Olisiko jolla tietoa ja kokemusta Lousin radiopuhelimista. Miten ne toimii ja kuuluuko niillä mitään eli onko niillä mitään virkaa.
Tasan varmasti riittaa yksi ketju aiheesta. Ja tarvikkeista kyseen ollen sen paikka on tassa foorumissa, ei merkkikohtaisessa bemarifoorumissa, eika turvallisuusosiossa eika edes yleisessa moottoripyora-aiheisessa.
Joten, tama siirretty, ja kaksi muuta poistettu.
Ja kolme muuta poistettu (identtista; aanestyksista, bmw-foorumista ja yleisesta..)
Jessus.![]()
Nojuu, laitahan toki esim malleja mitä olet miettinyt tuolta hankkivasi ja kerro ihmeessä mihin käyttöön noita suunnittelet.(tara @ Tammi. 06 2005,06:30) kirjoitti
Suomestakin saa esim PMR:iä ihan kohtuuhintaan, itse ostin moiset männäkesänä ja hyvin ovat toimineen parin pyörän välillä autocomiin kytkettyinä![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Noista PMR:istä vähän. Olen itse tullut siihen tulokseen ( harrastanut erilaisia radiovärkkejä kymmenisen vuotta ), että noita halpis-PMR:iä ostaessa ei se nyt ole niin kauhean kranttua minkä mallin valitsee. Ominaisuudet niissä on usein aika samat; 500mW tehoa, 600mAH:n akut jne. Kantomatka on eri malleilla (pl. kalliimmat mallit) aika sama. Kannattaa kuitenkin valita semmoinen malli josta löytyy ainakin VOX ( voice operated xmit ) ja riittävä akun kesto. Myöskään moottoripyöräkäytössä roiskeen & tärinänkesto ei olisi pahitteeksi.
Jos (ja kun) itse hankin pmr:ät jossain vaiheessa, laitan pikkuisen enemmän euroja kiinni masiinoihin ja ostan kerralla kunnolliset. Noille halpiksille en uskalla luvata kovin pitkää kestoikää ( riippuen tietysti suojauksesta ).
T. radionörtti - Anselmi
PS. en tilaisi pmr:iä Louisilta, esim. osoitteesta www.hamradio.fi
Sieltäkin löytyy edullisia malleja.
PSS. Noihin valmistajan lupaamiin 5km kantavuuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Ideaaliolosuhteissa ( liki optinen yhteys ) saattaa onnistua. Normaalisti kuitenkin suomalaisessa maastossa pari kilometriä.
Tähän pitäisi varmaan sitten kirjoittaa joku tosi tiedostava lause? Mieluiten latinaksi tai englanniksi....
Itse ostin PMR:t Tamperelaisesta RXTX-tuotteesta. Malliksi valitsin monipuolisen Cobran MT-725-2VP:n.
Tankoon asensin autocomin tangentin, josta saa kytkimellä valittua manuaalisen tangentin ja VOXin välillä kesken ajoakin ihan miten tilanteeseen sopii. Itse PMR:ssähän ei voxia tarvitse olla jos autocomin kautta käyttää, koska kypäräpuhelin hoitaa VOXittamisen tarvittaessa.
Kuuluvuutta on testailtu kaverin kanssa pyörien päällä, ajossa radioiden ollessa povitaskussa on normaali kantama sellaiset 600-800m ihan näköyhteydelläkin - kilometrien välimatkoista saa kyllä unelmoida mutta tuollaisessa letka-ajossakin tuo on ihan riittävä.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Minä haluaisin PMR puhelimen josta löytyisi suraavat ominaisuudet
- VOX
- madollisuus ladata (12V) = kiinteä asennus
- ulkoinnen antenni
- mahdollisuus saada kiinni Autocomiin
näillä kritereillä saisin itse radiopuhelimen piilotettu esim. satulan alle ja voisin kytkeä sen niin että se tule päälle aina kun käynnistää mopon.
onko jollakin mahdollisesti tedossa suraavat asiat?
A) löytyykö yllämainitulla kritereillä pmr puhelinta?
b) miten paljon vaikutusta antennin asennolla on toiminta etäisyyteen?
Moro!(pcalf @ Tammi. 07 2005,18:50) kirjoitti
Yleensähän noissa kaikissa on VOXi. Aika harvoissa malleissa (itselle ei ole tulut vielä yhtään vastaan) on mahdollisuus kiinteään asennukseen. Nämä PMR:ät on suunniteltu pääasiassa liikuteltaviksi hupipuhelimiksi. Parempia tosin käytetään ihan ammattikäytössäkin. Tästä johtuen niihin ei myöskään oikein saa ulkoisia antenneja. Ellen väärin muista, niin radiolaki kieltää "pmr-tukiasemat". Moottoripyöräkäytössä yhteysetäisyydet (ajoetäisyys) on yleensä niin pieni, että sillä ulkoisella antennilla et paljonkaan kostu. Ainakaan siihen vaivaan nähden, mitä joudut näkemään kun rakennat radioon sähkönsyötön, antenniliitännän ja antennin. Lisäksi nämä rakkineet toimii aika paljon alhaisemmalla jännitteellä kuin 12v. Taitavat olla tulla 6 - 8 voltin tienoilla.
