Koska suurin osa näyttää vieroksuvan ja jopa halveksivan ABS jarruja pyörässä, niin voisiko joku kertoa minulle mitä haittaa niistä sitten on ettei niitä missään mielessä voi hankkia?
Mielestäni ainoa paikka jolloin absit eivät ole tarpeelliset on soralla ajaminen, ja tarvittaessa ne voi kytkeä pois päältä.
Odottelen vastauksia järkevine perusteluineen.
Väittäisin, että jos ei halua harjoitella mopon hallintaa ihan oikeasti sillai, että käyttelee renkuloita lukossa ja nostelee jompaa kumpaa päätä, niin absit on varmasti hyvä hankinta. En näe haittana sitä, että pyörällä voi tehdä täysjarrutuksen pelkäämättä etupään lipeämistä alta.
ABS-jarruissa on vaan se huono puoli, että hätäjarrutustyyli (jota toivottavasti harjoitellaan kovasti) ABS:illa ja ilman on todella erilainen, joten jos olet ABS-pyörään tottunut, niin siitä ei ole helppoa vaihtaa pois. Samoin jos ABS-järjestelmä menee rikki, lienee tuloksena helposti turvat sen tosipaikan tullen.
Laken viestiä saanen hiukan epäillä. Jos todella osaat jarruttaa, niin uskoisin, että moottoripyörällä lähelle ABS:n jarrutusmatkaa on mahdollista päästä "simuloimalla" ABS:ää, mutta autossa veikkaisin moisen olevan aikalailla mahdotonta. Autossa kun on neljä jarruttavaa pyörää, joiden jarruvoimaa ei voi säätää erikseen, kuten ABS tekee. "Aivorunko-ABS" päästää hiukan jarrua kun ensimmäinen pyörä menee lukkoon, jolloin jarrutusvoima tietysti pienenee heti. ABS-systeemiä oikeaoppisesti käytettäessä kaikki pyörät ovat juuri pidon rajamailla, joten jarrutus on tehokkain mahdollinen. Tämä tosin vaatii juuri sen, että niitä jarruja survotaan surutta, vaikka poljin vähän takaisin pökkisikin. Ja tämä on juuri se vaarallinen asia kun siirrytään ABS-vehkeestä tavalliseen.
ABSin käyttö on ainakin mun kohdalla edelleen sellaista, että jos huomaan etupään ABSin toimivan (jonka huomaa Hondan nykyisin käyttämän systeemin kohdalla vain siitä, että hidastuvuus heikkeenee aavistuksen), tulee jarrua päästettyä hieman ylös, mitä autolla ei tule tehdyksi. Itsesuojeluvaistoako? Ainakaan vielä en usko siihen, että ABSit opettaisi jarruttamaan normaaliprätkällä "väärin", mutta tämähän on henkilökohtaista. Juuri tuon pätkän huolehtiminen ABSin toimimisen (pyörän lukkiutumisen) havaitsemisen ja jarrun keventämisen välillä on se josta maksoin ja maksaisin toistekin.
Nimim. ABS, D-LBS, VTEC (kuinka tässä jaksaa enää elää? )
1000
Lisää painoa, vielä osaksi jousittamatonta, ja teknisiä (=elektronisia) vempeleitä ne ainakin tuo mukanaan..sammaa kastia kuin katalysaattorit ym. viherpiipertäjien vermeet..avoinaiset kaasarit ja megafonit riittää useimpaan käyttöön...mummot ja hirvet pakenee jo kilometrin päästä ja varpusta pienemmät esteet imaistaan kaasarin kautta grillattavaksi sylintereissä...![]()
![]()
![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Autolla: Kokeilimpa "täysjarrutusta" käytännössä liukkaankelinradalla. ABS päällä potkaisen täysillä jarrun pohjaan = Auto pysyy suorassa linjassa / ohjauskykyisenä. Ilman absia, kaikki renkaat lukossa, jarrutusmatka oli lyhyempi joka kerta, mutta jarrujen lievästä epätasaisuudesta tms johtuen auto kääntyi aina hivenen johonkin suuntaan + oli tietysti ohjauskyvytön ja Tämä siis vain minun jalalla testattuna. Tästä huolimatta haluan pitää autossani ABS:it päällä ja luistonestosta pidän takavetoisissa autoissa JOS sen voi kytkeä tarvittaessa pois päältä. Nelivetoon en luistonestoa ole kaivannut..kirjoitti
Käsitykseni mukaan moottoripyörän ABS:n hyöty on parhaimmillaan kun yritetään tehdä ns. "täysjarrutusta" kostealla tienpinnalla. ABS vehkeellähän se on mielettömästi helpompaa ja turvallisempaa. Kuivalla kelillä Dukella räpätessä en kyllä ABSeja kaipaa, mutta mutu:na sateella "normaaliajossa" niistä voisi olla jopa enemmän hyötyä kuin haittaa.
