Aivan varmasti koeajan ..... ja luultavasti useamman kuin kerran ennen kuin menen ostamaan uutta pyörää. Koeajo kertoo jotain, mutta sitten on se toinen puoli eli pyörän kestävyys jne.(IlDuce @ Joulu. 20 2004,13:28) kirjoitti
Kovasti tuntuu kannanotot olevan "tunteellisia" eli omaa valintaa puolustetaan loppuun asti ..... mutta hyvä niin
Kiitoksia kaikille kantaaottaneille
Sinussa taitaa olla ainesta kun puhut "tunteesta" materian sijaan!!... ehdotan syvällistä perehtymistä Ducatin historiaan, Fabio Taglionin orkideankasvatusharrastukseen, sekä Italian historiaan...eritoten Benito Mussolinin rooliin Ducatin teollisen voimistumisen katalysaattorina...(Peltzi @ Joulu. 20 2004,19:18) kirjoitti
Lopputentti pidetään huhti-toukokuussa ja läpäistyäsi voimme myöntää sinulle "ostoluvan"...![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Onko mahdollista saada ostolupaa, jos ei olekkaan kiinnostunut tuotteen historiasta, vaan haluaa tuotteen itselleen pelkän käytön vuoksi? Itse en esimerkiksi vasaraa ostaessa ala miettimään vasaratehtaalla töissä olleen henkilön kiinnostuksen kohteita, vaan tarkoituksena on ostaa työkalu, jolla tietty homma hoituu ja joka on miellyttävä käteen. Moottoripyöräthän ei kauheasti kuitenkaan tuosta vasarasta eroa, eräänlainen työkaluhan sekin on, vaikkakin nauloja sillä on melko vaikeaa hakata ja liikkuvia osiakin melkoinen määrä enemmän (eli eroa onkin paljon).(Fabio T. @ Joulu. 21 2004,09:17) kirjoitti
Moottoripyörä on kuitenkin mielestäni hyvä työkalu miehen tai naisen korvienvälin kunnossapitoon, omasta mielestäni jopa vasaraa parempi. Vaikka kiinnostukseni moottoripyöriä kohtaan on melko vahva, en kuitenkaan välitä kyseisten laitteiden rakentajista ollenkaan. Eikä moottoripyörän rakentajakaan (tai rakentajat) taida olla kiinnostunut minun elämästäni millään tapaa, hänelle/heille riittää, että joku on tuotteesta kiinnostunut ja mahdollisesti jopa ostaa kyseisen laitteen.
Keneltä siis sitä ostolupaa täytyy anoa? Ikäni puolesta ei minun tarvitse välittää vanhempieni mielipiteistä ja pankinjohtajakin myöntäisi mielellään pyörän ostoon vaadittavan lainan. Muiden tunteet tai mielipiteetkään ei ostopäätökseeni vaikuta juuri mitenkään, ostos perustuisi pelkkään mielenkiintoon kyseistä laitetta kohtaan, "keskiverto" järjellä ostosta on vaikea perustella.
Ei vittu... Liika kahvinjuonti ja lyhyet yöunet saavat näköjään ihmeitä aikaan, lainasin Fabio T. tekstiäsi, mutta en enää tiedä oliko tarkoitus kysyä jotakin, esittää oma mielipide asian tiimoilta vaiko saada aikaan väittely moottoripyöristä jotta työpäivä sujiusi paremmin. Onneksi pääsen loppupäiväksi ulos toimistosta, happi saattaa tehdä hyvää pääkopalleni...
Niin...
Ostolupa?
Hmmm... miksi edes joku haluaa ostaa Ducatin, koska se on painava, tehoton ja kallis verrattuna edullisempaan "itäpyörään". Masterbike Bike-lehdessä kun kertoo lähes kaiken tarvittavan moottoripyöristä.
Eikö järkikin jo sano, että huoltoväli on liian lyhyt ja huollot liian kalliita, siis Ducatissa?
Edelleen varoisin jopa väittämästä Ducatin malleja laadukkaammiksi kuin Honda, Yamaha, Suzuki. Kawan jätän pois, koska niistä en tykkää, eli en noteeraa Kawaa. Eli pääsääntöisesti japsipelit ovat kyllä erittäin kestäviä ja toimivia sekä tehokkaita!
Miksi joku edellisistä "järkiperusteista" huolimatta haluaa Ducatin? Miksi tosiaan... Hmmm... No, pyöräily ei välttämättä ole edes järkevää, muuten kuin henkisen voiman lähteenä.
