Voiko Bläkkäriin asentaa 190/50 renkaan?Mahtuuko ylipäätään pyörimään,ja jos mahtuu,miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?Kiittäen ja kumartaen..
Itselläni on ainakin juuri tuon kokoinen Pilot poweri takana ja hyvin pyörii eikä muutenkaan mitään valittamista.![]()
Suzuki RGF 125 --> Kawasaki ZZR 600 --> Honda XX blackbird --> Suzuki GSX-R 1000 --> Husqvarna SMR 510 --> Triumph Speed Triple 1050
Tottahan se pyörimään mahtuu. Ei tosin ole yhtään leveämmän näköinen ku 180:nen koska Bläkärin vanne on tarkoitettu juuri tolle 180:lle. Mitä leveempää siihen tunkee niin sen "pulleemmaksi/korkeemmaksi" vaan tulee + ominaisuudet huononee... Näin olen kuullu isoilta pojilta.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Joo,o..Soittelin vielä pariin firmaankin noista renkaista,mutta kovin ristiriitaista tietoo annetaan.Oletko muuten ite vaihtanut renkaan vai oliko jo valmiina mopossa,aattelin vain kokemuksia alkuperäisen ja ylikokoisen välillä ajettavuuden,kulutuskestävyyden ym.suhteen..Pitäneekö toi "pullahtaminen"paikkaansa,kun leveämpi on kuitenkin profiililtaan matalampi??Jollekkin tää on tietysti päivänselvää juttua,mut kunhan kyselen..(Rastas @ Tammi. 18 2005,03:04) kirjoitti
![]()
Ajatteleppa järjellä = Laitat leveempää kumia samalle vanteelle niin jonnekkin sen on pullahdettava.En sit tiedä tosiaan jos se leveempi on profiililtaan matalampi niin miten paljo pullahtaa? Anyway, tommonen 10mm levennys ei vielä katastrofia tee, joten jos välttämättä haluut leveemmän laittaa niin siitä vain.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Joo, näinhän se on. Toisaalta leveämpiä renkaita on monella profiililla, eli pitää valita/tilata sellainen rengas, joka on tarkoitettu oman pyörän vanteen leveydelle.(Yamaha1 @ Tammi. 19 2005,07:53) kirjoitti
Esimerkiksi vanhassa VFR:ssä on 5,5 tuumainen vanne. Alkuperäisrengas on 170/60 R17'' ja sinne sopii ihan hyvin 180/55 R17'' (testattu on). Ominaisuudetkaan eivät kovin hirveästi muutu, kapeampi on ketterämpi ja luultavasti testattu alustalle sopivaksi. Leveämmässä on ainakin VFR:ssä parempi "street cred".
Ensi kesäksi on ostettuna 170:nen Pilot Road taakke ja 120 eteen. Aiemmin oli 180:nen BT020 ja edessä vakio 120. Ajattelin kokeilla onko ominaisuuksissa eroa, eli vakionpaan suuntaan menin.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Miksi laittaa sentin leveämpää rengasta alle kun se ei kumminkaan näytä edes sen leveämmältä?? en kyllä tiedä miten leveämpi kumi istuu vanteelle. painuukohan se renkaan huuli sisäänpäin ja ei puristu kunnolla koko leveydellä vanteelle?? *Muutenki xx on jo semmonen kampe joka vaatii kunnon renkaat alle eikä mitään mahdollisimman halpoja,kestäviä ja yleensä sika liukkaita kumeja. Viime kesänäkin yks jätkä jonka xx:ään oli putket ja suuttimet laitettu niin tuli kertoon ettei xx keuli millään... no käytiin kattoon mopoa niin siinä oli jotku muistaakseni maxis (tai sinnepäin) kumit alla. No pyörä veti kaasulla aina lähöstä kymmeniä metrejä rantua, mikä voi kyllä olla joskus aika hauskan tuntusta. Minun mopoon ei tuu kyllä koskaan kyseisiä kumeja...
Pääasiahan on että rengas mahtuu pyörimään. suuremmalla renkaalla pääsee kovempaa ja pienemmällä vastaavasti hiljempaa.
Esimerkiksi merkintä 185/55 R17 tarkoittaa käsittääkseni seuraavaa: renkaan leveys on 185mm, vanteen korkeus 17" (17*25,4mm=431,8mm=43,16cm) ja itse kumiosan korkeus on 55% renkaan leveydestä eli tässä tapauksessa 0,55*185mm=101,75mm. Renkaan koko korkeus on tällöin vanteen halkaisija + 2*kumin korkeus eli 431,8mm+2*101,75mm=635,3mm eli tommoset 63 senttiä
Siittä sitten vertailemaan eri kumeja![]()
Itselleni suositeltiin kyseistä kokoa Jämsän Huoltokaksikossa kun olin renkaita vaihtamassa ja ajattelin kokeilla kun pojat on ammattilaisia ja hyviä neuvoja antaneet ennenkin. Päivääkään en ole katunut ja ajo-ominaisuudet eivät todellakaan huonontuneet, päinvastoin! Mopo on paljon helpompi ohjata ja taittuu paljon kevyemmin mutkiin!
Tonnikeiju
Suurkiitos tyhjentävistä vastauksista!Tilaus lähti 190/50:stä shoppiin..Nyt sitten vaan odotellaan postiaLaitanpa tänne juttua jos mopo kumeista jotenkin ottaa nenuunsa
![]()
Jos kyseessä on leveämpi rengas, joka on tarkoitettu kapeammalle vanteelle, niin siinä ei kyllä mikään pullahda mihinkään. Renkaan profiili (kaarevuus) jatkuu vain hieman leveämmälle kuin vastaavilla kapeammilla renkailla, ja ilmeisesti kaarevuussädekin on sitten hieman pienempi kuin kapeammalla renkaalla. Edellisen johdosta ketteryydessä menetetään hieman, mutta toisaalta hieman isompi osa kumia ottaa kiinni tiehen. Näin ollen kuivan kelin pidon voisi olettaa olevan hieman suurempi leveämmällä renkaalla.(karhu @ Tammi. 19 2005,12:06) kirjoitti
Kaiken kaikkiaan normaalikäytössä ei ole paljoakaan merkitystä laittaako leväempää vai kapeampaa rengasta. Yhtä suuren eron, tai itse asiassa vielä suuremman, huomaa vaihtaessaan kuluneen renkaan uuteen. Tavan pulliaiselle kyseessä on lähinnä ulkonäkö ja hinta-asia. Rata-ajo on asia erikseen; silloin rengasvalinnalla voidaan oikeasti vaikuttaa johonkin. Aivan kuten alustan säädöillä, moottorin ominaisuuksilla, jne.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -