kun tuntuu taas kevättä kohti kasvaneen joka voorumilla toi kawojen venttiilivioista jauhaminen,niin katkaistaampa huhuilta siivet.eli:monellako on kawassaan venttiilivikoja ollut,mikä malli&vuosimalli,paljonko kilometrejä kun vika ilmeni?eikä sitten mitään "kaverinkaveri" juttuja vaan ainoastaan jos on omakohtaista kokemusta.omassa kawassa vielä venttiilien säätö edessä eli joku muu saa aloittaa
(edit. väsyneenä ei pitäs mitään kirjoittaa...)
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Itsellä VN15. Ajettu 33 tuhatta. Hydrauliset ohjaukset.
Mitä ne venttiiliviat on tai miten ne syntyy?
Itse ajoin XS-2:lla 100 tuhatta km, säädin venttiilit kolme kertaa.
Jotkut on noitten nappuloidensa ja säätimiensä ym teknisten yksityiskohtien kanssa eräänlaisia nappulahulluja hifistejä. Samat piirteet löytyy molemmista. Mutta voihan noinkin snobbailla. Muka.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
ZX-9R vm. -94 mittarissa 40tkm (oikea lukema tai ei) eikä ongelmia ole ollut. Venttiilivälykset tarkistin itse ja oli suht hyvin kohdallaan, yksi oli 0,1mm liian väljä, sen sai helposti kuntoon. En tiedä sitten mistä nämä huhut ovat peräisin, mutta luulen että ne ovat menneen talven lumia, siis nämä venttiiliongelmat (kop kop).
Mopot, musiikki ja lentopallo.
ZZR 600 -91 (d-malli)
Edellinen omistaja vaihtanut 2 imuventtiiliä, ilmeisesti sen takia, että säätövara oli loppu. Pyörän mittarissa oli saksasta tullessa 35tkm, todellinen lukema luultavasti vähintään 50-70tkm. Muista aiemmista huolloista tai korjauksista ei tietoa. Venttiilit säädettiin kuntoon JV-motorsportissa, mutta säätövarat oli taas vähissä. Huoltomies sanoi että ei ollut ensimmäinen vanha ZZR jossa on venttiiliongelmia.
Ajelin pyörällä vajaat 10tkm kunnes avasin koneen. Pienillä kierroksilla kone oli tuntunut vähän laiskalta ja tehoa tuli ikävästi portaittain, kunnes 8000 kierroksen jälkeen Devilin race-putken ansiosta infernaalinen ulvonta vei kaiken huomion, eikä pienet viat enää haitanneet.
Ikävänä yllätyksenä 2 imuventtiiliä kantoi ihan reilusti ja parissa oli välykset melkein nollassa. Tämä yhdessä piloille venyneen nokkaketjun kanssa johti _hyvin_ pieneen rakoon männän ja venttiilien välissä. Kansi lähti koneistamolle ja hain sumekolta 8 ihanan kallista imuventtiiliä, kaikki yläkerran tiivisteet ja nokkaketjun. Kaksi venttiili-istukkaa tehtiin kokonaan uusiksi ja loppuihin riitti kevyempi koneistus ja kourallinen säätöpaloja. *
Rahaa paloi reilut 500 eur, vaikka tein koneistusta lukuunottamatta kaiken itse. Kone tuli kuitenkin hyvään kuntoon, joten projekti kannatti, vaikka siihen tuhraantui 2 viikkoa aurinkoista heinäkuuta. Pakoventtiileissä ei ollut mitään vikaa, vain vähäistä säätämistä. Venttiilivarsien tiivisteiden vaihtaminen lopetti kiihdytyksissä ilmenneet savupölläykset ja lopputuloksena kone veti tasaisesti 2000 kierroksesta punarajalle, eli 14000:een.
Vanhat imuventtiilit pyörivät vielä autotallin lattialla ja niistä näkee selvästi, että materiaali on ollut aivan liian pehmeää, tai sitten joku laiska Helmut on mennyt hiomaan niistä pinnan pois. Lautasen reunasta on kulunut silmämääräisesti arvioiden 0,5mm siivu pois, joten ei ihme että alkaa venttiilit kantamaan ja puristukset on vähän hukassa. Venttilien kantaminen aiheutti myös sen ihmetystä aiheuttaneen ilmiön, että pienillä kierroksilla kone räki bensaa ilmanputsariin.
Omien kokemuksien lisäksi muistelen, että tutun GPZ500R:ssä oli samaa vikaa. Vuosimalli taisi olla -87, tai jotain. ZZR:n e-malliin tuli vuonna -93 erilainen kansi ja tiettävästi nämä ongelmat poistuivat sen myötä.
