Renkaassa pitänee olla 1,6 mm kuviota, mutta autolla se ei tarvitse olla koko renkaassa. Miten prätkällä? Keskeltähän se kuluu ja reunoihin jää, mutta mistäs polliisi sen mittaa?![]()
Autossa urasta keskeltä tai reunasta ja 1.6mm pitää vähintään löytyä, pyörässä mitataan keskeltä jos siinä kuvion puolesta koskaan on uria ollut.. tai mahdollisimman läheltä.. minimi on 1mm
Viimesyksynä poliisit pysäyttivät rengasratsiassa ja tarkastaja hemmot tulivat kohdalle
T: "Tätä me ei viittitä mitata, takarengas kuitenki kannattas vaihtaa!" *
"MIKS? rengas on viikon vanha ja ei niissä uutenakaan oo ton enempää pintaa, ja eikös se milli oo minimi?"
T: "1.6mm ja toi voi sateella olla liukas?"
"no joopajoo.. milli on raja ja varmasti pitää sen mitä tästä irtoo tehoja.."
Siihen loppui jutustelu ja renkaina olivat pirellin supercorsat
1 milli on pyörässä raja ja se mitataan pääkulutusurista eli on käytännössä se alue joka kuluu eli keskeltä. Kuulostaa kai ihan selkeältä...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Eikös se selviä remkaan merkinnöistä onko se kadulle, radalle vai hevosajoneuvoihin...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Eipä niissä supercorsissa ole uutenakaan sitä kuviota kuin keskellä.(Simwitsc @ Maalis. 05 2005,17:07) kirjoitti
Kts. kuva
Ja eipä noi Tuusmotorin kauppaamat renkaat ollu edes kuluneita. Just ja just oli pinta rikottu sivuilta.
1835
Alkoi joku maalaispolliisi naljailemaan mulle Supersorsista jotain tällaista: "Ei taida olla katulailliset renkaat sulla tuossa?"
johon vastaamaan takaisin: "Kyllä ne liikkeessä niin sanoivat"
Taas vastaus takaisin: "Ei niissä ole kuviota kokoalueella"... En muista mitä kommentoi takaisin, mutta sain enään jotain epämääräistä muminaa... No Supercorsat tulee alle myös ensikesäksi...
no jotku sc1:set ei taida olla katulailliset.. mut noi normaalis dragon supersorsat ovat(JP_445 @ Maalis. 06 2005,17:39) kirjoitti
![]()
Ei ne kattonu muuta kuin kuvio pintaa (oli sen verta hämärää jo). Mut ei noissa SC1 tai SC2 renkuloissa mitään competion only tai race only tekstiä ole (tai sitten en ole huomannut). Silti niitä aion käyttää, oli tahi ei...(Eetu @ Maalis. 06 2005,18:52) kirjoitti
Nyt on pakko lainata erästä virtuaalimaailmassa(kin) hörhöillyttä...(Eetu @ Maalis. 06 2005,18:52) kirjoitti
110% varmuudellako?
Eihän esim. mezlerin kutosessa ole keskellä uran uraa uutenakaan? Mistäs mittaat?
-98 750 gixu --> -03 zx6r --> kymppikö
Ainakaan valmistaja ei ilmoita niitä muualle kuin race käyttöön. Muistaakseeni jossain kohtaa lapuissa on lukenut "competion only" (voin olla väärässäkin).(SJV @ Maalis. 06 2005,22:37) kirjoitti
Niimpä saas nähä sit keväällä kun tollasen Metzin 6:sen heittää alle et miten sedät mittaa siitä urasyvyyden(J-Bee @ Maalis. 07 2005,02:33) kirjoitti
Täytyy vaan käskee mittaileen siit mis näkyy uraa
![]()
Löyty vanha topic, mutta asiasisältö kuitenkin iskee hyvin nykypäivään ja meneillään olevaan rengasratsia-aikaan.
Mitataanko mp:n renkaan urasyvyys siis siitä keskeltä (mun tapauksessa noista kahdesta keskimmäisestä viirusta)? Itselläni on vanha ratarengas asennettuna, joka on keskeltä kuin uusi, mutta sivuilta on sliksi tai alle milli kuvioo jäljellä. Rengas tehtaalta lähtiessään oli tämmönen:
michelin-power-cup-evo.jpg
Braaaaap
Tästä oli uudempi ketju jossa tuota urasyvyyttä käyty: http://www.moottoripyora.org/keskust...-ja-laillisuus
Mielenkiinnolla odottanut rengasratsiaa kans ku katupelissä reunasta revennyt ja toiselta laidalta alle milli pintaa. Keskellähän nyt kuviota ei edes ole.Kadulla kyllä tekemistä että saa ajettua tuolle alle millin reunalle asti.
Saa kuviollisilla seoskumeilla ajaa, jos ei ole mitään race use only tekstejä. sc1, dunlopin kuviolliset seokset etc. on ihan laillisia. Eri asia sitten on, että onko ne nyt ihan parhaat mahdolliset syksyn sateille.
Kylmä asfaltti ja kylmä rengas takaa jo alkuunsa huonon pidon. Aamu- / iltakosteudesta tai sateesta puhumattakaan. Eli pidosta ei ollut kyse. Renkaassa ei ole "race use only"-tekstiä, sillä ne ovat katulailliset. Itse kysymys mulla oli, riittääkö että keskellä on kuvioo jäljellä?
Laitoin eilen Trafiin sähköpostia aiheesta. Katsotaanko vastaako ne mitään. Tuli joku viesti, että "viesti on saapunut ja välitetty oikealle henkilölle".
Kun tuo lokakuu parahtaa kalenteriin, niin taidan nykäistä vanhat dunlopin sateiset alle. Silloin on ainakin kuvioo riittävästi.
Braaaaap
Ainakin takis hupenee sen verran vähillä kilometreillä että sen viimeisen millin jälkeen tien päällä vietettävä aika on kovin lyhyt. Näkisin että on suurempi riski renkaan totaalisesta loppumisesta kesken matkan kuin vallesmannin ratsiaan.
Esim Corsa 3:ssa ura madaltuu kohti keskikohtaa, joten mittaus on vähän tulkinnanvarainen juttu. Mutta eikös eu-pykälien mukaan 3/4 alueella pidä kuviosyvyyden olla kunnossa? Tällä perusteella voisi ajaa kumin kuin kumin kankaille.
Ja kuten tossa jo todettiin, rengas on äärimmäisen ohut siinä vaiheessa kun keskellä alkaa väri vaihtua. Kun kynnellä kokeilee irrotettua rengasta, ei voi kuin ihmetellä että se ylipäätänsä on kestänyt rengaspaineen.
SF 1098S
MTS V4S Sport