Tuossa toisessa viestiketjussa oli juttua Daytonan/Triplen välityksistä, ja ajattelin nyt laittaa oikein oman topikin aiheesta...
Eli mulla on 03:n triple ja sen välitykset tuntuu turhan pitkiltä... Teoreettiset huiput oli penkissä jotain 250kmh ennen kun kutosella napsahtaa rajoitin... Mulle riittäis kyllä vähempikin, 200km/h tuntuu olevan nakupyörille käytännössä se maksimi. Ajossa ykkönen ja kakkonen tutuu aika pitkiltä ja kolmosta voi heitellä vasta kaupungin ulkopuolella.Ja tulishan siitä vähän lisää power wheelie meininkiä!!
Mitä asialle on tehtävissä? Tarviiko vaihtaa koko ketjurataspaketti vai riittääkö pelkkä eturattaan vaihto? Nouseeko kierrokset matka-ajossa liikaa? Mistäs kyseisiä osia saa, eli kuka diilaa suomessa ja mitä maksaa? Porukalla on ilmeisesti kokemusta asiasta, joten laittakaa kommenttia!
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Piikkiä pienempi eteen. Jos ei tunnu riittävän niin toiset on isontaneet takaratasta vielä parilla piikillä.
Koko paketin vaihtotarve on suoraan verrannollinen ajettuihin kilometreihin. Itse vaihdoin pelkän eturattaan 6000:ssa, ja hyvin on menny.
Stormilta ostin rattaan, All Right:lta löytyy varmaan myös. Hinta JT:n rattaalla vajaa 20€, alkuperäinen Triumph noin kolminkertainen. Alkuperäisessä on kylläkin se kuminen "äänenvaimennin", vai mikä se nyt on...
Siihen, mitä pitää vaihtaa, en osaa vastata, mutta vaikutuksia voit tarkastella tällä Geardata
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
kunhan ei liikaa pienennä etusta nii ei mene kääntö kulma liika jyrkäx ketjul.. eli ei kovin palijo ainakaa 14 piikkistä pienempää![]()
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Niin, ja kun lähtökohta on tosiaan 18 tai 19 niin 14:lla saadaan jo melkonen kiihdytyspeli... Hehheh...(suski750-f @ Helmi. 14 2005,09:08) kirjoitti
Lienee tuo 18-45 combo se suosituin. Saattaa vaatia pari lenkkiä pidemmät ketjut. Tuon ajattelin myös omaan Daytonaan laittaa.
17-piikkisenkin saa mutta se kuulemma syö liikaa sitä swingin laahaussuojaa.
Ducati Diavel Dark
Joo, tosiaan... Ei tullut taas sen enempää ajateltua kun omassa on vakiona 19.(NewmanRS @ Helmi. 14 2005,10:35) kirjoitti
Ööö, katoin eilen verstaalla Service Manuaalista, että ykspuoleisella takahaarukalla olevissa malleissa välit on 18/42 ja kakspuoleisilla 19/44. Onko totta? Oma mopo on nyt toisella verstaalla, joten en pääse asiaa tarkistamaan...(NewmanRS @ Helmi. 14 2005,10:35) kirjoitti
Eli kun mulla on 18/42, niin ainoa vaihtoehto on suurentaa takaratasta ja samalla ketjukin pitää olla pidempi?? Eli seuraavalla kerralla kun tarvii ketjurataspaketti vaihtaa, niin ottaa sit 18/44 yhdistelmän ja pidemmän ketjun?
Kirjaa katsoessa muuten näytti että daytonassa ja triplessä on täysin samat välitykset myös laatikossa?! Ei kuulosta kovin järkevältä, mutta siltä se vaan näytti. On tosiaan vähän pitkät välitykset triplessä, tosin onhan daytona kierrosherkempi kone, joten siinä on sen huippunopeuden salaisuus...
Valaiskaa minua...![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Daytonassa näytti tosiaan olevan valmiiks 18-piikkinen edessä. Tarttee hommata jostain 45 taakse ja 108 lenkkiset ketjut. Plääh, taas menee rahaa..
