Menin siis ja ostin vanha äijä tonnisatasen zetorin ja ei ole minkäänlaista kokemusta kyseisestä pyärästä. Aikaisempi oli tonninen cebari ja siitäkin on jokunen vuosi aikaa
Eli kertokaapas mulle millainen fillari on ajaa matkaa, mm. kolmen täynnä olevan laukun kanssa ja vaimo takana (mulla sitä 70 prossaa) ja pyöriä p-rallia kaupungilla (sitä taasen 30 prossaa vaimolta salaa).
Muutenkin olisi mukava kuulla käyttökokemuksia
Kiitos etukäteen.
enää ei oo mitä irrota
Mä ajoin aikanaan 98 mallilla n. 60 tonnia, joista about puolet matkaa ympäri eurooppaa kolmella laukulla ja eukko kyydissä. Loistava pyörä siihen hommaan. Kulkee kuin juna +200 vauhdeissakin, joita pääsi joskus koklaamaan, kun vaimo torkkui takapenkillä eikä huomannut. Tommonen 170-180 Saksan motareilla oli liikenteen salliessa meidän matkavauhti. Siinä riittää hyvin vääntö myös Alppiteille kaksi päällä, mutta eihän se hirveen notkea ole urheilulliseen ajoon Alpeilla. Hirveesti tykkäsin ja nyt matka jatkuu 1200:lla Zetorilla.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Täsmälleen samanlaisella ajellu nyt 4-kymppiä.
3:lla laukulla ja 50% ajosta matkustajan kanssa.
Matka-ajossahan se on mainio, menee kun juna, levollinen kovemmassakin reissuvauhdissa. Tarvittaessa pääsee jopa 400 tankillisella.
Takatapit voisi tietysti olla alempana ja matkustajan satula luistaa hieman kuskiin päin.
Varma ja voimakas. Raskaasta kuormasta ei ole moksiskaan.
p-ralliin kaupungille löytyy kyllä ketterämpiäkin pyöriä.
(Mutta jos sen saa tehdä salaa niin siinä kyllä pienen kankeuden antaa anteeksi)
1997 mallilla ajelin viimekesän ja melkosen tyytyväinen olin. Matka-ajossa omiaan, laukkujen kanssa tosin en ole ajellut (vielä). Vyöruusu oli kyllä kyytiläisenä eikä tuo sekään valittanut. Mainitsi tosin että kun vähän hanakammin kiihdytti ja otti vauhtia niin "tuntui kuin pää lähtisi irti"...jaa-a tiedä nyt siitä sitten mutta eiköhän zetori nykyäänkin vielä ihan hyvät kyydit anna.
Morjens!
Itse olen ajellut nyt yhden kesän vm.-98 1100 Zetorilla. Suurimmaksi osaksi prallia kylillä ja hyvin se kaupunki kiertelyssäkin on toiminut. Vaikka kaikki puhuvat, että se on kankee kääntymään ja muutenkin painava, niin ei ole vielä tullut sellaista mutkaa, jossa ei Zetori olisi kääntynyt. Matkanteossa ZZR on loistava mm. iso tankki, suojaava pleksi(minulla touring pleksi), hyvä ajoasento ainakin 186cm pitkälle ja vakaa (ei heilahtele kun vastaan tuleva rekka ajaa ohi). Huonoa tai pelottavaa siinä on kun ajelee kaupungilla ja joutuu seisoskelemaan useissa valoissa perä jälkeen niin lämmöt nousevat ja flekti alkaa surisemaan. Flektin ääni peittää koneen äänen ainakin kuskin mielestä en tiedä sivullisista. Lämmöt laskevat kuitenkin nopeasti liikkeelle lähdettyä.
Tyytyväinen olen ollut.![]()
Joo. Touringpleksi on siinä munkin pyörässä ja pituutta itellä melkein samat, eli 188 cm. Mä taidan aamulla soittaa saloon, että tuun hakee pyörän pois(Luotijuna @ Maalis. 29 2005,21:39) kirjoitti
![]()
enää ei oo mitä irrota
Ja täällä myös "vanha" äijä joka hankki vasta myös 1100:n zetorin!
Aikaisemmin ollut myös tonninen cebari ja nyt tuli totaalinen kyllästyminen goldwingiin ja vaihtui hieman eri tyyliseen pyörään
Ikänä en ole ajanut zetorilla,mutta lukenut sitäkin enemmän siitä ja rohkaistuin hankkimaan sen "summassa"
Antakaahan nuoret vaan lisää kannustusta "äijille" ettei mene pupu pöksyyn![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Oma Zetori -93 ollut vasta vuoden, ja ei tuosta voi matkapyöränä mitään vikaa ainakaan vielä keksiä. Itse asiassa vuosikausiin ensimmäinen kevät kun ei tarvitse vaihtokuumetta potea.
