Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Mopo on VT 600 -92.
    Etujousitus tuntuu tosi löysältä. Ei tartte olla kummonen vauhti (20-25kmh) niin lyö pohjaan pihakadulla oleviin hidasteisiin ajettaessa. Onko toi "normaalia"?

    En ole muita varjoja kokeillut, mutta tuntuu, että sais olla vähän enemmän ryhtiä tossa etupäässä. Mitähän tolle olis tehtävissä? Onko jotain pikakikkaa vai tartteeko mahtirempan?

    Odottelen innolla vastauksia ja kevättä.. *
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  2. #2
    Eihän tuo kyllä normaalia ole. Luulisinpa että on öljyt muuttuneet kuraksi siellä pumpuissa. Vaihtoon vaan ensiksi, ja jos ei sillä korjaannu, uudet jämäkämmät jouset. Ihan keskipeukun homma tuo ei ole, muttei mahdoton tehdä itse kun ottaa kunnolla selvää miten se tapahtuu. Itse en ole vielä uskaltanut yrittää eikä ole tarvettakaan.
  3. #3
    Mulla on kyllä toi häynääsin manuska, jota oon tavannut.. Ja löytyy kasa kalujakin millä vois homman tehä. Häynääsin mukaan toi öljy vaan lilluu sielä, eli ei oo paineistettu. Mitähän se sit tarkottaa? Mitä jos laittais jäykemmät öljyt, auttaiskohan se?
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  4. #4
    Jäykemmät öljyt on kuulemani mukaan auttaneet jonkin verran. Itse laittaisin kyllä ihan tavallista. Tarkasti oikea määrä kunnon öljyä niin huomaat varmaan eron. Stefojen laitto kai tuossa tarkinta on että menevät suoraan eivätkä vääntyile asennuksessa. Siihen tarkoitukseen näköjään myydään erikoistyökalujakin, mutta moni on tehnyt sopivasta muoviputkesta halkaisemalla ihan toimivan kalun.
  5. #5
    Löytyisköhän täältä joku joka on moisen stefan asennus kalun tehnyt?

    Onko etujousituksen öljyjen (ja jousien) vaihdossa jotain mitä pitää huomioida (kenties jotain mikä ei löydy häynääsistä, pientä kikkaa yms.)?

    Kaverilta saan lainaksi mopotunkin, millä saa kätevästi koko mopon ilmaan tukevasti.
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  6. #6
    En varjoa tunne, mutta ei mielestäni stefaa tarvitse pois ottaa, jos sitä ei ole vaihtamassa. Putkien alapäästä löytyy öljyn tyhjennysruuvi tai sitten putket irti ja öljyn kaato pois yläkautta. Kun avaat putkien yläpäätä ole kuitenkin varovainen vaikkei öljy paineessa olekaan (etupään siis pitäisi olla ilmassa), niin jouset kuitenkin pyrkivät tulppaa ylöspäin työntämään.

    Helppointa on ottaa varjoon suositeltua öljyä ja jos etupää on aiemmin ollut kunnollinen, niin sitten öljynpinta ohjekirjassa mainitulle tasolle, jos taas on aina ollut löysä, niin öljyn pintaa muutomia millejä korkeammalle ja/tai jäykempi seos sisään.

    Tuon pinnan korkeuden kanssa ei ole kuitenkaan tarkkaa (ja öljyn määrällä ei ole juurikaan merkitystä, vaan nimenomaan pinnan korkeudella), kunhan se on suurin piirtein ohjearvossa (siis jos et halua vakiosta keulan ominaisuuksia muuttaa) tärkeintä on että molemmissa putkissa on sama pinnankorkeus. Tähän sopiva työkalu on kohtuu iso injektioruisku, johon on liitetty halutun pinankorkeuden pituinen muoviletkun pätkä. Täytät putket hieman yli halutun arvon ja sitten imaiset edellämainitulla yhdistelmällä liiat öljyt pois. Siis injektioruiskuin alareuna putken yläreunan tasolle ja vedät mäntää ylös niin kauan kuin öljyä tulee, kun pinta on haluamallasi korkeudella, ei letku enää ylty siihen ja voilaaa öljyä ei enää tule.

