Ei ole mitään kokemusta matkanajamisesta ja ainoastaan pieni reppuselässä on tullut ajettua lyhyitä matkoja.
En haluaisi mitään rumia laukkuja pyörään kiinni joten mietin että onko huono vaihtoehto ajaa pieni rinkka/rinkka selässä matkaa?
Lisäksi meinasin ostaa sellaisen putkilon 'melontakassin' jonka voi laittaa takapenkin kohdalle kiinni,
Ei se reppu tietty tietä pitkin ajellessa mitään haittaa, isompi rinkka voi jo tuulta ottaa. Se, missä menee ison repun ja pienen rinkan raja, on varmaan jokaisen hlökohtainen kysymys...
Mutta mitä itse huomannut, ei kannata pidemmillä matkoilla sitä pientä reppua isompaa selkään laittaa. Ei tartte paljon painoa, kun alkaa jo 200km jälkeen painamaan ja tuottaa pidemmän päiväreisun jälkeen jo mukavia selkäkipuja.
Edit: se melontakassi on ihan ok tilapäismatkaamiseen! Omani ostin AllRightista aikoinaan halavalla, kestää vettä ja imee hyvin kampetta sisään.
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Eikö edes tankkilaukku tule kyseeseen, siihen voi vaikka nojailla pitemmillä pätkillä.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Entäs miten olisi tankkilaukku? Itse tykkään heittää mieluumin sen tankin päälle ja nauttia ajamisesta. Tosin mulla ei ole kunnon reppua, joka pysyisi kunnolla selässä. Tankkilaukku ei haittaa ainakaan minun ajamista.
Japi vaan..
Kyllähän tankkilaukkukin kävisi.
Lähinnä järkeilin rinkkaa sillä että se on helppo ottaa mukaan ja kantaa selässä, ja siihen saa lisäksi sitten vielä sen melontakassin kiinni.
Siis jos täytyy kuskata tavaroita jalan jossain päin eurooppaa esim.
Ei kai tuo rinkka enenpää vaikuta pyörän heittelehtimiseen ilmavirrasta kuin että jokus olisi kyydissä?
Mulla on kyllä aika hyvä rinkka, joka tilavuutta saa säädettyä tarpeen mukaan isosta pieneen ja säädöt on muutenkin hyvät.
Pitänee ilmeisesti vaan kokeilla että miten se ottaa selkään jos ajaa pidemmän matkan.
Minä olen jo muutamalla pyörälläni ajellut ihan mukavasti reppu selässä vähän pidempiäkin reissuja. Ei oo haitannu, vallankin jos hommaa asiallisesti selkään sopivan, sopivan kokoisen ja lepattamattoman version. Semmoiset ylimääräiset hihnat ja lipareet mitä rinkoissa yleensä on läpsii helposti ainakin hermot pilalle. Tankkilaukkuakin on tullut käytettyä, eikä siitäkään valittamista.
No joo, kyllähän lyhyitä matkoja reppu selässä ajaa... Mutta rinkka... *Mulla oli yhdellä euroopan reissulla 65 litrainen reppu selässä, mukavasti meni just ekat 200-300 km, mutta sitten olkahihnat alkoivat painamaan juuri olkasuojien reunoja. Ja siihen ei auttanut mikään... *
Ei siis mitään isoa reppua selkään... Ainakaan mulle!!
edit. Repun koko korjattu, muistin väärin...
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Olen kokeillut ajamista 65L rinkan kanssa valkokilpienskalla. Maantiellä se oli ihan OK mutta huonoilla teillä, jossa pitäis päästä liikkumaan pyörän päällä, rinkan painosta oli haittaa.
Riippunee ajoasennosta kuinka paljon rinkka rasittaa selkää. Enskan pystyssä olevassa asennossa 6 tunnin matka ei ollut vaikea.
KTM950SE
Se on niin tuurista kiinni että miten sattuu ajoasento passaamaan sen rinkan koon kanssa.. Mutta veikkaan ettei semmosta intereilaus rinkkaa (jotai lähemmäs 100l) kannata ottaa selkään?
Itelläni on semmonen 35l reppu ja senkanssa ei oo mitään ongelmia..![]()
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Taitaa olla säätövarat 50-100 l siinä mun rinkassa ja sillä pienimmällä kokoonpanolla meinasin lähteä liikenteeseen.
Sen lisäksi jos on se melontakassi niin kaikki tavarat pitäisi mahtua mukaan pidemmällekkin reissulle.
Ajoasento on kyllä aika pystyssä.
No, kohtahan tuon voi jo kokeilla vaikka ajamalla mökille.
Reppuhan on ihan jees (rinkasta en tiedä), mutta kannattaa aina miettiä, mitä sinne reppuun laittaa. Meinaan jos mennään nurin, ettei mikään esine aiheuta lisävammoja. Vaatteita reppuun, niin sehän suojaa vaan lisää ainakin selkärankaa?![]()
Huono tie, parempi mieli
Keskikokoisen repun kanssa huidellut ympäriinsä ja on ollu kohtuu jees, mieluummin tietenkin ois ilman mutta ei pysty kun ei vielä omista tankkilaukkua.
Pari havaintoa: jos ajat kyykyllä elikkäs ajoasento on varsin etukeno niin repun yläosa saattaa rasittaa niskaa ottaessaan kiinni kypärän takaosaan. Ittellä on pystysuuntaiset alumiinivahvikkeet repun (Haglöfs tight pro) selkäosassa ja niiden olemassaolon kyllä HUOMAA varsinkin pitemmällä matkalla. Saishan ne poiskin mutta sitten se ei ois enää niin tukeva paketti. Muuten tuo reppu on vallan mainio kun säätöjä löytyy mahoton määrä ja mikä tärkeintä, lantiovyö ja rintaremmit on hyvät.
Rinkka selässä?? **Sekin tulee aikalailla väkisin ylös ja on vielä aika leveä..kuinkas vilkuilet taakse ja sivuille sen kanssa? Ja ainakin isompaa rinkkaa vois verrata melkeinpä vyöruusuun. Mopoilu muuttuu kankeammaksi ja liikkeet hidastuu. Painonsiirto ei *onnistu yhtä nopeasti jos tulee "pikatilanne" eteen tms.
Itte en käyttäis rinkkaa. Ei tunnu turvalliselta..
---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
Unohda rinkka, mutta jos on pysty ajoasento, kevyt reppu menee.
Älä silti tunge sinne tuhottomasti tavaraa, sillä se ylimääräinen paino rasittaa pitemmällä matkalla, ja ylemmäs tuleva painopiste heikentää ajettavuutta. Toisalta sellainen ohut ja kevyt repunlipare lähes tyhjänä on altis tuulenpuuskille ja lepattaa levottomasti.
Tosiaan semmonen lepattamaton, vettähylkivä ja napakka vaellusreppu, jossa on kunnon säädettävät hihnat ja lantiovyö, sellainen menettelee kohtuumukavasti, kunhan ei ole kovin iso. Itse olen ajanut paljon sellaisen kanssa enskalla. Painava reppu on pitemmän päälle rasittava, ja kevyempikin rupeaa tuntuman kilometrien ja tuntien karttuessa, vaikka oliskin pystympi ajoasento.
Kyykymmän mopottimen kanssa reppu on vielä pikkasen epämiellyttävämpi, eikä nykyään tule kovin innokkasti otettua reppua selkään kuin korkeintaan kauppareissuilla. Nopeammassa ja etukenommassa ajossa ne lepattavat hihnanpäät tms. ressaa, samoten repun alle ajoittain pääsevä puuskainen tuuli tai vaikka vastaantulevan rekan tekemä puuska on inhan tuntuisia, varsinkin jos reppua ei ole klampattu kunnolla selkää vasten. Eikä se huonommalla repulla aina edes onnistu. Eli kannattaa vielä miettiä sitä tankkilaukkua. Niissähän on toisinaan kantohihnat, eli siitä saa repun myös.
Joskus oon 75 litran rinkkaa kokeillu noin 200 km:n matkalla ja ei se mitenkään kivalta tuntunut, varsinkin kun ajoasento on vähän etupainotteinen.
Keskikokoinen reppu ja tankkilaukku on mielestäni hyvä vaihtoehto jos ei aio hankkia varsinaisia laukkuja pyörään. Sen repun voi myös niin halutessaan kiinnittää tavaraverkolla satulaan, niin ei paina selkää sitäkään vähää..![]()
Viime kesänä mopovuokraamo oli ryssinyt jotakin mun sivulaukkujeni kanssa, enkä saanut niitä, joten jouduin sen takia ajamaan helvetin iso ja painava reppu selässä n. 350 kilsaa suuntaansa maalle mennessä ja sieltä tullessa.
Lähtiessä sen repun alle meinasi kuolla parkkiksella seistessä, mutta ei se ajaessa tuntunut juurikaan missään. Isokin reppu kulkee mukana ihan mukavasti jos se on oikein pakattu.
