Moro
Olen toteuttamassa pitkäaikaista unelmaani ja ostamassa 748:n. Lähinnä arveluttaa nuo huoltovälit? Elikkä millaisia merkintöjä huoltokirjassa on? Joku sanoi että 10000km huolto on kallis joten kannattaa varmaan etsiä pyörää jolla on ajettu enemmän. Kaikkea muutakin huomioitavaa ja tippejä otan kiitoksin vastaan.
![]()
Selvitin omalta osaltani huoltohintoja ostaessani 749:iä.
Periaatteessa huolto on samankaltainen 749:ssä, mutta 749:iin tarvitaan Ducatin Mathesis-testeriä, 748:ssa ei. 748:ia näinollen pystyy huoltamaan useampi firma.
Huoltoväli tosiaan on 10 000 km.
5000 km kohdalla kannattaa vaihtaa öljyt!
Huoltotoimenpiteet menevät muistaakseni seuraavanlaisesti:
10 tkm/1 vuosi
venttiilien tarkastus/säätö, nesteiden vaihto, kaikenlaista pikkujuttua. Hinta on noin 700 € maahantuojalla.
20 tkm/2vuotta
samat kuin edettä + nokkaremmit (tarkista, että nokkaremmit on vaihdettu 2 vuoden välein!
Hinta on suunnilleen 800 €.
Moni huoltaa noita itse, Haynesilta ja LT Schnyderilta saa korjausoppaat, joiden avulla pystyy kyllä tekemään huoltotoimenpiteet itse. Jos on huolellinen, tulee kaikki ainakin viimeisen päälle tehtyä, vaikka aikaa kuluukin.
Kiitos paljon vastauksesta. Siinä tuli jo aika paljon tarpeellista. Olen itse tehnyt huoltoja tuolla Haynes kirjalla vanhaan 750 SS:n. Se on ihan helpottava opus.
Jos tekniikka ja ruuvaaminen kiinnostaa (enkä tarkoita että ne on kokoajan rikki!) niin Ducatin superbiket on varmasti yksi mielenkiintoisemmista harrastepyöristä mallista riippumatta, jousituksen säädettävyys, ajo ominaisuudet, jarrut, äänet,
ja eksottinen tekniikka.
Vältä kuitenkin ns "tuontivehkeitä", monella hyvin huonoja kokemuksia ainakin 4v koneista.
hmmm... millä perusteella ns. tuontivehkeet ovat sen huonompia kuin ihan kotosuomesta ostetut. Näin tuontimaassa asuneena voin sanoa, että sieltä saa huomattavasti parempaa huoltoa, tiet huippukunnossa ja kyllä, pyörät myös pitää katsastaa. Mistä tämä "tuontipyörät" on per***** asenne on Suomeen rantautunut (?).(valtton @ Helmi. 27 2005,10:19) kirjoitti
Käytetty mopo on aina yksilö. Huonosti pidetyn voi saada aivan yhtä hyvin Suomesta, kuin ulkomailtakin. Itse tunnen täällä Suomessa monta sellaista moottorinraiskaajaa, joilta en ostaisi edes vasaraa.
Autokauppiailta tuontibisneksen avautuessa. Kyllä media on ollut mukana välittämässä samaa viestiä...(Capirex @ Helmi. 27 2005,17:22) kirjoitti
Asiasta poiketen hauska tapaus:
Kävin katselemassa itselleni autoa ja liikkestä X löysin Volvo s60 t5:en. Italiasta tuotu. Huoltokirja Roomalaiseen merkkiliikkeeseen. Varustetaso ainakin riittävä. Hinta 24 990€
No vertailun vuoksi liike Y möi vastaava autoa joka oli suomeen tuotu uutena. Kilometrejä enemmän, ei minkäänlaista huoltokirjaa ja varustetaso huomattavasti heikompi. Hinta 26 000€
Kysyin liikkeen Y myyjältä hintaerosta, johon kommentti : " Ne on yleensäottaen täysiä pommeja mitä ulkomailta tuodaan. Ja mikä tärkeintä, niissä ei ole penkin lämmittimiä!! " Tähän oli pakko kommentoida että on ne per***een penkinlämmittimet sitten kalliit kun nostaa auton hintaa noin roimasti. Myyjä suuttui oikein kunnolla ja kirjaimellisesti ajoi ulios liikkeestä...![]()
![]()
Jalkapatikassa toistaiseksi...
