Jahas. Kytkinremppaan tarvittavat osat on nyt kotona. Eiku kasaamaan![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Hyvä woke! Se on helppoa kun osaa.![]()
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Vastahan se eilen oli vielä tallin lattialla levällään..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Joo nii oli.Se oli niin ruman näkönen osina niin piia laittaa se äkikiä kasaan![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Tiiä nyt siitä osaamisesta mutta vielä tuli toimiva peli
Onhan tuota tietenki tässä matkan varrella monenlaista tullu tehtyä ja korjattua. Periaatteena ollu aina että vähintäänkin harrastevehkeet huolletaan ja korjataan ite muut ei niihin koske(poislukien rengastyöt) Ja jos ei heti osaa niin sitte opettelee niin ne on muutkin tehny.Ite kun tekee nii tulee semonen ku sattuu tulemaanTietää ainakin ketä syyttää jos meni pieleen.
Mutta tuosta kytkinrempasta senverran että jos vain työkalut pysyy käsissä ja on paikka missä tehdä niin ihan maalaisjärki tuossakin hommassa riittää. Korjausopas ei tietenkään ole pahitteeksi mutta näin interwebbiaikana ohjeiden puutteesta tuo homma ei jää kiinni. Kaikkeen löytyy nykyään ohjeet netistä![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Vaihdoin uudet sytytystulpat ja laitoin vaihteeksi denson iridiumit. Ei varmaankaan mitään kummempaa hyötyä perustulppiin verrattuna mutta aibakin ne pitäis kestää pidempään.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Niinhän siinä kävi sitten viime kesänä heinäkuun lopulla, että kun kesäloma alkoi ja olin mökille lähtemässä kauniina aurinkoisena päivänä laukut tarkasti pakattuna ja väänsin kaasua ensimmäisessä rampissa, niin R1100S pörähti tyhjää. Noh, loppukesän ajot meni mönkään, kun ei ollut tallia, jossa korjata kytkimen luisto ja homma maksaa korjaamolla ihan turhan paljon. No nyt talli ja alla kuvaa päivän aikaansaannoksista.
Luistamisen syykin selvisi ilmeisesti eli kytkimen käyttötanko (joka tulee työsylinteriltä) oli yltä päältä öljyssä eli sen takapäässä oleva stefa menee kai sitten uusiksi, kytkimen ja asetelman lisäksi? Ajattelin uusia samalla muutkin stefat ja kardaanin etuhaitarikumin.
Itse kytkinlevy oli alkuperäinen ja pintaa oli 80.000km jälkeen lähes täydet eli 6,35/6,5mm.![]()
Ajattelin tässä, että voisi melkein ostaa kytkinlevyn, joka kestää nesteitä. Maksaa vähän extraa, mutta jos on hyvä niin pieni sijoitus on paikallaan.
Ei tuo niin paha homma ollut, mitä aluksi ajattelin. Johdotukset lienee vaikein muistaa kasatessa...
Viimeksi muokannut: kt10734; 10.12.2016 klo 19:19.
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Tutulta näyttääJoo yleensä se on näissä ollu tuo pääakselin takapään stefa joka pettää ja öljy pääsee työntötankoa pitkin suoraan kytkimelle. Kytkin kyllä muuten kestäis satojatuhansia ajella.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Noniin, kaikki kytkimen osat saapuivat, mutta tuli ongelmia:
Kytkimen paineasetelman levyt ja vauhtipyörän tasapainotuksen värimerkit tulisi asentaa 120-asteen jaolla (korjausoppaassa on maininta asiasta). En löytänyt vauhtipyörästä mistään värimerkkiä, mutta asetelman osista kyllä. Missä kohtaa sen tulisi oikein olla?
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Lisäys: Asetelman ulommassa levyssä sininen piste ja sisimmässä levyssä valkoinen. Merkit sattuu toisiinsa nähden noin 150-asteen kulmaan.
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Kyllä siinä vauhtipyörässä maalimerkki pitäisi olla. Tehtaan varaosakirjan havainnekuvassa löytyy vauhtipyörän alapuolelta, siis moottorin puolelta. https://www.maxbmwmotorcycles.com/fi...8&rnd=12082016. Mikäli vauhtipyörä on uusi niin parasta palauttaa myyjälle ja vaatia tilalle sellainen jossa tasapainoitusmerkit ovat tallella.
Jos vauhtipyörä on pyörän alkuperäinen, siis käytetty, niin sitten luupin kanssa etsimään maalijäämiä. Mikäli niitä ei löydy niin menee arpomiseksi, voi osua kohdalleen tai sitten ei.
