Aika useasti saa lukea ja kuulla, että talven aikana moottoripyörän ajotaito on unohtunut, tai ainakin ruosteessa! Itse en ole koskaan tällaista havainnut omalta kohdaltani. Tämä ei suinkaan tarkoita tarkoita sitä etteikö pitäisi harjoitella, päinvastoin. Aina kun on tilaisuus kannattaa niin tehdä. Haluaisin kuulla muiden kommentteja ajotaidon unohtamisesta. turvallista kesää kaikille toivoopi Rautalanka.
Kyllä sitä aina ekat kilometrit on vähän varovasita hakusessa olevaa ajelua. Nopeasti tuo sitten palautuu ja nappulat on kohti kaakkoa.
Jänis kaatui kesken lennon, mutta pääsi kuitenkin jatkamaan mopolla matkaansa...
Hmm. Lähinnä jarrutuntuma on hukassa. Tosin voipi johtua siitä että vaihdoin uudet jarrupalat eteen. Muuten tuntuu olevan meno yhtä huoletonta kuin ennenkin, olkoonkin ettei vielä oikein uskalla lasketella mutkiin vauhdilla kun alitajunta varottaa hiekasta ja muusta.![]()
Jälleen suzukisti
Ensimmäiset kilometrit olivat perjantaina melkoista sekoilua, mutta kyllä se taito palautui ennalleen jo vartissa. Pyörä oli tosin uusi, joten sekin vaati vähän totuttelua.
Ajotaito... mikä...?Ans kattoo, kohta sen näkee miten paljon siitä vähäsestäkin on unohdettu... Vastaan uudestaan 24. päivän jälkeen, pakko oppia äkkiä kun pyörä pitää kumminkin silloin ajaa mansesta lahteen
![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Itseasiassa ihmettelinkin tätä samaa lauantaina..
Nimittäin sitä, kuinka helposti kaikki lähti sujumaan. Tuntui siltä, että taukoa olisi ollut viikonlopun verran. Ihan kun talvea ja kuuden kuukauden taukoa ei olisi ollutkaan.
Mutta onneksi järki kertoo, että otetaan nyt alkuun ihan rauhaksiin ja totutellaan. Toukokuussa EAK-kurssille.![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
En minäkään
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Niin ei se välttämättä ole mihinkään hävinnyt, mutta vaihdon pyörän isompaan, niin tottuneesti joissakin tilanteissa tulee laitettua liikaa kahvasta ja sitten luistellaan. Juuri eilen sain sydämen tykytyksiä kehällä, kun vaihdoin kaistaa n. 20 km/h vauhdista toiselle kaistalle, jossa takaa tuli auto kauempana noin 70 km/h. Ajattelin, että tuohon ehtii kun laittaa vähän vauhtia. Sitten kallistin ja kahvasta lisää vauhtia ja tämän jälkeen sudittiin märällä asfaltilla.
On se ER-5 eri turvallinen vekotin![]()
Wicked *
En usko että taito pahasti pääsee ruostumaan muutaman kuukauden aikana. Onneksi keväällä tulee kuitenkin ajettua suht' varovaisesti ekat viikot, kun on vielä hiekkaa, joskus jäätä ja luntakin edessä.![]()
* Arctic Ranger *
no ei se ajotaito varsinaisesti hukassa oo talven jäljiltä,mutta aika varovasti on tullu aloteltua just ton hiekan takia.ainakin nää itä-suomen tiet on ku sorateitä runsaan talvi hiekoituksen jälkeen.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Eipä se ajotaito varmaan juurikaan ole talven aikana huonontunut. Epäilemättä pääasiassa siksi, ettei sitä syksyisinkään liikoja ole. En kuvittele, että harrastamani leppoisa jalat edellä cruisailu rantakaduilla ja hiljaisilla mutkateillä tekisi minusta mitään virtuoosia. Riittää että on mukavaa.![]()
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
Mikä ajotaito?![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Ei voi unohtua kun ei ole koskaan osannutkaan.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
pikkasen on hakusessa.. poljen oikealla jalalla poljinta minkä jaksan, mutta mitään ei tapahdu. jenkakello ei värähdäkään. lisäksi se s******n vaihdekeppi on edelleen hukassa. mutta kyllä se siitä. huomenna ajoon.tänään lenkki cbr 125:sella
(täysperävaunuyhdistelmäkin kiihtyy paikalta nopeammin)
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Kyl hakusessa oli, tuntu et ei v**** enhän minä osaa enään yhtään ajaa.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
No kyllä sitä eilen aamulla oli aikalailla pörinää mahan pohjassa aivan kuin silloin aikanaan kun ekaa kertaa prätkän kyytiin istahtiMutta siitä vain kylmiltään pyörä tallista ja eikun Kehä I työmatkaruuhkaan "harjoittelemaan"
Rauhallisen kiltisti jonossa mentiin kuin autolla konsanaan ja kyllähän se meno aika nopeasti rupesi taas kotosalta tuntumaan. Mutta järki kädessä ja "ruostuneet taidot" mielessä niin kaippa se kausi taas tästä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Senhän näkee vasta myöhään syksyllä. Jos on luut ehjänä ja henki pihisee, niin ajotaito on ollut ainakin ennallaan.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
No eipä tullut arkailtua yhtään, aivan yhtä kotoisalta tuntui siinä penkissä kuin syksylläkin! Mutta melko varovasti ja rauhallisesti on tullut aloiteltua kautta,poliisien ja irtohiekan ansiosta!harmi että vaan toisesta pääsee eroon kauden edetessä...
kerran on päässyt vasta kierrättämään yli 10k kierroksen,haluis vähän lisää...
