olis öljyn vaihdon aika ja tarkotus tehä se nyt ensimmäistä kertaa itse. Eli kuinka se tapahtuu vaiheittain? uskaltaako tehä ilman momenttiavaimia? pitääkö siihen propun kierteisiin laitta jotain "mönjää" ennen kuin kiertää sen takaisin kiinni. olis kiva saada tietoa kokemuksia omaavilta.
Thruxton '07
Minä ainakin avasin ihan lenkkiavaimella ja ennen takaisin laittoa putsasin propun ja tiivisteen. En sinne mitää mönjiä tunkenut![]()
pyörää vailla.
Juuh,uskaltaa tehdä ja ite en oo mitään mönjää pistäny öljypropun kierteisiin..Kunhan muistat ettet ihan"mulkkumomentiin"vedä sitä proppua ku laitat sen takas..Vaiheittain,jaah..No:1.Öljyt lämpimäksi,2.proppu auki(öljyt sit johonkin astiaan),3.suodin irti,4.uusi tilalle,muista laittaa öljyä siihen suotimen tiivisteeseen ja kierrä sormin se kiinni.Se momentti riittää suodattimelle!5.Proppu kiinni,6.sitten uudet öljyt myllyyn,7.käynnistys jotta öljy leviää koneeseen(anna käydä jonkin aikaa)ja tarkasta öljyn määrä vielä..Noin mä sen oon tehny,mutta onhan se satavarma asia et jokuhan tätäkin ohjeistusta korjaa vielä..![]()
"Mä oon tullu tänne voittamaan,en tekemään kavereita" J.Ruutu # 37
"Lähtökohtaisesti se johtuu siitä, että Kawasakin omistajiksi valikoituu henkilöitä, jotka syvästi vihaavat kaikkea toimivaa tekniikkaa ja tehdas on ottanut tämän huomioon tuotesuunnittelussaan..."
Juu, tarkennetaan vielä sen suodattimen kiristyksen suhteen. Tuo edellämainittu sormin kiinni pätee "autotyyppisiin" suodattimiin. Vanhemmissa malleissa, joissa filtteri on oman kannen alla, tulee kiristää n.20 Nm ja öljypohjan proppu/proput n.30 Nm, eli ei järin tiukkaan, mutta silti avaimella kiinni.(7ÄRRÄ @ Huhti. 10 2005,20:04) kirjoitti
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Kun lukee tältäkin foorumilta vähän väliä kirjoituksia korkanneista pulteista, niin tekisi kyllä mieli suositella sitä momenttiavainta.
Sen vetää oikesti niiiin helposti aivan turhan tiukalle. Se ei tuo 30Nm ole kovinkaan paljoa ja varsinkin jos pultissa on vielä alumiini- tai kuparitiiviste, joka huonontaa kiristystuntoa niin irroittaessa sitten lastu jo lentääkin.
Momenttiavain on tärkein työkaluhankinta!
<p>2002-2014</p>
Syksyllä kävi vanhanaikaisesti. Eli unohdin laittaa propun takaisin paikalleen ja laskin öljyä koneeseen. (Vaimon vika, kun kävi siinä kesken hommien selittämässä jotain epäolennaista.) Huomasin vasta kun oli jo lattialla kunnon lätäkkö. Kyllä potutti oma hölmöily. *![]()
- Engine MC -
Ei, vaan proppujen tiukkuus on n. 18 Nm...(Jim Goose @ Huhti. 10 2005,20:17) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Minä kävin läpi ihan saman kuvion. Ja en meinannut sitten millään löytää siinä hädässä sitä proppua vaikka se oli koko ajan ihan nenän edessä, ja koko ajan tulvi lisää öljyä pitkin lattioita. No, tulipa huuhdottua vanhat öljyt pois aika tarkasti.(Artsi @ Huhti. 10 2005,21:38) kirjoitti
1000
itse tein tuon operaation ensimmäistä kertaa tänä keväänä ja se oli kyllä helpoin asia ever, vaikka alkuun vähän mietityttikin. tosiaan se momenttiavain kannattaa ostaa, edes semmoinen bilteman 4,95e vääntövipuvarsinen jossa on "analoginen" mittari. Itsekin ostin tuon mutten laiskuuttani jaksanut käyttää propun kiinnityksessä vaan väänsin perstuntumalla, mielestäni meni hyvin enkä vääntänyt liikaa ;)(sam_82 @ Huhti. 10 2005,18:32) kirjoitti
Tuli tosta mieleen kysäistä että onko kellään kokemusta tosta bilteman alle vitosen maksavasta momenttiavaimesta.
Eli näyttääkö oikein edes sinnepäin, käyttöä olis juuri tohon öljypropun kiristämiseen.
Kansiremonttiin ostan kyllä suosiolla hiukan fiksumman laitteen![]()
Kokemusta ei ole, mutta noissa "viisarimallisissa" on yksi selkeä etu (hinnan lisäksi): vehkeen testaus (kalibrointi tai sen yritys) on helppoa.(Vesku75 @ Huhti. 11 2005,15:38) kirjoitti
Ystävällisin terveisin Antti
Onko siinä asteikko molemmilla puolilla. Öljyproppu kun yleensä avataan alaspäin. Ei ole hirveän käytännöllistä olla pää lattian ja mopon välissä että näkee mitä se näytää.(koris66 @ Huhti. 11 2005,15:42) kirjoitti
Tietty kunnon momenttiavain maksaa huomattavasti enemmän mutta sitten se toimii oikeasti ja on yleensä kalibroitu.
