Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Faktatietoa asiasta: Ajettu 55 tkm. Öljyt vaihdettu kerran vuoteen. Ilmeni pyörää pestessä takarengasta pyöritettäessä "karheutena". Peräöljy harmaata ja ropussa helvetisti metallitöhnää.
    Ison vetopyörän laakeri (FAG) oli rikkoutunut. Kuulia paikallaanpitävät peltiosat kappaleina. Ei muuta havaittavaa vikaa. Vaihdoin ison laakerin sekä sen pienemmän. Ison laakerin ovh:t olivat alkuperäisenä 60€, SKF 230€ ja FAG 309€. Pikkulaakeri alkuperäisenä 35 ja SKF reilu 20€. Laitoin SKF:t, jotka kustansivat yhteensä 110€.

    Trollirallista ajettuani kotiin huomasin vian tiistaina ja aikaa remonttiin oli seuraavaan sunnuntaiaamuun, jolloin lähdettiin keskemmälle Eurooppaan. Iso laakeri oli tilattava mutta tuli vuorokaudessa ja sain vehkeet kasaan.

    Selvästi ennenaikainen vaurio mutta lasken sen vain tilastotappioksi.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  2. #2
    Oliko noi hinnat nyt oikein? Ei ymmärrä. *

    edit:
    Siis oliko toi alkuperäinen halvempi, kuin SKF, jonka hinta olisi ollut 230+20=250€, mutta sait alennuksilla 110€lla?



    Dixi et animam levavi
  3. #3
    Hinnat on ihan oikein. Alkuperäisen hintaa en meinannut ensin uskoa ja piti tarkastaa toisestakin liikkeestä mutta tosi on.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  4. #4
    Ei se kyllä taida ihan yksittäis vika olla, tuo kuulalaakeri kun ei varsinaisesti ole ehkä paras mahdollinen tuohon paikkaan. Myllymaan pajalla on näkynyt aika usein paraleverin periä pöydällä laakeri huollossa...
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  5. #5
    Pitääpä kysellä Repaltakin asiasta näkemyksiä... Kuvalla kertoivat jotta pari kolme vuodessa on korjanneet joista pääsääntöisesti kaikki yli 100 tkm ajettuja. Yksin ollut noin 50 tkm ajettu.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  6. #6
    Mites muuten, teitkö remontin itse?
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  7. #7
    Itse tein kun oli kiire eikä peukalot ole ihan keskellä kämmentä.

    Eli perämurikka irti särkemättä Paraleverin laakereita. Sitte 7 mm 6-koloavaimellla ruuvit auki ja perä on kahtia. Lämmittämällä sähkötöhöllä peräkotelon puolikas ison laakerin ulkokehästä irti, helppoa. Nyt piti saada iso laakeri pois isonvetopyörän ympäriltä. Asiaan soveltui siro SKF:n ulosvetäjä, joka tarttui laakeriin kuulien välistä ulkokehään. Oli muuten tiukasssa vaikka kylmäsprayllä jäähdytettiin vetopyörää. Pikkulaakeri oli muodollisuus. Pikkulaakerin ulkokehä irtosi helposti hitsaamalla siihen sauma.

    Uudet laakerit paikalleen lämpöä ja naputtelua käyttämällä unohtamatta shimmilevyjä. Saamani neuvon mukaan laitoin alkuperäiset. Perästä tuli aika tiukka mutta niin kuulemma pitääkin saamieni ohjeiden mukaan. Rempan jälkeen on ajettu 5500 km ja toimii. Noin 650 km:n ajon jälkeen vaihdoin öljyt uusiin. Käytin vanhaa o-rengasta, koska se oli ehjä eikä uuttakaan tuohon hätään löytynyt, noin 180 mm halkaisijaltaan. Sipaisin hieman tiivistesilikonia avuksi.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  8. #8
    Juurikin tuota shimmaamista olen joskus miettinyt.
    Se kuulien välistä nappaava vetäjä on kieltämättä aika vinkeä peli.
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  9. #9
    Shimmejä minäkin hohhoilin jotta pitääkö mitata mutta Kuvan Matti antoi tuon ohjeen jotta eikun siellä jo olevat shimmit paikalleen. Kai ne on jo uutena sinne sovitettu ja jos laakerit asennetaan oikein niin minnekäs se muuttuu... vai muuttuuko... Seuraan tilannetta...
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  10. #10
    Tais tulla liian tiukka kuitenkin ja täytyy käyttää talvemmalla auki. Jos tuo nyt tämän syksyn vielä kestäisi...
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  11. #11
    Oli liian tiukka ja uusikin iso laakeri alkoi jurista. Ostin uudet laakit ja pakkasin romut laatikkoon sekä lähetin Myllymaan Repalle, joka kokosi ja sääti perän. Tiukka oli tosisti Repa. Nyt pitäisi toimia maailman tappiin. Repa otti hommistaan ja tiiviteistä kaikkineen 220€ joten kokonaiskulut olivat nin 330€. Takapyöränlaakeriremontiksi ihan hintava.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  12. #12
    TÖSÖS !
    116 tuhatta tuli vimmekesänä täyteen ja alkoi perän stefasta tiputtaa öljyy maahan .
    Samalla huomasin et kartaanin haitarikumin sisältä tihkuttaa kanssa öljyy .
    Takapyöräs pieni välys tuntui . Matti Kuva sanoi että takapyörä on välyksetön . Mie sitten kyseleen että paljonko välystä sietää ko norjaan lähtö seuraavalla viikolla tietty .
    Ostin laakerit Kuvalta ko ei tosiaan hinnan kiroissa . Perä päreiksi tallin lattialla enkä saanut ite laakereita irti .
    Vanha tuttu , kamat laatikkoon temppu ja Kuvalle .
    Matti satasella teki hommat . Oudon tiukka oli tosiaan ja kuumana oli perä vaikka sadekausi .
    Enpä ennemmin ole kokeillut koskaan kuin kuuma murikka on normaaliajossa .
    Enivei , Halpa remppa vaikka vähän yllätti .
    Pelkäsin välystä kun kaveri sanoi melkein metsään ajaneensa kun laakeri joskus kesken ajon särkynyt niin ettei ohjatuksi ollut saanut .
    Triumph Tiger 800 XRX

  13.  
  14. #13
    Välyksetönhän se on tai oikeastaan asennusvaiheessa siihen tulee pieni negatiivinen välys eli tiukka. Oma alkuperäinen korjaus meni siis liiankin tiukaksi.
    Kuvalla tekivät näköjään homman edullisesti.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45