Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Tuli pieni ongelma huoltohommissa. Korjausopas sanoo, että keulaöljyiksi pitää laittaa jotain Showan omaa öljyä tai ATF:ää, mutta eihän tota Showan öljyä mistään saa (eikä viskositeettia tietenkään ilmoitettu muuta kuin jollain Showan käyttämillä arvoilla). Toi toinen mun mielestä viittaa Automatic Transmission Fluidiin, jota hiukan myöskin epäilen.
    * Mitä öljyä (tai lähinnä mitä viskositeettia) siis olette käyttäneet tollasessa 750 Supersportin vm.-99, alkuperäisillä sisuksilla olevassa, Showan ilman säätöjä olevassa keulassa? Niin ja tarkoittaako toi ATF todellakin automaattilaatikkoöljyä, vai olenko ihan hakoteillä. Kuulostaa ainakin hassulta, että sellasta suositeltais tehtaan manuaalissa.
    ATF:ä toimii hyvin keulassa....mut jos haluut oikeeta keulaöljyä ni visko vois olla 10W tai tietty rippuu millaisen keulan haluat...
    "Ei sovi, ei mahdu...herra saa rahansa takaisin"

www.menokoneracing.fi
    Lainaa (junnu900RR @ Tammi. 19 2005,11:16) kirjoitti
    ATF:ä toimii hyvin keulassa....mut jos haluut oikeeta keulaöljyä ni visko vois olla 10W tai tietty rippuu millaisen keulan haluat... *
    No noista ATF:n viskositeeteista ei taida olla mitään selkoa, kun eikös niissä ollu kans sanottuna vaan jotkut luokat, joten siinä mielessä vois laittaa ihan keulaöljyä.
    * Viime kesältä jäi lähinnä mieleen, että keula oli muuten ihan jees, mutta jotkut isommat patit tuli käsille vähän turhan lujaa. Sitäkään ei nyt sitten taas tiedä, että minkälaista mönjää siellä keulassa on sisällä nykyään, joten aattelin lähinnä sitä alkuperästä viskositeettia kokeilla alkuun. Toinen mikä saattaa aiheuttaa tunteen turhan kovasta keulasta, on mun edellinen pyörä, jossa keula oli ihan löysä.
    * Meinasin lähinnä, että jos joku olis tällaseen vastaavan vaihdellu öljyjä, niin mitä sinne on laitettu. Tota kymppiä mäkin epäilin, ja sitä vois kokeilla, jos jollain ei ole varmaa tietoa paremmasta.
    Se keula ei varmaankaan ole kauhean herkkä, mikäli siellä on oikein paksut litkut sisällä. Se, että se painuu jossain pyörissä, johtuu useimmiten jousista, eikä niinkään vaimennuksen puutteesta.

Suosittelen Öhlinsin 5:sta (viskositeetti siinäkään ei ole 5W, vaan jotain muuta), se varmasti toimii useimmiten.

Kannattaa varmuudeksi soittaa vaikka Gustafsson Racingiin, Skog Racingiin tahi jollekin muulle oikealle asiantuntijalle. Silloin saa parhaan vastauksen ja ehkäpä voi samalla puhelinsoitolla tilata täyden keulahuollon, sekään ei kauheasti maksa, että ne keulan kaikki sisuskalut puretaan & pestään, toimii meinaan ihan eri tavalla sen jälkeen.

Mulla taisi ulosanti olla taas kerran sen verran epäselvää, ettei edellisestä viestistä selvinnyt se, että keula siis tuntui viime kesänä painuvan paremminkin liian vähän kuin liikaa. Iskut eivät siis tulleet käsille pohjaamisen vuoksi, vaan siksi, että pumput tuntuivat olevan ns. "yhtä puuta".
    * Keulan huoltaminen taas ei näyttänyt kovin vaikealta hommalta tehdä itse, ainakin mitä kirjasta luin ja kattelin kuvia. Ennen en oo tosin huoltanu usd-keulaa, mutta perinteisiä kylläkin. Pääasia vissiin tässäkin on, että purkaessa ei riko mitään ja kasatessa laittaa kaikki samanlailla kuin ne olikin... Kiinnostuksen vuoksi taidan yrittää tehdä itse.
    * Noissa Öhlinsin öljyissä on vissiin joku samantapainen luokitussysteemi kuin showallakin, ei siis tiedä käyttää muita öljyjä, koska viskositeettia ei kerrota.
    * Voishan sitä tosiaan kysyä vinkkiä jostain oikein pajaltakin, mutta kyselin täältä kuitenkin näin alkuun, koska täältä tuntuu ihan hyvin tietoa yleensä löytyvän.
    Ducati Workshop manualin (750S/SS 2002) mukaan keulaöljy on Shell Advance Fork 7,5 tai Donax TA.

