laittaa maton tai muun vastaavan pehmusteen?? miksi rengas ei voi olla betonilattiaa vasten.:
Jostain talvisäilytys ohjeistuksesta lukasin että jos rengas on pitkään sama kohta lattiaa vasten niin se muotoutuu sit siitä "huonoksi". Suositeltiin että käydään säilytyksen ajan välillä pyöräyttämässä niitä nakkeja eri asentoihin. Kait sitten tuolla matolla haetaan sitä et se rinkula ei muotoutuis pyöräyttämättäkään? Mää vaan tiiä, onkohan tämäkin varotoimi pientä liioittelua? Nooh, tuota varmaan kuitenkin haetaan!
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Sellanen mielikuva on mulla, että renkaan ja betonin välillä olis jotain kemiallista kismaa, joka vaikuttaisi epäsuotuisasti renkaan ominaisuuksiin. Siksi sinne esmes pahvia väliin suositellaan. Kuulopuhetta, en oo varma asiasta.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Juuri näin(Make80 @ Maalis. 18 2005,13:58) kirjoitti
nimimerkillä: unohdin laittaa pahvin renkaan alle![]()
esim lankunpätkät renkaan alla estää kosteuden pääsyn renkaaseen... näin informoi käyttöohje kiria talvisäilytys ohjeissa.......![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Betonista irtoaa renkaalle, kumille haitallisia yhdisteitä.(Make80 @ Maalis. 18 2005,13:58) kirjoitti
Tuoreesta varsinkin.
Pahvi väliin riittää.
Pace and Flow
OHO!!! Tuo oli uutta... 2 talvee jo säilytelly ihan betonilla... ARGH!!!(pasii @ Maalis. 18 2005,14:10) kirjoitti
![]()
Mitenkä tämä kemiallinen vaikutus noin käytännössä ilmenee? Montako vuotta pitiäisi seisottaa putkeen, että alkaisi muutoksen näkemään tai tuntemaan?
Tarjoan pizzan juomineen ensimmäiselle, joka mun prätkän eturenkaasta pystyy katsomalla tai tunnustelemalla sanomaan, mikä kohta oli talven ylitte betonia vasten. Sillä varauksella, että huomaan sen itse ensin.
1000
Samaa mieltä, täältä vaikka 2 pizzaa ja tuopilliset päälle. Mutta jos säilyttää mopoa muovilattialla (tai vaikka auton renkaita), niin silloin ymmärrän. Silloin ei suojatakaan rengasta, vaan lattiaa. Lieneekö kukaan huomannut, millaiset lopulliset jäljet kumi tekee muovilattiaan..? Ei lähde pois kirveelläkään.(Hannula @ Maalis. 18 2005,15:21) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
OHO!!! Tuo oli uutta... 2 talvee jo säilytelly ihan betonilla... ARGH!!!
Nii..ootko huomannu mitää vaikutusta..!?
itellä on joka talvi seisonnassa betonilattialla enkä ole pyöräytelly renkuloita, enkä o huomannu mitää haittavaikutusta.
![]()
Joo, en siis oo kyllä huomannu yhtään mitään. Eli menee tähän ylivarovaisuus kategoriaan tämäkin...(Mizku75 @ Maalis. 18 2005,15:36) kirjoitti
![]()
Sitten kun säilytätte pyöräänne kesällä ulkona, kannattaa renkaat ehdottomasti suojata haitalliselta UV-säteilyltä...![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Alkaa mennä ***jauhannan puolelle, mutta menköön
Varokaa niitä sähkölaitteita ja otsoonia.![]()
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
No tuskimpa se väriään muuttaa...(pasii @ Maalis. 18 2005,14:10) kirjoitti
Mutta ei haitanne talviajaksi laittaakkaan.
Jokainen, joka on saanut tuoreen betonin porauspölyä iholleen huomaa, että aika hapanta on.
Pace and Flow
Taasko ajattelemattomuudestani rankaistaan(pasii @ Maalis. 18 2005,14:10) kirjoitti
Tuon betonihomman olen tiennyt, mutta takkahuoneessani on laattalattia. Onko klinkkeri yhtä myrkkyä renkaalle kuin betoni
Entä jos takasta joskus pääsee hieman häkää ilmaan
![]()
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Emäksistä!(pasii @ Maalis. 18 2005,16:06) kirjoitti
![]()
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
Just.(khassi @ Maalis. 18 2005,17:59) kirjoitti
Ja noissa em. talvisäilytysohjeissa oletetaan kai, että mopoa säilytetään aina betonilattialla, vieläpä maalaamattomalla.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Siis olen kuullut tuosta jo mopoiässä. Bajahillin talvisäilytysohjeissa näyttää myös lukevan:
1. Varastoi pyöräsi keskiseisontatuelle. 2. Laske renkaiden paineet noin puoleen, kuitenkin niin, että kumeihin jää yli 1 bar. 3. Jos renkaat ovat betonilla tai kostealla lattialla laita puunpala renkaan alle. Parasta olisi, jos saisit molemmat renkaat ilmaan. 4. Hullun huolellinen sivelee renkaiden pintaan kevyesti silikonia hapettumista vastaan.
