(räpätin @ Huhti. 06 2005,13:53) kirjoitti
Tapahtunutta: Vuoden 2003 maaliskuussa tein kaupat käytetystä ER5:sta CW Helsingissä. Sovittiin, että haen pyörän huhtikuun alussa ajokelien toivossa. Kauppaan kuuluivat sivulaukut ja huoltokirja, jonka kerrottiin olevan kunnossa, mutta joka oli sivulaukuissa, jotka olivat jääneet Turun liikkeeseen. Huhtikuussa menin sitten hakemaan pyörää. Laukut ja huoltokirja olivat edelleen Turussa. Otin pyörän käyttöön, koska en siinä vaiheessa laukkuja tarvinnut. Tj lupasi ilmoittaa heti, kun ne sieltä Turusta tulisivat.
Huhti- ja toukokuun aikana kävin ja soitin liikkeeseen kymmenkunta kertaa, selitys oli aina sama. Jossain vaiheessa tuli ilmi, että nämä sivulaukut olikin myyty toisen pyörän mukana ja siinä oli mennyt huoltokirja. Tj lupasi ottaa yhteyttä pyörän ostajaan, jotta palauttaisi huoltokirjan.
Muutaman viikon ja useiden kyselyideni jälkeen, selitys olikin, että joku oli käynyt ostamassa liikkeestä pelkät laukut ja ostaja ei ollut sillä hetkellä selvillä.
Lomani läheni ja tarve laukuille, menin jälleen kärttämään tavaroita. Toinen myyjä sitten kaivoi uudet laukut minulle matkaan, huoltokirjasta hän ei tiennyt mitään. Tj oli kiireinen, ei ehtinyt asiaan paneutua.
Lomien jälkeen jälleen yhteyttä liikkeeseen, toivossa, että huoltohistoria olisi selvitetty. Ei ollut kuulemma kiireiltään ehtinyt, mutta heti nyt ryhtyisi. Ja ilmoittaisi, kun on selvillä ja lähettäisi postissa.
Talvella ei niin tuota huoltokirjaa kaivannut, mutta helmikuussa tuli mieleen pyörän vaihto ja sitä myötä rahanarvoinen huoltohistoria. Soitin liikkeeseen, historia oli kuulemma selvillä, mutta, kun liikkeen muuton jälkeen on paperit sekaisin, niin ei ehdi tähän hätään etsimään. Tulee postissa ihan kohta…
Huhtikuussa 2004 sitten iski pyöräkuume todella päälle ja olisi kaupatkin ollut tiedossa, mutta huoltokirjan puute pudotti hintaa. Soitin tj:lle ja kerroin, että nyt olis akuutti tilanne päällä. Hän oli sitä mieltä, että ei sillä huoltokirjalla mitään virkaa ole ja teki samaan hengenvetoon huomattavasti paremman tarjouksen. Ja minä tyhmä tartuin koukkuun! Seuraavana päivänä liikkeeseen, kaupat uudesta pyörästä tehtiin vartissa ja toimitusaika kuulemma kolme, neljä viikkoa. Tämä siis huhtikuun 14.
Olin iloinen tuon kolme, neljä viikkoa. Kuukauden päästä soitin, että onko pyörä tullut. Ei ole vielä, eikä pitänytkään, vaan toukokuu oli toimitusaika. Katsoin sopparia tarkemmin ja niinhän siinä seisoi, eli toimitus 5/04, siis toimitusaika olikin kuusi viikkoa. Ok, minä taas tyhmä.
Soitin toukokuun viimeisellä viikolla, että joko on pyörä. Ei vielä, vaan lastiin, johon mun pyörä piti tulla, ei se mahtunutkaan, mutta tulee seuraavassa laivauksessa. Seuraavalla viikolla sovittuna päivänä kävin paikan päällä; ei vielä tässä lastissa, mutta seuraavassa, seuraavalla viikolla.
