joo eli minkäläinen homma tuo ois ite alkaa säätään venat kun ois muutakin käyttöä n.350eurolle minkä liikkeessä pyytävät tosta hommasta?ei teoriassa pitäs olla mikään ihmeempi juttu?tarviiko mitään erityis työkaluja?
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Eli ilmeisesti ZXR:stä olet niitä venoja säätämässä?
Mikäli asia on näin, niin erikoistyökaluosaston puolelle tarttee kynämagneetin, sekä digitaalisen työntömitan (tai tietysti mikrometri on parempi, mutta mauserit on halvempia). Ton kynämagneetin olisi hyvä olla semmosta on/off-mallia eli magneetin saa pois päältä. Kynämagneetti ei kylläkään ole pakollinen, mutta ilman sitä joutuu melkein väkisinkin ottamaan nokat irti.
Hommana toi venojen säätö ei tosiaan ole mikään kummallinen, ainoa v*ttumainen osio on noitten säätöpalojen paikaltaan pois ottaminen ja takaisin laitto. Mutta muuten homma on helppoa ja hauskaa kuin lapsen lyöminen, tosin muutama tunti kannattaa aikaa varata.
1835
Tarkistamiseen ei oikeastaan muita erikoistyökaluja kuin sopivan välysmitan. Itse käytän skf:n pakkaa jossa on luiskat osan matkaa 0,01mm jaolla. Tämmöinen kannattanee hommata vaikka jotkut ovat noita 0,05 jaolla olevilla pakoilla mitanneet (paloja saa kuitenkin sen 0,05mm välein).
Jos säätämään joutuu niin mikrometri jolla saa vanhat palat mitattua, korjauskäsikirja joista selviää nokkien irroitus ja asennus (momentit, kiristysjärjestys ym.).
Kannattaa säätäessä tarkistaa josko paloja saa vaihdettua keskenään, voi selvitä vähemmällä määrällä uusia paloja.
edit: eikö zxr:ssä tarvi irrottaa nokkia palojen vaihtoa varten?
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Ei tarvii ZXR:ssä irrotella nokkia, sillä keinuvivut saa tökittyä pois palojen edestä. Mutta ilman kunnon kynämagneettia ei onnistu ilman nokkien irrotusta, on ne tilat sen verran ahtaat.
1835
zxr on kyseessä.noita säätöpaloja saa varmaan ihan mp liikkeistä?ettei tarvi sumekolta alkaa tilaileen...ja ottavat kai entiset vaihdossa?kiitoksia vastauksista!
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Juu, lähikorjaamolta voi käydä vaihtsareita kyselemässä.
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Taatusti ottavat vaihdossa, mutta ei niitä kannata puoli-ilmaiseksi antaa. Saattaa kuitenkin tarvita niitä itse joskus...(jukepoksi @ Tammi. 05 2005,14:19) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Paitsi jos kyseessä on ensimmäinen vuosimalli...(Ghostrider @ Tammi. 04 2005,22:16) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Jep, niin taitaa olla. Mutta muistelin että jukepoksilla olisi L-mallin vekotin, jolloin ei nokkia tarvitse irrottaa.(KMSwallower @ Tammi. 05 2005,16:01) kirjoitti
1835
aivan oikein muistelet!L-malli. edit.sorry huonosti infottu eka viesti...(Ghostrider @ Tammi. 05 2005,16:44) kirjoitti
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
itehän kannattaa toki säätää, mikäli suinkin mahdollista ja harrastuneisuutta, työkaluja, sekä opaskirjaa riittää. edellä olikin hyviä ohjeita.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mitä ei kai Kawasta tarvii säätää venoja..?![]()
Itse säädin viime kesänä venttiilit isän kanssa. Kokemusta ei kummallakaan säätötyöstä, mutta Haynesin kirjan mukaan mentiin tarkasti ja tuli säädettyä. Katsopa linkistä lisää kokemuksia venttilien säädöstä, tosin malli on zx-9r.
linkki
Mopot, musiikki ja lentopallo.
Morientes!
Eipä tuo säätöhomma tosiaan mikään paha rasti ole. Viime talvena sen ensimmäisen kerran tein ja aikaa meni lähinnä ihmettelemiseen, että miten koko laitos puretaan, mitä kaikkea pitää purkaa ja sitten vielä kun yritti muistella että mistä välistä kaikki vaijerit ja letkut menee.
