Monsteri kaipaa ihan ikiomaa akkulaturia talven lämmikkeeksi. Mistäs löytää edullisen ja toimivan vehkeen jolla pitää akun kunnossa talven yli?
Niin... Onhan toi halpa ja hyvä aika mahdoton yhtälö mutta jos jollain olisi joku tarjous tiedossa.
Biltema myy edullisesti... mutta onko hyvä.
Reissut mielessä........
Toimii.(kccot @ Joulu. 15 2004,20:22) kirjoitti
Niin, ja ei ole edullinen, vaan halpa!
Ducati 900 SS
Akku-Palvelu V. Häkkinen Oy. Vanha Talvitie 9 HKI. Heppu on itsekin mopoharrastajia ja tietää akuista + oheislaitteista enemmän kuin moni muu. Hinta-/ laatusuhde kohdallaan.
Ctek on halpa ja hyvä. Syksyllä kiinni ja keväällä irti. Löytyy esim. halpa-hallista.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Ja .Org! WebShopistakin(KMSwallower @ Joulu. 15 2004,21:18) kirjoitti
59,90
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Oliko kyse tosta Bilteman 8.50e laturista? Eipä oo ainakaan hinnalla pilattu ja mullehan oikeestaan riittää kun se hoitaa hommansa =)(aksu @ Joulu. 15 2004,20:52) kirjoitti
Minkälaisia ampeereja tosta laitteesta saa ulos? Toimisiko myös veneen akun laturina?(Italowestern @ Joulu. 15 2004,21:51) kirjoitti
Mulla on Bilteman laturi, jonka ohjeessa sanotaan:
"älä lataa akkuja, joiden kapasiteetti on alle 20Ah" . Jammun akku on 12Ah.
Jos käytän, räjähtääkö akku vai laturi, vain meidän talo? Jos tämä on iso vaara, niin olkaa sitten muut tarkempana laturia ostaessanne.
sulake tai laturi menee... Mulla ei oo kuin kerran kesäkuumilla tullut trakvaattorin akku silmille..(R2-D2 @ Joulu. 16 2004,07:50) kirjoitti
Tuosta mennään...siitä on hyvä mennä!
Bilteman laturi toimii, kun joku sitä nykii päälle/pois, eikä jätä mopoon kiinni. Sen filosofia on avoimien akkujen ajalta ja sen latausvirta on vaan 500 mA, joka tuolloin oli oleellista. Vapaasti hengittävien akkujen kanssa oli kohtalokasta, jos ladattiin liian suurella virralla.
Kun katselette suljettuja akkuja, katsokaa, mitä esim. pikalatausvirraksi on akun päälle ohjeeseen printattu. Se hämmästyttää monia
Noi kalliimmat laturit on sitten ihan eri vehkeitä. Niissä on monenlaista älyä ja se äly saattaa jopa toimia. Voit siten jättää laturin kiinni akkuun pitkäksi aikaa ja se seurustelee akun kanssa älynsä puitteissa. Itse ottaisin aina akun irti moposta, vaan eipä viitti moista enää moni…
... jotain piti muistaa
Ajastinkin voisi auttaa tuohon. Biltemasta viikkoajastin 3,50 euroa. Esimerkiksi.(seku @ Joulu. 16 2004,08:30) kirjoitti
Ihan hyvä idea, mutta Bilteman ko. laturilla ei pääse latailemaan koskaan teholla, jota suljettujen akkujen valmistajat suosittelee. Sehän ei ole välttämättä tarpeenkaan, jos ei jätetä akkua talveksi kiinni myllyyn, eli suoritetaan riittävän aktiivisesti ylläpitolatausta.(jjp @ Joulu. 16 2004,10:08) kirjoitti
Jos hyytelöakun, tai suljetunkin, laskee tyhjäksi ja muutaman kuukauden jälkeen meinaa latailla tolla Bilteman versiolla, niin se jää usein haaveeksi.
Lukekaa, mitä akkuvalmistajanne suosittelee!!
Kikkailemalla pärjää ihan hyvin myös halvoilla vehkeillä ja akun napajännitettä mittailemalla ja purkamalla/latailemalla akkua olen pärjännyt itse halvoilla vehkeillä. En kuitenkaan kiistä, etteikä noissa hienommissa latureissa alkaisi olla ideaa: ne hoitaa kikkailut itse.
