Terve,
Minua ..tai siis pyörääni, eli meitä on vaivannut seuraavanlainen ongelma:
Pyörällä kun ajaa, niin saattaa hyvissä ajoin (ennen kuin bensan pitäisi oikeasti olla vähissä) ruveta hyytymään ja sammuu pois. Eli jossain 120-150km paikkeilla tankkaamisesta voi tulla pientä nykimistä ja sammua hetken (muutamia sekunteja :P) päästä. Pyörä on Kawa GPZ500S ja tankin koko 18litraa. Eihän sen tuossa vaiheessa pitäisi missään nimessä vielä hyytyä? Tästä kyllä selviää kun laittaa varatankille (ja starttaa imun kanssa niin perkeleen kauan..) ja pääsee jatkamaan.
Onko nyt roskaa jossain vai onko tämä täysin normaalia? Voisi kuvitella, että pitäisi päästä ainakin parisataa kilsaa ennen kuin pitäisi alkaa säätämään varatankille?
Ei ehkä kirjotettu kaikkein selkeimmin, mutta toivottavasti ymmärsitte
Lisäkysymyksiä saa esittää, mikäli ei ole aivan varma onko vika kuskissa vai pyörässä.
Varmaankin tankin sisällä oleva pikkusuodatin tukossa. Ainakin zxr400:ssa se lähtee bensahanan mukana irti ja on helppo tarkistaa.. kunhan tyhjentää tankin ensin
btw, ootko koittanut ajaa kokoajan varatankilla? Katkeaako matka silloin?
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
En ole koittanut ajaa varatankilla koko aikaa ettei käy klassisia ;)
Varatankille kun pitää siirtyä niin siinäkin kestää hetken. Vaikka vaihtaa samantien ajossa kun alkaa nykimään niin ehtii sammua ja sitten starttia pitkän aikaa ennen kuin käynnistyy uudelleen.
Pitänee varmaan ennen ajokautta katsoa miten tuon hanan saa tuosta irti, ellei joku keksi muuta mahdollista ongelmalähdettä
Kyllä mä ajelin kawalla aina varatankilla.. oli niin hankala hana ettei vauhdissa saanu käännettyä (tumpelo). Ei noiden kulutus kuitenkaan heitä edes litraa satasella, eikä tyhjäks kannata ajaa, niin trippimittarin mukaan ajamalla ei koskaan bensa päässy loppumaan.(juzu @ Maalis. 29 2005,15:44) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Joo noin se varmaan pitää alkaa tekemään. Täytyy katsastaa se hana kun pääsen pyörän äärelle ja katsoa miltä se näyttää. Kyllä tuota matkamittaria kuitenkin tulee niin paljon katsottua että TUSKIN se bensa pääsee loppumaan, paitsi tietysti minun tuurilla.
Öööh, ennan ajokautta 2006 ?(juzu @ Maalis. 29 2005,15:44) kirjoitti
![]()
Onkos tuollaisessa wikakasassa pensapumppua vakiona? Mietin vain, jos se on poistettu välistä, niin loppurippeet tankissa ei jaksa painovoiman avulla kulkeutua kaasareihin?
Huono tie, parempi mieli
Toissa kesänä pohjoisen reissulla kävi niin, että silloisen XJ:n tankki meni lähes tyhjäksi, ja sen jälkeen alkoi olla samanlaisia onkelmia. Mikäli ajoi yli 50 km/h, niin hetken päästä kone hyytyi ja käyntiin vasta pitkän ajan odottelun jälkeen. Ja taas sai ajaa urku auki pari minuuttia kunnes vika toistui.
Ja syy oli seuraava: Tankin pohjalle oli kertynyt hyttysen pierun vahvuista mönjää, joka nyt päättikin siirtyä uimuriin (olkoon vaikka puimuri, ei loppututkintoa konetekniikasta). Siitä johtui, että kun uimuriin ei tullut sitä mukaa löpöä kun kone kulutti, niin ei tuo jaksanut ilmallakaan kauaa käydä.
Jos joku ymmärsi ja osaa selittää paremmin, niin siitä vaan. Lopputulos oli kuitenkin se, että kaasarit auki ja joka mahdollinen reikä ja rööri puhtaaksi. Ja taas maistui meno.![]()
"-heti mää arvasin jotta lehemä oli poikinu, ku vasikka oli laattialla!"
"-Aus einem verzagten Arsch kommt kein Fröhlicher Furz".
