Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Heti näin alkuun joutuu mainalemana omaa tietämättömyyttään ja vain toivomaan että kokeineimmilla ei hermot mene tälläsiten kysymysten kanssa. Pitäisi vaihtaa öljyt VFR 750F vuosimallia .-90
    mennyttä vuosisataa.

    Mistähä mie saisin valutettua ne vanhat öljyt pois varmaakin jokui ruuvi tai jotain on siellä jossain mutta missä. Kyseessä on koko elämäni ensimmäinen mopo/mootoripyörä, joten kärsivällisyyttä veikkoset kärsivällisyyttä

    Kiitokset jo etukäteen.
    pyörää vailla.
  2. #2
    Moro!
    Moottorinpohjassa on pultti (pohjaproppu), josta öljyt saa valutettua ulos. Öljynsuodatin kannattaa myös vaihtaa, jos ei ole tarkkaa tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Itse vaihdan joka öljynvaihdon yhteydessä. Uudemmassa joutuu ainakin purkamaan katteita että öljyt saa vaihdettua... Kärsivällisyyttä. Hienoa muuten että uskallat itse opetella huoltamaan pyörääsi

    edit: linkki Räjäytyskuva
    Kuvassa käsittäkseni nro: 25 on proppu



    BMW F800GS -11
  3. #3
    Terve

    tässä linkki Honda common service manual
    manuaalissa on kaikki hondan yleisimmät huollot selostettu

    onnittelut uudesta mopottimesta.

    netistä löytyy myös ns. Factory manual 90-97 vfr:lle (pdf muodossa) lähetä privatti viesti jos tarvitset apua sen löytämiseen
  4. #4
    Kiitokset teille.

    Katteet on jo pyörästä otettu poies (korjauksen/maalauksen johdosta) joten eipä sitäkään tarvitse sitten erikseen tehdä




    pyörää vailla.
  5. #5
    Vifferistä ei öljyn vaihtoa varten tarvi riisua ollenkaan katteita. Suodattiman vaihtoa varten joudut poistamaan vasemman puoleisen alasivukatteen. Suodatin on onneksi kierrettävää mallia niin kuin autoissa, eikä semmoinen pulteilla kiinni oleva kuin ex. pyörässäni Suzukissa.

    Kannattaa muuten laittaa 10 W 40 öljyt koneeseen. Omassa ainakin vaihdelaatikko alkoi pelaamaan ihan eri tavalla kuin 15 W 50:llä, jolla esiintyi jonkinasteista takertelua ajoittain.

    Edit: ja nimenomaan se proppu on siellä pohjassa. Öljylle on kaksi aukkoa, ylempi täyttöaukko ja alempi tarkastusaukko. Öljyn määrä mitataan sitten siten, että tikkua ei kierretä pohjaan (toisin kuin jossain muissa pyörissä), joten älä vahingossa pelästy että tuli laitettua liikaa liukastinta koneeseen ....



    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  6. #6
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Athene @ Tammi. 16 2005,18:24) kirjoitti
    Kannattaa muuten laittaa 10 W 40 öljyt koneeseen. Omassa ainakin vaihdelaatikko alkoi pelaamaan ihan eri tavalla kuin 15 W 50:llä, jolla esiintyi jonkinasteista takertelua ajoittain.
    Kun tuollainen yleistys pätisikin. Mulla Valvolinen 10W-40 teki niin pahaa koneen käynnille ja vaihteiston toiminnalle, että 2000 kilsan jälkeen öljyt piti ottaa pois ja laittaa Motorexin 15W-50 tilalle. Ongelmat päättyivät siihen, muita muutoksia ei tehty. Ongelmat olivat koneen epätavallisen voimakas värinä ja vaihteiston kankeus.

    Sen verran on tosin eroa tässä tapauksessa, että mun pyörä on vm. '02. Toisaalta monestakin paikasta on kuulunut sellaista, että 10W-40 ei kuuluisi prätkään ollenkaan, vaan kannattaisi suosia 15W-50:ttä. Perusteluina oli jotain sellaista, että 10W-40:n polymeeriketjut eivät kestäisi vaihteiston jauhamista yhtä hyvin kuin 15W-50:n, mutta miten sitten tämänkään tiedon pätevyden ja yleistämisen kanssa on, en osaa sanoa.
    1000
  7. #7
    Niinnoh. Polymeeri ketjuista en tiedä muuta ku sen että edellisessä pyörässa pelitti hyvin toi TB:n Superbike öljy
    10w40. Sitä samaa laitoin tohon vifferiinki ja hyvin pelaa...
    Mut öljyissä on eroja niinku vesissä/pyöristä puhumattakaan
    mut kyllähän sen toimimattoman öljyn äkkiä huomaa...
    Life is hard, then you die...
  8. #8
    Ja uusi tiivisteprikka tietenkin, kun kasataan. Autotarvikeliikkeestä n. 20 senttiä (selvitä koko).
  9. #9
    Jos mahdollista, kannattaa käyttää moottori lämpimäksi ennen kuin laskee vanhan öljyn pois, näin se valuu ulos huomattavasti sujuvammin eikä moottoriin jää niin paljoa jäämiä vanhasta öljystä. Sitten saa kyllä varoa hieman näppejään kuuman öljyn, moottorin ja pakoputkien kanssa...
  10. #10
    Kiitoskset pcalffille Factory manuaalista, jopa meikeläinen osaa ehkä nyt tehdä jottain kun on kuvitetut ohjeet ja tuo manuaali on tulostettuna ja kansioon laitettuna mukavaa iltaluettavaa
    pyörää vailla.
  11. #11
    Lainaa (kupoc @ Tammi. 29 2005,11:23) kirjoitti
    Kiitoskset pcalffille Factory manuaalista, jopa meikeläinen osaa ehkä nyt tehdä jottain kun on kuvitetut ohjeet ja tuo manuaali on tulostettuna ja kansioon laitettuna mukavaa iltaluettavaa
    Factory manual on kaikissa mopoissa aivan must, jos meinaa itse väkerrellä talvisin mopon kanssa. Niissä kun on selitetty osien irrotus ja asennusjärjestykset ja kaikki kuvitettu räjäytyskuvin.

    Parhaassa tapauksessa sellainen löytyy sähköisenä (kuten Vifferi 90-97, sama 12 megatavun pdf taitaa olla kaikilla muillakin kuin allekirjoittaneella), mutta suosittelisin vastaavan hankintaa vaikka rahalla ja paperiversiona jos ei muuten löydy.

    Haynesin service manual (sekin hyllyssä) on jäänyt aika vähille luvuille Factory Manualin tulostamisen jälkeen.
    - "VFR kehrää ja paukkuu" -
  12.  
  13. #12
    Löytyskö keneltäkään tollaista "factory manualia" -94 cbr 900:seen?? Tai mistä sen voisi löytää? Kiitos...