Käväsin hakeen osii mopottimeen tänään autotarvikeliikkeestä ja tuli samalla himo ostaa uudet öljyt mopoon Kawa Vn15. Mutta tuli tenkkapoo kun kaikki öljyt oli joko täyssynteettisiä tai semisynteettisiä ja minua on vannotettu käyttään vain mineraaliöljyä jossa on jokin kytkin lisäaine. Nyt näissä syntetic öljyissä on jotain liukastusainetta joka kuulemma tuhoo kytkinlevyt ja saa kytkimen luistamaan. Osa tuotteissa olevista tuoteselostuksista (lue mainoksista) kertoo kuitenkin juuri tämän öljyn olevan parasta kaikkiin koneisiin ja laitteisiin ja eritoten parantavan kytkimen toimintaa. Mitenkähän toi oikeesti on ja kuka korvaa jos kaikesta huolimatta mönjä tuhoaa kytkimen. Onko teillä kokemuksia / suosituksia mitä rasvaa pannuun pitäs työntää, yksi kuulemani ehdotus on Gastrol GTX 10-40, onko hyvä mönjä?
![]()
Vaihdoin ite juur äsken Shell Advance Ultra4 öljyt koneeseen. Täyssynteettinen litku. Ja luonnollisesti prätkiin suunniteltu. Eli ei sen pitäis kytkintä tuhota... Ja oli vielä halvempaa kuin esim. Motorexin tai Castrolin vastaavat huippuöölit, jos tuolla nyt jotain suurempaa merkitystä ees on...
Kaverini kovasti kehui omassa pyörässään(Suzi SV1000) vaihteiston ja kytkimen toiminnan parantuneen selvästi verrattuna edellisiin öljyihin elikkä Castroliin. Aattelin sitte, että kokeilenpa nyt sit minäkin, onko eroa Motorexin semisynteettiseen, jotka toimi hyvin ja käytin viime kesänä.
Mietinpä, kun noita öljyjä vaihtelin ja tuon vittumaisen öljynsuodattimen kanssa tapellessani, että kuinka paljon voi sotkea keskenään mineraaliöljyä ja täyssynteettistä? Kaikkihan tietää, ettei yhtään, mutta jos tapittaa kunnolla öljyt ulos ja vaihtaa suodattimen, niin se vähä jota vanhaa öljyä väkisinkin johonkin koloon jää, niin onko tuolla merkitystä, kun sekoittuu täyssynteettisen kanssa? Mitä siinä ylipäätään voi tapahtua jos näitä keskenään sotkee?
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Tuohon maamoottoriinhan voisi passata ihan MOBIL *
Eiköhän ne moottoripyörille merkityt öljyt sovellu märkäkytkimille... olkoonkin synteettistä tai ei.
Tästä aiheestä löytyy paljon juttua/linkkejä esim MP-tallin ylisille niitatusta fakista.
Huono tie, parempi mieli
Synteettiset öljyt sisältävät enemmän pesuaineita kuin mineraaliöljyt. Eli mineraaliöljyillä joka paikkaan jää paljon enemmän sitä mustaa karstaa kiinni, jos olet ikinä kurkannut moottorin sisäpuolta. Synteettiset alkavat liuottaa tätä karstaa irti ja pahimmassa tapauksessa, jos on ajettu pitkään mineraaleilla, sitä lähtee niin paljon, että voi tukkia jotain kanavia. Näin siis jos vaihtaa mineraaleista synteettisiin.(SenioRR @ Maalis. 30 2005,21:17) kirjoitti
Aiheesta on keskusteltu varmaan nahka vs gore jälkeen enitenjoten haulla löytyy apuja.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Mun käsittääkseni esim mineraali delvac, jota käytetään lähinnä dieseleissä, on ainakin melkoisen puhdistavaa sorttia. Eli ei se puhdistavuus ihan suoraan mene mineraali-synteettinen säännön mukaan. Öljyt, joita käytetään dieseleissä on tietääkseni yleensä puhdistavia. Sen huomaa myös tuon delvacin mustumisnopeudessa. Siitä tulee tummaa selvästi nopeammin kuin mobilin mopoöljystä, jota mulla oli ennen koneessa. Mut hinnan takia sen voi sit vaihdella selkeesti useemmin (noin 5 kertaa useemmin).