"-Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua". -Martti Luther
Mulla oli täysin samanlaisia oireita gs500e pyörässä. Kun moottori alkoi bensan loppumisen seurauksena nykiä niin eipä se auttanut vaikka miten nopeasti käänsi varatankille, sammui joka kerta. Varatankille käännön jälkeen starttas kuitenkin aina ekalla, siinä ei ongelmia. Muutaman sammumiskerran jälkeen ajelin aina varatankki asennossa, kone kävi kakistelematta eikä tarvinnu ihmetellä tien sivussa![]()
..kettu kuittaa
Hyvinkin yleinen syy,mistä kyseinen vika voisi johtua,on alipaineventtiilivika polttoainehanassa.
Siihen on yleensä saatavana korjaussarja,millä bensan saa jälleen kulkemaan,niinkun pitää![]()
Minulla vastaavanlaisia ongelmia aiheutti jälkiasentamani bensansuodatin, johon muodostui ilmalukko. Bensan pinnan ollessa alhaalla alkoi bensalinja hörppimään ilmakuplia, jotka kertyivät suodattimeen. Tämä sitten esti bensan kulkemisen kaasareille seurauksena hyytyminen. Tovin seistyään tärähti mopo taas tulille ja matka pystyi jatkamaan hetken aikaa. Pikkuisen meni aikaa tämän "vian" paikallistamiseen.
TL1000R
jospa nykäset bensaletkut irti, tyhjenee samalla mahdolliset vedet ja roskat tankista. samoten kaasarista. saa ainaki poistettua vähällä vaivalla nämä mahdolliset syyt.(juzu @ Maalis. 29 2005,15:26) kirjoitti
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Omassa -91 kawassa ei mitään alipaineventtiiliä ole bensahanassa, puhtaasti mekaaninen vekotin.(Kle Miihkali @ Maalis. 29 2005,16:49) kirjoitti
Epäselväksi jäi minkä ikäinen gpz tässä oli kyseessä..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Kyseessä on -93 painos.(Earthend @ Maalis. 29 2005,17:20) kirjoitti
Kiitoksia veikkauksista, pitänee tulostaa tämä sivu ja kun pääsen mopottimen lähelle taas pitkästä aikaa, niin alan käymään listaa läpi![]()
Tässä yksilössä meno jatkuu onneksi sen jälkeen kun on aikansa varatankilla starttaillut ja jatkuu niin kauan kunnes on pakko mennä tankille (yleensä tuossa vaiheessa mennään ekalle mahdolliselle).(ZR-7herwood @ Maalis. 29 2005,16:49) kirjoitti
Onkos sulla kolmiasentoinen hana siinä vekottimessa, niinkuin ainakin noissa vanhemmissa Kawoissa....on-res-pri?
Sillä-vahingosta viisastuneena-
tiedän nyt, että jos bensa alkaa loppumaan ja ei kerkeä ensimmäisestä nykäisystä vaihtaa varatankille....ja pyörä kerkeää sammua....NIIN.....väännetään hana hetkeksi Pri-asentoon (vapaavirtaus) ja kaasareihin pääsee taas bensa virtaamaan ja sit vasta res, kun pyörä on jo käynnistynyt hienosti.
Et silviisiin...
Nimimerkillä muutaman kerran turhaan kavereilta bensa-apua pyytänyt....
en ole IHAN sata varma asiasta, mutta ellen ihan väärin muista, niin siinä saattoi olla kolme asentoa... on/res ja sitten toiseen suuntaan sivulle (voisko olla myös off?), mutta tästä en ole ihan varma. Jos on niin tuo vinkki pitää kyllä muistaa!(Kawasaki ZL @ Maalis. 29 2005,20:18) kirjoitti
EDIT2: Tarkistin huoltomanuaalista ja siellä ainakin mainittiin, että pitäisi siinä pri asento löytyä. Saan tästä vahvistuksen ehkä jopa huomiseksi ellei joku vanhan gpz:n omistaja tätä ketjua lue ;)
Käännettynä tankkiin päin-res, alas-on, taaksepäin-pri.
Veikeä juttu, onhan...
ihmettelin itsekin aikoinaan mikä ihmeen pri, kunnes tankkasin sen saksalaisesta opaskirjasesta....ja koin Valaistumisen....ja vähempi olen jäänyt tien päälle sen jälkeen
Sehän ei katsos sitä offia tartte, kun se on alipainehana...joten jos otat tankin irti, bensa ei karkaa...se karkaa vain siinä pri asennossa...
Meinasin sitä jo kommentoida tuolla aiemmin, kun joku kehotti kiskomaan bensaletkut irti.
