Paljon olen kuullut juttua siitä, että V2 moottorista lähtisi häiritsevää tärinää runkoon, jalkatappeihin ja ohjaustankoon. Onko näin? Tärinää siis enemmän verrattuna muihin moottorityyppeihin (rivi 4 yms.). Puutuuko näpit tms. tärinästä häiritsevästi?
Entä V2:n väätö? Kuulemma alakierroksilla parempi kuin rivi 4:ssa. Mistä löytyisi faktaa? Huipputehoahan rivi 4 kehittää tapauskohtaisesti ilmeisesti enemmän, mutta ero tuon tyyppisen moottorin eduksi ilmeisesti tulee vasta kovemmilla kierroksilla ja kovissa nopeuksissa? Eli kumpi on parempi ajaa ns. normaaliajoa (vaihtelevasti mutkateillä ja maanteillä, hitusen kaupungissa ja minimalistisesti ehkä jopa radalla)?
Lähinnä siis nämä edelliset asiat kiinnostaa 1000cc sport ja supersport - tyyppisisssä pyörissä sovellettuna.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mä säästän Tylyttäjältä tän vaivan. Rivinelonen vääntää kaikilla kierroksilla paremmin kuin samankokoinen v-twin.
1835
Se voi ainakin sanoa, ettei tuo V2 konstruktio tuo yhtään lisää vääntöä verrattuna R4:ään. Siihen vaikuttaa muut ominaisuudet, enimmäkseen iskunpituus, liikkuvien osien massa, nokat, kanavat yms..
Yleensä nykyisissä tonnisissa R4 kyykyissä on koko alueella enemmän voimaa kuin uusissa V2 kyykyissä. Nämä tämän vuoden uutuudet (R1 ja ZX10) ovat sitten viritetty iskunpituudella vielä enemmän kierrosmoottoreiksi, niille joku Mille tai Ducatin 999 voi antaakin pataan alakiekoilla. Mutta ei anna esim Gixxerille, Bladelle tai vanhemmille R1 Yammuille, päinvastoin.
Ja kyllä, ne tärisee enemmän.
Eikä ollu mutua, nuo näkee suoraan tehokäyristä.. Tätä on moneen otteeseen mietitty ja piirretty jopa käyrät samaan koordinaatistoon, täältä pari käppyrää:
http://www.mp-foorumi.com/gallery/ga...=leoheng&gid=0
Fakta on hienoa![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Heh, kiitti, kerkesin vaan jo vastata(Ghostrider @ Tammi. 05 2005,16:38) kirjoitti
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tässä lienee hyvät vertailukohteet:
DUCATI 999:n vääntökäyrä
Vastaavan rivi kilosen käyrää
Huh, onnistuinkohan linkittään noi kuvat? Anyway, nuo dynot on saman lehden vertailuista ja kilosena "rivarina" Kwaakku ZX10R.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Tossa on vähän realistisempi twinin käppyrä: SP1 dyno
Kyllähän se vääntää tasaisesti alhaalta asti, mutta se ei olekaan oleellisin ero rivariin, vaan koneen luonne kokonaisuutena. Makuasioita pitkälti.
Tärinöistä en tiedä.. ei oo ainakaan minua haitanneet.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Tuossa käyrässä vaan toi skaala tasoittaa mukavasti vääntökäyrän aaltoilua. Esim 4500rpm-5500rpm notkahdus on edelleen siinä, näkyy selvemmin jos käytetään järkevämpää skaalaa. Ja eiköhän noi käyrät ole vakiota paremmat, putki laitettu ja säädetty. Saadaanhan sitä silleen tietysti parannettua. Poikkeuksetta kyllä rivinelkuissa on tasasemmat ja korkeammalla kulkevat vääntökäyrät kuin twineissä.(Earthend @ Tammi. 05 2005,17:08) kirjoitti
Pitkälti homma on kuitenkin siitä kiinni mistä tykkää. Onhan se todellakin ihan erilainen fiilis ajella twinillä, mennään lujaa vaikkei välttämättä huomaakkaan. Rivinelkuilla ajanut vetää aika varmasti rajoittajalle ekoissa kiihdytyksissä twinillä, kun kuulostaa ettei se kierrä ollenkaan..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tuolla on lisää veturin käppyröitä eri putkistoilla ja modauksilla: Rogue
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Taitaa kaikissa r4:ssa olla kovat tehot ja kovat kiekat samoin.