*** Poliisi on parasta huumetta! ***
[url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
[url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
Niihin malleihin joihin ABS:n tänäpäivänä saa, ne ovat varmaankin ihan paikallaan. Eli niihin pitkänmatkantekovälineisiin (?).
Turha niitä Hondankaan sen laajemmalti kannattaisi mallivalikoimaansa levittää.
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Tämän keskustelun ABS:n tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta moottoripyörässä voi kyllä laajentaa koskemaan kaikkea uutta mitä tekniikka tuo tullessaan.
Minä muistan vielä ajat jolloin samoja keskusteluja käytiin sähköstartin tarpeellisuudesta ja vielä enemmän silloin kun käynnistys polkimet alkoivat hävitä pyöristä. (kuka todella tarvitsee sähköstarttia tai mitä tapahtuu kun startti hajoaa eikä pyörässä ole poljinta???)
Ei se tarpeen olekkaan...omissa mopoissa se on yhdessä...yhdestä olen ottanut sen pois ja työnnän käyntiin...(R1100 @ Joulu. 10 2004,14:24) kirjoitti
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös MP:n ABS:t "mieti" tovin, jos jarrutus aloitetaan yks kaks kahvaa survaisemalla? Muistelisin, että kokeiltaessa taitava jarruttaja pysäytti ripeämmin perinteisellä jarrujärjestelmällä, kuin ABS:llä. Pitää joskus kokeilla...
Yhtään arvostelematta ABS:ien käyttäjiä väittäisin, että liika tekniikka mopoissa luo ennen pitkää saman keinotekoisen ja harhaanjohtavan turvallisuuden tunteen, joka uudemmissa autoissa tuntuu olevan ongelmana.
Nyt ei haasteta mitään riitaa vaan oikeaa keskustelua. Mielestäni moottoripyörä on edelleen harrastusväline, jonka kuljettamiseen pitää liittyä haaste ja jokin erityinen tunne, jota ei voi muilla keinoilla saavuttaa. Välillä tuntuu, että sekä sportti-, että matkapuolela mopojen suunnittelussa ollaan hakemassa kokoajan mukavampaa, helpompaa ja näyttävämpää tapaa kulkea. Sen sijaa ajatus moottoripyörästä moottoripyöränä on ikään kuin jäänyt. Tilalle tarjotaan luksusta ja varustelukilpaa.
Desmo Jugend
Sun iässäsi ei ole enää kovin viisasta karkoittaa niitä mummoja...(Fabio T. @ Joulu. 10 2004,13:34) kirjoitti
Desmo Jugend
(verner @ Joulu. 10 2004,14:52) kirjoitti
![]()
<span style='color:cornflowerblue'>"Staedert, I have a doubt."</span>
...erona tietysti se, että sähköstartti tai käynnistyspolkimettomuus ei suoranaisesti vaikuta pyörän ajo- tai käsittelyominaisuuksiin, eikä näin ollen ole turvallisuustekijä suuntaan eikä toiseen.(R1100 @ Joulu. 10 2004,14:24) kirjoitti
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Meinaatko että pyörät lukossa sitten pysähtyy?(pasi1 @ Joulu. 10 2004,06:31) kirjoitti
No varmempi osuma ainakin.![]()
Ainakin meikäläisen kohdalla ei pieni jarrujärjestelmästä johtuva painonlisäys paljoa paina, kun kuskissa on liikaa useita kiloja...(Fabio T. @ Joulu. 10 2004,13:34) kirjoitti
Elektroniikan liiasta määrästä olen osittain samaa mieltä, ainakin jos kerran kyse on italialaisesta moposta. Se on jo ihan hyvä saavutus kun saa sytytyksen ja useimmat valoista pelaamaan suhteellisen luotettavasti.
Jarruvehkeitä italialainen kyllä osaa todistetusti tehdä, jopa oikein hyviäkin. Toisaalta parempi jos vaan jättävätkin sen sähköpuolen pois![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Itse olisin valmis ottamaan ABS:it mopoonkin vaikka ilmankin pärjää. Autossa noi ovat ehdottomat - on neljässä vuodessa niin monesti tullut todettua. Absin pointti on ohjattavuuden säilyminen täysjarrutuksessa ja sitäkautta väistö mahdollisuus maksimaalisella hidastuvuudella välittämättä siitä millainen pito alustalla käytännössä on. Käyttöä joutuu aluksi hiukan varmaan opetteleen mutta veikkaisin, ettei mopon etunen lähde märällä asvaltilla tai nupukivellä väistössäkään lähellekään niin herkästi alta saati vahingossa kuin ilman absia.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Kyllä ainakin itse mielelläni maksoin sen pari tonnia ylimääräistä jotta sain ABS:it myös mopoon.
