piilotettua?(jompsa @ Maalis. 24 2005,15:38) kirjoitti
Luettelo kevät-kesä 2005 sivu 53 tuotteet 9 ja 11. Säiliönä käytin shampoopulloa.
Itse käytin Loobmanissa vaihteistoöljyä ja toimi ihan hyvin.
Kannattaa muuten värkätä säiliöön jonkinlainen "huohotin". Meikäläisen Loobman pumppasi viime kesänä jossain Keski-Euroopan vuoristoteillä automaattisesti puolet öljyistä letkuun, syynä kenties lämpötilojen tai ilmanpaineen vaihtelu ja siitä aiheutunut paineen nousu säiliössä. Ketjut saivat ns. riittävästi öljyä, samoin takarengas oli voideltu vaarallisen runsaanpuoleisesti.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Miten mahtaa moottorisahan teräketjuöljy soveltua ko.tarkoitukseen.Ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen luulisi hyvin sopivan mopojenkin ketjun voiteluun?Kellään kokemuksia?
Oman rasvarin mukana tuli pullo Stihlin puolisynteettistä teräketjuöljyä, tuntuu toimivan.(tinke @ Maalis. 25 2005,19:11) kirjoitti
Lisätietoa täältä
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Yeah, kuulostaa hyvältä. Minkä takia pumpun on oltava hammasratas mallia? Käytät kuitenkin pumppua suoraan 12V sähköllä ilman mitään omatekoisia hammasratas välitys virityksiä? Pumppu ilmeisesti pumppaa ihan hyvin sitä öljyä? Entäpä tämä takaiskuventtiili? Miten sieltä pääsee öljyä läpi jos se on väärinpäin? Vai onko se aina vähän auki? Olisiko mahdollista saada kuvia? Ilmeisesti seuraavat osat käytössä?(jompsa @ Maalis. 24 2005,15:38) kirjoitti
http://www.biltema.fi/osteri....3899828
http://www.biltema.fi/osteri....3899828
1. Hydraulipumputhan on melkein kaikki hammasratastyyppisiä, keskipakomallit ei öljyä pumppaa, kokeiltu on. 2. Nykäisin äänimerkistä johdot irti ja tyrkkäsin pumppuun.
3. Pumppaa hyvin , hieman pitää laimentaa.
4. Taisin sanoa väärin 'väärinpäin' siis ihan oikeinpäin se venttiili tulee. En ole ihan varma tarviiko takaiskuventtiiliä ollenkaan, pumppu saattaa olla tarpeeksi tiukka ettei se pysähtyneenä päästä vuotamaan säiliötä tyhjäksi. 5. Juuri nuo osat.
6. Tämän tarkempia ohjeita ei ole, jokainen joutuu rakentelemaan miten osaa omat systeeminsä.
Siistin säiliön saa kätevästi 1dl apteekin ruiskusta. Katkaisee varren pois, liimaa epoksilla männän paikoilleen ja "istuttaa" pari letkulähtöä. Toinen lähtö korvausilmaa ja toinen täyttöä varten. Letkut voi sitten kätevästi kuljetella sopivaan paikkaan täyttöä ajatellen. Toisessa päässä letkulähtö onkin sitten valmiina. 1dl tilavuus on varmaankin ihan riittävä, sillä Scottoileriin menee kerralla muist. 50ml.
Noita pumppuja löytyy joka varaosaliikkeestä ja jopa selvästi pienikokoisempana kuin tuo Bilteman pumppu.
Olisiko öljylle jotakin parempaa lantrausainetta kuin pö.? Se kun on aika hitaasti haihtuvaa. Ko. tarkoitusta palvelisi paremmin nopeasti haihtuva lantrinki (öljy pysyisi paremmin ketjussa).
@, AT, RD07A
Tässäpä enklanninkieliset ohjeet tee-se-itse-ketjunvoiteluvehkeen tekoon:
Linkki
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Mäkin aattelin tehdä mut en oo saanu pummattua sairaalasta tms. tippaletkuja ja niitä hanoja, ehkä niillä pärjäis. Semmosta motikkaa en aatellut laittaa, on liika tekninen laite. Vetovoimakäyttö vaan. Säiliöksi jotain pikku aseöljypulloa tms.
Pitäsköhän käydä lasaretissa vierastunnilla ohimennen?
