Mitkäs on suurimpia 2-tahtisia moottoripyöriä nykyisin?
Onkos ne pelkästää niitä piikkejä tai offroad vekottimia ja onkos katupyörinä vielä semmoista tuotantoa?
No onhan niitä. Aprillin RS 250, Sutsukin rg 250 ja 500 tätä isompaa ei varmaan missään ole enää tieliikenteessä? RD 350. *Niin ja oli toki joku laittakoon malleja "ennen vanhaan" joskus 70-luvulla tosi isoja monipyttyisiä 2t motskareita.
Pistän oman suosikin: ATK 700
Hussella oli se 2t enduro 360 cc jonka sai valkokilves.
Ja lopuksi KX,CR,RM 500
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Niin ja olihan RD 500 myös 2 tahtinen. Eikä sovi unohtaa MZ merkkisiä hirmuja. Koot 125, 250 ja 500.
Onko tietoa tuon ATK:n tehoista?? Kunnioitettava ranteen venyttäjä varmasti![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
tosiaan rg500 oli ensimmäinen ja viimeinen kunnon luoti jossa 2-t kone rungossa. Tämän jälkeen ole tullut kuin rgv250 sarjaa(sama kuin rs250 käytännössä) jossa nykyään jotain 70+hp koneelta. Siis n.15hp vajaa rg500 vakio tehoista. Rd350 on kohtuu vekkuli malli, kaiken kuulemani mukaan. Ei suurempia suunnitteluvikoja, toimii kaikenkaikkiaan hyvin, kestävä ja tarpeeksi tehoa per kilo. RD 500 taas v-4 kone, tyyppivikoja kuulemma paljon, esim kampiakselin laakerit ovat heikkoja verrattuna muuhun moottoriin, tehoton romu ja painaa järjettömän paljon. Ajo-ominaisuudet kaikkien vertailujen mukaan surkeat verrattuna esim honda ns400 malliin jossa siis v-3 kone, honda nsr edeltäjä. Rg500 myös vertailujen mukaan paljon parempi ajettava, itse uskon tämän johtuvan pienestä painoerosta, meinaan kuivapainossa 40+kg eroa
EDIT : niin siis rd500 oli n.40kg painavampi kuin rg500
Put put put.
miksi niitä kakstahtisia pitää olla kans noissa enduro/off-road/motocross luokissaKu oha se korvillekki mukavaa huumaa kun tulee 4-tahtipapatin reteästi kurvaa pa*ka lentäen ohitte, eri homma sitte kun tulee joku he*vetin kierroskone hamaja kuski hampaat irvessä ja naapurin mummokin hyökkää komeroon kun luulee sodan alkaneen...
Tuosta mennään...siitä on hyvä mennä!
oli se vaan aikoinaan lystiä päästellä rd500:lla
olihan aika aikamoinen tehopiikki.
![]()
b-king -08
Nykyisellään on kovin vähän kaksitahtisia tuotannossa. Uusin on Derbin GPR250 (tjsp.), jonka moottori pohjautuu käsittääkseni Suzukin RGV250 koneeseen. Piikkisiä vielä löytyy useammalta valmistajalta.
RD-sarjan pyöriä näkee Suomessa yhä harvemmin, RG/RGV ehkäpä vielä harvinaisempi. RD350 näistä selkeästi yleisin. RGV250 ei kuulunut maahantuojan ohjelmaan koskaan. Maahantuodut pelit siis ns. harmaatuotuja.
Aikaisemman kirjoittajan viittaus Hondan NS400:een pisti silmääni. Olisikohan ollut joskus Performance Bikes tahi jokin muu lontoonkielinen lehti, jossa testissä RD350 vs. NS400. Voittajaksi selvisi yökmaha, vaikka ajo-ominaisuuksiltaan olikin huonompi. Hondan moottoria väitettiin kovin hengettömän oloiseksi. Tiedä sitten siitä, kun ei ole koskaan eksynyt ajettavaksi (Suomeen ei ole virallisen maahantuojan toimesta tuotu yhtään kappaletta.).
RD500/RZ500/RZV500-malleista on kohtuu paljon juttuja ulkomaan foorumeissa ja kyseistä räpätintä (RZV) on tehty vielä 90-luvun alussa muistini mukaan. Jenkkilään/Australiaan/muualle tosin.
Suurin koskaan sarjavalmistuksessa ollut peli lienee Kawan 900cc peli joskus 70-luvulla. Uusista pyöristä jo mainittu ATK taitaa olla suurin kuutiotilavuudeltaan.
Moderneista kaksitahtisista mainittakoon vielä Bimotan 500cc peli, joka kylläkin oli ihan paska. Ei toiminut oikein mikään ja tekniikka oli niin eksoottista, että tehdas ajautui vaikeuksiin sen kanssa. Ei valmistettu kovinkaan paljon.
Olet, jos ajat..!! Ajat, jos et..!!
Kyllä minun muistini mukaan noita RGV250-mallejakin tuotiin ihan virallisesti maahan vuoden, parin ajan (eli oliko joskus '89, kun RG Gamma muuttui RGV:ksi?) - tuommoista tuli ihailtua paikallisen Suzna-myyjän pakeilla.(Georg @ Tammi. 07 2005,13:18) kirjoitti
"Suurin koskaan sarjavalmistuksessa ollut peli lienee Kawan 900cc peli joskus 70-luvulla."
Nohnoh, kyllä Kingi oli sentään 4-tahtinen tuplanokilla ja muutenkin edistyksellisellä tekniikalla aikoinaan.
