Suunnitelmissa olisi adventurepyörän hankinta ja vaihtoehtojahan löytyisi; Kerro omat kokemuksesi?
Ajatuksissa on nyt pyörinyt BMW F800GS & F850GS, Triumph Tiger 800, Tenere 700 tai jopa Tracer. Muitakin saa toki esitellä.
Pituutta ohjastajalla rajoittavat 168cm joten taitaa Tenere jäädä haaveeksi..
Kertokaa kuitenkin omat kokemuksenne!
![]()
BMW R1200GS -14
Sea-Doo GTX 230
ex.
Yamaha R1 -04
Suzuki SV650 -06
Bemareita on ymmärtääkseni paljon valmiiksi madallettuina ja Tigeristakin on 2015 eteenpäin Lrh eli low ride height -versio. Tigeria pystynee madaltamaan linkustosta itsekin, mutta tuosta en ole varma.
Varsinainen valinta lienee enemmän ajopaikoista ja kuskin mieltymyksistä kiinni. Bemari on varma ratkasu, mutta ehkä vähän tylsä. Triumphin triple on hieno moottori ja T7 on varmasti eniten offroadiinkin soveltuva.
Itselläni on ekan genin Tiger ja kyllä mie siitä tykkään suuresti. Aika hankaliin paikkoihin silläkin pääsee ja kaverin avulla poiskin. Itse olen persjalkanen 177 cm pitkä mut penkki on kyllä tuossa yläasennossa aina. Tiger on aika yläpainoinen tankki täynnä, joka hankaloittaa käsittelyä paikallaan.
Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Triumph Tiger XC -11
Tarinoita motukkaretkiltä: http://tommitravels.blogspot.fi/
jos englanti taipuu niin vertailuja löytyy tubesta esim https://youtu.be/rGCIKP9w7DE
noissa harvoin dumataan mitään pyörää täysin eikä varmaan syytäkään mutta ehkä jotain piirteitä saa esille.
käytännössä kaikkiin pyöriin on saatavailla madallettuja penkkejä; jos ei itse valmistajalta niin joltain lukuisista istuimiin erikoistuneista firmoista. seat concepts tulee ekana mieleen
Myös jousituksen madalluskittejä on. Niitä silmälläpitäen kannatta tutkia mikä rakenne pyörän takajousituksessa on. Jos toteutettu linkuilla niin madallusosien hinta on kymmenien eurojen hintaluokassa ja asennus yksinkertainen. Jos taas on "suora" jousitus eli rungon ja takahaarukan välissä pelkkä iskari ilman mitään vivustoja niin madallusta varten iskarin joutu vaihtamaan / modaamaan mikä tulee hintoihinsa. Etujousituksessa pienen madalluksen voi tehdä putkien laskemalla, isommat tarvinnevat uudet jouset. Touratech ei varmaan ole edukkain paikka hankkia jousitusta mutta sieltä vakoilemalla pääsee ainakin käsitykseen mitä olis saatavilla.
Jos suunnitelmissa ei ole kovin brutaaleja seikkailuja niin hieman katupyörämäisempi (ja siten matalampi) malli kuten Suzuki V-Strom 650 voi olla käytännön tosielämässä ihan riittävä. Että etupyörä olis 19-tuumanen ja valuvanteella ei tarkoita että olis käyttökelvoton esim. suomalaisella soratiellä. Varsinkin jos rengastukseksi valitsee hieman alkuperäistä röpelömpää.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Suzukin etu saattaa olla (jos on niin köyhä kuin mä) vähävikaisuus ja kohtuuhintaiset huollot, josta en kyllä sinänsä tiedä, kun oon huoltanut itse. No, edellisen omistajan huoltokulut olivat Suzukissakin aika korkeat. Yhden Bemaristin kanssa verrattiin joitakin kuluja, niin sanoi pettyneensä Bemarin laatuun. Hälle oli sattunut kai maanantaikappale. Sanoi, että Tenere olisi houkutteleva seuraava pyörä. Ja se, mikä mulle maksoi v-stomissa 35€, oli maksanut 10 kertaa enemmän Bemarissa. Laadusta saa maksaa
Kotarilla kerran kokeilin, niin se täytyy myöntää, että soratietie tuntui asfaltilta, mutta korkeutta oli paljohkosti siihen, mihin olen tottunut. Ja maavara riittävä.
Sitten jos hankalammille metsäpoluille mielii, niin v-strom on painavahko ja varsinkin matala maavara voi osoittautua hankalaksi. Mutta jos ei ihan metsään mene, niin kyllä tällä soratiet surauttelee mukavasti läpi! Itsellä viimeksi eturenkaana michelin anakee wild ja takarenkaana adventure. Oli silti vähän herkästi lipsuva tunne, kun ajelin kostealla savihiekkatiellä.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Teneret ja Bemarit on vakiona aika korkeita. Mutta saahan niitä kai madallettuna. Itsellä on Bemari enkä koskaan metsässä käy, joskus soralla vähän. Se on pitkälti kiinni että mihin käyttöön se on tulossa. Jos käyttö on valtaosin tourinkia, ja silloin tällöin sorasurautus niin ihan hyvin käy myös V-Strom, vanha Tikru ja esim. Varadero. V-Strom saattaa jopa olla vakiona vähän matalampi istua. Tonninen Africa Twin on myös mun mielestä aika kapea penkki että sitä kautta kannattaa ainakin koeistua. 1200 Tenere on yhtä korkea kuin muutkin, raskas mutta muuten ongelmaton. Mulla oli semmoinen ennen eikä mitään vikaa milloinkaan, kun muisti vaan kiristää pinnat silloin tällöin. Eniten mikä minua on ketuttanut noissa matkaenduroissa on äärettömän huono aerodynamiikka autostradalla. Sadan kilsan jälkeen tuntuu kuin olisi pää ollut jossain vatkaimessa tms.
