noi nykypäivän A1 tehoiset 125 kuutioiset ovat järkyttävän laiskoja menopelejä.. jo suzuki PV mopo 80 kuutioisella pelillä jättää lähdössä täysitehoisetkin piikit. ne oli hauskempia ajettavia mun mielestä. nii tuli vaan mieleen että olisikohan semmonen kevytmoottoripyörä mukava jos tehdään mahdollisimman kevyt ja vain 60-70 kuutioisen joka on tasan 15 hevosvoimainen.. sillä tavalla saisi laillisia piikkejä jotka on oikeasti pirteän hauskoja. esim huippuun viritetty (15hv) 60-80 kuutioinen kaksipyttynen nelitahtipyörä. kiertää ihanan korkealle ja kulkee lujempaa kuin kasikymppimopot..
15 hevosvoimainen 125 kuutioinen on väkisinkin liian tasapaksu tehokäyrältään ja painavakin.
kawasaki kx 65 krossipyörä, siinä on 15 hv.. moottorin tehokäyrä on varmasti paljon mukavampi lyhyessä kaupunkihurjastelussa.
125 kuutioiset vois ottaa vain matkapyöriksi.
Ainakin jossain vaiheessa tuolla etelä-euroopan maissa oli lähes joka piikistä 80-versio. Ainakin oli NSR80, DT80 jne, luulis kyllä olevan mielekkäämpi vekotin.
Paljonkohan esim. Aprilia RS50:ssä on kuristamattomana tehoa?
joo luin jossain että suomeen on tuotu kuristamaton mopo jossa oli 8-9 hv tehoa..kun oikeaksi mopoksi sen haluu nii sitä kuristetaan. olikohan se derbi..
Kyllä, joskus on ollut kasi-ja ysikymppejä (Yamaha ainakin) joilla on ajettu niin kuin piikeillä. Eli saman ikäisenä ja tiellä.
Eikös näihin uusiin enduro-mopoiihin (50cc, derpit,apriliat) saa jo 70-80cc pyttyjä luulis noin kehittyneistä mopoista sitten saavan helposti kivat hepat mutta vain kierroksilla. .Olihan tunan Aquassa jo aikanaan 75cc läppis, ehkä pevun kasaria tehokkaampikin..
Varmasti nykyaikainen 80cc "piikki" olis pirteä peli kadulla.
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Sysksyllä lomareissulla ihmettelin paikallisten mopoja. Sellaisia skootterimallisia, ulkoisesti ihan samannäköisiä/kokoisia kuin kotomaassakin, mutta kulkivat hiukkasen paljon pirteämmin. Vaikea tietysti arvailla moottorin tarkempaa kokoa, mutta äänenperusteella kuitenkin kaksitahtisia ja kiersivät kotimaisia enemmän. Tai sitten olivat vain kevyemmin vaimennetut..
Eipä jäänet jalkoihin kaupunkiliikenteessä ja todella jyrkät mäetkin meni ihan kivuttomasti.
Omalla asialla jo vuodesta 1978
Nyt kyllä kaipasin hiukan lisää faktaa tai edes mielipiteitä. En meinaan millään usko että pv jättäisi lähdössä täysteho kevaria. Edes sillä 80cc pytyllä. Ehkä jollain 0-20kmh kiihdytyksellä mutta ei kai nyt sentään suuremmissa nopeuksissa.(mikkomoe @ Tammi. 22 2005,10:23) kirjoitti
Eurotehoista kyllä varmana tuollainen peli vie ihan kymmenen nolla.
Sinällään kyllä kevyempi nelitahtikoneella varustettu kyykkypiikki voisi olla ihan hauska peli. Varmaan suurin syy miksi noita ei ole vielä, eikä välttämättä tulekkaan, on se että tehtaat eivät vieläkään panosta pahemmin piikkeihin. Ja piikkistä cbr:ää ei sitten lasketa mukaan. Se on niin tajuttoman ruma.
BTW, oletteko kattoneet uusien mopojen hintoja? Ihan tajuttomia. Yamaha DT50R 3190€. On siinä hintaa.