H2 oli 750cc ja 3-pyttyinen samoin kuin H1 500cc, Suzukillakin oli GT 750cc vesijäähdytetty. Saattaapi niitä olla isompiakin, mutta noi olikin -70 luvulla.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
uskallan väittää että kun iskette motopalstan käytettyjen pyörien hakuun suzuki 250 ja vmhaarukka 85->95 niin sieltä putkahtaa helmikuntoinen rgv250. En tiedä ns400 mallista paljoakaan, en ole edes myynnissä koskaan nähnyt. Tuo ns400 vertailu olikin vain jonkun toisen juttujaItse en ole koskenut mihinkään noista vekottimista, jokainen kyllä hakkaisi kymmenen nolla nykyisen lotkottimeni.
Put put put.
Jawa tekee vieläkin 350 malleja.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Hirmujapa hyvinkin mutta toi puollitranen oli nelari. Jos etz mallia meinaat. Rotaxin kone.(Transalp @ Tammi. 07 2005,01:01) kirjoitti
Valmistetaan niitä vieläkin tosin Kanuni-merkkisenä ja Turkissa.
Näyttää niitä olevan jopa nelareitakin mutta noi 251 ja 301 mallit on ainakin mitsin koneella.
Toi 250:nen on aika rouheen näkönen peli.
Sieltähän löytyi kuvasta TUTTU MIES, J. Vanzeebroeck. Voitti luokkansa muistaakseni -75 ja/tai -76, olin paikalla, vaan ei muista. Pitää Sint-Pieters Leeuwissa mototarvikekauppaa, ostanut hältä yhtä sun toista. Ei seudun edullisin putiikki, mutta loistopalvelu. Ja pitää Suomesta ja suomalaisista.(mkoo @ Tammi. 08 2005,20:33) kirjoitti
Muisti saattaa pettää toisinaan. Jäänyt tuo 900cc kummittelemaan takaraivoon jostakin.(JIMJAK @ Tammi. 07 2005,14:05) kirjoitti
Fiksataan vastausta: 750cc Kwaka silloin 70-luvulla.![]()
Olet, jos ajat..!! Ajat, jos et..!!
Saatanpa tämänkin muistaa väärin. Pari vuotta sitten jututin yhtä entistä RR-kuskia, joka toi 90-luvun alkupuolella muutaman RGV250-ritsan harjoituskilpapeleiksi junnuille ja hänen mukaansa virallisen maahantuojan ohjelmaan ei kuulunut kyseinen peli.(heikkil @ Tammi. 07 2005,13:39) kirjoitti
Joka tapauksessa harvinainen vehje Suomen teillä. RG250 sitten oma lukunsa.
Olet, jos ajat..!! Ajat, jos et..!!
Uusimmassa L'Integralissa, joka siis ranskalainen mp-lehti, oli juttua vanhoista 2-tahdeista, siina kylla ihan kiittelivat tota Bimotaa, etta hakkas naa bout viis vuotta vanhemmat kilpailijansa (RD, NS, Gamma) uudemmalla tekniikallaan. Ehka naapurisuosintaa sit, tieda hanta.(Georg @ Tammi. 07 2005,13:18) kirjoitti
Hondaa myos kovasti kiittelivat, etta helpon kasiteltavyytensa ansiosta radalla loppujenlopuks yhta nopee kun naa isommat.
Kehuja tuli onneks myos Gammalle *kiihtyvyydesta yms. Hyva artikkeli siis *
.
Oderint, dum metuant.
<katkera tilitys>
Harmi, että nuo 2t on häviämässä poisktm:llä ompi rossina vielä 380cc ja endurona 300:n. Taitaa kyllä kampiakselilla ja sylinterin vaihdolla saada muutettua 250cc:sta isolohko myös tiekäyttöön(itellä 250 valkokilpenä) Isohko 2t on kyllä hieno moottoriltaan. Rossissa varsinkin hauska tuntea, kun moottori puhuu ja kura lentää kaaressa. Nykyiset nelarit tuntuu niin aivan erimaalta olevilta laitteilta kuin "jätäntäntäntähän" laitteet. Tiedän sen, että nelarit on nopeampia, teho siirtyy maahan paremmin, ei vie voimia niin paljoa, luukutuksen määrään vauhti tuntuu hitaalta mutta kello tykkää todella hyvää. Mutta 2t miehenä siinä ei ole sitä ajamisen riemua niin paljoa(hajua myös
) ja kaasuun vastaavuutta mitä jossain kireessä 2t enskassa/rossissa mikä kaasua kääntäessä vääntää keulaa ilmaa ja repii eteenpäin arpomatta yhtään käskijäänsä mitä se haluaa oikeasti.
Ratamopoilusta mitä nyt ymmärrän niin kait ne nelarit sinne niin suosittuja oli, että teho myös siirty asvalttiin paremmin vaikka tehoa onkin enemmän. 2t vain suti</katkera tilitys>
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Kaiholla muistelen ensimmäistä "isoa" pyörääni *Kunnon peli oli tuo Triple Kawa... voi poijjaat (ja tytöt), miksi *
tällaisia "vikuroivia" orhiita ei enää valmisteta.
ja hianoja noi mkoo:n linkin takana olevan Imatran ajojen kuvat. Siellä tuli ittekki 70-luvulla käytyä ja vaikka aihe onkin 2-tahtisista niin voi jumankekka niitten nelitahtisten MV Agustojen soundit joilla Agostini ja muutama muu ajoi *
Kylä lähteeeee...
Honda CBR1100XX