Ensimmäistä pyörää ollaan tässä kovasti hankkimassa ja askarruttaa muutama kysymys aiheeseen liittyen. Silmää hiveleviä ja muuten kiinnostavia kulkupelejä olisivat GSX-R:t 600-750 :) Onko moiset kulkupelit ihan liian rankkoja vehkeitä aloittaa pyöräharrastus? Ikää on sen verran että suurin into omien rajojen kokeiluun on jo tehty ts. mitään kamikaze-lentäjää ei ole tarvetta alkaa matkia.. Ajokokemusta on vain mopoista ja erittäin vähän kevytmoottoripyöristä. Reilusti vaan mielipiteitä asian tiimoilta! :cruising:
Se taas vähän riippuu mistä roikkuu... osalle saattaa olla "rankkoja", osa taas ostaa suoraan tonnisen gixxerin! Mee ihmeessä koe-ajolle kun kelit sallii, siellä ne päätökset paremmin tekee!
Vastaavat vehkeet R:n sijaan F:nä ovat varmasti tutkimisen arvoisia. Tehoja ei läheskään yhtäpaljon, mutta riittää normaaliajeluun. Ulkonäkö makuasia kuten yleensäkin.
Mutta kuten naapurin mies totesi; ei niillä kyllä koe mitään vauhdin hurmaa.
Avoimin mielin vain koeajolle lumien lähdettyä.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Jos järki on päässä ja koordinaatio kunnossa, niin kyllä aloittelijakin noilla pärjää. Kannattaa kuitenkin aloittaa varovasti!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
ite en ehkä ensimmäisenä lähtisi hankkimaan mitään 750gsxr:ää. keskittyisin enemmänkin tuohon 600c luokkaan. aivan riittävästi tehoa niistäkin löytyy ekoille ajokilometreille. mutta jos joku haluaa ensimmäiseksi pyöräksi sen 1000cc nii ostakootitse ainakin lähtisin kuitenkin suht maltillisesti liikkeelle.
olen samaa mieltä,mulla ollu monta eri pyörää ja piikin jälkeen ekaksi vehkeeksi ostin aikoinaan 400 cc:n, ja edelleenkin pidättäydyn 600sissa (tosin vakuutussyistä). ei kannata ostaa ekaksi pyöräksi hirveetä teho myllyä,pahimmassa tapauksessa käy niin että koko mielenkinto moottoripyöräilyyn häviää jos ei pääse sinuiksi oman fillarin kanssa...(pissis88 @ Maalis. 04 2005,19:12) kirjoitti
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Joenkin olen samaa mieltä kuin edeltäjät, joten otappa vaikka aloituskohteeksi joitakin vuosia vanha erkko (edullisia ER5:ia löytyy pilvin pimein) ja hanki ensin hieman pystymmästä asennosta ajokokemusta- ja ajotuntumaa. Hyvinonnistuneen alkukauden jälkeen voit loppukesästä alkaa testailla niitä gixereitä ja vaikkapa valita ensikaudelle omasi *![]()
Numero selkään ja baanalle, Jawa on luotu miehille.....
Itse suosittelen ekaksi oikeaksi mp:ksi esim. ER5, CB500 tai Suitzan GS 500:sen.
Mopon jälkeen 50-60hp riittää mainiosti ekaksi ajokaudeksi. Em. vehkeilläkin kiihtyvyys on alle 5s 0-100km/h.
Heti kun olet ostunut kunnon varusteet ja mp:n hankkuidu EAK kurssille.
Sitten vaan loppukaudesta koeajamaan isompia pyöriä ja valitsemaan sitä oikeaa![]()
ZZR-1400 2011 2014 -
GSX-1250 FA 2011 2013 - 2014
GSX-R1000 k8 -09 2011 - 2013
ZX-10R -06 2010 - 2011
Z750 -09 2009
GSX-1300R k5 2007-2008
GSX-R600 k5 -06 2006-2007
Bandit 1200 S -04 2004-2005
GS-500 2003 2003
Aloita vaan 6 satkulla jos hullut vuodet takana kesä pari sillä ja sit vaan se tonninen
mä otin varovasti 6 satkulla 1,5 kesää ja sit 9 satkuun
eli ei vieläkään tonniseen
toisen kesän alussa kutonen jo tuntu mopolle
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Mielestäni riippuu siitä millaista ajoa aiot ajaa. Itse aloitin "aikuisena" pikku-customilla ja nyt siirryin leppoisaan matkapyörään.
Pari kesää pyörin kotikylän nurkissa ja kun reviiri laajeni teki mieli lisää kuutioita, tuplasin. Olen ehkä pappa mutta luulen että vääntö ja hlllityt kierrokset riittävät minulle ensi+ kesänä. Toki voi olla että mieli muuttuu ja jatkossa katselen jotain muuta... Pääasia että ostat mopon ja aloitat hienon harrastuksen, varmasti kannattaa ja mukanaan vie!![]()
Mä alotin ihan rohkeesti ja menin ostamaan GSX-R 750 ekaks pyöräks NSR:n jälkeen.