Ehkä olen lukenut liian paksun pinon kirjoja aiheesta, ja siksi nuo hassut Desmot viehättävät? Toki jotkut vanhat mallit uusia enemmän, mutta uusissakin on tiettyjä kompromissittomia juttuja, mitkä miellyttävät omistajan silmää ja ajohanskaa
Aika väsynyttä juttua. Tulisi jo kevät...![]()
No nyt aletaan päästä asiaan. Mikä sulla on huoltoväli ja oletko ottanut selvää paljon huollot maksavat ? Ymmärsinkö oikein, että olet juuri ostanut uutena pyöräsi ?(Jyri @ Joulu. 21 2004,11:41) kirjoitti
Elo-Syyskuussa oli Oy Wasa Auto Rapid Ab:ssa uusi Ducati S620 FF (musta) myynnissä hintaan 9900 €. Ei mennyt kaupaksi ja nyt on hinta 10900 €(Fabio T. @ Joulu. 20 2004,17:58) kirjoitti
Fabion onneksi kaikki ei mene kaupaksi edes halvalla![]()
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Juu,(Peltzi @ Joulu. 21 2004,12:02) kirjoitti
Ymmärsit oikein, ostin juuri Ducati 749 Darkin uutena. Hieno peli! Nyt näytti uusi Monster 1000:kin olevan tarjouksessa, siitä vaan!
Minulla on huoltoväli 10 000 km, kuten kaikissa Ducatin malleissa. Ensimmäisessä 10 tkm huollossa tarkistetaan/säädetään venttiilit ja vaihdetaan öljyt yms tavanomaiset jutut. Öljyt vaihdan itse 5 tkm välein kuitenkin.
20 tkm huollossa / kahden vuoden välein lisänä hihnojen vaihto.
Maahantuojalla sanoivat seuraavat hinnat:
10 tkm huolto = 753 €, sis osat
20 tkm huolto = 853 €, sis osat
Suhteettoman kallista... Monsteriin (2V) on halvempaa. En meinannut maksaa moisia summia, koska en asu helsingissä ja olen kuitenkin "persaukinen maalainen". Huollatan muualla/huollan itse.
En usko Monsterin huoltojen olevan sen kalliimpia kuin jonkun GSX-R1000:sen, samaa luokkaa.
Ensi kesänä sen sitten näkee, miten tuo toimii. Kyllä se siitä!
Sama tilanne tuon Jyrin kanssa enkä osaa edes huoltaa itse. Nytpä tarjoutuukin tilaisuus kysyä mitä vastaavan Hondan huolto maksaa ja kuinka usein se pitää tehdä? (Vastaava lienee joku cbr600?)
Matti
Joo, seuraava on sitten hyvin vahvasti subjektiivista henkilökohtaista kokemusperäistä mutu-tietoa:(matt1 @ Joulu. 21 2004,23:07) kirjoitti
Thundercatilla ajoin 50 000 km. Sinä aikana huomasin mm. seuraavaa...
Huoltoja tehtiin 6 tkm välein, yleensä hinta oli 6 tkm kohdalla 120-150 € riippuen mitä tehtiin, ja 12 tkm kohdalla noin 250-300 €. Eli kokonaiskulut olivat noin 300 -400 € / 10 tkm ---> halvempaa kuin Ducatissa, vieläpä merkittävästi! Koska Ducatin huoltohintaan 753 € tulee vielä ylimääräinen öljynvaihto, itsetehtynä n. 50 € maximissaan.
Honda CBR 600F:llä ajoin 15 tkm, sinä aikana huollot maksoivat:
1000 km noin 70 €
6 tkm öljyt, noin 70 €
12 tkm isompi huolto, tarkistuksia ja öljyt+suodatin yht. 125 €
Eli Hondan huollot olivat todellakin edukkaammat kuin Ducati 749:in, MUTTA näitä huoltohintoja on hankala verrata Ducatin maahantuojan hintaan, koska jostakin muusta Ducati-huollosta saattaisi saada edukkaamman huoltotyön.
Tuon uutuuden kanssa olen kyllä sen verran skeptinen, että aion olla mukana huollossa tutkiskelemassa, mitä ne tekevät tuolle.
Huoltoaikaa menee kai noin 9 h 749:iin, se tarkoittanee noin 50 € tuntitaksalla 450 € hintaa pelkkään työhön. Muu tulee sitten öljystä, suodattimesta ja keulaöljyistä yms mitä kuulunee vaihtaa. Tässä kohtaa en ole vielä tarkkaan tietoinen mitä siihen 10 tkm huoltoon kuuluu...