Ducati Diavel Dark
Niin, eikös sen pitänyt olla selvä että dssa-mallissa on 19 ja kaikissa muissa 18-piikkinen... Onko se nyt sitten niin että ne laahaimet kuluu liikaa jos sinne sen 17:n vaihtaa?
No mutku mutku(veeäm @ Helmi. 26 2005,21:42) kirjoitti
Isot pojat maailmalla puhuu että näin olis. Tosin ei kait sellainen laahain nyt kauheesti maksa, eihän... Kuka kokeilee ekana tuota 17:a, anyone..??
Ducati Diavel Dark
Kesä meni...Koittikos kukaan 17/45 comboa?
- Syökö laahainta, tarviiko uudet ketjut? -Jotain pitäisi ensi kesäksi keksiä![]()
"Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
"vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
"Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
tripleen laitoin 17 piikkisen eteen alkukesästä kilometrejä tuli 8000.ei ole syönyt laahainta mitenkään erikoisesti.17 piikkisestä puuttuu se tärinänvaimennin kumi mutta en ole itse ainakaan mitään eroa huomannut kaiken muun tärinän joukosta.kiihtyvyys paranee ja maantiellä satasen nopeudessa kierrokset nousee noin 400rpm.eli ei paha.17 piikkinen menee kevyesti vakio ketjujen kanssa ja kiristys vara riitti hyvin.Kulkupuolikin parani mukavasti mutta ehkä ensi kesäksi 44 tai 46 taakse nälkä kasvaa syödessä!![]()
let the force be with you
-02 Daytona kaksipuolisella takaswingillä, vakiovälitykset on 19/44.
Kesällähän mä laitoin sen 18-piikkisen eteen ja taakse myös uuden rattaan, mutta edelleen 44. Ens kesänä täytyy kokeilla tuota 46 piikkistä taakse ihan mielnkiinnosta miten vaikuttaa ajoon. Nyt tolla 18/44 välityksillä Daytona menee mittariin ainakin 250km/h, olis se kai vielä lisääkin ottanut. Kovempaa en ajanut. Meikäläistä ei haittaa jos nopeus tippuu tolla 18/46 välityksellä vaikka yli 20km/h.
Kunhan muistaa, että ei lähde sitten viivalle edes 600cc kanssa, kun tulee pataan 100-0![]()
17 piikkinen odottaa tallissa enskesää. Aattelin kokeilla sillä ensin ja sit heittää jossain vaihessa sen 45:n taakse.
Hyvä tieto oli toi, että homma toimii tolla 17:lla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mm. täällä lisäinfoa välityksistä: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....lityks%
"With all the money spent on engine performance items like exhausts, ECU fuel-mapping boxes, cams, pistons, etc., it's amazing that so many riders overlook a simple upgrade that can boost their bike's acceleration numbers for minimal dollars: gearing. " http://www.sportrider.com/tech/146_0306_grng/![]()
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
TWO:ssa oli vuorossa 955i Daytona käytetyn ostajan opassarjassa.
Siinä esitellään pyörä parilla sivulla, eri mallit, yleiset viat, yleiset modit jne.
Välityksiä koskevassa osassa kerrottin mm yleisimmistä välityksistä ja todettiin 17 piikkisen edessä aiheuttavan laaharin kulumista. Kuinka kovaa toi kuluminen on siinä ei ollut selvää mainintaa, oletettavasti kuitenkin havaittavasti 18 piikkistä voimakkaampaa, koska siitä mainittiin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tarteeko pitemmät ketjut, jos vakiona 18/42 ja vaihdat 44 taakse -04 955 :n dayttonaan ?![]()
Ei mun mielestä, ei pitene kierros vielä niin paljon. Asentaessa säätää vanteen vaan eteenpäin nykyisestä kohdasta. On sitten varaa kiristää tulevaisuudessa.(1300 @ Tammi. 03 2006,21:08) kirjoitti
Korjailkaapa taas muut jos olen väärässä![]()
Nyt *on kesää varten vaihdettu tripleen renthalin 17-47 rattaat ja ketjut saa nähdä mites toimii pitäis keretä *
17-piikkinen eturatas syö luvattoman nopeesti ketjulaaharia... ostan nyt 18-46 välit, ja se vastaa nyt reilua piikkiä pois edestä (vakio 18-42).
