Kun tuossa yhteen Hondan malliin löytyi noin hyvät vinkit pelkkien öljyjen vaitoon etupampuille, niin olisko CBR 600F pc31 vaihto niksiä myös, olen tavannut tuota huoltokirjasta mut siinä mennään niin pitkälle ettei millään jaksa ruveta kovasti stefoi ja muita vaihtaa. Eli saakohan siitä myös öljyt nätisti pois ja uudet tilalle. Entäs mittaaminen?
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Kerran olen tommoseen F3 seepraan vaihtanu pelkät öljyt etupumppuihin eikä ollu vaikeeta...(mopokuume @ Tammi. 15 2005,15:23) kirjoitti
Eli pumput irti pyörästä, tulppa yläpäästä irti ja kaadat vanhat öljyt pois. Sitten vaan uutta tilalle ja mittaat öljyn pinnan sen "ulkoputken" yläpäästä ilman jousta...Kun mittaat niin pitää painaa se mäntä siellä sisällä pohjaan, samoin ku tämä ulkoputki...
En ny muista kuinka paljon piti laittaa, tarkista määrä huoltokirjasta.
Sitten vinkkinä vois mainita että kannattaa sitä yläpään tulppaa hieman löysätä valmiiksi kun etupumppu on vielä yläkolmiossa kiinni...Helpottaa kummasti kun ei tarvi käsissä sitä puristella ja yrittää samalla rimpuilla auki![]()
Siinä kait se suurinpiirtein oli, toivottavasti oli apua.
Eli ei tarvi stefoihin puuttua jos pelkät öljyt vaihdat...
-Sami-
Mutta jos etupään purkaa, niin kannattaa ne stefatkin vaihtaa.
Itse en ollut aiemmin purkanu etupäätä, mutta ohjekirjan avulla meni noin tunti per putki kun vaihto öljyt ja stefat + pölytiivisteen.
Eikä ne stefat kalliita ole
Kiitoksia ohjeistuksista.
Täytyy vaihtaa noi pamppujen öljyt ennen kevättä.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
No tuli sit keulaöljyt vaihdettua ja täytyy sanoa että muutos on todella suuri vanhoihin litkuihin.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Nostetaas vähän vanhaa threadiä kun sivuaa niin hyvin aihetta.
Vaihdoin kans omaan F3:seen keulaöljyt, joita ei oltu varmaan koskaan ennen vaihdettu. Aika mustaa litkuahan sieltä tulikin ja ihan pohjalla oli vielä semmosta siniharmaata coctailia, vettä ehkä
Laitoin Castrolin SAE10W öljyä tarkasti oikean määrän, eli 120mm ylälaidasta molempiin putkiin ja palikat takas kasaan + jousituksen säädöt takas entisiin.
Koeajon perusteella keulasta tuli selvästi herkempi, mutta tuntuu myös että sukeltaa jarrutuksissa vähän helpommin kuin ennen. Ihan kuin sisäänmenovaimennusta olisi vähemmän, eli uusi öljy olisi ohuempaa.
Noissa öljyissähän on kuulemma vähän eroja, eli mitäs ootte pistäny ceepran keulaan ja miten on vaikuttanu?
Päästin kyllä keulaputkia n.5mm enemmän läpi kolmiopaloista kun mitä ne oli, saadakseni ohjauksesta vähän herkemmän. Tämä saattaa tietenkin vaikuttaa siihen että paino siirtyy nyt herkemmin eteen.
Testailin tänään vähän enemmän ja tuntuis tosiaan aika löysältä toi keula nyt, liian vähän sisäänmenovaimennusta.
Onks toi cebarin keula muillakin noin löysä?
Pistin nippusiteen putkeen kiinni nähdäkseni miten syvällä keula käy jarrutuksissa ja aikalailla pohjilla taitaa käydä. Painoakin mulla on vain n.60kg, joten ei pitäis siitä olla kiinni.
Onko tossa keulassa muuten joku pohjaamisen esto? Kertaakaan en nimittäin saanut keulaa "kolahtamaan" pohjaan.
Koitappa kiristää hieman jousen esijännitystä (preload) josko helpottais vähän.(Stobias @ Touko. 06 2005,21:25) kirjoitti
Erillistä sisäänmenovaimennuksen säätöä tossa mallissa ei muistaakseni tainnu olla? Öljymäärää voi tietty kans vähän lisätä jos tuntuu että keula sukeltaa liikaa.
Ei muutako kokeilemaan...netti on pullollaan hyviä alustan säätövinkkejä![]()
Oon kyllä tietoa koittanu ammentaa tietoa monestakin eri lähteestä. Ilmeisesti on kuitenkin niin, että vakiojouset ovat auttamattomasti liian löysät jopa 60 kiloiselle kuskille katukäyttöön (Racetechin laskurin mukaan). Esijännityksen säädöllä ei pysty asiaa korjaamaan, se pitäisi ruuvata maksimiin, mikä taas tekee keulasta pintakovan ja kun alk.per. jousi on vielä progressiivinen, ei lopputulos voi olla kovin hyvä. Racetechin painon mukaan mitoitettut jouset on siis ainakin ostoslistalla, että saan edes järkevän lähtökohdan säätöjen hakemiseen.
Sisäänmenovaimennuksen säätöä ei tosiaan ole. Ihmettelin vaan kun sisäänmenovaimennus pieneni selvästi uusilla öljyillä, vaikka se oli SAE10W:tä, niinkuin huoltokirjassa sanottiin. Ehkä sen olis sittenkin pitäny olla sitä jotain hondan omaa litkua.
vaihdatutin viime kesänä merkkihuollossa stefat ja öljyt. kuitissa luki "WP10 keulaöljy". tiedä mitä tuo sitten on ollu. löysä se keula jokatapauksessa mullakin on. säädin manuaalin mukaisesti mutta sukeltaa syvään. suap olla.
stefat muuten maksoi 26Eur kipale. vasta nyt huomasin ku kuittia syynäsin. eikait nuo maksa tarvikkeena ku 5 eukkaa tai jotain sinnepäin, muistelen. tiedoksi vaan kaikille tämmöinen riistotai no oma syy kun en etukäteen kysyny
![]()
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-