    Jos syynä keulan löysyyteen on stefojen vuotaminen, niin urakka on hieman suurempi ja silloin täytyy uuden stefan kanssa olla huolellinen ettei sitä hajoita asennettaessa, siitä pitäisi tästäkin foorumista hakemalla löytyä juttua. Työkalujen ei tarvitse olla erikoisia, ymmärtääkseni vasaralla, lankun pätkällä ja kortsulla (tämä putken päälle ennen kuin vedät siihen stefan, jolloin stefan pujottamisen pitäisi onnistua helpommin ja sitten kortsu repimällä pois) pärjää tuon stefan osalta hyvin. Se erikoistyökalu, jota mahdollisesti tarvitset on pitkään tankoon liitetty hylsy tai kuusiokolo avain, jolla saa putken alapäässä olevan pultin auki, tätäkään ei välttämättä tarvita.

    Terveisin



    Mika, TA91
  7. #7
    Lainaa (Jurva @ Tammi. 14 2005,10:14) kirjoitti
    Jos syynä keulan löysyyteen on stefojen vuotaminen, niin urakka on hieman suurempi ja silloin täytyy uuden stefan kanssa olla huolellinen ettei sitä hajoita asennettaessa, siitä pitäisi tästäkin foorumista hakemalla löytyä juttua. Työkalujen ei tarvitse olla erikoisia, ymmärtääkseni vasaralla, lankun pätkällä ja kortsulla (tämä putken päälle ennen kuin vedät siihen stefan, jolloin stefan pujottamisen pitäisi onnistua helpommin ja sitten kortsu repimällä pois) pärjää tuon stefan osalta hyvin. Se erikoistyökalu, jota mahdollisesti tarvitset on pitkään tankoon liitetty hylsy tai kuusiokolo avain, jolla saa putken alapäässä olevan pultin auki, tätäkään ei välttämättä tarvita.

    Terveisin
    Uuden stefan paikoilleen naputtamiseen hyvä apuväline on vanha stefa.
    Vanhojen stefojen poistamiseen olen käyttänyt Ladan pumppua. Hommaan tarvitaan kyllä kaveri avuksi, joka pitää letkun päätä tiiviisti tyhjennysreikää vasten ja itse pumpataan niin paljon kuin jaksetaan. Veikkaisin paineen tarpeeksi 20bar, niin stefa poksahtaa ulos ilman naarmuja teleskoopissa. Teleskoopin ympärille kannattaa kääriä jotakin roiskumisen estämiseksi ihan turvallisuusmielessäkin. Pahuksen kovaa joutuu pumppaamaan, mutta jokainen stefa on tähän asti noin irronnut. Muista ottaa lukkorengas muuten ensin irti
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  8. #8
    OK, KIITOS vinkeistä. *

    Vuotoja ei ole. Sitten ei vissiin tartte irrottaa ja purkaa koko hoitoa(eikä tarvita mäggaiver LADA/kortsu -settiä)?
    Jos vaihdan vain öljyt, niin aukaisen putken alapäästä pultin ja lasken öljyt pois ja täytän ylhäältä uutta öljyä. Voiskohan toi olla noin yksinkertaista?
    Häynääsikin "pelottelee" siitä putken alapäässä olevasta pultista (damper rod bolt), että se voi olla ihan sikakireällä. Ja että se pitää takas laitettaessa laittaa "niin kireälle kuin saa"... Kuvan mukaan siinä on pitkä kuusiokolo, jolla se aukaistaan.