Jälleen suzukisti
Olihan peeweehenki läppäpytty tarjolla. Meilläpäin ainaki vesitiikerit jäi haisteleen kärtyjä...(mkoo @ Tammi. 22 2005,13:49) kirjoitti
Hei juu ja elämänuraa, sukat kuin peltiä housussa kuraa...
no en mä tiiä mihin nopeuteen asti kamapeevee oli piikkisiä edellä mutta kun olen kummallakin ajellu nii kyllä noi kasikymppipeeveet kiihtyivät paljon paremmin kuin piikit. täysitehoinen honda nsr 125, jossa on 31 heppaa, nii se ei kyllä kiihtynyt mihinkään. kyllä se kulki lujaakin mutta kiihtyvyys oli kamapevukkaan verrattuna onnetonta. kamapv kehitti 10-12 hv vanhan tekniikan maailman lehden mukaan. siis jos on se malossin 80 pytty ja 20mm kaasari.(Diipadaapa @ Tammi. 22 2005,18:32) kirjoitti
se on kyllä totta että prätkätehtaat eivät jaksa innostua tekemään pippurisia "pikkukevareita ku he saavat enemmän voittoa 600-1000 kuutioisista tykeistä.
toisaalta jos sellainen pikkukevari tulee myyntiin ja prätkälehdissä kehutaan kovasti semmosta paljon hauskemmaksi ja sporttisemmaksi kuin tavalliset piikit keveyden ja moottorin hienomman luonteensa takia, nii eiköhän jengi ala mieluummin hankkimaan semmoisia kuin isoja ja kömpelön hitaita piikkejä.
vaikea varmaan on prätkätehtaidenkin arvioida sitä että kuinka kannattavaksi tulisi sellaisten pikkukevareiden valmistaminen, jotka on yhtä pitkälle kehitettyjä kuin isot prätkät.
totta, honda cbr 125 on ruma. sen moottori ei ole edes 15 hv, vaan jonkinverran vaille.. miksiköhän?
Kai se sitten on uskottava että viripv:lläkin ehtii. Mut jos olis ollut rgf viival niin...(mikkomoe @ Tammi. 22 2005,19:18) kirjoitti
Nelaripiikit saisivat varmaan aikas paljonkin uutta tuulta purjeisiin mikäli niille olisi oma kilpailuluokka. Ja ei olisi sitä älytöntä tehorajaa tai ainakin raja olisi ylempänä. Pirteä nelitahtinen piikki olisi kyllä ihan hauska peli, varsinkin kaupungilla. Voisi iskeä hiukan varttuneempaankin väkeen.
Tehtaat varmaan miettivät myös kulupuolta aika tarkasti kun kevareita suunnittelevat. Aika harvalla 16 vuotiaalla on kuitenkaan varaa pistää kauheasti kiinni kevariin. Sitten kun kevareita ruvettaisiin kehittämään kovalla kädellä niin kustannukset nousisivat.
Muistelen että ainakin kawasakin nelitahtinen customipiikki olisi alle 15 heppainen. Taitaa aika moni muukin olla pari kolme heppaa alle tuon 15hv:n. Veikkaan että noissa on jätetty sen verran varaa ettei tule ongelmia mikäli joku virkaintoinen rupeaa tehoja mittailemaan.
Jälleen suzukisti
[QUOTE= (Diipadaapa @ Tammi. 22 2005,21:14)]Millä ne niitä mittaa?mikkomoe,Tammi. 22 2005,19:18 kirjoitti
![]()
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Kuten tiedämme 2t 125:sta saa "ali virittää" että tehot jäisi siihen vaadittuun 15Kw.