Aamen.(888 @ Helmi. 27 2005,20:07) kirjoitti
Sattui muuten hauska juttu tuossa viime kesänä. Tunnetusti saksasta saa kaikki mahdolliset ajovarusteet n. puoleen hintaan mitä suomesta. No juttelin sitten erään kauppiaan kanssa joka kivenkovaa väitti että jos ostan saksasta dainesen tai arlen nessin nahkapuvun (jota ei saa suomesta, ilmeisesti), että ne saksalaisten puvut on usein väärennettyjä ja sisältää paljon laatuvirheitä. Kuulemma saksalaisten pukujen kootkin ovat jotain aivan muuta kuin suomeen tuodut laatuyksilöt.
Mutta myyjähän on aina oikeassa.Tuli siinä sitten mieleen että miten tommoselta myyjältä uskaltaa ostaa pyörää kun se tietää noin hyvää faktaa muistakin asioista.
Tasan varmasti Saksalaisten Dealereitten Dainese-asusteet on ihan samoja, mitä suomesta saa (jos saa).
Se, että ne joskus myy edullisesti kamaa, johtuu siitä, että ne haalii Daineselta kausitarjoustavaraa, ylivuotista mallistoa ja myy edullisesti. Esim. Talos IV puku mlol.de-kaupassa 1299 Euro, ovh 1990 Euro.
Dainesella on kyllä noin muuten samat hinnat koko euroopassa, eli jos halajaa uuden mallin tai ei vanhoissa ole saksassakaan kokoja, silloin voi sen ostaa suomestakin.
Arlenn Nessin tapauksessa Duell voi hyvin ottaa reippaan "suomi-lisän", ei tietoa...
Dainese ajovarusteita myy myrskylänmoottori eli Stormjossa on oikea Dainese shoppi ja Arlen nessiä saa näköjään Duellilta. Ja Venäjältä saa kyllä niitä väärennettyjä Dainese nahkatakkeja
Tohon ulkomailta paskaa aiheeseen on tietysti vaikea vetää linjaa toiset saa priimaa toiset taas lopettaa koko harrastuksen kun luulee että ne vehkeet on vaan niin paskoja, totta on kyllä että voi sitä skeidaa saada suostakin. Eksoottisempia malleja on suomesta lähes mahdoton löytää.
Olen haeskellut Gilera saturnoa ja vaikea löytää jopa Saksasta tai Italiasta.
Saturnoja on muuten aikalailla usein mobile.dessä myynnissä. Äskettäin oli yksi tehdasuusikin 7500 €urolla...(valtton @ Helmi. 28 2005,20:54) kirjoitti
Mikäli tarkoitat 80-luvun lopun saturnoa, etkä alkuperäistä 50-luvun saturnoa?
Edit:
Katso tämä linkki mobile.de
4 kpl saturnoa myynnissä.
Tuolla yksi saturno 500. Pari mopoa olen tuolta kauppiaalta ostanut.
Oli näköjään tuo luigin saturno tuolla mobilessakin.
Ei ole tuo Luigin Saturno ihan sieltä halvimmasta päästä, mutta kyllä se onkin "uusi".(888 @ Helmi. 28 2005,21:21) kirjoitti
Pari pyörää olen minäkin Luigilta hankkinut. Tosin Ducatiin en ole vielä uskaltanut, vaikka kyllähän se Luigi niitäkin on kaupannut![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ja varauksella kannattanee suhtautua jatkossakin(Ekku @ Helmi. 28 2005,21:50) kirjoitti
, ainakin mittarilukemiin (puhun omasta kokemuksesta). Tuntuu vain italialainen mentalitetti olevan melkoista hälläväliätouhua. Öljyt varmaan vaihdetaan ja venttiilit säädetään, mutta millään muulla ei sitten olekaan väliä. Saksalainen omistaja on tarkempi.