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Loobmanin asennusohjeessa opastetaan tekemään neulalla huohotusreikä syöttöletkuun pullon sisäpuolelle ja öljynpinnan yläpuolelle juuri tämäntapaisia tilanteita varten. Kuumennetulla neulalla työ sujui kätevästi!(AndersReisen @ Maalis. 25 2005,10:02) kirjoitti
P.S: Asennetun Loobmanin kuva löytyy tuolta albumista: => linkki alla.
ZZR 1200
Tein pari vuotta sitten TransAlppiin puoliautomaattisen ketjurasvarin juuri tuon tapaisella systeemillä. Eli penkin alla oli pieni muovipullo, jonka korkissa reikä ja siitä letku ketjulle. Keskellä letkua oli ruuvikuristin, jolla letkun sai littiin ja öljyn tulo loppui. Homma toimi lappo periaatteella, eli painovoima imi liukastetta pullosta. Vehje toimi muuten ihan mukavasti, mutta pari kertaa tuli lapottua pullo tyhjäksi autotallin lattialle, kun ei kotiin tullessa muistanutkaan kiertää kraanaa kiinni. Hermo meni. Nostin Escortin konepellin pystyyn, irroitin kaasuttimen ja siitä rautasahalla tyhjäkäyntipiirin. Tämän möykyn asensin letkun väliin ruuvikuristimen tilalle ja magneettiventtiilin johdon kytkin mopon parkkivalopiuhaan. Kun voimalaitoksen sammuttaa avaimesta, myös ketjuöljyn tulo loppuu. Tuon magneettiventtiilin lisäksi bonusherkkuna Brassieskon tyhjäkäyntipiirissä on seossäätöruuvi, joka ketjunvoitelijassa toimii öljyn määrän säätöruuvina.(xjrrrrräyh @ Maalis. 29 2005,22:26) kirjoitti
Koska tuppaan olemaan tällainen hifistelijä näissä itse tehdyissä halvoissa ratkaisuissa, tein Transun koneen kylkeen heti eturattaan taakse sellaisen kannatinraudan, jossa on sokevalaisen siveltimen pensseliosa kiinni ja se laahaa pitkin ketjun sisäpintaa. Voiteluletkun pää on tämän sudin sisällä ja sieltä öljy joutuu ketjuille pensselin levittämänä koko ketjun leveydelle.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Hitto vieköön, niinkö tässä joutuu vielä askartelemaan tommosen, ennen kauden aloitusta... Niin oisko tosta "hifi" ratkasusta kuvia?
Ai niin Gurdi millon meinasit baanalle??
Japi vaan..
Kopioin tuolta "Jarkon TA" Kot-oilerinMutta magneetti venttiili vielä hakusessa. Olisikko pientä ja halpaa missä saatavilla?
Jep. Tuo Jarkon Kot-oileri on juuri tuon minun tekeleeni innoittamana rakennettu. Hänen Transussaan on magneettiventtiili oikein ostokomponentti ja suti levittää öljyn ketjun ulkopuolelle. Kaveri ei arvannut irrottaa sitä yhtä pulttia koneen kyljestä, jonka alle minä kiinnitin sen sutin kannakkeen, että pensselin sai ketjujen väliin. Lisäksi Jarkko teki yhden ohjurirullan ketjulle. Ohjurirulla olisi minullakin ihan asiaa, koska enskan ketjut ovat niin löysällä, että varsinkin eturattaan edessä hakkaavat välillä melkolailla ja suti saa aika koviakin kosketuksia. Karvat lyhenevät nopeasti. Voitelija onnistuu kyllä rakentaa noiden kaupallisten tyyliin vetämällä putket rattaan kylkeen, mutta minä halusin taas hifistellä ja levittää öljyn varmasti myös sivulevyjen väliin. Rattaaltahan se ei välttämättä mene kuin rullalle. Tuo letkusta tehty säiliö oli Jarkolta hieno oivallus. Paljon tilavuutta ja helppo saada sopimaan pyörän uumeniin toisin kuin joku purkki.(Juho @ Maalis. 30 2005,18:11) kirjoitti
Edit: näppihäirä
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Mulla tullee eturattaan kylkeen tuo tiputus, jota Jarkkokin tuolla sivuillaan suosittelee kokeiltavaksi.
Juho
Jaahas, varokaa kaikki Eskortit! Hyvä idis!kirjoitti
![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.