Ihmettelin kesällä mopon alla olevien Bridgestonien (oliko joku Battlax?)nopeaa kulumista. Jo 5tkm jälkeen takanakki melkein sileä...ja koska mopona on XJ600, niin sitä rengasta ainakaan polttamall olla kulutettu!
Siis onkos nyt siis mahdollista saada samasta renkaasta eri kovuuksisia renkaita? Luulisin että matkapyörään kelpaisi mahd. kova ja kestävä kumiseos? Vai meneekä ne niin että eri merkkiset renkaat ovat vaan erilaisia, ja pitää tietää mikä on kestävä/millä taas on hyvä pito? Liikkeessä nyt heitetään alle sellaset renkaat mitkä nyt sattuvat olemaan lähimpänä... Sanokaas nyt rengas kovalla ja kestävällä seoksella.
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Avon av46 kestää isältä pojalle![]()
Muuten hyvä, mutta ei taida Azaroja löytyä XJ600:n takavanteen peitoksi (rengaskoko 130/70-18, jos Diversion); äkkiä katsoen ainoa 18" AV46 on kokoa 160/60 R18.(1111 @ Joulu. 18 2004,13:47) kirjoitti
miten ois pirellin gts... mulla 750 ähvässä suikassa kesti noin 15 tonnia... eikä kyl suditeltu joo...
no ehkä hiukan viimesen parin käyttöpäivän aikana...
eihän sellasta rengasta olekkaan joka kokokesän kestäisi!!
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Battlaxista on eri malleja, bt010, bt012, bt020. Tuo 020 kestää pisimpään ja siinä on 'huonoin' pito, kun taas 010 kestää lyhyemmän aikaa mutta pito on taas parempi.
Epävirallinen .ORG irckanava:
#moottoripyora @ IRCNet
Current:
Honda CBR1000RR -05
Ex:
Suzuki GSX1300R -05
Honda CBR600F -00
Suzuki GSR600 -06
Suzuki GSX-R1000 -02
Honda CBR600F -94
Michelinin Pilot Road... Kestäny jo 10000km mun Fazerissa ja noistakin kilsoista suurin osa 2 päällä. Tossahan lienee kovempi seos keskellä ja hiukka pehmeempää reunoilla sitten, todella tyytyväinen olen...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Olisko nyt vaan ollut rengaspaineet liian alhaiset... Ei ne muuten noin nopeasti kulu. Mulla oli viimekesän Pirellin seos renkaat joista toinen kesti 5300 km (pehmein versio) ja keskipehmeä kesti 7500 ja siinä oli vielä pintää jäljellä. Rengaspaineet oli takasella maantieajossa aina hiukan yli 3.0 Rengas hommissa noi paineet on tärkein asia.
Minulla oli omassa 750:ssä Mezeler MEZ4 edessä, ja Bridgestonen BT020 takana. Mielestäni MEZ4 kesti paremmin, mutta se olikin etupyörässä kiinni. Pito on ihan tarpeeksi mutkatieajoon, ja uskaltaa niillä radallekin mennä, jos siltä tuntuu.
Ja Liikkuva Poliisi käyttää myös moottoripyörissään useasti sama yhdistelmä.
Nämä molemmat renkaat uskallan suositella.
Pilot Road:sta olen myös kuullut hyvää, mutta omaa kokemusta ei ole.
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Jos tarkoitit sitä Z4:ää, niin...
Ei.(GriZzLy @ Joulu. 19 2004,19:45) kirjoitti
Ei.kirjoitti
Desmo Jugend
En tiedä mitä sinulle ja kyseessä oleville renkaille on tapahtunut, mutta henkkoht ei ole huonoja kokemuksia ollenkaan. Todella kivaa kun osaa vastata niin tyhjentävästi ja perustella niin hyvin miksi on sitä mieltä mitä on(verner @ Joulu. 19 2004,19:55) kirjoitti
![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
ME 880 kestää takana 20 tkm ja edessä 40 tkm. Etusen pitää olla "B"-rengas. "R"-malli on ainakin kerran mennyt ennenaikaisesti. Nämä kilometrit tietysti minulla, minun pyörällä ja minun ajotavallani eli tuo pyhä kolminaisuus... vai oliko se yksinkertaisuus.