Aika pitkälti tuossa jo tulikin aiemmissa viesteissä selväksi pyörän luonne, lisäisin vielä siihen, että moottori vääntää nikottelematta todella laajalta alueelta, 2500 kierrosta voi ajella kaksi päällä kutosvaihteella ihan mukavasti kaupunkialueella, eikä ole pakko vaihtaa pienempää moottoritien alkaessa. 7000rpm jälkeen meno onkin sitten jo varsin ruudikasta. P-rallissa keula nousee kakkosellakin kaasulla.
Kulutus on myös tasoa 5,5 - 5,8 l/100km, mikä antaa tosiaankin pitkät tankkausvälit. Kuulemma XX vie 1 - 1,5 l enemmän(?).
Kannattaa muuten vaihtaa keulaöljyt silloin tällöin, vaikutus ajettavuuteen varsinkin kaksi päällä on todella iso, jopa vaimo huomasi parannuksen vakaudessa.
Mielestä varsin osuva pyörävalinta 'äijille', ei mikään tyttömäisen kevyt nakkikioskipyörä, vaan kunnon maantiennielijä.
Harri
ZZR-1100 D
Kävin eilen Takatalolla, oliks katellu sitä viininpunaista kun on siellä myynnissä? Ihan fiksun oloinen noin äkkipikaa vilkaistuna oli se.(sulaahulluutta @ Maalis. 29 2005,21:53) kirjoitti
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Upea pyörä ja sitä paitti, kiloZetorihan on jo kultti- ja klassikko!![]()
Itelläni oli -93 mallinen, jolla tuli yks Prahan reissu tehtyä ja pyörä on, niin kuin moni täällä jo totesikin, mukava pitkän matkan ohjus. Pidimme matkavauhtina (Kolme isoa laukkua+tankkilaukku+daami kyydissä) 160-180km/h jossa vauhdissa pyörä oli todella mukava. Kokeilin yli "kahtamarkkaa", mutta pyörän keula muuttui hermostuneeksi(iso takalaukku tod.näk. aiheuttajana) joten pitäydyin tuon kokeilun jälkeen alle 200:n vauhdissa ja annoin Bemareitten, Mersujen ja Audien ohitella...
Pyörä oli hieno, mutta ajoasento ei ollut mulle sopiva (selkä ja ranteet kipeytyi parin sadan kilsan ajon jälkeen), ja Zetori vaihtui Rexiin. Mulla on tallin nurkassa edelleen D-mallin Zetoriin sopivat GenMarin valmistamat tangon korotuspalat. Nostavat tankoa n.3-4 senttiä. Pari kymppiä hintaa tai sitten neljä tuoppia baarissa...![]()
![]()
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kyllä(JaL3 @ Maalis. 30 2005,09:54) kirjoitti
Sitäpä juuri ja sen menin, näin ja ostin
![]()
enää ei oo mitä irrota
Joo... noi korotuspalat saattaa hyvinkin tulla kyssariin. Arvelin nimittäin, että saattaa olla meikälle (188 cm) liian kyykky pitkään matkaan. Saan siis ite valita parikybää tai neljä pinssiä paarissa(SenioRR @ Maalis. 30 2005,12:57) kirjoitti
![]()
enää ei oo mitä irrota
Ite ajellut -93 D-mallilla nyt vuoden päivät, kokemusta on myös Cbr 1000:sta.
Zetori on uskomattoman hyvä matkapyörä joka ei juurikaan huomaa onko kyydissä 1 vai 2 matkustajaa, laukut vai ei. Viime kesänä pyörittiin silloisen emännän kanssa Norjassa n. 3000km, mukana sivulaukut, takalaukku sekä tankkilaukku. Hyvin keuli kakkosella kaasusta kun takalaukussa oli painavaa tavaraa
Eikä pyörän käytös muuttunut juuri miksikään kuorman tai nopeuden kasvaessa, Ruotsin öisessä ylityksessä nopeus vahingossa karkasi "hieman" käsistä
Sen sijaan suosittelen että etupään stefojen vaihdon yhteydessä laitat keulaan hieman enemmän ja hieman jäykempää öljyä kun manuaali sanoo, löysä keula on Zetorin helmasynti. Ja oma kyytiläinen on arvostanut takalaukkuun ostettua selkänojapalaa, voi vaikka nukkua pidemmillä matkoilla .