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
kai sitä vähän kohmelossa on keväällä,mutta jo toisena ajopäivänä otin suunnaksi duunin parkkiksen,jonne tein tennispalloista ja springles purkeista pujotteluradan,kyllähän se alkoi sujumaan.hidasajossa meni ekalla kerralla aikaa 25 metrillä 58s,muutaman harjoituksen jälkeen 79s.kyllä se siitä lähtee![]()
Kyl mulla ainaki unohtuu. Ei oo yhtään niin hyvä tuntuma siihen mitä se mopo tekee. Neljännellä ajokerralla alko sujumaan ihan kivasti, mut ei sitä vieläkään mm. mutkateillä ihan kotonaan ole.
Ja varsinkin kun ton trialimopon selkään hyppää, niin siinä sitä vasta hukassa onkin vähän aikaa...
Ajotaito tai oikeamminkin ajotuntuma tuntui yllättävän hyvältä. Aloittelin edellisvuosien tapaan perheen kevarilla, joka otetaan ekana pois seisonnasta ja sillähän tulee pakostakin ajeltua leppoisaa tahtia. Myös keveys helpottaa pyörän hallintaa ekoilla kilometreillä. Sunnuntaina oli vuorossa oma Sevenfifty ja mukavalta tuntui sekin; toki tiestön kunto talven jäljiltä on arvoitus ja ajotyyli ja -nopeus sen mukaista. Varsinainen ruosteenpoisto täytyy tehdä kuitenkin oikein ajan kanssa, kun löytyy hiekasta puhtaita alueita...
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Kevään eka kokemus oli jännittävä ja hikinen(tuskaa), mopo tallista ulos käyntiin, lämmitys ja vaihde päälle, edessä 3m sulaa asfalttia ja sen jälkeen jyrkkä mäki pihasta ylös joka jäässäja hiekoitettu. No ylös päästiin tosin meinas lähtee perä parikin kertaa alta mutta jännitteet jäi sinne mäkeen kun pääs sulalle tielle
![]()
Emäntää voi kusettaa puhelimessa vaan koiraa ei!
Itse lähdin aika tasan 15 vuoden tauon jälkeen suoraan tielle (ensimmäinen kilometri heti jään ja mudan sekaista hiekkaista kelirikkotietä vieläpä). Viimeksi olin ajanut 125:sta, nyt alla tuollainen 600:nen. Silti tuntui että ihan kuin ei olisi ollut taukoa ollutkaan, ainoa minkä kanssa tuppasi olemaan ongelmia oli nuo vilkut jotka jäivät ensimmäisen 50km aikana aika usein päälle, kun on tottunut että autossa ne palautuu itsestään.![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Oliko se ykkönen alas vai ylös?Pitäisi perjantaina lähteä eka kertaa liikenteeseen.
Jos sulla on kawa, niin sä et saa paikallaan muita pykäliä ku ykkösen päälle... et ihan rauhassa vaan. sit uk se ykkönen on tuvassa, niin kaasu puoleen väliin ja kytkin ylös. Ja sit kaasu pohjaan ja isompaa ku rajotin paukkuu... ihan huoleti vaan, hyvin se menee(kava10 @ Huhti. 12 2005,11:29) kirjoitti
![]()
No ehkä ei ihan unohtunut sentään, mutta hivenen ruosteessa. Ekat kilsat mennee tunnusteluun, että milläs päällä leidi tänä keväänä on, ja sitten eiku hanaa ja Lohja-Sammatin mutkapätkää!
Voisi muuten olla ihan handy muissakin fillareissa - paikallaan ylös nyppien löytyy VAIN vapaa eikä tartte hirveästi kokeilla saada sitä jäämään siihen väliin ettei kakkonen kolahda sisään(MadMan @ Huhti. 12 2005,11:52) kirjoitti
Huonolla tuurilla tuota vapaata meinaan saa välillä oikein hakemalla hakea - etenkin kun näin alkukaudesta ei tuo varvas-tuntuma vielä ole ihan herkimmillään
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mä luulen että se "ajotaito" on parhaimmillaan just näin keväisin kun kukaan ei kuvittele itestään liikoja ja on muutenkin varpaillaan liikenteessä. Sit loppukesästä alkaa näitä kotitekosia Rosseja viuhahdella joka raitilla, se se vasta on vaarallista.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...