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Itse olen aloitellut lähinnä customeilla. Varsinkin 1450-kuutioisella H-D:lla on tullut aika paljon cruisailtua, mutta sitähän ei aivan sportteihin voikaan verrata, ainakaan suorituskyvyssä. Viime ajokauden lopulla sitten kävin koeajamassa 600-kuutioisia sportteja, mutta nyt on hankittuna 1000-kuutioinen raaseri. Tuolla täytyykin varovaisesti ja maltilla aloitella, mutta uskon ettei sitä ihan heti tarvi olla vaihtamassa isompaan.
Kyllä mun mielestä voi aloittaa vaikka Hajabusalla, jos löytyy malttia ja järkeä päästä.
Mun mielestä 600+cc mopot on ihan hyvii pelejä ekaksi vehkeeksi jos todella on sitä älyä päässä. Itellä ei ollu koskaan mopoo/piikkii ja eka pyörä oli 600cc Gixxeri. Ensikosketus pyöriin oli autokoulussa. Yksiäkään sakkoja en oo saanu enkä ole ketään mopolla telonu. Osta huoletta se mopo joka itseä miellyttää. Muista testailla.![]()
kiloGixxerillä alinopeutta!
600 on kyl hyviä aloittelijalle ..kummiskin haluu pikkasen näyttää ku kaverit seisoo vieres ja silloin on hyvä ettei keula heti nouse pystyyn. Oli sit ikää miten paljon vaan niin vähän sitä haluu aina näyttää ku on jotain uutta alla.
6satasia löytyy myös niin paljon et valinnanvaraa on ihan riittävästi.
Sit ku ajaa sillä 6satasella ja harmittaa ettei keula nouse niin helposti niin sit on varmaana jo valmis vaihtamaan. (toivottavasti *)
ite tiedän et kortti tai henki lähtee jos sporttipyörä alla joten nyt kiva vääntävä gsx1400. ensimmäinen "iso" pyörä oli cbr600.
vähän" se busse kyl kiinnostaa ..mut ehkä mä viel pärjään tän kesän
![]()
Kaasua ei ole pakko vääntää pohjaan liikenteen seassa(kaan).
<p>I/ö- got the Feeling</p>
enpä väittänytkään ..meinasin vaan et niin käy helposti ku saa sen ensimmäisen pyörän alle. ..alkuhuuma vie järjen.
sit ku on ajanut jokunen vuosi niin rauhoittuu ja silloin se iso pyörä sopii paremmin..
Ja eipä oo myöskään järkevää laittaa aloittelijaa radalle 1000gsxr alle..
Ja nää on tietty mun omia mielipiteitä. joten jättäkää ne herneet rauhaan![]()
Miksi ei voi heti ostaa "sitä oikeaa"? *(mika&suzuki @ Maalis. 04 2005,21:52) kirjoitti
Kieltämättä en itse laittaisi tonnista ekaksi pyöräksi, mutta se ei minusta tuntunutkaan oikealta valinnalta ekaksi pyöräksi. Itse aloittelin 5-satkulla nakulla, koska se tuntui minusta oikelle valinnalle. Yksi kriteereistäni oli hinta, silloisen opiskelijan kukkaron vuoksi sekä se, että siinä ei ollut katteita joiden korjaus on aika tyyristä "mokan" sattuessa. 5-satkun ostamisessa kannattaa ottaa huomioon se, että kaks päällä sillä ei todellakaan ole mukava reissata. Kaveri oli jonku kerran kyydissä, ja se ei ollut kovin miellyttävää... Ne vähäisetkin hepat hävisi jonnekkin.
Minusta ekan (ja tokan, ja kolmannen, jne...) tulee olla just "se oikea". Järjen käyttö on sallittu sitä valitessa. *
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Itse jos pitäisi valita (ensimmäiseksi) pyöräksi; GSX-R 750, GSX-R 600, ER5, CB500 tai GS 500, niin ei olisi epäilystäkään ettenkö valitsis jompaa kumpaa(mielummin 750) gixeriä. Mistä johtunee?
Jos on *ihan pakko*, niin kai tuollaisesta gixxeristä saa kuristettua tehoja pois? 78kw tai jopa 25kw..Täten voit opetella tuntemaan pyörän ja sen luonteen ilman suurempaa "riskiä". Sitten kun homma tuntuu olevan hanskassa, niin kuristukset pois ja menoks.![]()
Kawasaki ZX-10R 2008.