Siitä ei pääse ehkä yli, että japseissa isompi huolto on n. 4-5h, 4 venttiilisessä Ducatissa se on 8-10 h.
Kannattaa tutkia, mistä saisi hyvää työtä oikeaan hintaan. Halvalla tuota ei huolleta, ja ilmeisesti huollossa pitäisi olla Ducatin Mathesis-testerikin kai, jotta tuo pysyisi nipussa elektroniikaltaan...
Kone se kuitenkin on, turhaa on pelotella jollain erinomaisella eksoottisuudella. Sitä tuossa tuskin on sen kummemmin kuin jossain uudessa CBR1000RR-mallissa... huolto vain ottaa Desmo-koneiston osalta aikansa.
Valitettavasti tuntemukseni Ducatista on todella vähäistä. Tuttavallani oli pari vuotta sitten mikäsittenlie 749 Ducati sellainen keltainen kyykky joiden päälle en paljon ymmärrä. Ajokausi jäi kuitenkin kesken koneen leikattua kiinni, että se siitä. Pyörä oli uusi ja huollettu asianmukaisesti. Pyörä vaihtui seuraavaksi kaudeksi hajabussiin, joka tosin jäi myös vain vuoden tuttavuudeksi. Pyörä tosin siirtyi seuraavalle omistajalle moitteettomassa kunnossa.(Peltzi @ Joulu. 17 2004,19:28) kirjoitti
Jos sinulla on paljon pelimerkkejä, niin siitä vaan, jos ei, niin pysy vaan Hondassa. Mielessä hiipii pelko, että tekniikka on suhteessa japsi/italoautot.
Mielenkiiinnosta haluaisin kuulla onko em. vahinkoja sattunut nykypäivän japsipyörien kohdalle?
@, AT, RD07A
On sattunut kyllä, ja tuollaisen mutu-tiedon varaan en menisi luottamaan sen kummemmin. Kyllä minkä vaan laitteen saa rikki ja kaikissa on valmistevikoja.(juh@ @ Joulu. 21 2004,23:26) kirjoitti
- Tuttavani Honda CBR600Fie ,01-mallia, päästi uudesta lähtien öljyä kannentiivisteen välistä ulos. No, kone pois ja kansi plaanaukseen takuuna ---> jotain meni pieleen ja sama homma uusiksi ---> vaihtoi suoraan Firebladeen.
- Tuttu Yamaha YZF600R löi vaihteiston jumiin vapaalle. 2. ja 5. vaihteen rattaat hiontuneet ja joku akseli oli taipunut koneessa? Oli erittäin asianmukaisesti huollettu peli, vaikka oli ajettu jo jonkinverran.
- Eräs tuntemani henkilön kilpuri, Honda CBR600RR, valmistevirheestä johtuen hajosi moottoriltaan täysin. Uusi kone tilalle.
Jos ongelmia on, valmistajan vastuu on olemassa. Toki kaikkia koneita pitää muistaa käyttää oikein, mm. lämmityskäyttö on todella tärkeä asia!
- Jyri -
Fabion olisi syytä pidättäytyä kommentoimasta, koska aina tulee konflikti...
Moottoripyörien erinomaisuuteen. Honda CBR 600f taitaa olla se paras moottoripyörä, ainakin se on kokeiltaessa vaikuttanut erinomaiselta. Koska en kuitenkaan ole nyt, enkä koskaan tulevaisuudessakaan insinööri, niin en oikein osaa hakea pyöristä numeroita tai lukuja. Täytyy siis tyytyä jonkinlaiseen tunnepohjaiseen nautintoon ja esteettisiin arvoihin. Kaikella kunnioituksella mekanisteja kohtaan...
Desmo Jugend
Tätä juttua lueskellessa näyttää siltä, että vaatimukset pyörälle olisivat:
1. Uusi
2. Edullinen hankintahinta
3. Kestävä ja luotettava
4. Halvat huollot
Jos nuo olisivat omalla kohdallani ainoat vaatimukset, ostaisin Citymarketista sellaisen pienen Majoreten valmistaman moottoripyörän pienoismallin (merkillä ja mallilla ei väliä) olohuoneen kirjahyllyyn.
Ei tollasta kannata citymarketista ostaa, ku ovat siellä niin kalliita.(888 @ Joulu. 22 2004,00:16) kirjoitti
Mieluummin Prismasta, ovat edullisempia ja saa vielä bonukset päälle
RobinHoodissa oli muuten Ducatin pienoismalli.(888 @ Joulu. 22 2004,00:16) kirjoitti
Siitä jokapojalle Ducati, joka on halpa hankkia, ei tarvitse huoltaa ja kestää jos ei anna pojalle leikkikaluksi.![]()
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
No jaa... mitäs siitä CBR600F:stä nyt sanoisi...(verner @ Joulu. 21 2004,23:41) kirjoitti
Tylsä.
Jaa miksi? Hmmm... vaikea selittää, oikein vaikea... ehkä se on ilmeettömyys ja eleettömyys. En osaa sanoa...![]()
hmmmmm... mietin asiaa...(verner @ Joulu. 21 2004,23:41) kirjoitti
On hyvä nähdä, että useimmat ihmiset kammoksuvat Ducatia ja etenkin sen huoltoja, jotka ovat tosi kalliita ja teknisesti erittäin vaativia ja onnistuvat vain erittäin rikkailta ja huipputaitavilta erikoisyksilöiltä, eivätkä siten päädy ao. merkkiin !!
Mitä siitä nyt olisi tullut, että kaikki "tattarit", jotka ovat tuplanneet Suomen moottoripyöräkannan 6-7 vuodessa, olisivat ostaneet Ducatin... niitähän olisi tullut lisää 70000 kpl !!... ja meikäpoika olisi joutunut vaihtamaan merkkiä..ehkä MV Agustaan...![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Tjaahas, onkos tästä nyt sitten pääteltävä että se Ducce toimii ikäänkuin munan jatkeena vai?!?![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Niin sen on pakko olla(Yamaha1 @ Joulu. 22 2004,09:50) kirjoitti
Kallis ja tehoton, mutta se merkki...
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Juuuu..ja hemmetin hyvänä sellainen... on kova (jousitus), tärisee ja ruiskii nesteiteitä....(Yamaha1 @ Joulu. 22 2004,09:50) kirjoitti
![]()
![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Hassu juttu...
Moottoripyörissä japanilaiset ovat parempi vaihtoehto kuin eurooppalaiset, koska:
1. Enemmän tehoa
2. Edullisempia
3. Luotettavampia
Mutta yritäppä perustella jollekin vaikkapa Toyo Corolla 1.4:n ostoa VW Golf 1.4:n sijaan, vaikka siinä on:
1. Enemmän tehoa
2. Se on edullisempi
3. Ja luotettavampi..
![]()
![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Mutta jos moottoripyörä toimii henkisen voiman lähteenä, niin eikös siitä silloin tule järkevää. Eli jos oletetaan että moottoripyörällä, oli se sitten minkä kokoinen, merkkinen tai värinen tahansa, ajelu tuo pientä hyvänolon tunnetta ja sitä kautta jaksaa paremmin tehdä röitä, niin silloinhan se on vitun järkevää ja voidaan nostaa samalle tasolle hyvän ruokavalion ja liikunnan kanssa..?(Jyri @ Joulu. 21 2004,11:41) kirjoitti
Ja väsyneestä puheenollen tuo henkisen tasapainon järkkyminenhän on nähtävissä näissä täällä käytävissä keskusteluissa... Jos tulostaisin pätkän näitä talvisaikaan kirjoittamiani tekstejä ja veisin niitä työterveydenhoitajalle, niin määräisikö hän minulle viikon verran moottoripyöräilyä jossain lämpimässä maassa joka talvikuukautta kohti? Ainakin omasta mielestäni on jo huolestuttavaa, etten jaksa alkaa väitellä jostain tietystä merkistä syvällisemmin, yritän kuitenkin...
Meikäläisen silmissä Ducati on kärsinyt pientä arvonlaskua, siis en pidä sitä muita merkkejä huonompana, mutta tuo 999:n muotoilu on pieni pettymys 916:n jälkeen. Eli mun mielestä Ducati ei ole enää mitenkään erikoinen merkki, esim. japanilaisiin merkkeihin verrattuna, enkä näe mitään syytä ostaa kyseistä pyörää pelkän merkin vuoksi.
Jos haluaisin ostaa pyörän, jolla erottuisin moottoripyörien massasta, ostaisin MV Agustan, sen muotoilu on onnistunut helvetin hyvin, Suomessa se on kohtalaisen harvinainen ja hinta on sen verta korkea, että sukulaiset voisivat oikeasti taas selkäni takana haukkua lapselliseksi ja hulluksi...
