Ostin kesällä -04 Ft500 pyörän. Se on -84 vuosimallia ja siististi pidetty ja vähän ajettu. Ongelma ilmeni kolme kertaa kesän aikana. Nopean pysähtymisen jälkeen moottori sammui eikä sitä saanut omalla startilla käyntiin. Tuntuma on sellainen että sytytyksen ennakko jäi "päälle". Mistä ennakon säädön toiminnan voi tarkistaa. Aloittelevan motoristin hapuileva katse ei tavoittanut sellaista kohtaa jota olisi voinut kyseiseksi paikaksi kuvitella.
Ennakkoa ohjataan elektronisesti. Ei se vika siinä ole.
FT:stä hajoaa (kuluu, likaantuu) startti. Ota startin pääty auki ja katso että kaikki liikkuva liikkuu, niin kuin niiden kuuluu.
Startti ei varmaan pelaakaan aivan täysin koska se ei "pysy" päällä startatessa. Mutta se ennakko tuli siksi mieleen kun starttaaminen on tosi työlästä tuossa onkelma tilanteessa eikä työntämälläkään (kaksin) sitä helposti käymään saa. Moottori "potkii" vastaan.
Jostain elektroninen säätökin saanee tietonsa - voisiko syytä etsiä sieltä - tai pystyisikö yksikköä nollaamaan kun tilanne iskee? En muistaakseni kyllä ole kokeillut edes akun irroittamista hetkeksi.
Voisko jostain löytyä huolto/korjausopasta FT500:seen?
Mitä muita tyypillisiä harmeja FT:stä voi odottaa - voisi yrittää(!) varoa!
Elektronisissa sytyksenohjausjärjestelmissä ennakon muuttuminen seuraa ainoastaan kierroslukua (paria alipainepoikkeusta lukuunottamatta).
Ison yksisylinterisen (kuten myös v-twinin) käynnistäminen työntämällä on hankalaa. Puristustahdin yli pitää päästä "voimalla" ja tämän jälkeen kytkin pohjaan.
Putsaa kaasari ja yritä saada se startti vaan kuntoon, niin pitäisi onnistua.
Tehdasmanuaali löytyy täältä: http://www.repairmanual.com/motorcyc...83/27/4/271/30.
Onhan varmasti akku järjissään? Vaikka yleismittari näyttäisi mitä, voi patteri olla jo elonsa ehtoopuolella ja varsinkin yksipyttyistä startatessa akku on kovilla - asiaa ei helpota, että tehtaat pistävät monesti hieman alimitoitettuja akkuja yksipyttyihin. Nimim. "Viime kevään ykspytty-Teneren starttaamisen kanssa tapellut (apu löytyi akkukaupasta ja johtosarjan läpikäynnistä)"
Edit: Samalla kannattaa tarkistaa jännitteensäätimen toiminta ja maadoitukset.