Ei ole oikeastaan mulla ongelmana kuin hiljaisilla nopeuksilla pidempää ajettaessa. Miten porukalla, onko ollut ongelmia varsinkin kyykyillä ajettaessa ranteiden väsymisellä tai vastaavilla rasitusongelmilla? Onko keksittyä ideaa miten voi esim vähentää kuormaa ranteille? Itte oon laittanut munat mahd.lähelle tankkia ja lepuuttanut kaljamahallani tankkiin nojaamalla käsiä.
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Jep. Niska ja ranteet aivan sökönä jo parin tunnin ajelun jälkeen, mutta loppukesästä ei enää ongelmaa.
Punttisali vois auttaa.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa...
Liittyi: Elo. 25 2003,16:24
Mulla pysyy toi niska kunnossa kamppailulajiharrastuksen takia, joten ei kipeydy, mutta ranteet kieltämättä jonkin verran.
And the Road Warrior?
Ei väsy, kun on nakupyörä. Ei tarvi kamppaillakaan, ajaa vaan...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Mitä te höpisette?
Banditillä ei väsy mikään,
vaikka kunto olisi kuin 90 vuotiaalla *
Olen minäkin ajanut pyöriä missä verenkierto loppuu sormista ja jaloista jo 15 minutissa. *
Ei auta vaikka pyörä olisi muuten ihana.
Ostatko sinä housut joissa ei veri kierrä ?
eikä niitä voi jalassa pitää ?
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Itse en pysty ajamaa muutakuin kyykyllä, muuten väsyy selkä. Mulla taasen ei ole ongelmia ranteiden väsymisen suhteen. Mulla on kyllä jalat myös aika vahvassa roolissa, eli osa etunojasta on tietyllä lailla jalkojen varassa enkä oikeastaan kovin paljon nojaa tankoon.
Kitka miehen tiellä pitää!
Näin .. ja samasta syystä ...(xjrrrrräyh @ Maalis. 12 2005,22:27) kirjoitti
Rock
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Kuntosaliharrastus voi auttaa mutta jos tuntuu että puutuu liikaa niin fysioterapeutin puheille, on paikat varmaan jostain liian jumissa. Omalla kohdalla auttoi, yhdessä vaiheessa ei voinut montaa kilometriä ajaa ilman käden lepuuttamista. Nyt ei ongelmia kun ei ole pyörääkään, toistaiseksi.
Maybe it was just a dream
Sometimes things ain´t what they seem
Better not fool with things you don´t understand
Juuri näin.(xjrrrrräyh @ Maalis. 12 2005,22:27) kirjoitti
Nakulla on mukava "lögöillä" ilmapatjan päällä. Ei väsy niska eikä ranteet.
![]()
Moto Guzzi Nevada Classic, Moto Guzzi California EV, Moto Guzzi Norge
Edellinen pyörä oli kawa zxr ja 100km oli maksimisiivu, minkä jaksoi ajaa ilman suurempia tuskia.
Nykyisestä pyörästä ei olekkaan vielä kokemusta.
Kuulkaa, ne kahvilat siellä tienposkessa on käyttämistä varten. Mitä siitäkään tulee jos kukaan ei koskaan käy vetämässä pullakahveja siellä, lopettavat ja menevät kortistoon, sitten ei saada kohta bensaakaan.
Itse tulen tukeneeksi noita tienvarren kahvilayrittäjiä sitä enemmän, mitä huonommassa kunnossa keskivartalon lihakset ovat.
Matti
Customila väsyi niska,ilmavirta riepotteli.. jos ajeli alle 90km/h kaikki ok,vältin moottoriteitä ...nyt toisinpäin* ..kun kausi alkaa ja lähden kotoa hesaa kohti mopolla..tankkaus/tauot n.250km välein..jos vanhat merkit pitää paikkaansa,oikean käden ojentajaa vihloo ja hartia jumissa eka reissun jäljiltä mutta kesän mittaa lihakset tottuu *
![]()
Kyykyllä ajaessa paino on aikalailla käsien varassa, joten väsyyhän ne. Ja mulla tuntuu vielä varsinkin kaasukäsi puutuvan pidemmässä ajossa.....taukoja ja taukojumppaa lääkkeeksi....![]()
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Sport-tourerilla ei väsy selkä, kädet, niska, eikä jalat. Peppukaan ei puudu kun on geeli-istuin, Rrrockkk![]()
Sama kaiku on askelten.......................................... .(Köpi @ Maalis. 13 2005,11:06) kirjoitti
![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
XJ 900:sella meno niin letkeää että jos tankillisen vetää yhtäsoittoa niin sitten voi olla pikkasen jäykähkö.
Vanhalla jytärillä(XS2) voi sitten huoletta vetää tankillisen verran, siinä kun tankin koko on vain 12,5 litraa ja nakupyörä kun se on pystyllä ajoasennolla niin eipä paljon rasita.
Eipä tuo kovin isosti vaivaa, paitsi tietty jos vetää ylipitkän stintin ja/tai joutuu jostain syystä köröttelemään pitkään hitaita vauhteja.
Ei kait siinä muuta kuin pyrkii ajamaan reippaasti ja lepuuttamaan välillä ranteita. Jos puutuu niin käden läpsintä reisiin, nyrkkiin puristelu yms auttaa ainakin hetkeksi. Niin ja reitinvalintakin vaikuttaa. Kummasti ne ranteet puutuu hitaammin jos tien suuntavaihtelu antaa riittävän haastavaa 'ohjelmaa'. Harmi vaan että nykymenolla kaikki 80km/h ylittävät etenemistyylit ollaan kaiketi kriminalisoimassa.
Varustepuolella apua tuovat ainakin se kaasukäden lepuutin eli Throttle rocker, sekä tietty se ajoasu. Kevyt kuitukypärä, ajoasennossakin riittävän hyvin istuvat housut ja takki, ja jopa alusvaatteet, ainakin kylmemmillä keleillä. Kun veri kiertää kunnolla niin puutumista ja kipeytymistä on vähemmän. Kantapään kautta oppi uppoaa parhaiten.
Itsellä oli viime kaudella parilla reissulla kahdenlaiset 'alakerran' ajovarusteet, eli kuskasin toisia hiukan erilaisia housuja mukana ihan kokeeksi ja erilaisia olosuhteita varten, kun tila ei ollut ongelma. Kummasti ne vanhat ja hiukan huonommin suojaavat ajohousut tekivät ajosta vähemmän puuduttavaa kuin ne uudemmat hiukka erimalliset.
Niin ja turha sitä on taukoja vältellä. Jos ajaminen tuo tuskaa eikä kyse ole kisa-ajosta tai esiintymisajosta, lienee tullut valittua joko vääränlainen ajokki tai vääränlainen etenemismuoto.
Paljon on myös merkitystä kahvojen/ohjaustangon asennolla. Vanhassa pyörässä (ZZR600) oli enemmän touring-tyyppinen ajoasento, mutta ranteet väsyivät pitkillä matkoilla. Nykyisessä 12R:ssä ajoasento on vähän kyykympi, mutta kahvat paremmassa kulmassa, eikä ranteiden väsyminen ole enää ongelma. Takapuolikin kestää paremmin matka-ajoa, kun painoa tulee tasaisemmin myös käsille.
Mihinkä vaihdoit. Eihän ZXR:ää parempaa löydykkään(tertsunen @ Maalis. 13 2005,01:14) kirjoitti
![]()
![]()
And the Road Warrior?
Joo hommasin messuilta tuon Cruise Controllerin (Throttle rocker). En ole vielä kokeillut mutta varmaankin hyvä peli.(canepazzo @ Maalis. 13 2005,13:35) kirjoitti
Mä kun olin luullut ettei mp-asun alle tarvitse mitään alusvaatteita
Niiin ja tauoista sen verran että syö miestä kun nykysellään kahvikuppi maksaa 2e ja ennen 2mk.
And the Road Warrior?