Omakohtainen kokemus, pyöränä Kawa GPZ500R, vuosimalli -86. Ostin pyörän kaveriltani, joka oli vuotta aiemmin itse pyörän ostaessaan teettänyt siihen kalliin venttiiliremontin, jolloin puolet venttiileistä uusittiin (muistaakseni imupuolen..?). Itse ajelin kyseisellä pyörällä kaksi vajaata kesää, ensimmäinen kesä loppui jo heinäkuun alussa. Seuraavana kesänä olin huhtikuussa tarkistanut JA säätänyt venttiilit kerran tai pari, toukokuussa pari kertaa, ja kesäkuussa operaatiosta tuli jo viikoittainen. Joka viikon keskiviikko varasin itselleni autotalliaikaa noin pari-kolme tuntia, venttiilikoppa auki ja venttiilien säätö. Ja tasan joka kerralla oli useammassa venttiilissä säädettävää.
Tähän kyllästyneenä pyörä ei minulla enää heinäkuuta nähnyt. Uuden omistajan kokemuksista ei ole havaintoja.
Eli se siitä "urbaanilegendasta", totista totta tuo oli noissa tietyissä 80-90-luvun taitteen Kawoissa. Oman pyöräni mittarilukemaa en kuollaksenikaan enää muista, mutta lienee pyörinyt jossain 40-55 tuhannen välillä. Ja omistussuhteeni Kawaan päättyi kesällä 1996. Jos en kovin pahasti väärin muista.
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica & Sinteri x4, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Mito 125 -91, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
ZX-10 -88. Toissa kesänä ei saanut enää käyntiin, kaikista imuvenoista välykset tiessään. Pakovenat OK. Kaikki imuvenat aivan finaalissa, eli uponneet seeteihin.Km-määrästä ei hajuakaan.Luultavasti väh.100 tuhatta. Seetit olivat täysin ehjät, eli ei muuta kuin kaikki imuvenat vaihtoon. Hyvin ovat toistaiseksi pysyneet säädöissä.Muita vikoja ei kawassa sitten ole ollutkaan!![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
No niin.
Elikkä lähetään ihan ekasta kawastani.
-Kawasaki gpz600r vm1988 aj 66tkm?? ostaessa.Ei mitään ongelmia venttiileiden kanssa, säädöt tein 5tkm välein.Kaikki toimi koneen puolesta mainiosti...............
-Kawasaki gpx750r vm1988 aj 58tkm??ostaessa.Ei mitään ongelmia venttiileiden kanssa,säädöt tein 5tkm välein.Ei ollut edes tarve säätää, kunhan nyt tarkistin ne aina.Kaikki toimi mainiosti koneen puolesta.
-Kawasaki zx9r vm01 aj42tkm.Ei kommentoitavaa, tuore on pyörä mulle.On kuulemma tarkastettu ja hyväksi todettu.
-Kawasaki zzr600 vm1991 aj 72tkm, kaverin pyörä jossa ei myöskään ongelmia venttiileiden kanssa....................
Kyllä se siitä
[QUOTE](kkipsi @ Maalis. 11 2005,01:35) kirjoitti
Samat oireet oli mulla Saksasta tuodussa 1100 zzr -91 pyörässä eli säätövarat lopussa. Otin kannen irti ja vaihdoin neljä imuventtiiliö ja yhden pakoventtiilin ja nyt säätö varaa on niissä melko reilusti...ohuin säätöpla 2.30, mutta nyt säädettynä on pari ei vaihdettua joissa on 2.05 eli joutunee ensitalvena tekeen isomman rempan jos ei jostain saa halvalla koko kantta. Ei oo nämä kansi oireet tuulesta temmattuja ei.
Kyllähän se on fakta, että noissa tietyissä vanhemmissa Kawoissa oli just venttiilit liian pehmeetä matskua on ongelmia oli. Alkupään ZX 9R:t on tuoreimpia missä olen kuullut vielä olevan ongelmia.
Uudemmista kawoista en oo venttiilien osalta kuullut sanomista, muista jutuista kylläkin.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
ZZ-R 600 -91
Tuotu viime kesänä Belgiasta mittarissa 30 tkm (oikea tai ei), itse ajoin 4500 km ja hyvin kuljetti. Huoltohistoriasta ei niin minkäänlaista tietoa. Viime viikolla avasin pelko pe*seessä venttiilikopan ja välyksiä mittaamaan - kaikki olivat toleransseissaan joten säätöä ei tarvittu.
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Ekana oli 88 mallin 600r gpx osto hetkellä ajettu 40000km ajelin 12000km sit saikin jo säätää kaikkia mut yksikään ei vielä kantanut
en tiedä oliko siihen tehty jotain muutoksia kanteen kun niinkin hyvin kesti, vai auttoiko se et en koskaan kylmänä repiny tai antanu kierroksia paljoa, ajelin säätö toimen piteen jälkeen vielä 8000km, sitten iskikin kuume ja talliin tuli zx9r 97 ja kohta puolin meinasin tarkastaa onko viel välystä.