Tuossa joulun aikoihin tein homman uudestaan ja kulunut aika verrattuna vuoden takaiseen oli noin puolet. Hommassa korvaamattomana apuna on tosiaan huoltokirja, kynämagneetti ja kunnon pöytäkirja, johon merkitsee mitkä välykset missäkin on ja minkä paksuinen pala sieltä löytyi. Voi sitten rauhassa laskeskella, että minkä palan voi vaihtaa minnekkin. Apuna purkamisessa/kokoamisessa on myös kertakäyttömukit ja tussi, niin voi koota yhteen kokonaisuuteen liittyvät pultit, mutterit yms kuppiin, jonka kylkeen merkkaa että mistä ovat. Itsellä ainakin on se paha tapa, että samantien kun jotain laskee kädestä, se onkin jo häviksissä. Tarttis varmaan kaikki työkalutkin laittaa jollain kuminauhoilla ranteisiin kiinni, niin ei menisi just minuutti sitten käytetyn työkalun etsimiseen aina aikaa niin paljoa...
Ei myöskään kannata ihmetellä sitä, jos palat eivät olekkaan ihan .05 tarkkudella. Heittoja niissä on suuntaan jos toiseenkin. Niin ja kannattaa luonnollisesti mitata välykset myös säädön jälkeen. Tuleepahan varmistus sille, että oikein ovat ja voi sitten seuraavalla kerralla hommaa tehdessä tarkastaa vanhoista papereista, että miten ovat muuttuneet.
Ja tosiaan paloja vaihtavat mopohuolloissa. Heinolla oli hintana 4e kappaleelta, kun oli vanha antaa vaihdossa.
Oiva apu on digikamera, sillä kun napsii kuvia purkuhommien edetessä niin romppeet löytävät paikkansa myös kasausvaiheessa!(Smurffi @ Tammi. 10 2005,16:21) kirjoitti
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
kannattaa laittaa ite jos on meiseliä väänellyt,katohan kuvat vaihe vaiheelta http://groups.msn.com/KAWASAKIZZR1100 missä keskustelu palstalla aiheena ventiilien tarkistus kuva kuvalta zzr1100 kawaan
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
Kaveri on pohtinut samaa venttiilien säätö itse vai ei -hommaa juuri tuon saatanallisen purkamisen vuoksi. Onkos jollain tietoa, että onnistuuko ison zephyrin säätäminen ilman nokka-akseleiden, tms. purkamista?
Edit: Ai niin, zzr1100kawan avattaren takia ylipäätään tänne kirjoitin...
tarkoitatko zephyr 1100,kyl vissiin *nokat joutuu irroittamaan,mutta ei tuo paha homma ole. *säästät tuon 350e (hirvee hinta n.1,5 tunnin hommasta) *jos ei ole peukku keskellä kämmentä.. ainahan se on kotiinpäin mitä enempi oppii.. manuaali kouraan ja tutkailemaan (ja ne bisset voi sit hörpätä jälkeenpäin)(Northern_lights @ Tammi. 17 2005,11:51) kirjoitti
![]()
Juuri tuosta pyörästä on kyse, kaveri semmoisen omistaa ja on kahden vaiheilla tuon säätöoperaation suhteen, eli tekiskö itse vai veiskö liikkeeseen.(Lewis @ Tammi. 17 2005,23:45) kirjoitti
Kävin eilen "hoviroparia" morjestamassa ja sillä oli just tommonen 1100 Zephyr pöydällä. Se ainakin kiroili säätöä hankalaks (lue aikaavieväksi), nokat pitää irrottaa jos paloja vaihtaa ja työalue on hanka runkoputkien välissä kun se on täynnä puolia jotka pitää irrottaa. Zephyrissähän on 8 tulppaa eli 4 puolaa.(Lewis @ Tammi. 17 2005,23:45) kirjoitti
Mutta kyllä toi ny kirjan kanssa onnistuu kunhan ei kiire ole. Säästö on kuitenkin huomattava ja jos tuuri käy niin ei tartte paloja vaihtaa ollenkaan.
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14