    Voiko tolla öljyn pinnan korkeudella "säätää" etupään korkeutta tai jäykkyyttä? Kirja sanoo vakio arvoksi 4.4 tuumaa putken yläpäästä.
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  9. #9
    Pelkkä öljyn vaihto on varsin helppo toimenpide, jos se tyhjennysruuvi löytyy (kaikissa keuloissa ei ole). Vanhat öljyt alhaalta pois ja tyhjennysruuvi kiinni ja uudet ylhäältä sisään (muista edelleenkin varoa kun avaa sen yläpään pultin, sillä jousi sitä pienellä kuormalla painaa ylöspäin). Ennen lopullista pintojen tasaamista kymmenkunta pumpausta etupäällä, jotta turhan ilmat poistuvat putkista. Ja muista että ainakin yleensä se pinnan mittaus tehdään putket sisään painettuna.

    Öljyn määrällä voi säätää jouston kovuutta enemmän öljyä (öljyn pinta korkeammalla) kovempi keula, mutta älä täytä liika, koska ilmaakin siellä tarvitaan, jottei liian kovaksi tule. Ja sitten vähemmän öljyä, niin muuttuu pehmeämmäksi.
    Tätä samaa saa aikaiseksi myöskin vaihtamalla öljyn viskositeettia, jos esim. suositus 10, niin hankkii purkin 10:ä ja 15:ä ja sekoittaa ne niin saa hieman "kovemman" öljyn viskositeetiltaan 12,5.

    Keulan esijännitys on todennäköisesti säädetty keulaputkissa jousien päällä olevilla holkeilla, joiden pituutta muuttamalla voi tuota esijännitystä muuttaa, tämä myöskin vaikuttaa sitten jossain määrin korkeuteen.

    Jos ajatus on enemmänkin nostaa/laskea keulaa, kuitenkaan muuttamatta sen ominaisuuksia on edessä uusien jousien hankkiminen ja silloin kannattaa keskustella toimittajan kanssa, että saa mieleisensä. Niin ja jos keulaa laskee/nostaa olisi sama tehtävä myöskin takapäälle, jos ajo-ominaisuudet haluaa säilyttää samana ja jos taasen niitä haluaa muuttaa, niin kannattaa taas keskustella, jonkun kanssa joka tästä oikeasti jotain tietää...

    Öljyn ja öljymäärän kanssa pelaaminen on varsin turvallista ja myöskin helppoa muutella/palauttaa takaisin ja sillä saa noin normaalisti sitä keulaa säädettyä mieleisekseen, jos vain muuten komponentit on kunnossa ja sopivat.

    Esijännityksen kanssakin voi kikkailla sovittaa vain erilaisia holkkeja vakioiden paikalle, tosin mielestäni tässä voi jo keulan ominaisuudetkin pilata, eli kannattaa olla maltillinen.

    Jousien osalta kannattaa tukeutua tunnettuihin merkkeihin/toimittajiin, jolloin heidän ammattitaitonsa kautta saa juuri omaan painoo, ajotyyliin jne sopivat jouset ja ohjeet muusta säädöstä.

    Terveisin



    Mika, TA91
  10. #10
    Etupää on tarkoitus saada sopivan jämäkäksi. Toivotavasti se onnistuu neuvomallasi öljy kikkailulla ettei tarttis ostella uusia osia. Eikä siis oo tarkotus nosta/laskea jousitusta.

    Nyt tuntuu siltä et sitä kuuluisaa rautalankaa tarvitaan kohta: *
    Eli alapäästä löytyy se tyhjennystulppa. Ja ylhäältä saa lorautettua lisää kamaa putkeen. Tähän saakka oli helppoa.. Mutta nyt on vielä vähän hämärän peitossa toi öljynvaihdon tapahtumien kulku. Ekaksi pyörä siis nostetaan ilmaan ja avataan tulpat ylhäältä ja alhaalta ja tyhjennetään öljyt pois. Sitten alatulppa paikalleen ja kaadetaan ylhäältä lisää öljyä sopiva määrä. Tässä vaiheessa pyörä on siis edelleen tunkin varassa.
    Missä vaiheessa otetaan pyörä alas, että saa pumpattua etupäätä ilmojen poistamiseksi? *
    Pitääkö pumpatessa olla ylätulppa kiinni?
    Tuosta pinnan mittaamisesta: mitä tarkottaa "putket sisään painettuna", onko pyörä silloin tunkin varassa vai ei?
    Millä ne putket painetaan sisään?