Twinissä pitäs olla vääntöä alempana??
Luulisi nyt ettei joku tl1000r ihan mopedi olis
super-mutua.
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Niimpä, taitaa vaan olla niin että se V2:sen fiilis tuntuu kuskista sille että vääntöä olis rutkasti alempana ku rivi4:ssa. Kuitenkin käyrät on suht lahjomattomia eikä ne mittaa fiiliksiä... Eihän nuo isot V2:set mitään mopoja tietty ole mutteivät myöskään hakkaile nelikkoja mennen tullen väännössä (niinku aina ko. kuskit tuntuu väittävän), eikä liioin tehossa... Tässäpä se pointti!!!(mkoo @ Tammi. 05 2005,18:03) kirjoitti
Millonkahan joku keksii fiilisdynon? Sitte voitais alkaa spekuloimaan taas alusta tätä hommaa...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mieleen tulee koirapilli, sen äänen pystyy helpolla mittaamaan, mutte keles kun mitään ei kuule(Yamaha1 @ Tammi. 05 2005,18:12) kirjoitti
![]()
Taitaa olla niin, että vain omakohtaisesti ajamalla selviää mistä moottorityypistä ja pyörästä pitää eniten. Koeajoja edessä.
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Nyt tuli aisaa... harvemmin se oma "paras" foorumeilta löytyy..(Athene @ Tammi. 05 2005,18:17) kirjoitti
Mutta twineihin sen verran että ehdottomasti täytyy päästä kokeilemaan jotain tonnista twiniä..![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Tällä hetkellä on tosi vaikea mieleistä pyörää ihan suoralta kädeltä pelkän ulkonäön ja paperitiedon perusteella valita. Koeajot varmasti auttavat asiaa. Sopivia vaihtoehtoja on ihan riittämiin.
Olo on kuin karkkikaupassa, jossa on vaikka mitä kivaa ja hyvää tarjolla, mutta ei tiedä mitä ottaisi.
![]()
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Helppo valinta, älä tingi väännöstä äläkä voimasta:
http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2912
Kaupan päälle tuleva komea ulkonäkö on sitten pelkkää bonusta![]()
No,no...........................(Köpi @ Tammi. 05 2005,18:34) kirjoitti
Ihanpa äkkiä luulis,että hontahan se siinä............tämmöstä se on kun äkkiä kattoooooooooo![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Niinpä, eikä tahdo osata vaihtaa isommalle ajoissa, vaikka on useita V-2:ia tyypittänyt. Jotenkin tuntuu, että ei kulje mihinkään. Kun antaa hanaa, meno katkeaa laakista kuten viime syksynä Ducati 1000DS:llä neljällä alimmalla vaihteella 8.500 kierrokseen. On siinäkin ihme fillari.(Tylyttäjä @ Tammi. 05 2005,17:25) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
faijan ducati päästelee miehekkäitä tärinöitä kun täräyttelee kaasuläppiä auki alle 4trpm. Kiertää sitten sinne 9 paikkeille? aikamoinen nautinto ajaa nakkikiskalle mutta ei ensimmäinen vaihtoehto jäämerenreissuun.
Put put put.
Hö, miksi ei?(MänTä @ Tammi. 05 2005,19:12) kirjoitti
Desmo Jugend
tärinästä ja väännostä en tiedä kokemuksien perusteella mutta jos V-kone on pitkittäin pyörän kanssa(niinkuin se 8.2bosshoss) ja jos vähänkään käännät kahvasta motarilla niin se on heti kylellään...
Tuosta mennään...siitä on hyvä mennä!
Minä olen aina miettinyt minkälaisen tehokäyrän saisi ahdetusta sporttitwinistä. Voi olla ettei kestä hirveitä kun kiertareitakin on puolet vähemmän.
Pitkittäin? ..eli sylinterit poikittain niinkuin Guzzissa.. eipä ne Guzzit ainakaan kahvaa kääntäessä kaatuile.. kokeiltu on(Bloodgress @ Tammi. 05 2005,19:27) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Joku isompi esim. trumpan rocket3 voi jo vähän heilahtaa
Eikös tuo pitkittäin vs. poikittain mene perinteisesti kampiakselin linjan mukaan? Eli vaikkapa Guzzin kone pitkittäin ja Veturin poikittain.(Earthend @ Tammi. 05 2005,19:42) kirjoitti
No nyt te saitta minut ihan sekasin... siis selkeästi sanottuna V-koneen männät pappattas polviin ja kampiakseli osottas suoraan sinne missä keula on, niin eikös se silloin vähän heilahtele kaasutellessa....
