Niin,
Heittäkääpä kommentteja ja kokemuksia kehiin 250cc Eliminatorista lyhyen naisen ensipyöräksi. Tekniikka, luotettavuus, ajettavuus jne. Ja siis custom on ehdottomasti hakusessa *
Oma ajatus on, että yhden kesän harjoittelisi vähän pienemmällä ja sitten vaihtaisi suurempaan *![]()
Miksipä ei... millaiseen käyttöön pyörä tulisi? Onko aikomus heittää pitkää siivua, vai mopoilla enemmän lähiympäristöissä?
Itsellä on 500 kuutioinen EN, ja sillä on pärjännyt jo muutaman ajokauden, myös Norja-Eurooppa -reiteillä. Kone on luotettava (sama mylly kuin ER5) ja vanhemmissa hihnaveto lisää huoltovapautta. Olen tykännyt... Käy ihmeessä koeistumassa myös se
Edit: lisätty pientä EN-hehkutusta. Mun EN on myös myytävänä jos sen kuka haluaa ostaa, hyväkuntoinen ja hyvin pidetty -93 60tkm. Lisää dataa privana jos kiinnostaa
Loistava valinta. Olen joskus pikkuellulla heittänyt lenkin: kevyesti ajettava ja mukavä paukutin oli se vaikka km:iä oli takana jo melkoisesti.
Tosin en isoille baanoille enkä kyydittelemään sillä lähtisi, joutuu liikaa rutistaan.
Hyvänäkönenki vielä
LTD/EN 450-500 menee jo konetielläkin mukavasti, eikä ne taida juurikaan isokokoisempia persiin alla olla.
Kestävää tekniikkaa molemmissa, jos huollot on vain muistettu tehdä.
Testaa, epäile, mieti missä ajelet, ihastu. Ja osta se Sinulle sopivin välittämättä siitä mitä muut hehkuttaa.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Ei varmasti ainakaan jätä tielle, eikös 250 ole aika sam vehje 125:n kanssa?
Jokin 500-kuutioinen voisi olla siinä mielessä parempi, että siitä pääsee tarvittaessa ehkä eroon 250:stä helpommin. Noilla pikkusilla on Suomessa hiukan nihkeät markkinat.
Desmo Jugend
Hyvä pyörä se on alkajaisiks. Minäkin ajoin sellasella ekan kesän muutama vuosi sitten. Hyvin toimi ja oli hyvä ajettava. Tuli sillä ajettua kaksi päälläkin.
Tosin pitää myöntää, että kyllä se alkoi jo yhden kesän jälkeen tuntua vähän pieneltä minun lähes satakilosen kropan alla, ja nykyinen 1500 VN sopii mulle paremmin. Pikku-Eliminator on ollu isosiskolla (puolet minun painosta *) siitä asti ja hyvin jatkanu palvelua.
Niin, se vuosimalli oli -90
Pasi
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
Ainakin se on miliuunasti tyylikkäämpi kuin joku gs tai er...olkoonkin kone puolta pienempi. Eiköhän tuollaisellekin aina ostaja löydy, persoonallisuus on kuitenkin monelle merkittävä ostokriteeri.
Vaan tottapa on että omaa fiilistä parempaa syytä ostaa joku pyörä ei ole. Ite oon aina ostanut sen minkä olen halunnut, ja tyytyväinen olen - koska vaikka pyörä ei hetken perästä enää olisikaan niin hyvä kuin miltä aluksi tuntuu, sen voi aina vaihtaa! ^_^
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
Meillä on ollut EL250 perheessä jo useamman vuoden ja olen itsekin ajanut sillä satoja kilometrejä.
Vaimo on pyöritellyt sillä 500-600 kilometrin päiväreissuja.
Idea pyörässä on helppo hallittavuus . Toisaalta siinä riittää tehoa ihan erilailla kuin esim muissa vastaavissa 250cc pyörissä. Pysyt hyvin aikuinen+lapsi yhdistelmällä myös moottoritienopeuksissa.
Pyörä on myös hyvän näköinen.
Tänä kesänä kuitenkin on tarkoitus vaihtaa isompaan.
Ekaksi pyöräksi hyvä valinta. Oli meitin emännän ensimmäinen pyörä, ja itsekin ajelin sillä paljon, ennen kuin hankin oman ekan mopottimeni.
Plussana erittäin helppo ajettava johtuen rennosta ajoasennosta, keveydestä ja matalasta istuinkorkeudesta. Ajoasento ei ole mikään apehanger-täyscustomi, vaan tappien ja stongan sijoittelu on aika peruspyörämäinen, mikä on positiivista aloittelijaa ajatellen. Suorituskyky on yleensä riittävä kunhan muistaa, että valtatievauhdeista ei enää räväköihin ohituksiin lähdetä. Ainut ongelma tekniikan suhteen oli kun akku kuoli. Se korjaantui kun haki uuden.
Mitä myytävyyteen tulee, niin uskon, että kyllä sen sitten taas joku aloittelija ostaa, ei meidänkään pyörä jäänyt nurkkiin pölyttymään kun oli aika siitä luopua.