Suurin ongelma taitaa muodostua öljytyyppiä vaihdettaessa aineiden mahdollisesta yhteensopimattomuudesta, mikä näkyy tavaran puuroutumisena. Koneessa oliskin hyvä käyttää "huuhteluöljyt". Mineraaliin siirryttäessä tämä vaihe ei käy kalliiksi mut toisinpäin tulee helposti hintavaksi tämä operaatio.
TL1000R
Noni. Soitin mobilin tekniseen neuvontaan ja kysäsin tota mp:n öljyasiaa, mm toimiiko Delvac superi mopottimessa. Sieltä kerrottiin että ainoo 4-tahtiselle märkäkytkinmopottimelle sopiva öljy on Racing 4T. Kyselin onko töta mönjää muissa purkeissa eri tuotenimellä ja puoleen hintaan. Kiistettiin tälläset höpinät jyrkästi. Siiinä sanaillessa lipes neuvonnasta että kyllähän mineraaliöölit passaa. No keskustelu sammui aikanaan, mutta takaraivoon jäi soimaan toi mineraali. Ja taas tietäjän pakeille puhelimitse. (Oli muuten sama mies/ainoo) Muotoilin kysymykseni toisin, "onko kaikki delvacit synteettisiä" johon vastaus "ei ne kaikki oo" ja minä täähän "no kävisköhän toi 15W40:n mopottimeeni" johon taas e"ei se ei käy, mutta delvag 1300 super on mineraaliöljy ja käy tohon tarkotukseen". No minähän intoileen ja kysyyn mistä tota saa, autotarvikeliikkeistäkö? Johon, "ennemminkin K-maatalaous yms liikkeistä" ja minä vielä kysyyn mikä on mönjäkkeen suositushinta 20l:n ämpärille". Sekin auliisti ilmoitettiin n.200€ ja samaan hengenvetoon todettiin että hinta on kaupassa varmaankin edullisempi. No minä agraariväestön valintaan kysyyn onko mönjää ja mitä maksaa? No löytyihän sitä ja sitten se vasta yllätyksellä pukkas, meinaan se ämpäri makso 39€/20l. Josko toi todella skulaa ompi löytyny kohtuuhintainen siirappi pannuun ja sillä taas painellaan. Katsotaanpa kuin äijän käy.
coyote
Mun mielestä aika ihmeellistä jos ensin sanotaan, että ainut öljy mikä käy on racing 4t ja sitten seuraavalla kerralla suositellaan jotain toista öljyä, jonka ei pitänyt käydä. Mitä tossa nyt pitäis sitten uskoa?(Willie E Coyote @ Huhti. 01 2005,21:40) kirjoitti
Suositushinta 200e/20l ja myyntihinta 39e/20l? Onkohan nyt varmasti sama litku kyseessä? Vai onko se kertaalleen käytettyä?
Yleensä vaihdan öölit ja suodattimen kerran vuodessa, joten öljyä ei tuu valittua hinnan perusteella. Voishan niitä halvempia öljyjä vaihdella samaan hintaa useammin mutta ite en ainakaan jaksa 1000km välein läträämään.
Kuka on suositellut ainoastaan mineraaliöljyjä mopoon?
Joo kyllä toi hinta muakin ihmetytti mutta kerrankos noita jenejä taaloix luultu mm. eräs suuri suomalainen hissialan yritys teki takavuosina italiassa bisnestä liiroilla ja hinnat kirjattiin semmosenaan täällä suomessa taaloiksi ja siitä synty suuri suru kuten arvata saattaa. Mineraalin suosittelija taas on oman käsityksensä muodostanut seikoista joista minulla ei ole tietoo ja nyttemmin minäkin suhtaudun asiaan jo paljon kriittisemmin. Mitä öölin suositteluun tulee, on yleensä kauppiaan ja tukkurin välillä sopimus, että suositellaan "oikeeta" kamaa ko. kohteeseen. Sehän tietää molemmille, sekä tukkurille, että kauppiaalle molemmillle paksumpaa tiliä, vaikka kama olisikin aivan samaa kuin halvempi siirappi. Mulle jäi maku, ettei kerrota ellei osaa asiasta erikseen kysyä. Mulla mopottimia on useempikin ja varsiinkin väinö polttelee sitä kuin courtney love pilvee niin tulee toi hintakysymyskin kaudenaikana mietittäväksi. Summa summarum asiointi mobilin kanssa oli kyllä kohteliasta kaikesta huolimatta.