Pyörä on kyllä ihan toista maata kuin 1000 Cbr joka tylsyydessään saa minut vieläkin masentumaan
Odotahan kun pääset jossain kunnolla kiihdyttämään, koneen murahdus on hieman eri luokkaa mihin Cbr:llä olet ehkä tottunut![]()
Moro jälleen!(sulaahulluutta @ Maalis. 30 2005,19:12) kirjoitti
Unohtu tossa sanoa, että mullekin oli asennettu tommonen LSL:n
Superbike tankosetti. Olen nähnyt ainoastaan kuvissa nuo orkkis tankopuoliskot asennettuna pyörään, joten en tiedä miten ne käytännössä toimivat. En tiedä tarkalleen kuinka paljon tuo tanko on ylempänä kuin tuo orkkis, veikkasin sen 4-5cm. Näyttää maksavan Lousilla vähän päälle 200€, ei yhtään hullumpi hinta, jos haluaa tangon olevan yhtä putkea.
Ei muuta kuin![]()
Jep. Vapaa valinta: *(sulaahulluutta @ Maalis. 30 2005,19:12) kirjoitti
tai euroja. *
Mutta jos pyörit täällä päin (Parainen/Turku) niin voin joko tuoda noi palat sulle taikka tuut hakemaan. Postin kuskaamaks lienee turha laittaa ja maksaa tuommosista postikuluja...
edit. Siis tää ei ole Suberbike tankosetti vaan palat jotka asennetaan orkkis tangon alle.
-Hannibal-
itellä on kokemusta sekä cbr1000:sta, että zzr1100:sta ja 10 - 0 menee tuo kisa zetorille. rottapyöräzetorillani on siis todellisia kilsoja vähintään 165 000 ajettuna, venojen tarkistuksia ja säätöjä muutaman kerran, sekä suht usein öljyjenvaihtoja. etupäänstefat ovat menneet useamman kerran uusiksi ja tuo pehmeys niissä on, jota voi öljyillä parantaa, ellei apua öljyistä ja säädöistä tunnu olevan tarpeeksi, niin jäykemmät jouset ovat iso apu siihen.
myös etujarrut kannattaa tarkistaa, alkuperäiset kumiletkut vaihtaa metallipunoksisiin ja jos haluaa jarruilta paljon tuntumaa ja tehoa, niin vaihtaa vielä radiaalijarrukahvan. takajarruilla välttää se alkuperäinen kumiletkukin aika pitkälle.
alkuperäiskatteilla prätkä on nopea ja syö todella vähän polttoainetta, kovaakin ajaessa n. 5,3 litraa ja tavaroiden ja matkustajan kanssa vain n. 5,7 litraa, tämä siis mittarinopeudella n. 140 - 180 kmh, jolla alueella zetorin kone viihtyy kutosella mukavimmin ja jousitus, sekä runko toimivat jouhevimmin.
venttilivälykset asettuvat kohdilleen jossain 30 - 60 000 kohdilla ja sen jälkeen niitä tarvii tarkistella oikeastaan vain 30 000 km:n välein, huom. tässä kohtaa on yksilöeroja, joku motti voi tarvita jopa venaremonttia, ainakin vanhemmissa c-mallin yksilöissä, jollainen mulla on, alle sadankin tuhannen kilsan.
eturenkaalla oleva nopeusmittarinvaijerinpyörittäjä on kulutustavaraa, ne menevät renkaidenvaihdoissa littuun ja lopettavat toimimasta, ehkä huolellisella kumeksenvaihdolla säilyisivät ehjinä.
takapään korkeutta voi säätää epäkeskolla, akselia pyöräyttämällä saa perää ylösalas-suunnassa n. 3 cm.
akuista zzr1100 tuntuu olevan melko ronkeli, kannattaa tarkistaa ja ladata akkua kesän mittaan, akku on kuumassa paikassa ja nesteitä haihtuu, sekä virran heiketessä akku jaksaa pyörittää, muttei lähde käyntiin, mulla tämä ilmenee joka kesä elo-syyskussa. laturi tuntuu kestävältä ja luotettavalta, samoin starttikin.
vaihteistosta voi löytyä välivapaita, mulla löytyy kärpiöstä usein 2 -3 välistä ja joskus kovassa kiihdytyksessä 5 - 6 välistäkin, huolellisella vaihtamisella selviää ja d-mallissa on tiettävästi jo vahvempi loota, varsinkin kakkosen kohalta.
sytytystulpilla olen ajellut jopa yli 30 000 km, vaikka aluksi vaihtelin niitä 12 000 välein, olivat ihan ehjännäköisiä, ei vaan nyt viimeksi ajoin samoilla tulpilla jopa 60 000 km!
4-1 kokoputkisto keventää kawaa paljon ja tuottaa muhkeat pakoäänet, mulla on yoshimura rs-3 ja verraten alkuperäisputkistoon painosta lähti jopa noin 15 kg pois.
muhkea klassikkopyörä. maailmannopein sarjavalmisteinen moottoripyörä vv. 1990 - 1996, jenkit mittasivat sille 285 kmh lukemia vakiokunnossa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Monet reissut tein vm. -91:llä; mm. Saksa, Sveitsi, Norja, Viro...
Koskaan ei mitään vikaa ollut, vain akku pimahti kerran ja onneksi kotipuolessa.