Itse olen näin tehnyt sillä ei aiheuta kuin 2min työn jos sitäkään. Laitan kyllä puunpalan sijaan aaltopahvin kaksinkerroin. Pieni hinta mielenterveydestä, ei tule ainakaan sen takia herättyä talviöinä kylmässä hiessä!!!
Voi herranen aika. Eikö ne renkaat uusita melkein joka kesä kuitenkin? Ja todellakin, auringon valohan kovettaa kumiseosta. Ottakaa nyt hyvät ihmiset sitten suojahuput niille renkaille mukaan. Voi aina pysähtyessä peittää ettei aurinko tee tuhojaan.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Jep renkulathan vaihtuu niin tiheeseen et jokseenkin ihan sama.(Kwaks @ Maalis. 19 2005,12:29) kirjoitti
Nää on näitä mutu juttuja, mutta silti on nytkin pahvin pala etusen alla, jos olis maalattu pinta niin olis ihan sama.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
hei, mä olen nähnyt yhdessä kerrostalon pihassa jonkun tyypin, joka laittaa aina, kesät talvet, vanerilevyt pystyyn kotilon renkaiden suojaksi. ja se pirssi oli muistaakseni joku perus-306 pösö, ei siis edes mikään erikoisuus...(KMSwallower @ Maalis. 18 2005,15:40) kirjoitti
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Joo, ihan samaa saivartelua ku myös se (oppaan mukaan)
että seisomaan laitettaessa vaihdetaan uudet öljyt jotka sitten seisonnan päätyttyä vaihdetaan taas uusiin![]()
Life is hard, then you die...
(Belzebuub @ Maalis. 19 2005,11:40) kirjoitti
nyt meni mulla yöunet, mun mopohan on ihan heitteillä![]()
Seisomaan laitettaessa kannattaa kyllä vaihtaa uudet öljyt. Muistaakseni rikkiä tai vastaavaa muodostuu öljyn sekaan kun pyörää käytetään, eli ei tee hyvää metalliosille ku pyörä seisoo talven. Seisonnan jälkeen ei niitä ole välttämätöntä enää vaihtaa taas uusiin.(demsey @ Maalis. 19 2005,20:43) kirjoitti
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
meil lukee ainakin bensamittareil, et rikitön(Kwaks @ Maalis. 19 2005,22:02) kirjoitti
![]()
Miten ihmeessa olenkaan saanut kevaalla pyorani tallista liikenteeseen? Akkuakaan en ole ladannu, aina on silti startannut kuin lampimasta varastosta pitaiskin. Ai niin mut eikos pyora pitaisi sailytaa jossakin maaratyssa ilmankosteudessa/lampotilassa.
Joskus oon nahnyt autolehdissa sellaisia ilmastoituja suojatelttoja (kuin tieteiselokuvissa konsanaan), oli tosin suunniteltu miljoonaluokan autoja keraileville... mut kai omalle mopolle voisi tehda samanlaisen kupolin vaikka sissiteltasta...
Joo vaatii ehdottomasti semmossen sissiteltan talvisäilytykseen, on sitten valmiina keväällä. Ja kosteus pitää olla 70% ja lämpötila just +17 astetta Celsius.
Jaa hatusta, vai?
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Entäs jos (syystä tai toisesta) kesällä tulee viikon/kuukauden tms. tauko, milloin se rikki alkaa syövyttää? Entä jos ajan vain viikonloppuisin, mitä tapahtuu viikon aikana? Ainoastaan olen varma siitä että jos säilytän rengasta kaksi viikkoa kylpyhuoneen muovimatolla siihen jää semmonen jälki joka ei lähe pois.(Kwaks @ Maalis. 19 2005,22:02) kirjoitti
Se rikkihapon muodostuminen aheituu ymmärtääkseni vanhasta öljystä. Eli jos koneessa on vanha (lue ajettu jonkun verran) öljyä, niin siihen on tullut metallihiukkasia, jotka ovat irroneet koneesta paikasta tai toisesta. Sitten kun pyörän laittaa seistontaan, niin siihen muodostuu pakostakin kondenssi (?)vettä/kosteutta, ja jäteöljy, vesi(höyryt/kosteus)metallihileiden kanssa muodostaa rikkihappo tai sen kaltaista skeidaa, joka kuulemma syö muovi- ja kumiosat aika tehokkaasti, eli tiivisteet ja stefat.
Nyt voipi olla että olen todella väärässä, mutta suuriin piirtein noin ne opitut herrat ovat minulle kertoneet.
jos on typoja, niin syyttäkää Koskenkorvaa...se on yllyttäjä tässä tapauksessa...
Edit: eli toisin sanoen, viisaiden mukaan, jos vaihtaa öljyt syksyllä, eikä sen jälkeen ajeta, niin kone pitäisi olla "puhdas" keväällä...
Jotkus taas suosittelee että täyttää koneen täyttöaukkoon asti halvalla öljyllä syksyllä, tyhjentää, "huuhtelee" halvalla öljyllä keväällä, ja sitten kunnon kamat kehiin, mutta se on minun mielestäni hätävarjelun liioittelua...
Paljon tietysti riippuu siitä, missä olosuhteissa pyörän säilyttää talven yli...
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Kyllähän nuo jo kannattaa vaihtaa uusiin. Paskana ne on(Yamaha1 @ Maalis. 18 2005,14:46) kirjoitti
![]()
Desmo Jugend