E haittaa vaikka väsyy......pidetään taukoa jos alkaa väsyttämään tai sitten painetaan hampaat irvessä![]()
Suzuki GSR600
Selkä on sillontällöön ajamattakin kipeä, ja silloin ei hirveesti tiedä mitenpäin olis pyöränselässä, jos selkä ei olekipeä niin ei juuri kauheesti paikat puudu, kunhan ajelee "sopivaa" kyytiä.
KTM 690SM
Eipä onnistu enää kyykyllä ajo,sormissa ei minkäänlaista verenkiertoa 100 km:n jälkeen joten piti vaihtaa tyyliä ,mutta eihän sen moottoripyöräilyn niin helppoa tarvi ollakkaan sitä varten on taksit.![]()
Taitaa ikä vaikuttaa aika paljon tuohon ajoasennon "sietämiseen", itsellä kädet ja niska puutuvat aika nopeasti tyttären CBR600:lla ajaessa. Sama vika myös vaimon GS500E:n sarvissa.... Kokeilin viime kesänä Blackbirdiä, mutta jo lyhyen koeajon aikana totesin sen olevan meikäläiselle liian "kyykky". Kaikki alle perusnopeuden olevat tienpätkät rasittavat yläkroppaa, valtatiellä ei tätä ongelmaa ole. Omaan ajotapaani sopii parhaiten normaalilla putkitangolla varustettu peruspyörä.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Alaselkä ja ranteet väsyvät pienillä nopeuksilla. Suuremmilla tulee maattua sen verran hyvin tankin päällä että väsyy ainoastaan ristiselkä. Ristiselkään pitää ensikesänä yrittää laittaa tukea, kuulemma Dainesen selkäpanssarissa on hyvä ristiselkä tuki jos sen kiristää tarpeeksi tiukalle.
Kokemuksia ois kiva kuulla noiden selkäpanssareiden tukevuuden suhteen.
Jalkapatikassa toistaiseksi...
Juu, mä luulen että ens kesänäkin on termari mukana ja evästä, ainakin siltä varalta että on tarjolla jotain viimmeviikkosta sHell-pullaa a' 2,80eur ja kitkerää sHell-kaffia a' 2eur...kirjoitti
Voi ainakin kiusaks ottaa sHuolalihasHämpylän ja sHumpit sHellin pihalla omasta tHermosHellmarista...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
kyllähän ne kädet väsyy tossa zxr:ässä pitemmän päälle,sopiva väli tauolle about 150km.mut ihan nätisti meni n.500km:n päiväreissutkin,tottumiskysymys enemmänkin toi ajoasento.
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Kaasukäden sormet tuppaa puutumaan ja niitä kun on paha lepuuttaa ajon aikana.Voihan sitä tietysti ottaa vasemmalla kädellä kaasusta kiinni ja antaa palaa,mutta on sangen hankalaa ja lienee vaarallistakin![]()
mopoton
Jo kevarilla tuli opeteltua tuo vasemalla kaasuttaminen, kun oli d-lukollinen kypärä ja sitä ei saanut vasemalla pujoteltua kiinni. Tiedä sitten miten sen ikäisenä oli aina niin kiire ettei sitä hihnaa ehtinyt kiinnittämään ennen ajoon lähtöä(Carlos13r @ Maalis. 13 2005,21:51) kirjoitti
Itselläni on niska väsynyt pahiten korotetulla pleksillä matkustajan kera, kun ilmavirtaukset alkoivat riepotella päätä edestakaisin 120 nopeudesta ylöspäin. Ranteisiin vaikuttaa eniten kahvojen asento. Ne kun on mielestäni säädetty parhaaseen asentoon silloin, kun mennään täysillä kypärä kiinni tankissa.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Ristiselkä väsyy jonkin verran customilla ajellessa. Tuli hankittua Dainesen panssari ja josko se autaisi vähän. Vaihdoin myös suoran tangon mopoon, katotaan miten se kans vaikuttaa tohon. Ku nyt nää pakkaset vähän hellittäis ja pääsis tien päälle..