... jotain piti muistaa
Tähän asti on toiminut ihan jees... saa nähdä ens kevväänä.(seku @ Joulu. 16 2004,10:25) kirjoitti
Älä vaan käytä auton akkulaturia, sillä se pilaa akun liian suurella latausvirralla. *
Käy niikuin minulle, unohdin pariksi päiväksi akun lataukseen ja siitä tuli "kuivaparisto" ei nestettä jäljellä tipan tippaa *
Terveisin Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Ostin saman tien tämän. Kuitenkin tarvii kotiloon ja muihin joskus niin yksi laite riittää. Ja silti CTEKkiä halvempi. En kyllä pidä koko talvea kiinni, kerran lataan kun otan akun irti ja talven mittaan pari kertaa kun muistan.
Toi ei ainakaan toiminu mulla fazun hyytelö akun kanssa, vaan oli lataus valo kokoajan päällä. Luulin eka että laturi sökö, mutta testasin autossa ja toimi ihan normaalisti, eli latas ja sitten lopetti kun oli mielestään virtaa tarpeeksi.(HarriS @ Joulu. 16 2004,11:42) kirjoitti
Yhden talven pärjäsin hyvin tavallisella vanhalla Matti Akkulaturilla, kunhan muisti ladata vain muutaman tunnin.
Seuraavana talvena kaverin tallissa ja kamu pisti sitten 2 päiväksi ja se oli siinä se akku *
Nyt oma talli ja pärrä parin viikon välein ulos käymään kunnolla,
saa samalla vähän vibaa puntteihin *
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Jaha, hyvä tietää ettei toimi kaikilla akuilla. Mulla tavallinen litkuakku kyllä antaa sellaiset merkit, että tuo alkaa pätkiä latausta.
Tuosta välistarttailusta pitää aina muistaa, että pyörän tai auton laturi ei riitä lataamaan akkua kunnolla. Ja varsinkaan tyhjäkäynnillä tuskin edes sen vertaa, mitä starttaus just vei potkua. Pahimmassa tapauksessa vaatisi puolen tunnin ajon (kierroksia) eli voi olla haitta suurempi kuin hyöty. Puhumattakaan kutinan lisääntymisestä![]()
![]()
Adita:lla näkyy myös olevan tuollainen Ctek laturi.
Kawasaki ZX-10R 2008.
Tulin ostaneeksi tuon Bilhelveten laturin (halvan hinnan houkuttelemana). Uteliaisuuttani tulin kuitenkin pistäneeksi mittaten tuon ulos pukkaaman jännitteen. Ilman kuormaa tuosta tuli peräti 11.9V!(seku @ Joulu. 16 2004,10:25) kirjoitti
Mielessäni kävi vielä josko tuo on varustettu jonkin sortin älyllä, joka nostaisi tuota latausjännitettä oikeaa tarvetta kohdatessaan. Pistin siis akkuun kiinni ja vielä amppeerimittarin väliin nähdäkseni mitä tuo tekee. Lopputulos oli, että virta ei liikkunut kumpaankaan suuntaan vaikka akun jännite oli pudonnut selvästi ja oli siis latauksen tarpeessa... Oma Bilteman laturini siis lensi saman tien jordaniin - liekö kyseessä p***a yksilö...
Oman pyörän akun pitää latauksessa langattoman puhelimen virtalähde, joka puskee tuollaiset 400 - 500mA. Tuli vielä ilmaiseksi, kun jäi käteen telefoonin hajotessa. Tuon pistän kiinni pari kertaa kuukaudessa päiväksi. Hyvin on akku pysynyt vedossa.
<p>2002-2014</p>
Joo - saman huomasin aikoinaan itsekin. Paikalliseen tarvikeliikkeeseen takaisin kysymään, että mikäs se tämmöne lauri on, joka noin pientä virtaa pukkaa. Myyjältä sain vastauksen, että niinhän nämä "pienvirtalaturit" toimii, pukkaa pientä virtaa siitä lähettyviltä, mitä akussa lataushetkellä on tjsp. Kun luki ohjeet ja malttoi rauhassa sillekin laturille oman toiminta-aikansa, kyllä se sieltä yli 13 v:n kipuaa... *(Ctrl @ Alt+Del+Joulu. 17 2004,06:54) kirjoitti
Eli käy hakemassa siltä vesilinnulta hyvä laturi takasi... *![]()
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Anna olla siellä vesilinnulla vain mokomaMeinaan jos laturin tyhjäkäyntijännite on alle täyden akun napajännitteen, niin eihän se mitään lataa!