Kesäkuun tokalla viikolla tj yllätti soittamalla ekaa kertaa koko rumban aikana. Ja vain kertoakseen, että haluamaani punaista ei kuulemma saa mistään, otanko hopeisen. Tämä siis kuusi (6) viikkoa tilauksesta! *Sellainen on juuri lastattavana heille tulevaan autoon, ja heti olisi päätettävä. *Hopea on kuulemma hieno! No, ei värillä väliä ja, kun lupasivat hiukka rabattia, suostuin.
Olin lähdössä reissuun tuosta puolentoista viikon päästä *lauantaina ja asia oli kuulemma varma, että siihen mennessä pyörä on mulla. Reissuviikon torstaina soitin taas, kun mitään ei kuulunut. Ei ole vielä täällä, mutta tulee tänään tai huomenna. Tässä vaiheessa sovittiin, että jos ei pyörä tule, niin saan heiltä sijaispyörän tilalle. Perjantaina soitin kahden aikaan, mikä tilanne. Ei ehtinyt pyörä täks viikoks, mutta saat toisen lainaan, lupasi tj. Ok, tulen tunnin päästä hakemaan. Ajan sinne, ni ei näy tj:tä missään, oli kuulemma lähtenyt bombberoimaan. Viaton myyjä sai kuulla muutaman noitumisen, jonka jälkeen sain selitettyä tilanteen. Tää myyjä sitten soitti tj:lle ja olihan siellä pyörä ja paperit valmiina, kellekään ei vaan oltu kerrottu.
Nyt on heinäkuun eka, lainapyörä alla, kiva ajaa, omavastuu pelottaa…
Nyt on heinäkuun toka, lainapyörä alla, kiva ajaa, omavastuu pelottaa…
…
Nyt on heinäkuun kuudes, lainapyörä alla, kiva ajaa, omavastuu pelottaa…
…
9. elokuuta lomilta palattuani soitin ja kysyin tilannetta. Nyt tuli tieto, että tilaamaani pyörää ei saa mistään. Vaihtoehtoina kaupan purku tai kohteen vaihto. Nukuin yön yli ja päätin (???) vaihtaa kohdetta. Hinnasta päästiin yhteisymmärrykseen ja seuraavana päivänä kävin kirjoittamassa alle uuden sopimuksen. Pyörä luvattiin seuraavaksi viikoksi.
Vekkuli nyanssi: katselin netistä liikkeen vaihtopyöriä ja siellä oli tutun oloinen ER5:n myynnissä. Pyörä oli vaan kaks vuotta mun pyörää nuorempi ja neljätuhatta vähemmän ajettu. Kun kävin liikkeessä huomasin, että rekisterinumero oli tismalleen sama, kuin mun pyörässäni. Aika peliveikkoja!
…
Nyt on elokuun kymmenes, lainapyörä alla, kiva ajaa, omavastuu pelottaa…
Nyt on elokuun yhdestoista, lainapyörä alla, kiva ajaa, omavastuu pelottaa…
…
Nyt on elokuun kolmaskymmenes, lainapyörä alla, kiva ajaa, omavastuu pelottaa…
Syyskuun kahdeksantena soitin ja kysyin, mikä on pyörän tilanne. Tj vastasi, että täällä on ollut viikon jo valmiina. Kysyin, että miksette ole ilmoittanut. Olivat kuulemma yrittäneet yhteyttä jopa tekstiviesteillä, mutta eivät ole tavoittaneet(?). Kysyin, onko tilatut laukkutelineet paikoillaan. Sivutelineet on, mutta takatelineitä ei kuulemma saa ennen kevättä. Sanoin, että taasko menee veimaamiseksi. Tj siihen, että ei tää oo mikään amerikan yhdysvallat, jossa varusteita saa noin vaan. Hän ei kuuntele enää yhtään urputusta, nyt hakemaan pyörä, tai joudun maksamaan vuokraa, heippa. Ja löi luurin korvaan!!!