Jos malttia löytyy, niin kannattaa laittaa se mitä haluaa. Ei ER:llä tai GS500:lla jaksa koko kesää ajaa, jos sporttia on kaivannut ja jatkuva pyöränvaihto ei ole halpaakaan.
Jos järkeä ei ole päässä, niin kyllä 500:llakin saa itsensä hengiltä. Oma käsihän sitä tuppea vääntää.
Ei kun ostamaan vain heti sellaista joka miellyttää.
Itse ajelin viimekesän Kawasaki VN700 customilla. Jäi "pieneksi" heti kättelyssä. Tai olihan silläkin kiva ajella mutta silti siitä puuttui jotain.
Nyt olisi kesää odottelemassa -91 mallinen 750 gixxeri. Ainakin kun viimekesänä tuolla jonkun kilometrin ajelin niin fiilikset oli jotain muuta kuin kawalla.
Ei se jatkuva pyörän vaihtaminenkaan kovin lompakkoystävällistä ole joten hommaa vain heti sellainen jota haaveilet, mutta pidä järki päässä kun "harjoittelet" sillä.
Bussi kuski
Moro!
Ostin viime talvena ensimmäiseksi pyöräksi 1100 ZZR:n. Ennen sitä olin ajanut moottoripyörää autokoulussa, jossa oli 600 divari. Autokoulun pyörä tuntui, jo ensimmäisillä kerroilla laiskalta. Olen ollut tosi tyytyväinen etten ostanut liian pientä pyörää alkuun. Nyt ei ole ainakaan tarvetta vaihtaa isompaan pitkään aikaan.![]()
Mun mielestäni kevarilla ajaneet voivat hankkia paljon huolettomammin tehokkaamman pyörän ensimmäiseksi isoksi pyöräksi kuin ne, jotka eivät ole koskaan kevarilla ajaneet. Kevarilla oppii kuitenkin kaksipyöräisen peruskäsittelyn myös maantienopeuksissa ja kun perusasiat osaa jo kevariajoilta niin tehokkaampikin pyörä pysynee käsissä.(-DaZuissi- @ Maalis. 05 2005,00:03) kirjoitti
Kyllä sitä suoralla ajetaan lujaa,mutta jos tuntee olevansa
kovakin kuski kannattaa käydä vilkaseen radalle!
Itsestäni TIEDÄN ,etten ole mikään katuhaukka.Ja viime
kesänä olin eka kertaa radalla.Silloin oli alla hiukan piristetty
zr-7.En uskaltanut edes siitä ottaa kaikkea irti (siis mutkissa)
Useita kierroksia jo ajettuani alkoi ajo sujumaan.Erään mutkan sain ajettua mielestäni erittäin lujaa,koska hieman luisti ja jalkatappi otti jo maahan.Yllätys tulikin ja palautus Tellukselle,
kun joku veti mustaa viivaa ulkokautta ohi.Että se siitä *
Ettei välttämättä tartte niitä polleja niin kauheesti(ehkä)
"Parempi pyörä tallissa,kuin 10 kaupassa."
Mäkin ostin ekaks pyöräksi aikanaan just sellaisen kuin halusin eli 600 cebarin F2:n vuonna ??..Mulla ei ollu ikää ollu kevaria, mut Kawasakin KX-250:lla tuli pölyyteltyä soramonttuja kevari-iässä
Nykyisinkin omistan kuussatkun, mutten vakuutussyistä. Se on vaan niin hienoo ajaa kovaa radalla eikä suoralla tiellä
ja siinä kuussatku riittää mulle vaikken mestari olekkaan mutten heti tule perä edessä vastaankaan
kevättä odotellessa![]()
CBR600, ZX-6R, GSX-R 600, YZF1000, Z1000, SS900, Duke 690 R
Viime elokuun lopussa tuli vasta ajettua A kortti (olisi sen voinut tietysti ajaa jo 11 vuotta sitten). Menin ostamaan tuollaisen hieman laittoa vaatineen taxfree SRAD 750 gixxerin kun hallitilat ja työkalut on autoharrasteiden puolelta tulleet.
Eli tyyliin joskus 15v jonkun matkaa kaverin mopolla.. viime elokuussa autokoulu ER-5:lla ja nyt olisi tuo gixxeri odottamassa. Penteleenmoinen helvetinkonehan se tuntuu olevan.. siksipähän sen ostinkin.. malttia malttia..
Hillitse himos, hallitse hoppus.
Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
Mulla ensipyörä oli kanssa tollanen 750 SRAD, siinähän se meni. Jos tykkäät niin osta pois.
Mutta jos uutta olet kattelemassa, käy ihmeessa hakemassa tollanen uusi 600cc Giksu. Ihan mielettömän jees fillari, kevyt, helppo ajaa, ei mikään "äärimmäinen" kyykky. Loistava mopo, kaikenkaikkiaan.