Vakaa, vähän kuluttava ja voimaa uhkuva matkapyörä. Nyt on Hayabusa tulossa (tod. näk.) keväällä; uskoisin, että vaikutelma tulee olemaan hyvin samanlainen....
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports - Honda GL 1800 Goldwing DCT
Dudii, onnea uutelle mopetille!!(sulaahulluutta @ Maalis. 30 2005,19:09) kirjoitti
![]()
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Tää on tosi jeesHelvetisti hyvää ja käyttökelpoista tietoa! Mitä me tehtiin ennen nettiä
Anyway... lisää vaan infoa... Niin ja.... huomenna aamulla haen pyörän pois
![]()
enää ei oo mitä irrota
Saatanpa hyvinkin tulla(SenioRR @ Maalis. 30 2005,21:29) kirjoitti
Täytyypä vaan miettiä sopiva ajankohta... siis sitä maksutapaa ajatellen, että onko e vai
![]()
enää ei oo mitä irrota
No jos nähään Turussa ilman pyörää/autoa niin otan oluet tai jos ollaan kulkuneuvolla liikkeellä, nii sitte eeroina. Selvä cash maksutapa lienee kuitenkin helpompi toteuttaa. Mä kun oon aina töissä...Väittää avovaimo. *(sulaahulluutta @ Maalis. 31 2005,13:53) kirjoitti
edit. Varokaa muuten zetorin omistajat öljyproppua pyörässänne, jos työnnätte pyörän esim. pakuun tai jonkin muun korkean "kynnyksen". Hajotin omastani öljypohjan kun työnnettiin eräänä talvena kaverin kanssa pyörää pakuun. Öljyproppu nappasi rampin yläreunaan, siis todellakin vähän, kiinni ja hajotti öljypohjan propun ympäriltä...
-Hannibal-
Tosi mukava lukea näitä juttuja ja tukea valinnalle vaikken viestiketjua aloittanutkaan
Meinaa tulla pakottava tarve kokeileen vaikka ihan vähän vaan...![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Ei vaan ihan vakavasti puhuen, sopiiks noi sun korotuspalat varpisti -01 zetoriin?(SenioRR @ Maalis. 31 2005,14:56) kirjoitti
Meinaan siis, että muutenhan mä voisin ottaa ne vaik heti, esim. postiennakolla.
enää ei oo mitä irrota
oletko korotuspaloja suunnitellessasi ottanut kenties huomioon niiden asennuksen jälkeen mahdollisesti tarvittavat kaasuvaijereiden ja jarru-, sekä kytkinletkujen pidennykset. jos joutuu jatkamaan em. letkuja tai vaijereita, niin samallahan tosin hankkii sellaiset metallipunoksiset. kaasuvaijereissa voi riittää kun vetää ne hieman eri kautta kuin vakiostongalla. ainakin mulla kärpiössä streetfighterstongalla riitti vaijereiden vetäminen eri kautta ja asentelin teräspunosletkut jarruille, sekä kytkinletkua joutui kääntämään hieman, jotta mahtui jouhevasti. nyt tosin tangon ääriasennossa kaasu ottaa hieman kiinni ja koneen kierrokset nousevat hieman, mutta siihen tottuu, varsinkin rottapyörässä se on näitä omituisuuksia, jotka melkeinpä kuuluvat asiaan ja sellainen tulee eteen vain parkkipaikkakääntelyissä.
tuli vain mieleen.
ajovalopolttimoiden vaihtaminen on muuten melko työlästä katteiden takia zzr:ssä, se on harmi jos joutuu vaikka pimeällä maantiellä moiseen operaatioon. talvihuollon aikana voisin suositella polttimoita vaihdettavaksi vaikka joka toinen kevät, niin kestänee varmemmin sitten kesien yli ne.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Oli miten oli, niin NYT SE ON KOTONA![]()
![]()
.... Vieläkö toi vähä lämpenis ulkona
![]()
enää ei oo mitä irrota
Onnea hienosta hankinnasta!![]()
Noista korotuspaloista vielä sen verran, että ainakin omassa Zetorissani kaapeleitten ja letkujen pituus riitti, tosin olivat tanko ääriasennoissa melko kireellä... Palat nostavat tankoa siis muutaman sentin suoraan ylöspäin. Ulkonäöllisesti ovat aika huomaamattomat, mutta olisivat saaneet tuoda kahvoja myös hiukan taaksepäin ja sen vuoksi en käyttänyt noita paloja. Ja tuo ylös ja taakse muutos ei taida onnistuakaan muutoin kuin koko tanko systeemin vaihdolla. esim. superbike-kitillä.
Teräspunosletkuja suosittelen minäkin Kawaguru kawabatan tavoin, vaikka et muita muutoksia tekiskään.
-Hannibal-