Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Katselinpa tuossa pirruuttani Autovahinkokeskuksen sivuilta mopoja. Ymmärtääkseni nämä ovat ns. kolariavauriovehkeitä, jotka vakuutusyhtiö on lunastanut. Yksikin _näyttäisi_ olevan naarmuilla kyljestä, tai sitten on etupää vielä solmussa ja sitä ei kuvasta näy. Aloin miettimään, kuinka pahoja vaurioita tarvitaan, jotta lunastukseen menee.

    Kuinka pienillä vaurioilla on mopoja lunastettu?

    Autojen puolelta kun kattelee, niin muutamia löytyy, joissa vaan peltiä rytyssä, kai siellä on runko vinossa tjsp...
    Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
    kotisivuräpellys
  2. #2
    Jos ajattelee järjellä, niin itse ainakin lunastaisin pyörän silloin kun pyörän korjauskustannukset > lunastuskorvaus - arvioitu myyntisaamiset avk:lta.

    Eli jos pyörä kaatuu ja sen korjaushinnaksi tulee n. 5000€, jos omistaja tyytyisi 7500 €:n lunastuskorvaukseen ja jos oletetaan, että mopo saataisiin avk:lla myytyä n. 3000€:llä. Näin ollen siis 7500€-3000€ = 4500€ joka on pienempi tappio vak. yhtiölle kuin korjauksen 5000€, niin voitaisiin olettaa lunastuksen olevan mahdollista.

    Tosin tämä taas ei aina toteudu, ainakaan omalla kohdalla.
    Oman moponi korjausarvio oli n. 4300€, ja ilmoitin tyytyväisyyteni 7 k€:oon, päätös oli että se korjataan.
    AVK:lta lähti samanlainen, hieman enemmän kurtattu pyörä n. 3000€:llä, joten 7000 - 3000 = 4000€. Näin ollen 4000<4300, joten himpun verran olisi vak. yhtiö voinut tuossa voittaa.


    mutta minähän en näistä mitään tiedä, nämä ovat vain oletuksia.
  3. #3
    Oman pyörän lunaariin ryttäämisen yhteydessä tuli jututettua tarkastajahemmoa kolareista, jotka vie pyörän lunastukseen. Tarkastajan kanta asiaan oli että jos pyörä ei ole ihan uusi (alle kolme vuotta vanha hänen sanojensa mukaan) niin pyörän rungossa olevia lommoja ei korjata eli pyörä lunastetaan. Jos runko on vaurioitunut, pitää runko korjauksen jälkeen kuulema testata ja testaus on kallista. Eli käytännössä vahikokeskuksen uudenkarheissa pyörissä on yleensä runko ottanut jonkinasteista osumaa ja lisäksi vielä joitain muita vaurioita (katteet, keula tjms.). Omassa 93 vuoden ceepparissa oli kolarin jälkeen oikea etukate paskana ja katteen alla pieni lommo rungossa ja änkkäri kierossa. Muuten pyörä oli kunnossa (kävi ja ajokelpoinen, tai ainakin näytti siltä), mutta tarkastajan mukaan, jos pyörä olisi korjattu, olisi runko tarkastettava mahdollisen kierouden vuoksi ja pyörä lunastettiin.
  4. #4
    Olen kuulut että jos kolaroi / vetää lipat myöhään syksyllä niin vakutus yhtiöt eivät yleensä lunasta pyörää, ainakaan yhtä helposti. Tämä perustuu siihen että korjamoilla on paremmin aikaa korjata pyörää, sekä että tällä tavalla voidaan ehkä vähenttä omistajien tarkoituksellisia lippoja.
  5. #5
    kai yleensä lunastuksessa on korvausarvion oltava yli 50% pyörän arvosta, ja tämähän ylittii usein vallan helpostikin ku katteet maksaa sen 2-3ke, muut pikkunappulat pian toisen mokoman ja töistä kolmas
    myöskin pyörän ikä vaikuttaa asiaan.. ei mitään vanhoja romuja kannata korjauttaa

    meikäläisen zx9r meni lunariin koska vaihdettavien osien määrä ois ollut yli 50% niin pitäs periaattees maksaa jotain verojuttui, osat ois maksanu sumekolta sellaisen 3-4ke ku oli runkoa, katetta jne ja korjauksen tapauksessa ois aina jäänyt mahdollisuus ilmentyviin vikoihin myöhemmin.
  6. #6
    Elokuussa nuohosin keväällä ostetulla XX:lläni alle kävelyvauhdissa asfalttia, ulkoisesti pienin vaurioin. Eikä siihen paljoa vikaa tullutkaan: täysin ajokunnossa ja kosmetiikkakorjaukseen noin 1300€ töineen. Kuitenkin kun tarkastaja kävi pyörää katsomassa mietimme pitkään lunastusmahdollisuutta. Oli tarkastajan mukaan kiikun kaakun. Yhteisymmärryksessä päädyimme kuitenkin korjaukseen ja hyvää jälkeä niinkin syntyi... ei ollut vielä ehtinyt maalipinta ahavoitua ja uudet sivukatteet eivät siten näyttäneet muuta kuin hyvältä.

    Kuitenkin jäi sellainen kuva, että lunastukseen voi hyvinkin vaikuttaa se, miten vakuutustarkastaja arvioi pyörän myymisen onnistuvan. Tässä tapauksessa ilmeisesti melkein uusi XX olisi tehnyt hyvin kauppansa!?! Tai jotain.
  7. #7
    "nuorempana otin auton kanssa yhteen ja silloinen "piikki" meni lunastukseen
    vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
  8. #8
    Oma armas ensipyöräni otti hieman osumaa auton kanssa, ja meni kohtalaisen säleiksi siinä samalla.. ei jäänyt yhtään ehjää katetta, etuputket, umpio jne. hajalla, öljyt pihalle ja muuta sellasta pientä. Korjauskustannus alitti hieman lunastusrajan 60 % arvosta, mutta epäilivät myös rungon vääntyneen.. tätä ei kuitenkaan mitattu koska mittaus kuulemma maksaa maltaita, joten lunastivat anyway.. Liekö päätökseen vaikuttanut mallin suhteellinen harvinaisuus, en tiedä, mutta mä sain ainakin uuden kwaakun
    "Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
  9. #9
    Ihmettelen tätä. Sanotaan rungon tarkistamisen maltaita maksavan. Onhan noita nyt neljästä tullut tarkistutettua eikä se ikinä vielä kallista ole ollut?
  10.  
  11. #10
    Peräänajon seurauksena lunastus, näkyvät vauriot aika pieniä, mutta runko kiero.
    Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
    BMW K 1200 RS
    Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
    http://www.bmwkltibmixof.com/