Uusi pyörä on nyt mulla, keväällä sitten ihmetellään perätelinettä…
Jälkeenpäin on helppo sanoa, että se kalliimpi tarjous olisi voinut olla parempi. Tai olisihan siinäkin voinut käydä mitä vaan. Toivottavasti CW ei kamalasti itke entisen asiakkaansa perään.
Eipä loppunut lysti tähän:
Vaihdossa antamastani pyörästä oli velkaa rahoitusyhtiölle. CW lupasi hoitaa homman. Yllätyksekseni (?) tuli rahoitusyhtiöstä parin kuukauden päästä karhumaksu kuukausierästäni. Soitto CW:hen, josta kerrottiin, että homman piti olla kunnossa, he tarkistavat vielä ja hoitavat, jos aihetta. Kännyyn tuli tekstiviesti, että homma ok. No, kuukauden päästä sama homma, kuukausierät maksamatta, plus korot ja kulut päälle. Uusintasoitto ja taas luvattiin hoitaa. Ei tullut kuittausta, joten soitin ja kysyin, onko hoidettu. On, on, oli vastaus. Joulukuussa soitin ja tarkistin rahoitusyhtiöstä onko loppuvelka hoidettu. Ei ollut, eikä mitään yhteydenottoa heihin päin. Taasen soitto CW:hen; homma on kuulemma hoidossa. Tammikuussa tuli jälleen karhukirje eli tilitysuhkaus. Soitto CW:lle; mitä? Eikö olekaan hoidettu? Tarkistan heti ja ilmoitan tänään. No, soittoa ei tietenkään tullut. Soitin kakskyt yli viis, että ei sitten sitä ilmoitusta tullut. No, tj siihen, että kello on kakskyt yli viis ja hän on kotimatkalla, mutta heti huomenna tarkistaa ja ilmoittaa minulle. Seuraavana päivänä soitin vartin yli kolme ja kysyin tilannetta. TJ sanoi, että oli juuri laittamassa mulle viestiä. Homma on tarkistettu ja nyt maksettu. Päivä siis tammikuun neljästoista eli neljä kuukautta kaupanteon jälkeen.
Nyt sitten jännään ens viikkoa, kun soitan rahotusyhtiöön ja kysyn, onko maksettu…
Ja tammikuun 18. päivä oli tullut maksu rahoitusyhtiöön. Hyvä, hienoa… Mutta, maksettu summa oli se, mikä oli velka syyskuussa. Eli ei ollut tarkistettu päivän tilannetta ja maksamatta puoltoista sataa… No, soitto CW:hen; joo, ok, maksetaan heti. Eihän tarvi tän takia enää soitella? Ei tarvi.
Ei ollut maksettu 8.2. Soitto CW:hen, et mites se maksu. Sieltä vastaus, et se on maksettu. No, mä siihen, että niin on osa maksettu, mutta ei koko summaa. Ai jaa, no hoidetaan heti.
Uskalsin kysyä samalla perätelineestä ja huomiseksi saan kuulemma vastauksen…
Soitto tuli samana päivänä, telineet tilattu, ilmoittavat, kun ovat tulleet (oho!).
15.2. tuli mulle soitto rahoitusyhtiöstä, loppuvelkaa ei edelleenkään ollut maksettu. Olivat kuulemma olleet yhteydessä CW:hen, ilman vaikutusta. Soitin CW:hen ja kysyin, että arvaako, minkä takia soitan. Hän vastas, että joo, kyse varmaan siitä loppuvelasta. Kysyin, että mitä peliä tämä on, mitä tällä voitatte? Hän siihen, että asia on vaan unohtunut, hän istuu saman tien päätteen viereen ja maksaa loppusumman.
Ja näin onnistui viimein tuonkin episodin loppuun saattaminen; CW oli maksanut loppuvelan helmikuun lopulla.
Nyt sitten odottelen perätelineen saapumista ja asennusta…
4.4. soitin ja teline on heillä, ja eiku asennuttamaan…
5.4.2005 teline pyörässä! Asentaja oli asiallinen.