Matalammalle kuskille voisi V-Stromi tosiaan olla varsin passeli sorapeli. Bemarin 700 ja 750 Gessut on kanssa vähän matalampia.
Kyllähän se mataluus matalan maavaran muodossa sitten itsestään äkkiä ilmoittaa jos innostuu riehumaan mutta semmoisessa peruskäytössä tuskin on ongelma.
Nykyisestä ääs-mallista saa perän laskettua napista, kätevää vertikaalisesti rajoitetuimmille. Satulan ja tappien väliä on myös lyhennetty jolloin pitemmät pojat joutuu ostelemaan korkeampia satuloita ja tappien tiputussarjoja mutta sopii tollasena kai paremmin lyhkäsemmillekin. Muuten aika kivan oloinen laite, joku päivä minä vielä sellaisen hommaan kunhan saan lietsottua itselleni tarpeeksi kovan mopokuumeen.
KTM 1290 Super Adventure S
Kävin kesällä kokeilemassa 890 adv-kotaria ja tykkäsin kovasti. Olisin voinu ottaakin mutta budjetti tuli käytettyä jo viime keväänä. Hieno moottori ja vakaa käytös, painopiste tuntui olevan alhaalla (sellainen tuntuma tuli hidasajossa). Ottaisin ehdottomasti tämän mieluummin kuin 1290:n.
SF 1098S
MTS V4S Sport
1290:stä ainoa kokemus on kun setvittiin miten sitä kannattaa nostaa pystyyn. 890 nousee minulta kun pidän kahvoista kiinni ja nostan samalla kun itse nousen, 1290 pani hakemaan hyvää tekniikkaa. Kyllä sen hyvällä tekniikalla nosti 160cm mimmikin mutta siis on valtava ero kuinka helppo nuo on kammeta pystyyn jos pyllähtää.
Eikös se 1290:llä mene enempi niin, että pyörä luuditaan Kuusakosken lavalle ja kuski laitetaan pussiin?
Tartte paljon nostella.
Edit: vielä jaksaa naurattaa kotarin toteamus, että eipä tehdä kyykkyjä, kun ovat niin vaarallisia.
Superiin TKC:t alle ja Ouninpohjaan. Turvallista matkaa!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kuuspuolkki Vstrom on sopivilla renkailla, esim Avon Trekrider, hyvä soratiepyörä vaikka kaksi päälläkin.
Samoilla renkailla matka jatkuu yhtä vaivattomasti asfaltillakin. Maastoon sitten on sopivampia vaihtoehtoja, +200 kg painoluokasta kun puhutaan.
Suhteellisen edulliset vakuutukset, pieni kulutus ja varmatoiminen. Toki siksi ehkä tylsä, ei tarvitse ropata koko ajan.![]()
Mä tykkään myös 650 V-Stormista. Jos hiekkateitä pahempiin paikkoihin ei ole hinkua ja vielä vaikka tykkää vähän matkailla, niin se on hyvä peli. Sairaan mukava ja oikein hauska ajettava. En tosin usko, että sen puhti oikeasti riittää kaksi päällä ajamiseen, mutta periaatteena onkin että eukko ostakoon oman moponsa.
Mutta tää kyllä riippuu niin paljon käytöstä. Pääsääntöisesti "mitä offimpaa, sitä oranssimpaa" pienellä T7-poikkeamalla. Janan toisesta päästä löytyy sitten Tracerit sun muut.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin mikäs tässä olikaan muuten budjetti? Tuli nimittäin vielä mieleen se uusi Pan American H-D. Eikös siinä ole jokin jousituksen automaattikorotus. Saattaa olla fiksukin uudistus.
Mikäli kuski ja kyytiläinen jää yhteensä alle 150 kilon, niin edes suurinpiirtein Suomen nopeusrajoituksia noudattaessa pintakaasu riittää. Nopeusmittarin neulaa saa vahtia koko ajan ihan tosissan.
Jonoa ohittaessa kolmonen tai nelonen silmään, niin jono jää aika vaivatta taakse.
Kutosella tai vitosella suoraan on toinen juttu.
Kahvipyödässä toki jonkun kysellessä moottorin kokoa ei ihailua irtoa, eikä respektiä netissä.![]()
Asettaa haasteita nykyisen kehopositiivisuuden aikoina, mutta kyllähän sitä täytyy kriteerit olla kunnossa!
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eiköhän kaikki dual-purpose/adventure (suht moderneina versioina) pyörät ole ihan soivia pelejä näillä isoimmilla valmistajilla.
Ominaisuus ja tyylisuuntaeroja sitten on hieman enemmän. Katsele, ihmettele ja rupea käymään kauppaa itsellesi kaikkein mieluisimmasta. Joitain malleja saa valmiiksi madallettuina, ja joitain pitää madaltaa uusilla penkeillä tai muilla keinoin.
ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.
.