Ja merkkinä se on sen verran harvinainen ja legendaarinen, että ns. farmarivolvokuskit välttelisivät katsekontaktia huoltoasemilla käydessä ja normaalit ukonkäppänät tulisivat juttelemaan ja muistelemaan omaa nuoruuttaan. Ja ehkä, siis EHKÄ, vastakkaisen sukupuolen edustajatkin näkisivät meikäläisen paremmassa valossa seisoskellessani pyörän vieressä.
Tästä eteenpäin on ihan sama mitä tähän viestiin kirjoittelen, koska tämän pituus on jo sitä luokkaa, ettei tätä kukaan enää lue. Pyydän kuitenkin, että aloitettaisiin taas keulivia pellejä, tai sivareita koskeva väittely, niihin oli vitun paljon hauskempaa ottaa osaa...
Hmmm... sinussakin on ainesta...ja olemme samoilla linjoilla 999 / 916 - sarjalaisten muotoilusta... ja Ducatin "nykytilasta"... ja MV Agustasta... mutta sillä onkin sama muotoilija kuin 916-sarjalaisilla eli Massimo Tamburini ...(Northern_lights @ Joulu. 22 2004,15:20) kirjoitti
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Tuo se on sitten kova kaveri, on silmää kertakaikkiaan... GO MASSIMO!!!!!(Fabio T. @ Joulu. 22 2004,15:26) kirjoitti
Edit: Hemmetti että tämä munkin ulosanti on kovalla tasolla täällä...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Massimo? ai niin ku se kauniista ja rohkeista?
Ja kuinkahan moni Ducamorkkaaja on ikinä edes ajanut, saati omistanut moista laitetta..? Niin, enhän minäkään, koska Ducati E900 Elefant oli myynnissä ainoastaan Amerikan mantereella, täällä sen nimi oli Cagiva. Erittäin hyvä ja ripeä möhköenska, jonka myyntiä olen jälkeenpäin katunut.
Ei helv... Meinasin jo laittaa tohon edelliseen viestiini et ei Massimo Marone, mut päättelin ettei kukaan nyt tohon takerru...(Köpi @ Joulu. 22 2004,15:32) kirjoitti
![]()
![]()
Tulis jo se kesä!
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ihmiset näkee kovin kapea-alaisesti noita koneita.
Muotoilu voi olla kaunista, Ducati 916:ssa se ehdottomasti on henkeäsalpaavan kaunista, ja kaunista sekä tarkoítuksenmukaista.
Voi olla, että 999:in muotoilija ei ole onnistunut enää luomaan samanlaista henkeäsalpaavaa laitetta, mutta tottavie se on yksityiskohdiltaan silti upea (heh, olen hyvä sanomaan kun itsellä 749).
Osat ovat huippuluokkaa, mm. Dzuz-kiinnikkeet katteissa, kompromissiton muotoilu ja kaikki olennainen, kuten teräspunosletkut ja moneen suuntaan venyvä säädettävyys ihan vakiona. Lisäksi maavara on kerrankin enemmän kuin riittävä!
999:ssä olevat Alan Jenkinsin suunnittelemat sivukatteiden tuulenohjaimet ovat ehkä raskaan näköiset, mutta ne ovat tarkoituksenmukaiset. Samoin muut osat pyörässä.
Suomessa nuo nyt eivät silti ole ihan tavallisia, vaikka niitä joskus näkeekin. 749 ja 999 ovat kumpikin kuitenkin kohtuullisen harvinaisia laitteita täälläpäin.
On olemassa muitakin suunnittelijoita kuin Massimo Tamburini, väitän Pierre Terrablanchen olevan myös melkoisen neron!
Kuka nyt väittää 80-90-luvun taitteen pasoja ja 888:ja kauniiksi neliskulmaisine "työvaloineen"? Se oli tarkoituksenmukainen laite, ja siten kaunis. Ehkäpä tuo 999 on hieman samalla lailla kaunis...
MV Agusta on muuten euroopassakin jo kohtuullisen "tavallinen", eli ne ovat suomessakin pian "normaaleja"...
Odotan uutta Laverdaa... nami.
Nii mutta sullahan on munasarjat helppohan sun on(bubblefaerie @ Joulu. 20 2004,10:28) kirjoitti
![]()
Älä koskaan siirrä huomiseen sitä minkä voit välttää jo tänään.