Ihmeellistä mutta totta (?) että 15kw nelari piikki jää 80 cc kaksitahdille. Taitaa myös nämä aivan uudet ja hienot nelari piikit olla jo aika painavia ynnättynä siihen 15 kilowattiin eli koneesta on kaikki teho jo pelissä. Näitä nimenomaan mainostetaan " moottorimme on suunniteltu täysitehoisena tuottamaan vain alle 15kw..."![]()
<p>I/ö- got the Feeling</p>
[QUOTE= (Tuppi Nurin @ Tammi. 22 2005,22:18)]Ei tien päällä nyt kukaan mittaa jos sitä tarkoitit. Meinasin vaan että kai ne kevarien tehot täytyy mitata ennen kuin ne markkinoille pääsevät. En kyllä todellakaan tiedä mutta näin kuvittelen.(Diipadaapa @ Tammi. 22 2005,21:14) kirjoitti
Se on muuten 11kw=15hv se raja. Pilkun viilaamista, tiedän.(mkoo @ Tammi. 22 2005,22:58) kirjoitti
![]()
Jälleen suzukisti
mitä turhia, tehdään kuten tähänkin asti! eli kuristukset pois ja ne hurjat 30hp tehot esiin joka mopost.a
Put put put.
Ei taida virimopo piikkiä jättää. Kuristetut ja nelarit asia erikseen, en ymmärrä miksi niillä ajetaan. No enpä ymmärrä montaa muutakaan asiaa.
Jos pito riittää (asfaltilla näillä tehoilla kyllä), kiihtyvyyden ratkaisee teho-painosuhde. Eli laskeskellaan:
Vaikkapa:
- Viri-pv paino 70 kg + nesteet 10kg + kuski 70kg = 150 kg.
150 kiloa / 15 heppaa = 10 kiloa per heppa.
- Piikki paino 150 kg + nesteet 15kg + kuski 80kg = 245 kg.
245 kiloa / 28 heppaa = 8.75 kiloa per heppa.
Numeroita voi tietty vaihdella ja tulokset on pelkkiä numeroita joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa... suuntaa antaa kuitenkin.
Tietty lähetystyyli vaikuttaa, piikkisellä ainut tapa lähteä liikkeelle on kierrokset tehoalueella päästää eka vaihde kytkimellä. Ei laske missään vaiheessa alle 8000 rpm... jos taas lähtee kiihdyttään 3000 rpm:tä niin polkupyörälläkin lähtee lujempaa.
Ja loppuun päivän "teho"vinkki: käy paskalla ennen kuin lähdet ajamaan, saat paremman suorituskyvyn. En nyt kuitenkaan viitsi ruveta arvioimaan saavutettua painoetua.
joo no, itse ku olen ajanut viripeeveellä ja täysitehopiikillä nii kyllä viripeeveessä oli perstuntumalla enemmän potkua kuin esim tzr jammus tai nsr hondalla..
vaikka tehopainosuhteet ehkä puhuu muuta mutta kyllä se vaan silti viripv meni 80 pytyllä, 20mm kaasarilla ja pidennetyillä välityksillä kiihtyi huomattavasti paremmin kuin kuristamaton piikki.
Onkohan tosta jotain numeroita tai selkeetä faktaa. pikkupeeveellä joka heiluu ja rätisee vauhti ja kiihtyvyys tuntuu aika paljon suuremmalta kun isommalla ja vakaamalla piikillä.
en tiiä. voihan toi tietty olla tottakin mutta kyselinpä vaan.![]()
Muuten pevukka jossa olis pojat värkänneet sen mopedi rm:n viitos vaihteen pääsis tosi kovaan kiihtyvyyteen ku ei välttämättä tarviis 17-28 rissojaEli lyhkäsemmät välit ja vitosella voi siilti kovaa haipakkaa suoralla päästä.
Tässä nyt pitäs jo verrata näihin 125 4t putputtimiin eihän uusina taida muuta löytyä?
Tuli taas mieleen viime vuoden TM:n nelari enska 125 testi, sen tulokset ei paljoa innostaneet.
Ja olihan takavuosina tosi erikoisia häksättimiä piikkipuolella, kuten Kawan KDX johon Kuulema sopi crossiKX sylkkä suoraan ja muut hilppeet sovittamalla
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Itellä oli täystehonen 32hv Aprilia RS, 0-100km/h noin 7s.
Kuivapainoa 114kg, voisin väittää että mopot jäi.