![]()
kaiken kaikkiaan molemmat on kyllä toimineet moitteettomasti, mitä nyt kawoilla olen ajellut vasta n: 40000km
![]()
![]()
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
viisi erilaista tonnista ja vähän yli kawioa ollut ja kolme niistä on edelleen. yhdessäkään ei ole ollut venttiiliremontin tarvetta vielä.
mallit olivat:
gpz1000rx vm. 86
zx10 vm. 88
zzr1100 vm. 92
gpz1100 vm. 83
zx12r vm. 00
yhteensä noilla on kilometrejä kertynyt yli 400 000.
epäilen, että zetorissa venaremppa lähestyy, ohuin pala oli 2,25 noin 60 000 km sitten kun tarkistin viimeksi.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mistä tää kawan venttiili ongelmat tai väitetyt juontaa?
zzr gpz vai mikä malli???
ZX-9R -98. Rullattu rapiat 30 000. Just syksyllä tarkastutin venttiilit. Imupuolella pikkasen säätämistä, muuten olivat ok. Tuo oli ensimmäinen mun säätö. Edellinen omistaja ei puheittensa mukaan ollut vielä joutunut säätämään lainkaan.
se jos 80-luvun ekoissa vesijähdytteisissä oli heikkomateriaalisia venoja riittää viallisen maineeseen pitkäks aikaa,mutta kyse oli vaan muutamasta mallista varsin lyhyen aikaa.. turhaa pelkoa.![]()
viimekesänä ostin 600 gpz.n.oli tuotu saksasta..yllätys kaikista 8 imuventtiilin lautasten reunat hävinnyt eli venat oli painunut kanteen ja syvälle..eikä se et venat makso liki 30e kappale niin sit oli viel pakonokka oli kulunut..tosin lievästi mut kuluminen oli havaittavissa ihan silmämääräisesti...
**1100XX**
Epäonnistumisen vaara on suurin kun osaamaton neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
-91 ZZR 600. Ajettu n.110tkm joista minä olen ajanut puolet. Kaksi kertaa olen venttiileitä joutunut säätämään ja nyt rupee imupuolen venoissa olemaan säätövarat lopussa...
Jos painuminen jatkuu samaa vauhtia kuin tähänkin mennessä niin tuossa 130tkm kohdalla joutuu kannelle tekee jotain....
zx10 vm 91 kilsoi jotain 100 000 kait eikä vikoja venoissa kun vain säätää vuoden 2 välein eli silloin kun tarvii
rento rehellinen tavallinen motoristi
zl 600 -87, Saksantuonti, ajettu nyt kolme kesää Suomessa, mittarilukema jotain 66 000 km ja venttiilit säädetty viime kesänä.
Imupuoli hieman liian tiukalla, ei muuta vikaa.Siis venttiileissä itsessään.
Mitenkäs kun 80-luvulla oli vielä sitä lyijypeikkoa bensan seassa juurikin venttiilien voitelua varten. Koskiko ko. ainesosa vain pakoventtiilien voitelua vai myös imuventtiilien voitelua. Jos lyijyn olisi tarkoitus myös voidella imuventtiilejä niin mutu tuntumalla miettisin että oisko tuossa se yleinen syy. Viathan tuntuvat olevan lähinnä 80-luvun moottoreissa.
Hmm...vanhoihin, 80-luvun autoihin on kyllä tehty pinnoituksia tuon bensan lyijyttömyyden tähden.Mut esim.Fordin koneisiin se tehtiin kansiin....jatkaahan se koneen ikää jonkin verran.
Ehkä tos on joku materiaalivika venttiileissä ja huonolla hoidolla sellainen korostuu.Vaikea sanoa..
-88 ZX-10 ~40tkm ja imuvenat meni uusiksi, muissa Kawoissa ei sitten ole noita vikoja ollu.
Joskus muistelen ainaoikeassaolevastainterneetistä lukeneeni että vian aiheutti liian ohut seetipinta joka ei kestäny liian pieniä välyksiä. Eli jos jäi säädöt tekemättä niin oli pinnat pilalla suht sutjakkaasti. Sitten alko venat uppoo kanteen ja remppa edessä..
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Ne venttiilit oli vaan liian paskaa matskua ja muuttivat muotoaan + kuluivat liian nopeasti.(JaL3 @ Maalis. 14 2005,09:33) kirjoitti
Vaihtamalla paremmat venat noista ongelmista pääs eroon.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kwaka GPX 500 -88
Mittarissa 51tkm säädin venat ylärajalle, 57tkm tarkastin->OK, ja nyt olis taas keväällä katsottava, saattaa olla alarajoilla, jos on niin säädän.
KTM 690SM
Mulla oli joku vuosi sitten ZR750 vm 91. Siitä piti säätää venttililivälyksiä n. 50 000 km kohdalla mutta mitään varsinaista ongelmaa ei ollut.
KTM950SE
ZZR 600 vm. 90 30000km Imuvenat+imunokka vaihtoon.
ZXR 750 vm. 89 35000km Imuvenat vaihtoon.
Don´t tread on me!