Eikös res tarkoita reserve:ä, eli varatankkia, ja pri primary:ä, eli päätankkia. Off on sitten sulki. ZXR:ssä ei ainakaan mitää alipaineventtiiliä ole, ja nesteet tulee kyllä pihalle, ellei hana ole off-asennossa.(Kawasaki ZL @ Maalis. 29 2005,22:02) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Pri ei ole primary, vaan ainakin mönkijässä, predator, se tarkoittaa jonkin asteista vapaa valutus asentoa, eli syöttää bensaa yli tarpeen.
Helpottaa käynnistystä bensan loppumisen jälkeen ja suositellaan käyttämään käynnistettäessä pitkän seisonnan jälkeen, mutta ei enään normaali ajossa.
Ohje kirjasta luettua!
Tuosta näkee kawan hanan rakenteen. Hanan pidempi putki on pri, ja lyhyempi on res. Kun bensan pinta laskee tarpeeksi alas, ei bensaa enää kulje pidemmän putken kautta. Kuvassa näkyy myös ne pienet suodattimet putkien päässä.
Voi olla että gpz:ssa on erilainen hana. Jos jollain olisi siihen huoltomanuskaa, niin näkisi vastaavasta räjäytyskuvasta tarkemmin.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Olettaisin että tuossa mönkijässä on kyseessä juuri joku alipaineventtiilin ohitus tuossa pri-asennossa, mutta kuten laitoin ni manuskasta luettua ja ei taida olla ihan suoraan sovellettavissa vanhempaan prätkään.
Asennot mönkkärin hanassa muuten on, res ja pri eli off:ia ei ole ollenkaan.
Jos on alipainehana niin todennäköisimmin siinä on asennot on-pri-res. On ja res asennot on ihan normit ja pri tarkoittaa et hana on auki ilman alipainetta eli koko ajan. Näin ainakin uudemmissa kaasarillisissa ja toi hana on mulla niin vanhan näköinen keksintö, et se on varmaan ollu samanlainen ainakin 80-luvulta.
TL1000R
Löytyhän se kawan manuaalikin.. eli tossa on asennot: Off, On ja Res.(ZR-7herwood @ Maalis. 29 2005,23:05) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No Hondamiäs se taas täällä päivää, itselläni vain äärimmäisen epäluotettava merkkivalo joten trippimittarin kanssa skulaillaan, jos ei hanaremontti onnistu tai ei huvita niin mielestäni em. koko ajan varatankilla-keinolla pärjäilee.
sorry nyt vasta luin muita kommentteja, samaahan siellä ehdotettiin.
Do you have premonitions of déjà vu?
Käsittääkseni (voin hyvinkin olla väärässä) ko. laitteessa on kuvan kaltainen hana, joka vaikuttaa alipainehanalta, toisin kuin aikaisemmin esittämässäsi kuvassa. Hana on tosin erilainen kuin omassani, mutta alipaineisena Kawasakin hanana olettaisin siinä olevan asennot: On, Pri ja Res.(Earthend @ Maalis. 29 2005,23:11) kirjoitti
![]()
TL1000R
Mulla oli aikoinaan -89 mallinen Gpz500s, mutta tuohon hanan asentoon en ota kantaa sen enempää kuin, että muistelisin ainakin tuossa olleen on-off ja res-asennot. Omassani alkoi hana vuotamaan, joka sitten loppui tiivistesarjan vaihdon jälkeen. Ajoin tuolla Kawalla kerran tankillisella lähes 400 kilsaa(viimeiset metrit rullaten huoltsikalle) ja tankkiin meni tuolloin reilusti yli 18 litraa gasoa. Eli kyllä gpz:lla pitäs lähelle 300 kilometriä päästä ennen ressulle menoa.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Mun -86 räksässä on tommonen alipainehana, siinä jos hanan nokka osoittaa taakse(pri) bensa valuu solkenaan, alas(on) hana on alipaine asennossa=> bensaa tulee kun motti pörisee, eteen(res)bensaa tulee kun on pörinää pöntössä. Myös edellisessä kawassa oli samanlainen hana(Gpz900R).![]()
![]()
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Minäkin muistelisin omastani noin että olisi on/off/res (ennen kuin katoin haynesin? huoltomanuaalia).(SenioRR @ Maalis. 30 2005,02:01) kirjoitti
Toisaalta onhan se hanan osalta voinut muuttua vuosien 89-9x aikana, mutta toisaalta luulisi huolto-oppaassakin olevan maininta tästä. Tänään pitäisi tulla asiaan selvyys kunhan vain saan emännän pikkuveljen juoksemaan mopolle asti![]()
(Earthend @ Maalis. 29 2005,23:11) kirjoitti
Näin tosiaan on!
Sain tämän juuri hetki sitten vielä varmistettua apupojan kautta.