![]()
Siis erotetaan nyt vihdoinkin ne 2 käsitystä toisistaan, virta ja jännite. Tyhjäkäyntijännite on se taso mille laturi pyrkii akun napajännitteen latauksen aikana nostamaan ja virta on se "into" jolla se sitä yrittää. Pienen akun kanssa ei saa olla liian "innokas" mutta kummasti se akku ajan kanssa kuivaksi silti kiehuu jos laturin napajännite on liian suuri = akku ei koskaan sitä kykene saavuttamaan, ei edes täyteen ladattuna => lataus ei pääty koskaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jännitettä pääsette seurailemaan ihan halvalla yleismittarilla ja se on hyvä ohje se, ettei ”ilman valvontaälyä” jätetä vuorokausiksi lataamaan.
Jos akku on esim 10 Ah ja se on päässy lähes purkautumaan. Niin kun Bilteman laturilla latailette, se on 10Ah/0,5 A =20 h. Eli sen se vaatii -ja kattokaa että jännittenvalintakytkin on asennossa 12 V, eikä 6
Edelleen kehotan katsomaan, mitä lukee akkunne latausohjeessa (siis akkuvalmistajan). Paras, mikä on tullut vastaan sanoi: ”Latausvirta 14 A, 1 h”. Se oli pikavarausohje. Semmosta laturia, jolla akkuun saisi ajettua moisia virtoja, ei ole tullut vastaan. Ehkä ne käyttää kuorma-auton laturia(24 V).
... jotain piti muistaa
Muistan itse lukeneeni akkuni (Varta) mukana tulleesta käyttöohjeesta että olisi hyvä ladata akkua virralla joka on 10% akun kapasiteetista. Eli siis 14 Ah:n akkua 1,4 A virralla.
Palkka juoksee....minä en
Toi on vanha nyrkkisääntö, mutta suht huvittava, koska kun itse pääset seuraamaan, miten latausvirta muuttuu, kun akku alkaa saavuttaa varausta, niin ei sitä millää "vakiovirralla" koskaan ladata. Maksimivirtarajauksessa on kyllä ideaa ja akkuvalmistajan ohjetta on syytä lähes aina seurata.(jappe74 @ Joulu. 17 2004,11:01) kirjoitti
Bilteman laturi on sävy sävyyn niiden aiemmin myymien akkujen kanssa (litkuakkuja). Niiissä varaajissa vaan on paljon tuotevikoja, joten latausjännitteen mittaaminen heti alkuu on fiksua.
... jotain piti muistaa
Onko n. 4 A sopiva virta ?(Reiska_SB @ Joulu. 16 2004,11:40) kirjoitti
Se taitaa noista halvemmista autolatureista lähteä.
Esim. 15 Ah akku / 4 A virta = n. 4 h latausta.
Noin karkea periaate, virtahan laskee lopussa.
Onko tuosta haittaa jos ei lataa yli, eli > 4 h ?
Itse olen ladannut akun tällä periaatteella, OK.
Pace and Flow
Ehkä on joskus hyvä olaa ymmärtämättä liikaa tekniikasta.
Olen parina talvena varaillut/pitänyt akkua hengissä Bilteman varaajalla, sillä halvalla, ihan hyvällä menestyksellä.
Nyt sitten uteliaisuuttani mittailin laitteen tuottaman jännitten, eikä näyttänyt kuin 11,5v.
Akun jännite on kuitenkin aina varauksen jälkeen ollut n. 12,6v.
Menikö nyt jännitteet ja voltit oikein, mutta toivottavasti asia selvisi. Eli luulen Bilteman varaajan toimivan.![]()
Ducati 900 SS
aksu, käsittääkseni tuo laturi haistelee akun varaustasoa, jos akussa on täydet latingit niin laturi tiputtaa sitten jännitettä ja kait samassa syssyssä ampeerejakin. Kokaseppas sitten tyhjällä akulla rinnan laittaa mittariasi?
Put put put.
Mittasin ihan ilman kuormitusta. Meinasin vaan, kun tuon toimivuutta jonkin verran epäillään, että hyvin kuvittelen toimineen, sillä akku on pysynyt hyvin iskussaan.
Ducati 900 SS
hämeen autosähkö *(liikkeet: hml, oulu, turku (ainakin)) myy YLLÄPITOLATURIA noin 50 eeron hintaan. kyselkääpä sieltä niin ei tarvitse spekuloida kärsiikö/sopiiko yms. asioilla.
ko. laitteessa on valinnat mopoille autoille ja k-autoille.
lisätietoja voitte kysellä suoraan liikkeestä motoristi Keijo Seulannolta puh 03-6226234
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>