    Esijännitys?
    Löytyyköhän tästä Shadowista tollasia "jousien päällä olevia holkkeja"? Tässä kohtaa pitäis olla häynääsin räjäytyskuva etupumpusta, mistä joku fiksumpi vois selostaa holkkien paikat. *En vaan saanu kuvaakaan lisättyä tähän..

    Viskositeetti/toimintaperiaate?
    Öljy siis virtaa etupumpussa paikasta a paikkaan b. Jolloin jäykempi öljy virtaa hitaammin ja aiheuttaa enemmän vastusta, eikö näin?
    Kuormittamattomana öljy on siis etuputken pohjalla ja kun jousitusta painaa kasaan, niin putki painaa männän lailla öljyä joka alkaa nousta venttiilin läpi vaimentaen liikettä, eikö?
    Putkessa on siis tilaa öljylle joka nousee. Valuuko noussut öljy vapaasti takaisin, vai tapahtuuko se jousen pakottamana, joka palauttaa jousituksen kuormittamattomaan tilaan?
    Mikä on tän venttiilin toimintaperiaate? Toi venttiilikin varmaan näkyis siitä räjäytyskuvasta. Saakohan tähän lisättyä jäkeenpäin kuvan, ku on ekaks selvittäny miten se ylipäänsä tapahtuu?

    .
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  11. #11
    Dodiih, hän on täällä tänään, hän on täällä tänään ... Kysyy itse ja vastaa itse...

    Nyt on mopo tunkin päällä ja etupyörä irti. Etuakseli on 17 mm kuusiokolla kiinni. No eipä tietenkään ollu sellasta avainta, ni se piti sit tehä ite. Tarvikkeina tossa oli yksi lyhyt pultti ja kaksi 17 mm mutskua. Mutterit pultille ja sitte niittasin konevasaralla pultin pään trukin haarukkaa alasimena käyttäen. Näin saatiin toimiva ja halpa 17 mm kuusiokoloavan. *

    Millä ihmeellä ton etuiskarin alapultin saa irti, kun se vastakappale pyörii sielä sisällä. Vedettiin liinoilla Häynääsin ohjeen mukaan etuiskarit ihan kasaan, jotta se vastakappale ei pyörisi sielä. Tolla tempulla ei ollu minkäänlaista vaikutusta, vastakappale pyöri edelleen ku tyhjää vaan.
    On varmasti helpoin homma ottaa koko etuiskari irti ja kaataa tyhjäksi. Eikö sen voi noinkin tehä?
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  12. #12
    Pari tarkennusta:

    Jos ymmärsin oikein kuvailusi, niin varjossa ei ole pumpuissa tyhjennysruuvia, sillä alapultti ei ole sama kuin tyhjennysruuvi, joka on yleensä putkien "kyljessä", siis jos on.

    Kun vedit putket kasaan ja yritit avata alapultit, olihan sinulla vielä jouset sisällä, koska ymmärtääksin niidin pitäisi olla, jotta saa vastusta alapultille. Mutta toisaalta alapulttien avaamista helpompaa on helpompi irroittaa putket yläkolmiosta, jolloin ei putkia tarvitse erottaa toisistaa (= avata alapulttia) ja silloin voit kaataa öljyt pois yläpäästä, tosin kova jätkä pitää putket paikallaa ja kääntää koko pyörän ympäri .

    Kun otat jousia pois pitää putkien olla vapaana (= pyörä tunkin päällä) jottet saa jousia otsaasi ja sitten pyörä alas ja muut toimenpiteet ilman tunkkia, kunnes sitten alat laittaa jousi takaisin, jolloin taas pyörä ylös, jotta saa jouset sisään.

    Siis öljyn pinta mitataan keula alhaalla (= putket niin sisäkkäin kuin menee, pyörä ei tunkilla), jos ei manuaalissa jotain muuta mainita.

