Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Rupesin tutkimaan ko. juttua. Luulisin, että ohjauslaakerin rasvat ovat ajan mittaan kuivuneet ja jäykistyneet, koska liikkeelle lähtiessä, varsinkin kylmänä aamuna aluksi ohjaus on aika nahkea, mutta kun sitä muutaman kerran vääntää laidasta laitaan, niin se herkistyy kohtuullisesti. Mitään pykäliä laakerissa ei tunnu.

    Onko kellään kokemusta tästä, voiko laakeria jotenkin yrittää herkistää vaikka ruiskuttamalla CRC:tä, paikka näyttää aika umpinaiselta. Vai onko ainoa ratkaisu uuden laakerin vaihto, mikä taas taitaa olla aika iso jobi.
  2. #2
    Ei sitä oikein kunnolla pääse purkamatta elvyttämään. Vaikka voihan sitä tietenkin yrittää.

    Yhteen Rs:ään olen tuon herkistelyn tehnyt. Ensin pelkäsin että katteet vaikeuttaa hommaa, mutta ei ne lopulta hirveästi tiellä ollu. Pyörä on vuodelta `86 ja alkuperäiset rasvat oli laakereissa jo melkoista kittiä. Kun ne sai esille riitti niille huolellinen liotus ja puhdistus ohuella (crc tms)öljyllä ja uusien vaseliinien laitto. Koolien pinnat ja rullat näyttivät täysin ehjiltä. Jos ne joutuu vaihtamaan on homma tietenkin työläämpi.

    Tuossa pyörässä nostin yläkolmion pois siten että en irroittanut tankoa+sähköjä siitä kolmiosta ollenkaan. Vastaavasti tiputin alakolmion teleskooppeineen päivineen pois.

    Kuva 1
    Kuva 2
    Kuva 3
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  3. #3
    Nuo Bemarin emäputkenlaakerit olen saanut laakerikaupasta noin 30€:lla, joten mielestäni varsinkaan vanhemman pyörän kohdalla ei kannata juurikaan miettiä vaihtaako niitä vai ei varsinkaan jos peukalot sijaitsevat lähelläkään kämmenen laitoja. Ja jos nuukailee niin vaihtaa ainakin alimmaisen se kun kuluu enemmän.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  4. #4
    Kiitoksia hyvistä vastauksista. Lähinnä minua arvelutti tarvittavan purkutyön määrä, ei niinkään laakerien hinta.

    Lähdenkin nyt tästä tallille ja yritän selvitä ilman katteiden irroitusta, kun se kerran näyttää noin onnistuvan. Aloittelin jo hommaa vähän väärällä tavalla.

    Kerron sitten myöhemmin, miten kävi.
  5. #5
    No niin. Nyt on vihdoin homma tehty. Purku sujui suoraviivaisesti ja katteet eivät tosiaan haitanneet. Molemmat laakerit päätin vaihtaa, koska kooleissa näkyi kulumajälkiä ja rasvat olivat muuttuneet jäykäksi töhnäksi. Laakerien vaihto ei enää paljon työtä lisännyt, kun kerran tuonne asti oli jo purettu. Alakolmionkin otin irti putkista. Alemman laakerin irroitus oli hikisin homma, mutta varovasti naputtelemalla ja kuumailmapuhaltimella lämmittämälla se irtosi.

    Jälkeenpäin löysin tuolta kolme muuta tapaa:

    http://www.ibmwr.org/ktech.shtml

    sekä R-sarjaan vielä neljännen:

    http://home.jps.net/~snowbum/steering.htm

    Kasausta varten tein pari aputyökalua ja niillä loppu olikin jo helppoa.

    Kirjasin ylös työtunteja ja mulla meni hommaan n. 15 h monena iltana. Tähän sisältyy paljon ihmettelyä ja em. työkalujen tekoa ja irroitettujen osien putsausta. Nyt toiseen kertaan tehtynä aika putoaisi varmaan puoleen.

    Ohjauksesta tuli entiseen verrattuna uskomattoman herkkä. Olisi pitänyt tämä tehdä jo aikoja sitten. Ohjauksen jäykkyys oli pikku hiljaa lisääntynyt ja ajaminen hitaissa mutkissa ja Norjan serpentiineissä oli aikamoista tuskaa. Luulin, että tällaisia uppotukkeja nämä Bemarit vaan on. Kohta pääseekin sitten kokeilemaan, miten kunnossaoleva laite taipuu mutkiin.
  6. #6
    Omassa k100rs -84:ssä en ole ohjauslaakerien jäykkyydestä kärsinyt, mutta sen sijaan woblausta esiintyy. Kun moottorijarrutuksessa oikaisee ruotonsa ja päästää stongasta irti, niin vapina alkaa melkein heti . Ainoa poikkeus on tuliterän etunakin kanssa. Onko tämä vanhuksen(siis mopon...) ominaisuus, vai voiko tehdä jotain? Ja siis ilman käsiä ei saa ajaa, mutta kuitenkin kiinnostaa...
  7. #7
    FJ:ssä oli kans woblaustaipumusta kunnes vaihdoin takaiskarin ja kunnostin linkuston helat, tauti loppui siihen. Ei renkaiden vaihtoja tms.
    FJerguson 1100 - monipuolinen maatalouskone
  8. #8
    Entinen Rs oli ihan samanlainen, ainoa mikä tepsi oli tosiaan uusi eturengas. Itse käytin Metz Maratoneja.
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  9. #9
    Kävin just kokeilemassa pienen lenkin. Olin nimittäin vähän huolestunut rupeaako nyt vipattamaan, kun jäykkyys on poistettu. Ei woblaa yhtään ja on yhtä vakaa suorilla kuin ennenkin ja mutkissa paaljon parempi.

    Harmi vaan, että ei taida päästä kauaa tästä nauttimaan - ajoin tänään kotiin R1100S:n. RS on menossa uuteen kotiin.

    Rouvan XJ600 on tosi herkkä woblaamaan. Tärkeintä on pitää eturengas tarkasti tasapainossa, silloin ei ongelmia.
  10.  
  11. #10
    Itselläni k100 woblas kanssa,moottori jarrutuksessa.Lakkerin vaihto autto.Oli ajettu n.70th.Laakerin kireys kannattaa tarkastaa vuoden parin välein.Kummasti siihen tulee välystä.Painava pyörä.