En tiedä miten nää insiröörit on pyörät suunnitelleet, tulipahan vaan mieleen kun moottorisaha heittää keskipaikoivoiman ansiosta aina hieman taaksepäin kun antaa etusormea.... Miten sitten nuo mittasuhteet....
Tuosta mennään...siitä on hyvä mennä!
Jaa miksei?(MänTä @ Tammi. 05 2005,19:12) kirjoitti
http://www.ducatibikes.com/?matkai....ja&id=2
Kyllähän ne heilautteleekin. Varsinkin Guzzit ja boxeri-Bemut. Muistaa tietty pitää, että suurin osa v-koneista on asennettu pyöriin _poikittain_.(Bloodgress @ Tammi. 05 2005,19:53) kirjoitti
Muistan kun ensi kertaa koeajoin R80-Bemua ostotarkoituksessa joskus parikymppisenä; kokemus oli niin traumaattinen, että ensimmäisen boxeri-Bemuni sain sitten ostettua vasta vajaan kymmenen vuoden päästä. Silloin ei se heijauskaan tuntunut enää niin pahalta... **
2-sylinterinen antaa tehon täysin eri tavalla kuin 4-sylinterinen.
Väännön tunne tulee osin siitä dynamiikasta, joka aiheutuu täyden moottorijarrutuksen ja täyden kiihdytyksen välisestä suhteesta, joka on paljon suurempi kuin 4-sylinterisessä, ts 4-pyttyisen moottorijarrutus on paljon hennompi.
Tärisee se 2-sylinterinen, varsinkin alimmilla kierroksilla, eli esim. kiloinen 4-sylinterinen käy tasaisemmin kaikilla kierroksilla, johtuen moottorin luontaisesti paremmasta tasapainosta ja kaksinkertaisesta määrästä työtahteja per kierros. Samasta syystä 4-sylinteriset saadaan antamaan enemmän tehoa, koska niitä voi pienempien liikkuvien massojen vuoksi kierrättää isommilla kierroksilla.
V-2:ssa ei siten ole mitään teknistä etua 4-sylinteriseen nähden käynnin tasaisuuden suhteen.
Tekninen etu ajon hauskuuden suhteen on parempi moottorijarrutus ja miehekäs ääni. Ajoon vaikuttaa luonnollisesti enemmän tuo moottorijarrutus, joka eliminoi letkeässä mutka-ajossa jarrun käytön lähes täysin. Tunnelma on siten mahtava.
Laittomassa ajotyylissä 4-sylinterinen on parempi, koska sillä saa aikaan isompia ylinopeuksia helposti ja tehojen ollessa keskimäärin 20% isompia, niillä pääsee helpommin myös hengestään.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Ei tosiaan kaadu, mitä nyt vähän huojahtelee, jos kaasua paikoillaan pumppailee, niinkuin "mopopojat"(Earthend @ Tammi. 05 2005,19:42) kirjoitti
Ei tosin kannata edes vanhemmalla Guzzilla tuota harrastaa, kun tahtoo silloin nuo kaasarien kiihdytyspumput ruikkia bensaa koneen päälle tai jopa kuskin housuille.
Motoguzzi ei nyt varsinaisesti ole mikään "sporttisempi" moottoripyörä, mutta kyllä minulla olleista moottoripyöristä ne häiritsevimmin tärisevät on löytyneet rivinelosista.
Nykyisistä pyöristäni Bimota (Suzuki gsxr:n koneella) tärisee harmillisesti ohjaustankoon kierrosten ollessa siinä 4-4500. Ei tuo muuten haittaisi, mutta kun se lainmukainen nopeus isoimmalla vaihteella sattuu juuri tuolle alueelle.
Motoguzzeista, joilla olen ajanut tämä nykyinen Centauro tärisee selvästi vähemmän kuin vanhemmat, vaikka ei nekään mitään kovia tärisijoitä ole. Se on pikemminkin sellaista "hytinää" eikä mitään terävän oloista puuduttavaa tärinää.
Tosin, jos on tottunut tasoon "CBR 1000 tai Blackbird", niin kyllähän se 2-pyttyinen voi jonkin mielestä tuntua kovasti karulta laitteelta.![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"