Lieneekö tiedosta mitään hyötyä.
    Ducati 900 SS
    Olen noita muutaman huoltanut ja öljyiksi olen laittanut castrol 5W. 10W tekee siitä kovan tuntuisen, ainakin omaan makuun. Öhlinsin öljyä en ole laittanut kuin ruåtsalaiseen keulaan.

Kokeile laittaa 5W:tä suositeltu määrä ja hae lopuksi oikea pinta ajamalla. Laita sisäputken ympärille nippuside (jotta näet kuinka syvällä keula on käynyt) ja passaile öljyn pinta niin, että kovimmassa mahdollisessa kovasta vauhdista tehdyssä jarrutuksessa jää 5-10mm pelivaraa. Eli tarkoitushan on, että etupään tarjoamat ominaisuudet (myös koko liikerata) olisi käytössä. Jos öljyä on liikaa, ei keula pääse painumaan tarpeeksi syvään.
    Pintaa on helppo korjailla lääkeruiskulla ja letkunpätkällä.

Kiitos Aksu ja 888. Uudemmassa workshop manualissa on näköjään kerrottu öljyn laatu paremmin kuin tuossa -99 -mallissa, mikä mulla on. Taidan tosiaan sitten laittaa tuota 5W:tä sinne, jos kerran manuaali suosittaa 7,5W:tä ja ajamalla saatu kokemus 5W:tä.
    Viikonloppuna kävin ostamassa osia paikallisesta Ducati-pajasta ja siellä myyjä sanoi, että ehkä vissiin joskus joku on laittanut 10W:tä keulaan, niin kyllä se sitten on hyvää tohon sunkin pyörään. Ei oikein vakuuttanut. Hyvä, etten sitten laittanut sitä öljyä keulaan, jos sillä kerran tulee turhan kova. Ite tykkään enemmän kuitenkin sellasesta, ettei paikat meinaa pudota hampaista kun ajaa pieneen töyssyyn.
    Nyt vaan odotellaan huoltopukkeja saapuvaksi, niin pääsee hommiin.
    Minulla oli Öhlinsin kymppiöljyä tuollaisen SS:n Showa-keulassa, ja kyllä se ainakin itselleni tuntui kovalta.
    Öljyistä.

Itse käytän WP:n 5:sta, joka vastaa likimain Öhlinsin arvoilla 7.5 tai jotain sitä luokkaa. Jos vielä löysempää haluaa niin laita Öhlinsin 5:sta... Pienempii lukuihin en menis.

Yks mikä vaikuttaa äärimmäisen paljon tuohon keulan tuntuun on öljyn määrä. Eli jos sitä on liikaa niin se todellakin tuntuu kuin olisi "yhtä puuta". Kannattaa siis myös tarkistaa se vakiona ilmoitettu öljynmäärä / öljyn pinnankorkeus ilman jousia ja romut sisään painettuina.
    "Starvin' Marvin"

Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
    Tarkistaisin ensimmäisenä tuon öljymäärän. Tosiaan, jos sitä on tarpeeksi liikaa, ei keula painu juuri ollenkaan. Ja se ei tunnu mukavalta. Hondassa tuli ensin möhlittyä kunnolla ja siitä oppii.

Öljylaatu tuolla jo mainittiinkin ja normaalisti mukavuus on katupyörässä sama asia kuin turvallisuus, joten 5w pitäisi olla hyvä arvo tuohon pyörään. 10w sekoittamalla voi myös tarvittaessa sitten jäykentää kun ensin laskee pintaa sopivasti pois.

Tee itse vaan keulahuolto. Siinä ne asiat aukeaa ihan mukavasti ja aina on mukavaa oppia uutta.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
    Joo, ittehän se keulahuoltokin on tehtävä, niin tulee hyvä. Pajalla ne kuitenkin vaan rikkoo sen. Ei oo luotto ihan hirveen korkeella noihin korjaamoihin.