aini tuli vielä tosta hinnasta mieleen yx juttu tuolta takavuosilta. Broidilla oli sitikka jossa oli hydy vaimentimet joita säädettiin jotenkin ja käyttövoimana oli "sitikka hydrauliöljy" 70mk/l. Kun se taas yx ilta soitti mulle että voisikko käpästä ostaa ko. ööliä bensikseltä ja tuoda sitä tänne hevonvitunkuuseen(HVK). Ni ehdotin sille että mä voisin omien liikesuhteideni kautta ostaa sitä sille markan litra 200l:n tynnyrissä kun ottaa koko tynnyrin kerrallaan. Käsittämätön hintaero tukku ja vähittäismyyntihinnan välillä ja vain kauppiaan voitoksi. No asiaan, broidi innostu viikon päästä (oli kai taas kulunu muutama litra) ja soitti mulle että tilaa vaan ni tulee halvemmaksi. Ja mä siihen että ok. tua auto viikon päästä pajalle ja varaa tunti aikaa lastaukseen ni homma toimii. Broidi tähän !´"miten niin tunnin?" Ja mä siihen "no katos kun mä aattelein että sun sohlos ruikkii tota öljyy niin vitux, ni mä aattelin että nostetaan se tynnyri sinne sitikan katolle ja hitsataan kiinni sinne ni voit sitten laittaa letkun suoraan tynnyristä pannuhuoneeseen ni ei tarvii manuaalisti lisää ölperiä myötäänsä. No se katkas puhelun siihen. Ja seuraavana päivänä juoni saikin uuden käänteen ku kuulin toiselta broidilta, että eka oli käyny vaihtaan sitikkansa volvoon. Jäi tälläkertaa hyvä keksintö kokeilematta, mutta persaukinen ruinaaja sai hankittuu volvon eikä oo ollu senjälkeen pummiin fyrkkaa sitikkaööleihin. Ed. kertomus vaan siksi että toi öljyjen hinnanmuodostus vähän hahmottuisi.
t. coyote![]()
Juuri tuolla öljyllä lukemattomat mopoilijat ajelevat. Itse olen kolmella Bemarilla ajanut >30tkm noilla. Vaihtovälinä olen pitänyt 5tkm tai jopa vähemmän. Talveksikin on voinut vaihtaa keväällä poisheitettävät varastoöljyt kun tuo on niin halpaa....(Willie E Coyote @ Huhti. 01 2005,21:40) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Terve Ytsför ja muutkin. En muista nyt öölin merkkiä enkä mallia, mutta sitä käytetään yleisesti hydraulihissien voimansiirrossa jolloin sen tulee olla erittäin paineen ja kuumuudenkestävää, sillä koko hydyhissin alaspäinsuuntautuva voima eli jarrutusenergia muutetaan lämmöksi. toi ölperi on yleisesti teollisuudessa käytettyä. ja tämäkin esimerkki varmaan osaltaan kertoo miten yksittäiset kuluttajat maksavat aivan turhaan kauppiaille isoja/isohkoja voittoja tietämättömyyttään ja osa laiskuuttaan ja se minunkin kadehtima osa pelkästään omaa egoaan nostaakseen ostaa aina kalleinta kamaa. voi voi oispa itelläkin varaa tollaseen, mutta nyt säästyneet fyrkat tulen tuuppaamaan kurkusta alas puolet mopottimen kurkusta ja sen toisen omastani tiettynä tuotteena.
t. coyote![]()