Rinkka selässä en minäkään lähtisi kuitenkaan ajamaan. Sen yläosa tulee niin korkealle, että se aiheuttaa varmasti ongelmia niin niskoissa kuin ilmanvastuksenkin osalta.
Musta tuntuu että toi rinkka sana käsitetään heti sellaiseksi isoksi rinkaksi.
Oma 'rinkka' on joko iso reppu tai iso rinkka säätöjen mukaan
Vetoketjut sivuista kiinni niin se kapenee puoleen ja korkeussunnassa sitä voi säätää myös paljon.
Kai se pitää vaan kokeilla miltä se tuntuu
Itsellä oli viime kesän Norjan reissulla 45 litran reppu, johon sopi kyllä kaikki välttämätön. Mainostivat kyseistä mallia "kiipeilyrepuksi", ja pysyi kyllä hyvin selässä. Sadesuojan kun teippasi ilmastointiteipillä, niin ei kastunut tavarat ja ylimääräiset remmitkin jäivät alle piiloon pois räpättämästä. Muutenkin kannattaa remelien ylimääräiset pätkät teipata. Selkäosan tulisi olla sellainen, että pääsee hieman ilma kiertämään selän ja repun välistä, siltikin selkä tahtoo hikoilla ja kastua vaikka olisi miten texmex pukua olevinaan.
"-heti mää arvasin jotta lehemä oli poikinu, ku vasikka oli laattialla!"
"-Aus einem verzagten Arsch kommt kein Fröhlicher Furz".
"-Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua". -Martti Luther
Ekalla pikkucustomillani ajellessa tuli käytettyä reppua, kun ei laukkuja ollu. Mun reppu sopi pyöräkäyttöön hyvin, koka kun olkaremmit laski ihan löysäksi, niin repun pohja sai tukea takapenkistä. Ei haitannu pakaasi ajossa ja oli helppo ottaa mukaan vain remmejä kiristäen.
Kohta ajellaan...
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Rinkka tai vyötäröhihnallinen reppu ja satulalle sidottava kassi tai tavararulla on aika toimiva yhdistelmä, kunhan ei lastaa sitä reppua liian painavaksi.(screwdriver @ Maalis. 24 2005,09:39) kirjoitti
Jep sama tiäl.. reppu nojaa eikä paina tai ota tuulta... akkaongelma(se on sitä ku tavaroita kertyy matkalle.. ei ne kalsarit ja hammasharja riitä(hlpvu8 @ Maalis. 24 2005,15:11) kirjoitti
) ratkaistiin repulla... sivulaukut kun olivat jo täynnä...
Itse tullut ajettua lapinreissut kiipeilyreppu selässä - istuu tiiviimmin selässä kuin muut- ja hyvin on toiminut.
Repun pohja istuu transalpin satulan päälle luonnostaan ja reppu kulkee niin luontevasti että joskus noustessa unohti että selässä on reppu. Kaikki hihnan päät olen teipannut kiinni.
Pieni tankkilaukku on hankinnassa (oxfordilla on pieni kompakti malli), että saisi puhelimet ja rahat yms. vähän paremmin käsille.
Kohta taas tien päälle![]()
Just More
Reppu selässä on tullut ajeltua. Mulla on tollainen 40 litrainen Tatonka. Mukava reppu kaikin puolin, ilmakin kiertää selän ja repun välissä, eikä paina juurikaan.
Rinkka taitaa kuitenkin olla jo vähän liikaa... Kyykyissä käy varmasti käsille, painopiste nousee joka tuo omat ongelmansa ja esim. jarrutuksissa saa punnertaa ihan tosissaan.. pidemmän päälle varmasti raskasta.
Itse ajattelin hommat ensi kesäksi tankkilaukun ja sitten viritellä rinkan takaritsalle verkolla kiinni, homma on tosin vielä tuumausasteella katsellaan nyt miten käytännössä onnistuu.
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Ei kiitos repuille, rinkoille sunmuille vehkeille. Jos aikoo matkaa taivaltaa niin pyörään vaan tavarat kiinni.
TRE 1130K
Mulla oli viime kesänä,ja on edelleen iso matkasäkki 30L.Ja normaali koulureppu+matkasäkin päällä makuualusta.Loistava yhdistelmä,pitää säkki+makuualusta kuormaliinalla kovaa taakse kiinni köyttää ni repun alaosa lepää siinä päällä.Ja kysehän oli kyykystä![]()
Suk dik!