Sopivan pituisella letkulla ja lääkeruiskulla imemällä saa öljynpinnan helposti just oikeelle korkeudelle. Ei oo vaan vielä huoltopukit tullu postissa, joten ei pääse aloittaan hommia.

Tosiaan se etupää tuntu hiukan turvattomalta, tai vaaralliselta, viime kesänä sen turhan kovuuden vuoksi. Esimerkiks kurvissa kun ajo vähänkään isompaan möykkyyn, niin heti tuntu, että etupyörä menee ilmassa ja alas tullessaan ravistaa ohjausta. Ei kiva tunne ja siitä olis nyt tarkoitus päästä eroon. Eiköhän se siitä korjaannu, kun saa tuoreet litkut pumppuihin ja vuosien varrella kertyneet kurat pois sieltä.
    Mitä etua heput on saanu Öhlinsin öljyistä vaikkapa Castroliin verrattuna? Tottakai itsekin laittaisin sitä siihen ruotsalaiseen hi-fi tuotteeseen kun se on siihen kehitetty, mutta miksi ihmeessä showan keulaan? tuntuu samalta kun kaataisi lihapullalle hajuvettä!

Pari tuttua motocrossi heppua valitteli Öhlinsin keulaöljyjen sopimattomuutta japsi keuloijen öljyiksi. Valittelivat että öljyt tulevat pihalle, ja kyseessä ei ole mitään vanhoja louskuja.

Lainaa (valtton @ Tammi. 27 2005,09:58) kirjoitti
    Mitä etua heput on saanu Öhlinsin öljyistä vaikkapa Castroliin verrattuna? Tottakai itsekin laittaisin sitä siihen ruotsalaiseen hi-fi tuotteeseen kun se on siihen kehitetty, mutta miksi ihmeessä showan keulaan? tuntuu samalta kun kaataisi lihapullalle hajuvettä!

Pari tuttua motocrossi valitteli Öhlinsin keulaöljyjen sopimattomuutta japsi keuloijen öljyiksi. Valittelivat että öljyt tulevat pihalle, ja kyseessä ei ole mitään vanhoja louskuja.
    Kuten sanoin niin itse käytän WP:n öljyjä.

Pakko sanoa että Japanilaiset menee ohi noista ruottalaisista. Eli Showan ja WP:n jouset (jousituselementit) alkaa olemaan parempia kuin mitä tuo iso Ö.

Ainakin näin isot pojat väittää.

Itse en ole koskaan kokeillut Castrolin öljyjä keulassa, koneessa kylläkin, joten en osaa sanoa tuohon mitään varmaa. Kai se on vaan enemmältikin perstuntumasta kiinni mitä sinne laittaa ja mikä tuntuu hyvältä.
    "Starvin' Marvin"

Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
    Niitä castrolin öljyjä olen noihin showan keuloihin kaatanut, koska sitä saa lähikaupasta. Ja nimenomaan valkoisissa purkeissa (ei täyssynteettistä).

Muistathan voidella stefojen sisäpinnat hydrauliikkaöljyyn liukenemattomalla vaseliinilla keulaa kasatessasi.
    Lainaa (888 @ Tammi. 27 2005,17:41) kirjoitti
    Niitä castrolin öljyjä olen noihin showan keuloihin kaatanut, koska sitä saa lähikaupasta. Ja nimenomaan valkoisissa purkeissa (ei täyssynteettistä).

Muistathan voidella stefojen sisäpinnat hydrauliikkaöljyyn liukenemattomalla vaseliinilla keulaa kasatessasi.
    Mistä sellaista vaseliinia saa? hmmm... hyvö vinkki!
    Lainaa (Jyri @ Tammi. 27 2005,22:13) kirjoitti
    Lainaa (888 @ Tammi. 27 2005,17:41) kirjoitti

Mistä sellaista vaseliinia saa? hmmm... hyvö vinkki!
    MP-Racingiltä Öhlinssin merkkituotetta ja hydrauliikka-alan huoltoyrityksistä.

Vaseliinin käyttö on tärkeää, koska herkistää (eipä liene tavallisen ihmisen huomattavissa) ja voitelee tiivistehuulia, eli pidentää stefan elinikää huomattavasti.