    Esijännitys, voi olla että jouset ovat mitoitettu siten ettei mitään holkkia ole. Jos sellainen on se tullee yleensä ulos putkesta ennen jousta, mutta uskon, että ölyn jäykkyydellä ja korkeudella pelaamisella saat siitä sopivan.

    Viskositeetti/toimintaperiaate? osio menee mielestäni kuten kuvailit ja jousta tarvitaan tuohon öljyn takaisin virtaukseenkin, jotta siis keula alaslaskeuduttuaan myös palaa ylös.

    Ymmärtääkseni noissa öljyn viratusreijissä / venttiileissä on varsin harvoin vikaa, jos sitä siis epäilit ja niistä en minä toisaalta tiedä juuri mitään. Toki tuotakin osuutta voi parantaa, mutta on ymmärtääkseni varsin arvokasta toimintaa.

    Tuolta löytyy kaikkea pientä pyöräsi jousitukseen:
    VT 600 palikoita

    Löytyi lisää materiaalia: VT600C 92 keulan räjäytyskuva ja jos en nyt ihan väärin katso, niin sieltä saattaisi löytyä tyhjennysruuvi (=jolloin ei pummuja tarvitse ottaa irti) kuvassa nro 23, sekä tuo esijännitykseen vaikuttava holkki, kuvassa nro 3.

    Terveisin



    Mika, TA91
  13. #13
    Joo, oikeassa oot. Kun kattelin taas ja vieläkin tarkemmin sitä etupäätä, niin sieltä pumpun alapään kyljestä löytyy yllättäen yksi bonusruuvi. Mikä on sit ilmeisesti se tyhjennysruuvi. En oo vielä kerenny aukasee sitä, ku työt haittaa näitä harrasteita. Mutta tota tyhjenysruuvia ei olekkaan merkattu Häynääsiin lainakaan * tai sit oon tosi sokee ku en nää sitä...

    Kyllä oli jouset sisällä, kun vedimme etuiskarin kasaan. Mutta ei auttanut. Seuraavaksi olisin ottanu ne irti yläkolmioista ja kipannu öljyt pihalle. Mutta onneksi en kerenny tehä sitä, kun se tyhjennysruuvi nyt lopulta "löytyi".

    Näinhän se menee, et kovat jätkät purkaa hullun kiilto silmissä ensin kaikki mitä irti lähtee ja sit vasta ihmetellään manuaalia. Mut onneks tässä ei ollu lähelläkään käydä noin... *


    Ja taas syvä kumarrus *
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  14. #14
    Nyt on etupään öljyt vaihdettu!
    Wanhoilla öljyillä etupään sai pumpattua helpohkosti pohjaan.

    Nyt uusilla öljyillä ei lyö pohjaan vaan vaimentaa jouston loppupäässä peljon tehokkaammin. Tosin laitoin öljyä enemmän kuin manuaalissa ilmoitettiin.

    Koska tossa on mitä ilmeisemmin alkuperäiset jouset jotka on varmasti käyttöiän ehtoopuolella, niin tarkoituksena oli paikata tätä laittamalla hiukan enemmän öljyä. Manuaalin mukaan tarve 4,5 desiä per putki, laitoin 5 dl/putki. Näin öljyn pinta nousi noin 2 tuumaa per putki.

    Nyt jälkeenpäin työn kertaalleen tehneenä etupään öljynvaihtotyö tuntuu tosi yksinkertaiselta hommalta. Jälkiviisaus on helppoooo..

    Homma eteni pääpiirteittäin niinkuin Jurva on edellä selostanut. Tosin en laskenut mopoa välillä maahan etupään pumppausta varten, vaan tein sen käsipelillä putki kerrallaan. Painoin huolellisesti putken kasaan ja vedin auki monta kertaa peräkkäin, jotta ilma poistuisi. Kertokaa jos oikasin liikaa tässä kohtaa.