Toinen puoli kolikosta on tietysti se, että mopokaupoissa aina häviää, eli samaa rahaa ei saa kun ostaessa tuli maksettua, ja on enemmän kuin todennäköistä, että alta vuoden rupeaa hinkumaan jo isompaa.
Hyvä pyörä kuitenkin aloitella harrastusta ja persoonallinen valinta. Ei tule samanlaisia paljon vastaan.
Edit: Ja niin vielä se pointti, että meitinkin mamma on aika pätkä, 154cm, ja pikku-eliminaattori sopi hyvin hänelle.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Sehän on ehdottomasti loistava valinta...
Mukava ajoasento, kulkee kuin juna...ja ja ja....Kiva on sekin, että se näyttää isommalta pyörältä.
Viime vuonna Hankalassa oli hieman vanhempi naisihminen, jolla oli ilmeisesti viimeisenä pyöränä pikku Ellu.
Ja sitten kun kyllästyt, vaihdat vähän isompaan...sillä Ellua saa 600, 900 ja tonnisena....
Ainiin, mainittakoon vielä siitä meikäläisen pikku-ellusta, että vaihdoin siihen leveemmän ja korkeemman tangon (tais olla mallia "virago") ja siirsin jalkatappeja eteenpäin. Varsinkin sen jälkeen ajoasento oli kuin isommassakin custoomissa.
Pasi
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
plussana: pyörä on todella kevyt, piikkiluokkaa. vakuutus halvin. Miinuksena: jos ehdottomasti haluat customin, korkeakierroksinen "singer" moottori. ja jos ajat vain yhden kesän niin pienet jälleenmyyntimarkkinat. tekniikkapuolen tyyppivioista en ole kuullutkaan. harvinainen malli suomessa. onko se +vai - se on makuasia. käytettyä ostaessa kannattaa tinkiä kovasti. ja uusiahan ei kai enää saakaan.
matkasohvalla keuliva kukkahattupelle!
Kawasaki ZL: Joo, ukolla on superhieno ZL 1000 pappapleksillä ja sillähän sais kyllä ajella, mutta kun jalat ei yllä maahan... **Ja tuntuu tietysti muutenkin pikkasen rajulta, kun ei ole tuota ajokokemusta... *Nyt se vielä meinaa vaihtaa Triumphin Rocketiin, joten asia pakenee entisestään. *
*Joten kannattanee aloitella vähän iisimmällä versiolla.
Kiitos kaikista kommenteistanne!
Jos muuten kiinnostaa katsella ison Ellun kuvia, niitä löytyy:
http://koti.phnet.fi/molehole/kawa.htm
Heh, tonnisen tankki on niin leveä, ettei yllä minunkaan jalat maahan sen päältä ;)
Sen omistaja on minullakin ollut valikoimassa tuota 600 Eliminaattoria.Eikä huono neuvo ollut.
Tosin ajoharjoittelun olis voinut aloittaa helpommallakin pyörällä, aika monta kertaa piti kyljellään käydä.
Lähempää olen tarkastellut 250 Ellua Saariselällä,seisoi siellä kaupan edessä.Koko on melkein sama kuin minun pyörälläni ja runko on pitkä ja matala.Se taas takaa sen, että ajettavuus on hyvä, pyörä menee kuin juna lätäköiden läpi vesisateella.Siinä kun Intikat valittelee, ettei takarengas meinaa alla pysyä, ei uskalla ohittaa.
Moottori on todellakin korkeakierroksinen...se on tuon pyörän ominaisuus.Omakin tykkää kierrättämisestä ja on omimmillaan vasta korkeilla kierroksilla.Omallani työmatkoilla en suurinta vaihdetta monesti käytä ollenkaan.Viitonen riittää 80-100 vauhtiin.
Pyörä on tehty ns.Drag strip pyöräksi, siinä on kyllä tosiaankin ajateltu varmaan vain suoraa rataa, sillä Ellun heittäminen kurviin 160 km vauhdissa vaatiikin jo voimaa.Pitkä runko on huono taipumaan tiukkaan kurviin.Onneksi sitä vauhtia vähemmän tarvitsee ajaa.Joskus on tullut tuokin tehtyä kyykkyjen matkassa.
Hyvä pyörä kaikkinensa, omastani luovun vasta kun sitä ei voi mitenkään korjata ;)
ja ei tuo Rocket niin hirveä suunnitelma ole.Saariselällä taisi olla viime kesänä ne Biken testipyörät, Rocket ja iso Väinö (Kawasakin VN 2000 cc) Kävin niitä siinä ällistelemässä ja yllätyksekseni huomasin et olisin hyvin yltänyt maahan Väinön päältäkin.Koostaan huolimatta suht matalia pyöriä.
Sano ukolles ettei hukkaa sitä tonnista Eliminaattoria, ne on jo harvinaisia Suomessa.Joskus tuotu maahan kymmenkunta.
Saksasta vielä saa![]()