Kyllähän ne ajokilometrit toki voi olla melkein mitä tahansa, mutta jos kyse on esim. 15 vuotta vanhasta Guzzista, niin sillä lukemalla ei ole niin väliä. Ducatin kohdalla ne ajokilometrit varmaan vaikuttaa hintaankin enemmän.(888 @ Helmi. 28 2005,22:16) kirjoitti
Kyllä Luigi on vaan aika hyvä ottamaan valokuvia, mutta minä olen yleensä käynyt ihan paikan päällä, niin silloin on tuo pyörien tutkiminen vähän helpompaa.
Tuohan se varmin tapa on. Itse olen ostanut mopot tuolta näkemättä ja laittanut sitten mukisematta kuntoon.(Ekku @ Helmi. 28 2005,22:44) kirjoitti
Nyt kun saksasta on tullut paljon pyöriä ja on vertailukohtia, niin uskaltaa jo sanoa, että saksalaiset ovat kyllä pääsääntöisesti tarkempia. Toki poikkeuksiakin on.
Voisin ostaa luigilta mopon vieläkin, esimerkiksi sivuilla olevan nuhjuisen monsterinjämän, kunhan hinta olisi kuntoa vastaava.
Minullekin kelpaisi nuhjuinen monsterinjämä mainiosti. Sellainen olisi mitä mainioin peli pikkuajeluihin kesällä... askarteluihin talvella ;)
Kyllä se siltä näyttää, että pääsääntöisesti sakemannin käytetyt pyörät on siistimpiä.(888 @ Helmi. 28 2005,22:55) kirjoitti
Aikoinaan Luigilla vaan oli huomattavasti enemmän pyöriä kuin nykyään joten valikoimakin oli parempi. Lisäksi Motoguzzit ja Bemarit näyttäisi olevan vanhana Italiassa huomattavasti halvempia kuin Saksassa.
Edellisessä Luigilta ostamassani pyörässä ei ole ainakaan vielä ollut kunnossa paljon sanomista, kun se ei ollut kuin 42 km ajettu ja rekisteröimätön.
En minä sitä oikeastaan olisi tarvinnut, mutta kun hinta oli sopiva niin nyt on sitten yksi Guzzi lisää. Eihän tuo Centauro mikään silmän ilo ole noin malliltaan, mutta siinä on Motoguzzin mittapuussa "hitec"-kone, jollaista ei enää valmisteta.
Luigin kanssa on muuten helppo tinkiä ainakin paikan päällä. Joskus on hinnasta lähtenyt semmoinen 20-30 % aika pienellä vaivalla.
1980-90 taitteen Saturnoa olen haeskellut hissukseen, en ole pitänyt asian kanssa juurikaan kiirettä.
Noista tuontipyöristä vielä, sakujen pyörät on viitsitty fixata pirullisen hienosti. Ja näkee että hommaa on tehty € kuvat silmissä joten tarkkana kannattaa olla. Heh heh onneksi Ducatin runkoa hieman vaikeampi paklata kuin R1:sen.![]()
Moi,(Capirex @ Helmi. 25 2005,15:00) kirjoitti
tuolta pörssistä löytyy ko vehjettä kaupan jos vielä ei ole osunut oikeaa kohdalle, lisää speksejä TÄÄLTÄ...
Stana sentään saa kiusata pieniä persaukisia *opiskelijoita tollaisilla houkutuksilla. *(pjt @ Touko. 04 2005,12:34) kirjoitti
![]()
![]()
Kuinkakohan paljon sitä opintolainaa taas saikaan...