B-King
Kylä viritetty PV menee vaikka perse edellä piikin ohi. Tehopainosuhde on parempi, kun otetaan kiihdytys 400 metrin matkalla. Huiput on sitten asia erikseen, tosin saa sen PV:n kulkemaan reipaasti toistasataa. Kiihdytys tosin vaatii pelimiehen, ettei heitä takakautta yli. Tai sitten tekee kuten minä, laitaa wheel baarsit, niin voi kiihdyttää täyskaasulla. Voin taata, että hubaa on(Diipadaapa @ Tammi. 22 2005,18:32) kirjoitti
![]()
Itelläni oli 80cc porattu melkein 90cc, mäntä ja pako- sekä-imu aukot muotoiltu, kaasari vaihdettu, putki vaihdettu, rattaat vaihdettu, 5 vaihde, tuumaa isompi takarengas, shifti.
nm: auton ohi, jonka mittari näytti 120km/h...
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
7 sekuntia? Síllehän olisi jo pärjännyt turbo-dieselilläkin...(Tony @ Tammi. 27 2005,08:23) kirjoitti
![]()
Desmo Jugend
Tässä teille kunnon satapiikki Suzuki GT125 RamAir, Suzuki PV50 mopon rungossa vaiko päinvastoin *![]()
Honda CBR1100XX
On tää DT50 myös aika ärhäkkään näköne.
Kawasaki ZX-10R 2008.
Varmaan justiinsa tolla sun perstuntumalla PV kulkee ja lujaa... Mulla oli aikanaan hiukka läppäviritelty Cagiva Mito... 31hv vakiona muistaakseni ja kyllähän sillä ei tuntunu se +170km/h:n mittarinopeuskaan miltään... Ja kaverin vanha NSR jäi kuin tikku p*skaan lähdoissä jne. (Oliskos sillä extra vaihteella ollu jotain tekemistä ton kans, eli 7kpl niitä tossa Mitossa oli) Vedäppäs esim. sillä PV:llä +170km/h vauhteja niin luulempa että väität ajanees ainakin +300km/h *(mikkomoe @ Tammi. 25 2005,16:28) kirjoitti
Pikkusen on suhteellista nyt tää vertailu täällä... *
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Juu, ihan varmasti. Kaikki perheturbodieselithän todistetusti kiihtyy 0 - 100 reilusti alle sen seitsemän sekunnin. 2005 Corvette C6 taitaa olla ainoa nelipyöräinen, joka pärjää nykyisille perheturbodieseleille. Eikä sekään, jos perheturbodieseliä käskee pipopäinen kuljettaja. Kesällä kelpuutetaan myös lippalakki. Kaksipyöräisistä aika moni yli 1000cm³ sportti menee huipuissa hiukan ohi perheturbodieselistä, kiihtyvyydet taitaa olla aika tasan. Kiihtyvyydessä viritetty PV wheeliebarseilla ja lyhennetyllä bensaletkulla pärjää nippa nappa, mutta jää taas huipuissa.(verner @ Tammi. 27 2005,07:37) kirjoitti
Sen 11 kW:n tehorajoituksen tarkoituksena on pitää teidät pikkuteinit hengissä riittävän kauan jotta aivoillanne oli aikaa kehittyä hieman "itsesuojeluvaistoisempaan" suuntaan...
..Joten jättäkää vaan ne pikku kätösenne irti virihommista ja keskittykää vaikka läksyhinne senkin aikaa...![]()
![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
*REPS*(Fabio T. @ Tammi. 27 2005,09:36) kirjoitti
Joo...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ei oppi ojaan kaada virittämisenkään suhteen
Tässä voisi olla myös pointtia siihen, että kun teini vaihtaa viriviri
-mopedin 11kw 4t putputtimeen niin saa vaan enemmän kokoa ja painoaJa isommat vakuutus maksut..
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Höh, itse tykkäsin omasta 11kw 4t putputtimestani) Se näyttikin ihan prätkältä ja luulin että se kulki ihan hyvin. Nyt teiltä kuitenkin kuulen että oikeasti se kulki vitun huonosti. :<
No oli siinä suzuki gs500:n runko ja 2 pyttyä![]()
Kawasaki ZX-10R 2008.
Hyvin on hengissä pysytty, vaikka piikki ikäsenä tuli ajettuu 34tkm viri vehkeellä..(Fabio T. @ Tammi. 27 2005,09:36) kirjoitti
B-King