Pelkkä eturattaan vaihto auttoi viimeksi, ja huiput oli noin 240km/h kieppeillä kun rajotin puhalsi pelin poikki, ja kulutus ei nouse ihan järkyksi.. (6-8litraa/satku)
Tämä siis Triplessä -02.
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Hei!!
Voisiko joku ystävällisesti auttaa minua??
ELikkä mulla on tuollainen 640 ktm adventure lc4 koneella. Ajattelin hieman välityksiä muuttaa tiheämmäksi, mutta liian tiheäksi ei saa kuitenkaan mennä, kun tulee kuitenkin ajettua tiellä reissujakin...
Välityksien seuraamiseen On tuo geardatan ohjelma ja sitten on tälläinen excel pohjainen...Laskuri
Kun laittaa manuaalista primary ration, niin tulee ihan hulluja lukemiaEn siis osaa käyttää kumpaakaan
En excelin laskuria, enkä myöskään Geardataa
![]()
En saa mitään järkeviä numeroita aikaiseksi, joten voisiko joku kertoa miten laskurit toimivat näillä minun arvoilla??
ARVOJA:
PRIMARY RATIO: 31:79
1st gear 14:35
2nd 15:24
3rd 18:21
4th 20:19
5th 22:18
Mielestäni vakiohammastukset 16/42
Renkaina 90/90/21
140/80/18
Mitäs vielä tarvitaan??
Jos tosissaan joku voisi opastaa miten näitä ohjelmia käytetään niin olisin kiitollinen.
Ajattelin kokeilla yhtä hammasta pienempää eturatasta.. ..Onko tästä mitään haittavaikutuksia ja ketjuhan varmaan pysyy samana??
Kiitoksia vastauksistanne![]()
Terve!(Jani-SRI @ Helmi. 16 2006,17:14) kirjoitti
Jos syöttää tuohon exceliin kertomiasi arvoja tyyliin:
PRIMARY RATIO: 31:79 -> 79/31
1st gear 14:35 ->35/14
2nd 15:24-> 24/15
,niin silloin taitaa tulla oikeammanlaisia numeroita?
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Kiitoksia tosi paljon vielä vastauksestasi
Laitoin luvut ilmeisesti sitten väärinpäin ja ihmettelin kun huippunopeuksiksi tuli yli 600km/h...aika paljon katuenskalle
.
Ohjeiden avulla tuli ihan järkeviä tuloksia
Kitoos!![]()
Tere! Mistähän porukat on tilannu rattaita esim. 45-46 takaratasta.Lähinnä täällä kotomaassa?![]()
Yamaha XS2 650 1972.Red/White.
Stormilla ainakin on 45:sta. Taitaa olla JT:n mallistoa.(Torque @ Maalis. 02 2006,17:25) kirjoitti
Itse ostin sieltä 17:n eturattaan ja seuraavaksi tulee taakse tuo 45:n.![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Meinaat sitte enemmänkin keulia(GFS @ Maalis. 03 2006,08:28) kirjoitti
![]()
Ducati Diavel Dark
Suomesta saa eteen 17 piikkistä ja taakse 45 piikkisen melkein mistä vaan.Yli näiden lukujen joutuu tilaamaan ulkomailta Esim. WWW.renthal.com ja sieltä fit my bike osiosta löytyy melkein mitä vaan Trumppiin ja joka malliin.Huonopuoli varsinkin Trumpan kohdalla on pitkä toimitusaika n.8 viikkoa talviaikaan kesti mulla.Suurin syy kestämiseen oli kun turha pelkkiä yksiä rattaita lähettää vaan tulivat samassa kontissa kuin muukin tavara liikkeisiin ympäri suomea.
Renthalin rattaita saa Euroopan puolelta Englannista B & C Expressiltä. Tuntuu löytyvän suoraan hyllystä Trumppaan, juuri eilen pistivät tulemaan 44 piikkisen takasen 2 tunnin sisällä tilauksesta.(powerslide @ Maalis. 03 2006,14:31) kirjoitti
Ja kun Englanti on EU-maa niin jää mahdollinen tulliin jämähtäminenkin väliin.