Oman moponi keulan (Öhlins FG9051 42mm) taipumus on kuluttaa stefoja (30€/kpl), eli tuossa jo säästääkin, kun homman tekee hyvin.
    Juu, olen itse käyttänyt Motorexin Joker-ainetta. Se vaan tuppaa kulumaan pois, eli ilmeisesti liukenee keulaöljyyn. Hyvä vinkki!
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Avataas vanha ketju…

Eli mitä keulaöljyä, siinä kysymys. Kyseessä RF900:n perinteistä tyyppiä oleva cartridge-keula yhdeksänkymmentäluvulta, tilattuna on kuskin painon mukaiset Race Techin vieterit. Suzukin oma Service Manual sanoo, että "Suzuki Fork Oil #10", ja semmoistahan ei motoneteistä tai mistään löydy… Joten googlaillaan, mitä ihmettä sitä sitten… Race Techin sivu sanoo että 5W -öljyä, mikä kai tarkoittaa heidän omaa keulaöljyään (mistä ei ole cSt@40 tietoja).

Olen ny oppinut (?) että tarttis katsoa sellaista arvoa kuin cSt@40 -arvoa. Joku nettisaitti statementtasi, että cartridge-keuloissa sais cSt@40 olla 16 (ja vanhemman damper rod -tyyliset keulat jotain kolkytviis tai jotain sinnepäinkö se oli).

Niinpä. Suzukin "Fork Oil #10" cSt@40 -arvoa ei löydy mistään kai, Stormin myymä Motorexin 5W näyttäis olevan aika lähellä tuota edellämainittua cartridge-keulan cSt@40 16 (18 vai 21 jos muistan), ja viskositeetti-indeksikin parisataa, eli ihan hyvähkö.

Olisko se sitten tollasta Motorex 5W? Tätä puoltaisi sekalainen nettilähteistö ja Racetechin saitti. Vai onko toi mun, eiku mopon, keula kumminkin niin vanhanaikainen, että tarttis jäykempää vähän damper rod -tyyliin…

Että pitää taas olla vaikeeta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Katoppa tuolta: http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html

Tuo ei oo ihan täydellinen Toi alkuperäinen peterverdonedesign.comin lista sisältää myös motorexin.
    Ei näköjään liitteenä saa mahtumaan sitä, mut voin mailata jos on tarvetta.
    Mulla oli tehtaan öljy Showa SS8 ja Motorex 7,5 oli käytännössä vastaava ja ihan hyvä öljy.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Tuolla on toinen : http://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table/

Tuo on jaoteltu merkin mukaan eikä viskositeetin mut siellä on myös oem öljyjä ja motorexin tiedot, mut sit joitain muita sitten puuttuu.

McJäykät
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo noita kumpaakin olen tutkaillut ja googlella löytäny!

Ja perhana, täähän on Ducati-alueella, sorry… Google vaan löys tän ketjun ja katsoin otsikon vaan..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  23.  
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Avataas vanha ketju…

Eli mitä keulaöljyä, siinä kysymys. Kyseessä RF900:n perinteistä tyyppiä oleva cartridge-keula yhdeksänkymmentäluvulta, tilattuna on kuskin painon mukaiset Race Techin vieterit. Suzukin oma Service Manual sanoo, että "Suzuki Fork Oil #10", ja semmoistahan ei motoneteistä tai mistään löydy… Joten googlaillaan, mitä ihmettä sitä sitten… Race Techin sivu sanoo että 5W -öljyä, mikä kai tarkoittaa heidän omaa keulaöljyään (mistä ei ole cSt@40 tietoja).
    Olsikohan tuo Susuki #10 - tuo Suzuki G10? cst@40 olis 33.3
    Siihen kohille vois mennä, Suomessa tuttuja merkkejä:
    Red Line (Medium, Red) 30.40
    RaceTech (Motorex) (Medium US2) 10 32.90 7.20
    Bel-Ray Fork Oil (10wt) 10 33.00 5.90
    Shell Advance Fork 5 5 33.05 7.09
    Bel-Ray HVI (10wt) 10 33.50 10.00
    Motul Fork Oil, Comfort (Medium 5-10) 7.5 35.30 6.00
    Motorex Racing Fork Oil 7.5 Fork Oil 29 6.80 206 Mineral --PVDlista antaa tälle 35.90 7.70 (ainakin Showa Suspension Fluid SS8 36.47 7.24 -verrattuna oli erittäin lähellä joten PVD ehkä lähempänä totuutta)

McJäykät