    Vielä en oo kerenny tekemään testiajoa tallia päästä päähän, (noin 50m suora, jeejee) mutta kuten edellä mainittu niin tuntui paremmalta pumpatessa.
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------
  15. #15
    Lainaa (tincan @ Tammi. 21 2005,14:24) kirjoitti
    Nyt uusilla öljyillä ei lyö pohjaan vaan vaimentaa jouston loppupäässä peljon tehokkaammin. Tosin laitoin öljyä enemmän kuin manuaalissa ilmoitettiin.
    Tämän pitäisi auttaa ja monesti matkaenduro ja custom pyörien keulat on jätetty alustavasti hieman pehmeiksi (mukavampi), jolloin taas isokokoisen suomalaisen alla ovat liiankin löysiä.

    Lainaa (tincan @ Tammi. 21 2005,14:24) kirjoitti
    Koska tossa on mitä ilmeisemmin alkuperäiset jouset jotka on varmasti käyttöiän ehtoopuolella, niin tarkoituksena oli paikata tätä laittamalla hiukan enemmän öljyä. Manuaalin mukaan tarve 4,5 desiä per putki, laitoin 5 dl/putki. Näin öljyn pinta nousi noin 2 tuumaa per putki.
    Tuota, noin nopeasti miettien 2 tuuman (n.5 cm) korotus kuulostaa kohtuu paljolta, tosin testaamalla se vasta paljastuu ja jotenkin noin nopeasti mietittynä tuo 5 cm nousu 0,5 desillä kuulostaa myöskin vaikealta, jos en laskenut väärin tai jos ei varjossa ole todella ohuet putket ??

    Lainaa (tincan @ Tammi. 21 2005,14:24) kirjoitti
    Homma eteni pääpiirteittäin niinkuin Jurva on edellä selostanut. Tosin en laskenut mopoa välillä maahan etupään pumppausta varten, vaan tein sen käsipelillä putki kerrallaan. Painoin huolellisesti putken kasaan ja vedin auki monta kertaa peräkkäin, jotta ilma poistuisi. Kertokaa jos oikasin liikaa tässä kohtaa.
    Tuolla miten sen tekee ei ole väliä, tärkeintä on että saa ylimääräiset ilmat putkista pois. Itse olen vaan ollut laiska enkä ole jaksanut irroittaa etupyörää, niin on helpompi pumppailla sarvista, kuin nostella renkaasta.

    Hyvä että onnistui, toivotan mukavia kilometrejä "uudella" etupäällä.

    Terveisin



    Mika, TA91
  16. #16
    Onko muuten kaikissa pyörissä sama juttu, että pitäis pumpata rengas paikallaan muutama kerta ennen kuin kiristää sen akselipultin? Intikasta sanotaan näin, tuolla konstilla menee putkien linjaus kohdalleen.
  17. #17
    Lainaa (HarriS @ Tammi. 21 2005,15:01) kirjoitti
    Onko muuten kaikissa pyörissä sama juttu, että pitäis pumpata rengas paikallaan muutama kerta ennen kuin kiristää sen akselipultin? Intikasta sanotaan näin, tuolla konstilla menee putkien linjaus kohdalleen.
    Näin se mielestäni ainakin suurimman osanpyöristä kohdalla pitäisi tapahtua, eli ensin akseli momenttiin ja sitten muutoma pumppaus ja lopuksi se akselin toinen reuna kiinni.

    Terkuin



    Mika, TA91
  18.  
  19. #18
    Tässä tapauksessa jäi sitten etupään linjaukset tekemättä, koska laitoin etuakselin kiinni kun mopo oli vielä tunkilla. Pitäskö etuakseli löysätä, pumpata pari kertaa ja kiristää sitten?

    Noi pinnan mittaukset ei varmaankaan ollu absoluuttisia. Kuitenkin kumpaankin meni samanverran öljyä. Samaten pinnan korkeus oli samalla tasolla, noin. Onko sielä sitten jääny putken pohjalle jotain wanhaa "moskaa", joka on nostanut pintaa, voikohan jäädä?

    Putken paksuus noin 40~45mm. Pitää mitata.
    Honda Riders of Finland ry
    ----------------------
    www.hondariders.fi
    ----------------------