Tosin 600 Diversioniin ei ole kokoja, muistaakseni.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
samasta renkaasta on mahd. saada eri kovuuksia, jos tilaat esim. ulkomailta. mutta jos täältä härmälästä haet niin laittavat alle mitä sattuu olemaan.(Patteri @ Joulu. 18 2004,13:29) kirjoitti
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Tarvitsisi enää tietää, mistä renkaasta on tarkkaan ottaen kyse. Mun VFR:n takavanteella on menossa viimeinen Battlax 020. Sillä lähdetään tulevana keväänä jo kolmannelle ajokaudelle. Takana on yli 15 000 km kaikkea muuta paitsi rataa ja spooria, mutta kylläkin yksi 4000 km:n keikka Italiaan matkustajan kanssa Alppien yli ja pitkin matkaa saksalaisia ja italialaisia motareja naru ennen näkemättömän kireällä. Ja vieläkin on siis pintaa jäljellä ottamaan vastaan kevätkarkeat.
Eipä tällainen kumi varsinkaan viileällä kelillä kummoinen pitoihme voi olla, joten vastaisuudessa jatketaan Diabloilla.
1000
Ilmaisun selkeyttä(GriZzLy @ Joulu. 19 2004,20:00) kirjoitti
Edellisessä mopossa sekä taakse, että eteen jäi hyväkuntoiset Z4-renkaat. Kumit olivat erittäin miellyttävät ajaa, mutta pidon kanssa oli useaan otteeseen ongelmia. Takapyörät nyt usein luistelevat, mutta etusen kanssa sama on hirvittävän epämielyttävää. Z4 luisteli kanttauksissa radalla yhtä aikaa perän myötä. Samaa tapahtui myös maantie ja kaupunkiajossa. Jarrutukset asettivat maltin koetukselle Dragon Super Corsan jälkeen. Tästä lähin pistän aina sporttisemman eturenkaan, vaikka takana olisikin touring-kumi.
Itselläni luisteli, mutta ei Z4 ollenkaan huonolta renkaalta vaikuttanut. Se vain on täysin touring-käyttöön.
Desmo Jugend
Just. Tätä pointtia monet tällä foorumilla ei vaan hoksaa. Meikäläisellä tuo rengas ei varmasti olisi luistellut.(verner @ Joulu. 20 2004,11:15) kirjoitti
Myönnettävä on, että kerran onnistuin itse saamaan Z4:en pito pettämään, mutta silloin nakki oli suht uus. En tiedä millainen ratahirviö XJ600 on, mutta luettuani Patterin viestin, niin päätin vastata.(verner @ Joulu. 20 2004,11:15) kirjoitti
Ymmärsin että Patteri ei ole mikään ratahirviö, vaan haluaa renkaan joka on suht kestävä, ja jotenkuten luotettava, ettei samantien lennä metsähallituksen puolelle jos vähän tekee mieli ajaa.
Eli aloittelija luulisi pärjäävän radalla Z4, kun kokeneemmatkin pärjää. Eli täysin touring-renkaaksi en menisi haukkumaan. Eli se 020 olisi sitten varmasti parempi vaihtoehto monen mielestä, mutta kun nyt tässä ei ollut kyseessä rata-ärr-ärr-supersport-sprint-renkaista, vaan kestävistä "all-round"-renkaista.
Muistakaapas ne ilmanpaineet. Huolimatta siitä, millä renkalla ajaa niin ainakin takarenkaan saa kulumaan tosi nopeasti jos painetta ei ole tarpeeksi. Ja siis yleensä suositukset eivät ole tarpeeksi.
Esim. mun pyörässä (Z750) suositeltava paine taakse taitaa olla 2,8 tai 2,9. Jossain vaiheessa aloin nostamaan taakse matka-ajoon (ilman kyytiläistä) paineen 3,0-3,1 niin rengas kestää heti pidempään. Tuo parin kymmenyksen lisäys tuntuu vaikuttavan aika paljon.
Radalla tuleekin paineet pudotettua sitten 2,3-2,5, jotta pitoa olisi vähän enemmän.
Ja renkaina on ollut BT012, BT010, jatkossa Diabloa...
Edit/Lisäys: Ja JP_445 olikin jo kirjoittanut samaa asiaa...
Tuo bt010 ei ainakaan mun valinta tuu jatkossa olemaan ainakaan eturenkaaksi. Nakki kului ihan aalloille vai mikä se oikea termi nyt olikaan. Eli keskellä oli vielä pintaa jäljellä samoin kuin ihan äärilaidoissa mutta muuten nakki kului ihan loppuun. Siis se ei kulunut tasaisesti. Noista rengaspaineista voidaan sitten spekuloida että josko ne olisi ollut väärät tms. Hiukan samanlaisia kommentteja olen ollut kuulevinani muiltakin tuosta kestävyydestä.(Maxxi @ Joulu. 19 2004,14:29) kirjoitti
Takana bt010 toimikin ihan moitteetta, kuin myös 020 kunnes naula tappoi sen.![]()
Niin ja pärrä on 750 gixxeri.