Öljypropun kiristämiseen ei oikeasti tarvitse momenttiavainta. Jos ei tunne omia voimia niin käyttää vaan lyhyempää avainta niin ei satu vahinkoa. Tai sitten käyttää järkeä ja lopettaa kun ei enää kiristy.
Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
Kannattaa laittaa siihen öljy roppuun uus tiiviste (siis se metalli rikka). Tiiviste maksaa noin 20 senttiä ja kun sen vaihtaa samalla, niin eipä jää ainakaan vuotamaan. Itellä muutaman kerran auto ruvennu tiputtaan öljyä ku ei oo muistanu ko. tiivistettä vaihtaa.
Näin käy varsinkin kun sen vetää siihen käsivarsi momentilla, rikka on ihan tapissaan eka käytön jälkeen.(Gärmä @ Huhti. 12 2005,08:43) kirjoitti
Emäntää voi kusettaa puhelimessa vaan koiraa ei!
joo ei toi kallis oo toi kupari tiiviste,, tosin ite autoliikkees töis nii ei maksa sitäkään ja valikoimaa riittää..
nii kandee suodatinta irrottaessa katsoa että suodattimen tiiviste tulee suodattimen mukana pihalle.. kax tiivistettä päällekkäin nii ei taatusti pidä.. ja sit tosiaan uuteen tiivisteeseen rasvaa nii se ei hitsaudu kii siihe paikalleen ja ranne voimil kii
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
itselläni jäi kupariprikka vaihtamatta, saas nähä onko öljyt tulleet jo pihalle ;)
Kyllä tiiviste kannattaa aina vaihtaa. Ei maksa paljon ja pitää varmasti vaikkei vedä ihan raivona kiinni.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Voihan ny!
Just vaihdoin öljyt koneeseen ja sitten se alkaa tippaseen..
Mikähän olis hyvä keino vaihtaa toi öljyprikka ilman että tarvii päästää hirveesti 500km ajettuja öljyjä pihalle?
Pitää varmaan kokeilla laittaa vaikka sormi tulpaksi siksi aikaa kun laittaa uuden prikan.
Vielä kun löytäis jostain oikean kokoisen prikan. Noita luulis löytyvän vaikka huoltoasemalta?
Eikös nuo prikat ole kuparisia?
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Kuparisia tai alumiinista, en usko että öljy miksikään menee jos sinulla on puhdas astia johonka sen laitat!Prikan nyt luulisi saavan iha mp liikkeestä/huoltikalta. Öljyn takaisinlaitossa kannattaa vaikka suodattaa se jonkin läpi kun kaataa koneeseen!
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Puhdas astia alle, jos haluat säästää ne öljyt.Sit lasket pois ja kaadat takasiin koneeseen.
TÖSÖS !
Kallistat vaan koneen vastakkaiselle puolellen ko roppu on nii ei tuu tippaakaan ulos öljyy !
Melki kaikissa pyörissä on just omat työkalut näitä hommia varten . Niitä kannattaa käyttää ruuvien ja pulttien kiristämiseen YHDEN KÄDEN VOIMALLA niin saa kohtuullisen tarkasti momenttoon . Aukaise sit vaikka putkitongeilla .
Alumiinissa pitkät pultit niinsanoen takertuvat kiinni jos on oikeanlainen aluslevy tai öljyropussa uusi tiiviste .
Pelkkä pultin kireys ei pidä sitä sitten paikallaan vaan sopiva pultin kurouma eli venyminen tai aluslevyn jousto kun kireys on kohtuullisen sopiva .
Triumph Tiger 800 XRX
Ja tiivisteprikkojahan löytyy autotarvikeliikkeistä ja hyvin varustetuilta huoltiksilta. Siinä ei kannata 20 senttistä säästää.
jees...
yksin kun vaihtaa niin on vähän huono kallistaa samalla kun yrittää pitää sormeä propun reiän päällä ja vaihtaa uus prikka
Mikäköhän olis hyvä kangas tuohon oljyn suodatukseen kun kaataa takas, vaikka pitänee katella mikä väristä on et tarviiko mitään suodatus hommia ees, kahvin suodatus paperihan vois olla...![]()
![]()
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Sukkahousut?(wiltzu @ Heinä. 07 2005,17:17) kirjoitti
![]()
No jos astia on puhdas tuskin tarvit mitään mummon rahnaisia sukkahousujasillon se on viimeistään koneen loppu. Huoltiskalta saa tratteja jossa jonkinlainen suodatus, tuskin koneestasi mitään suurta metallisilppua tulee, mutta kannattaa silti tarkistaa
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Siististi sai öljyt pois ja takas ja oli vielä kirkkaan punastakin.
Ongelma ei vaan kadonnu mihinkään, kiristin mielestäni pultin tarpeeksi kireelle ja laitoin sen uuden prikan väliin, mutta silti se tiputtaa.
Taidampa laittaa kohta jotku sikaflexit sinne väliin jos ei ala tuo tiputtelu loppumaan
Vai olisko jollakin antaa parempi vinkki? kiristää ei viiti enää muuten menee kierteet...
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
kerran kiristin liika nii ei menny kierteet vaan öljypohja halkes(wiltzu @ Heinä. 07 2005,21:51) kirjoitti
mut sai sen hitsattua eikä valuta paitsi ehkä vähän kostuu..
![]()
Kawasaki Ninja ZX-10R