Siitä antennin asennosta..... Periaatteessa, jos toinen radio on vaakatasossa ja toinen pystytasossa, tulee jonniin verran vaimennuksia. Mutta ei se nyt ole niin justiinsa. Kunhan nyt radio on suunnilleen pystyssä ja jotakuinkin vapaassa tilassa ( pihalla esim. taskusta) niin kyllä se raadio pelittää niinkuin sen pitäisikin.
Tähän pitäisi varmaan sitten kirjoittaa joku tosi tiedostava lause? Mieluiten latinaksi tai englanniksi....
Hmmh, vaimentaako tasku (tai ihmisvartalo) paljonkin tuota signaalia?(Anselmi @ Tammi. 07 2005,19:26) kirjoitti
Mietiskelin vaan että mitenköhän noille pmr:lle saisi jonkun paikan pyöristä missä signaali olisi mahdollisimman hyvä - nythän jos molemmat pitävät povarissa radioita ja ajellaan peräkkäin, niin aina toisella signaalia vaimentaa vartalo...
Pyörätön motoristi...
Aika hankalaa sanoa nyrkkiarvoa siitä kuinka paljon vaimentaa... Näin huumorilla ajatellen paras antennin paikka olisi kypärän päällä. Silloin kyllä tietysti pitäisi olla metallinen kypärä. Antennihan tarvitsee aina jonkun maatason. Tästä johtuen se täytyisi laittaa kiinni johonkin pyörän metallirakenteeseen. Itse en ainakaan ole valmis sen takia poraamaan pyörään reikiä. On myös magneettikiinniteisi antenneja olemassa, mutta usein esim. auton katolla ne pitemmän päälle rikkovat maalipinnan. Ja sanoisin, että alta 500m väleillä et juurikaan voita mitään asentamalla kiinteän antennin.(Jassu @ Tammi. 07 2005,19:39) kirjoitti
Löysin hamradio.fi:stä mallin jossa ilmeisesti on kaikki tarvitsemani ominaisuudet. Katsokaa Alan Freestyle Mag ja hinta kin vain 89€
Jos jollakin on tietämystä/kokemusta mainitusta laitteesta olisin kiitollinen.
Unohdin sanoa, että ajattelin piiloittaa antennin tupla kuplan viereen jolloin se olisi suht korkealla ja samalla piilossa. Vai pitäisikö antennin olla mahdollisimman kaukana moottorista eli pyörän takavalon paikkeilla?
Joskus moottorien sytytysjärjestelmä antaa ns. kipinähäiriöitä, jotka tulevat esiin vastaanotossa. Kannattaa kokeilla antennia eri paikoissa. Omassa pyörässä paras paikka olisi todennäköisesti tarakka, joka on metallia. Itse radio sitten vaan esim. sivulaukkuun (jos muut piuhat tarpeeksi pitkiä). Kiinteästi noiden vehkeiden asentaminen on vähän hankalaa, koska jos itse radio on vaikka penkin alla piilossa, kastuu se ja kanavien vaihto ja esim volyymin säätö käy hiukan hankalaksi.(pcalf @ Tammi. 08 2005,13:03) kirjoitti
Tää PMR tuntuu olevan uutta mallia, en ole aikaisemmin moiseen törmännyt. Ei tuo 89€ ole hintanakaan kovin paha. Tosi hintaa tulee vähän lisää, jos ottaa mukaan lisävarusteita.
"Lälläreitä" ja VHF-puhelimia yli 20 vuotta metsässä kanneltuani voin kokemuksesta sanoa, että kannettavat käsipuhelimet toimii yleensä huonosti silloin kun on TOSI TARVE! Taskussa tai rinnan päällä olevassa taskuntapaisessa toimivat yleensä kohtalaisen hyvin mutta aina paranee lähetys/vastaanotto kun laite saa maadoitusta esim. käyttäjän käsien kautta ja laitetta kääntelee hieman. Pyörän päällä tämä ei tietysti onnistu mutta joku ulkotasku rinnan päällä on varmaan hyvä paikka PMR-laitteelle. Joskus nämä pa..at ei kanna edes kunnolla 200 metriä! Esim. kostea sateinen/sumuinen sää pudottaa yleensä kantaman tosi pieneksi. Samoin käy kalliimpien VHF:ien.(Jassu @ Tammi. 07 2005,19:39) kirjoitti
![]()
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
No ei se kyllä tuo näkyvä sää radioaaltojen etenemiseen noilla taajuuksilla vaikuta..... Eri asia jossain gigahertsitaajuuksilla. Tästäkään asiasta ei nyt kannata tehdä liian vaikeaa hyvät ihmiset.... Käsiradiot on aina käsiradioita. Se täytyy hyväksyä. Aina parempi, mitä vapaampaan tilaan ja mitä paremman maadoituksen saa tehtyä. Niillä kuuluu miten kuuluu. Hupikäyttöönhän ne on tehty. Jos ei kuulu, niin sitten pienennetään ajoetäisyyttä.(Moosehunter @ Tammi. 08 2005,16:51) kirjoitti