Jälleen suzukisti
Jep... Tuota en muistanut ekaan viestiin laittaa. Samoin kävi Z:n mukana tulleelle eturenkaalle joka oli BT019. Kului aalloille ja alkoi täristämään.(Diipadaapa @ Joulu. 20 2004,14:16) kirjoitti
En edes viitsinyt ajaa loppuun tuota, vaihdoin Diablon tilalle.
Takarenkaana ei Batlaxeista ole mitään pahaa sanottavaa.
Parit 020 Battlaxit on ollu alla. Ei kestä K 1200 RS Bemussa kuin vaivoin 10 tkm touring-ajoa, ja kuluneina ne on lievästi sanottuna kamalat. Ei tuu enää Battlaxeja alle.
Alan uskoa MZ 6:siin, sillä ne on pyörineet alla jo 10 tkm ja ainakin 5 tkm näyttäs vielä pääsevän. Omnaisuudet riittää vallan mainiosti meikäläisen ajeluihin, joka on lähinnä matkaa ja mutkaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tismalleen samaa mieltä. Rallakin olen z6:illa päästellyt, enkä kokenut yllätyksiä.(J@ck @ Joulu. 26 2004,17:56) kirjoitti
Takanakki kesti raskasta kuormaa alppiteillä yllättävän hyvin.
Vaikuttaa hyvinkin hyvältä jokapaikan katurenkaalta tuo z6, tilaan uuden shopista tuota pikaa.
ZZR 1200
Kannattaa kuluttaa renkaita muualtakin kuin keskeltä.Reunoihin jää ikävät Pussy-stripet, jotka herättävät hilpeyttä nakkikiskan parkkiksella.
![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Joopa joo.......................
En malta olla mainitsematta yhtä tärkeintä kriteeriä renkaitten kestolle. Eli maksatko itse renkaasi tai( isi vai äiti).
Yleensä omalla TYÖLLÄ hankituillle tuotteille oppii antamaan arvoa.
Tämä on hyvä" sutimisenestolaite", laitteen asennus merkkiin kuin merkkiin on helppo
Tää voi olla provo-mutta eipä se haittoo
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Pöh, jaskan marjat...(Seeber @ Joulu. 27 2004,14:05) kirjoitti
Se kenenkään vehettä kasvata vaikka reunoilta kuluttaakin.
Tietty onhan niitä jotka tuijottaa nakkejansa/repii väkisin mutkateillä polvi maassa jotta saa ns. katu uskottavuutta... Hölmöä hommaa...
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mulla on pärrässä pirellin diablo corsat ja ei minä ainakaan keksi moitteen sijaa niistä. Tottahan joku ne lyö lyttyyn,
mutta ainakin mun käytössä ne on toiminu varsin hyvin.Ehdin ajamaan n.8000km niillä ja eturengas on vielä lähes uusi ja takanakin vain vähän kulunu vaikka tuli suhteellisen paljon runtua annettuakin. *Aion ainakin ostaa uudelleenkin kyseiset renkaat.
Cogito sumere potum alterum.
Luulenpa ottavani toisen drinkin.
Michelinin Pilot Road takana Dukessa.. jotain 6 donaa ajoin ja kulumista ei edes näe ja toi mun vekotin kuitenkin repii rengasta aika paljon (luisuu moottorijarruissa aika usein)... radalla pito on varmaan paska mutta tollaseen nurkkapyöritykseen ja touringiin varmaan ihan hyvä...
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
(Yamaha1 @ Joulu. 27 2004,14:37) kirjoitti
Mul ois pari takarengasta myynnis. Niis on vielä pintaa reunoilla jäljellä jos joku haluu ostaa
![]()
Niihin on kuitenkin kulunut niin jyrkät olkapäät, että ne muljahtelevat ikävästi S-mutkissa.(Ninja9r @ Joulu. 28 2004,13:43) kirjoitti
Suosittelen lämpimästi kuluttamaan renkaita tasaisesti joka puolelta, jotta moppe taittuu mutkiin samalla tavalla kuin uusilla renkailla.
![]()
![]()
Eikä siinä naama kovinkaan kummalliseen irvistykseen väänny, jos kanttaa reunoille asti. Radalla varsinkaan.![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Normaali maantie / siviili käytössä voi olla hankala saada renkaat reunoille asti kulumaan, mutta radalla menee helposti. Rengasta pitää kuluttaa muutenkin kuin pelkästään keskeltä muuten saattaa tulla äkkinäiseksi ääritilanteissa väistöliikkeissä...