Jos vanha kytkin on vielä purkamatta niin paininlevyistä voi löytyä merkit. Jos molemmat löytyvät voi niistä päätellä kolmannen, puuttuvan, merkin aseman.
Viimeksi muokannut: Patukka; 10.12.2016 klo 20:00.
Tuossa tosiaan näyttäisi olevan joku valkoinen maalimerkki.
21217666246_2_B.jpg
Pekka
Kiitos vastauksista! Pitääpä irrottaa vauhtipyörä ja katsoa sitä merkkiä takapuolelta, jos peilillä ei näe. Vauhtipyörä on alkuperäinen.
Kytkimen merkinnät ihmetyttää, koska toisesta paineaseteleman levystä puuttuu valkoinen viiva. Sininen kyllä löytyy, jolla ei pitäisi olla ilmeisesti tasapainotuksen kanssa tekemistä. Pesin varastorasvat rasvanpoistoaineella, tuskin se valkoinen maali siitä liuottui pois. Pitää pyytää varmaan uusi toinen paineasetelman levy.
Viimeksi muokannut: kt10734; 10.12.2016 klo 20:19.
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Minulla on hyllyssä täydellinen kytkinpaketti odottelemassa asennusta, ostin varastoon että on sitten mistä ottaa kun nykyinen hajoaa. Siinä on molemmissa paininlevyissä valkoinen merkki. Alemman, vauhtipyörän puoleisen, merkki kyllä on niin hento että kyllä sen saattaa liuottimella pois pestäkin. Kummastakaan ei löytynyt sinisiä merkkejä.
NYT LÖYTYI! Siinä ulommassa levyssä (cover) on todella todella hento valkoinen viiva, jonka huomasin vasta nyt kun valo osui oikeassa kulmassa. Sisemmässä on selkeä valkoinen maaliläikkä.
Noniin, nyt siis enää vauhtipyörän tarkastus ja asennukset käyntiin!
Patukka, oon kahvit velkaa!
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Onko kukaan yrittänyt vaihtaa pääakselin takastefaa, noin niinkuin varoiksi, purkamatta puolta pyörää. Tuossa taannoin tutkiskelin asiaa ja luulen että kytkimen työsylinterin saa pois paikoiltaan irroittamatta muita osia kuin takapyörän ja takajousen. Mutta mahtuuko stefan vaihtamaan, siinäpä kysymys. Tilaa ei ole paljon.
Kun tarkemmin katsoi, niin löytyihän se haalea viiva myös vauhtipyörän etupuolelta. Takapuolella ei peilaamalla näkynyt mitään. Nyt on kytkin, laatikko ja apurunko kiinni takahaarukkoineen. Huomenna jatkuu...![]()
Honda VTR -97
BMW R1200GSA -09
BMW R1200GS -08
BMW R1100S -99
BMW K100 -86
Suzuki GSX1100 -81
Kawasaki Z650 -77
Honda SL125 -75
Tunturi Start -82
Solifer SM -79
Tuohonhan saa päivitettyä kytkimen työntötankoa varaosano: 21527659113 jossa on ura huopatiivisteelle varaosano: 23211230440. Hillitsee ainakin jonkin verran öljyn pääsyä kytkimeen. Hintaa Motoworksilla noin 70, täyttynee hommata varastoon odottelemaan sitä päivää jolloin kytkinremontti tulee ajankohtaiseksi.
BMW kaupassa Suomessa tuo varmaan maksaa jotain 55.- euroa tiskillä.
Se huopatiiviste on numero 23 21 1 230 440 ja hintaa ehkä jotain 8.- euroa BMW kaupassa Suomessa.
23211230440_1_B.jpg
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 11.12.2016 klo 12:51.
Pekka
Ongelma onkin se ettei Suomessa ole BMW-moottoripyörien varaosamyyijä kuin muutama ja koko varaosaorganisaatio surkeassa tilassa. Lisäksi tuli sääntö että BMW-autoliikkeet eivät saa toimittaa moottoripyörien varaosia. Tämä tarkoittaa omalla kohdallani sitä että on kannattavampaa maksaa briteille vaikka hiukan enemmän että toimittavat tavarat postilaatikkooni kuin ajella yhteensä reilu 300km marmoritiskille. Heinolta postitse tilaaminen ei ole sekään kannattavaa, rahtikuluineen heidän tavaransa on jo kalliimpaa kuin brittien.