No ehkä sitten kun minustakin joskus tulee insinööri, on minullakin oma spagettipyörä *![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
...Insinööri, jolla olisi Ducati, ja vieläpä 748?!!(Sartre @ Touko. 10 2005,12:41) kirjoitti
![]()
Kylläpä meniskin mualimankirjat sekasin jos noin kävis...
Eiku siis leikki leikkinä, vaikka se tavanomainen steteotypia pekka perusinsinööristä ei useimmiten Ducatin kaltaisen ajokin päälle sovikaan.
Juuup, tiedän tunteen, tuommoista 748:a olen joskus päässyt ihmettelemään ja kyllä se tosiaan on sellainen itsensäkiusaamislaite, oli se sitten oma tai ei.![]()
Kyllä. Olen saanut tilaisuuden kesätöissä seurata erimerkkisten pyörien omistajia, ja täytyy sanoa, että tietynlaiset stereotypiat tulevat esille enemmän tai vähemmän.(canepazzo @ Touko. 10 2005,13:04) kirjoitti
Esimerkkinä voisin mainita, että Ducatin omistaja on kohtalaisen usein omasta kokemuksestani romanttinen kukkapaita tyyliin "en tiedä näistä yhtään mitään, minä vain ajan" ja "en voisi kuvitella ajavani millään muulla".
Toinen ääripää on sitten teknisesti suuntautunut hyvä mekaanikko, joka todella pitää pyörästään ja haluaa myös itse huoltaa sen.
Ducatin omistajista aika harva on peruspentti, joka vaihtaa pyörää joka kevät uudempaan malliin ja jonka lippiksessä lukee "hauki".
Ehkäpä sitä insinööriä kiehtoo nimenomaan se erikoinen tekniikka ja tapa kuinka venttiilejä liikutellaan.(canepazzo @ Touko. 10 2005,13:04) kirjoitti
Aikakautensa insinööritaidonnäyte.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Olen samaa mieltä. Todella mielenkiintoinen tekniikka Ducateissa...(IlDuce @ Touko. 10 2005,14:57) kirjoitti
Minä mitään moottoreista ymmärrä(Jyri @ Touko. 10 2005,14:58) kirjoitti
. Tai no sen verran tuosta ducatista, että venttilien siirtelyyn vaaditaan korkeamman asteen rakettitiedettä
Enpä oikein osaa sanoa mikä tuossa ducessa vetoaa tällaiseen tulevaan insinöörin planttuun. Ehkä se on siinä, että kuivaistuntojen perusteella ducati kuin ducati istuu perseen alle täydellisesti. Ulkonäkö on silmiä hivelevä ja tekniset ratkaisut ovat pääsääntöisesti melko tinkimättömiä japanilaisiin veljiinsä verrattuna.
Ei se teho vaan se asenne, millä pyörä suunniteltu ja rakennettu.
Vaan kaukainen on tällä hetkellä tuo haave. Kunhan saisi edes tuon marauderin osamaksut hoidettua alta pois![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Ei vaan myyntimiesten taidonnäyte!(IlDuce @ Touko. 10 2005,14:57) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
*käsi ylhäällä*(canepazzo @ Touko. 10 2005,13:04) kirjoitti
Mä vaan haaveilen uudehkosta 748/9x6/8 laitteesta, mutta onhan mulla sentään toi perusmallin S750. Vaikka siis pentti perusinsinööri olenkin.
Eli missäs ne maailmankirjat ovatkaan...
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths
Juu ei, siinä lippiksessä lukee "Hankkija" ihan sen vuoksi, että joka kevät pyörää vaihdetaan (hankitaan). Veikkaan, että peruspentti on ihan jotain muuta, kuin henkilö, joka vuosittain vaihtaa uuteen pyörään. On myönnettävä, että peruspentti heitto on aika asenteellisesti ilmaistu, mutta se liittynee jotenkin niihin kukkapaitoihin tai romanttisuuteen tai jotain.(Jyri @ Touko. 10 2005,14:05) kirjoitti
![]()
![]()
Suzuki GSX-R 1000 K5 - Back in black - 03052005