Tuollainen iso ja raskas matkapyörä kuin PanEuropeankin on, niin en edes mielikuvissani halua ajatella miltä tuntuu jarruttaa vesisateella ja kaarteessa.
Viime kesänä en onneksi tarvinnut kokeilla niiden toimivuutta muuten kuin vain omissa harjoituksissani hiekkatiellä ja vesisateessa puisella kanavan sillan kannella 60 km/h vauhdista.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tuossa äänestyksessä vielä kolmaskin vaihtoehto 'Haluaisin ABSit' tjs. Olisin äänestänyt sen kohdan(ShadowC2 @ Joulu. 10 2004,23:23) kirjoitti
![]()
..kettu kuittaa
Erittäin hyvin sanottu siellä takana(Fabio T. @ Joulu. 10 2004,10:50) kirjoitti
![]()
But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
ABS`t niin kuin muutkin turvavarusteet pyrkii korjaamaan sen virheen, jota taitava kuski ei (koskaan?) tee. Eli nämä "tosihemmothan" ei tietenkään tarvitse ABS`ja tai muitakaan turvahärpäkkeitä, koska eivät sellaisia vaativiin tilanteisiin joudu!Kypärä, ajoasut yms. ovat myös tarpeettomia, mutta kun virkamies niitä vaatii......
(Liekö koko jarrut oikeesti tarpeellisia?)
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Jotenkin tuntuu tutulta tää keskustelu. Autopuolella sama keskustelu käytiin 10-15 vuotta sitten, kun absit alkoi yleistyä.
Silloin suurin osa kansasta vastusti absia kuka milläkin(teko-)syyllä. Tänään juuri kukaan ei kiistä absien erinomaisuutta autojen kyseessä ollen. Kymmenen vuoden kuluttua jokseenkin kaikissa uusissa katupyörissä on absit vakiovarusteena eikä kukaan niitä edes kyseenalaista. Monttu-, enska- ja ratapyörät tietenkin asia erikseen. Absien vastustaminen katupyörissä on pelkkää köyhyyttä; joko taloudellista- tai mielen-.*
*Ai niin, nykyisessä mopossani EI ole abseja, seuraavassa toivottavasti kyllä.
Minunkin teoriani on nauttia elämästä - käytäntö vain panee vastaan.
- Charles Lamb
Tonnilla lähtisi - olen käynyt jo kyselemässä.(ShadowC2 @ Joulu. 10 2004,23:23) kirjoitti
Tämän mielenkiintoisen eipäs-juupas -keskustelun kannustamana taidan sijoittaa sen donan verran extraa. Eihän se ole kuin + 10 % mopon hintaan..![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
kilpa-autoissahan ei edelleenkään yleisesti ole abseja, ainakaan tietääkseni, osaksi ehkä niiden syiden takia, että jarrutuksen huipputeho kuivalla kärsii, osittain siksikin, että kuskien taidot tulisivat enemmän esiin ja vielä siksi, että sääntökirjoissa ovat joissakin kilpuriluokissa kielletyt.
prätkässä saattaisi olla hyötyä, ainakin sateella ja kun kallistuskulma on loiva tai pyörä on suorassa, kunnolla kallellaan fysiikan lait ja kitkakertoimet saavat renkaat kuitenkin lipsumaan...
hyvin pitkälle yhdyn fabio teen ajatuksiin, raakaa tekniikkaa ja kovat äänet, sekä tunne ajamisesta, prätkää pitää pystyä itse ajamaan, mahdollisimman vähän sähköistä hienoa tekniikkaa, näin sen ite koen, persiö alustan kautta kertoo miten mennään ja itse hallittava miten vain suinkin. aina parempi kun kaukaisen kylän mummotkin tietävät varoa koneen karjunnasta, jotta sieltä se hullu taas tullee.
omiin prätkiini en kaipaisi absia, enkä haluaisi sellaista taas yhdeksi pakolliseksi varusteeksi tulevaisuudessakaan. ainakin se olisi oltava poiskytkettävissä, esim. rataharjoittelua tai ajoharjoittelua varten.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
ABS:tä on monia eri kehitysversioita ja yksi uusimmista on mm. Ducatin matkaversiossa ST4s. Se toimii niin nopeasti, että ABS ei pidennä jarrutusmatkaa edes taitavalla kuljettajalla kuivalla kelillä.(verner @ Joulu. 10 2004,14:50) kirjoitti
Mitä taas tulee ABS:n vikatilanteeseen, se on todella inhottava kokemus.
Pari viikkoa sitten käänsin auton jonosta ympäri hiukan sudittamalla eli ns. kässärikäännös paikallaan ja läksin kiihdyttämään vauhtia, kun oikealta liukui eteen paketti auto kolmion takaa, joka ei saanut pysähtymään.
Tuo pieni suditus U-käännöksen yhteydessä oli ilmeisesti sekoittanut ABS:n toiminnan ja niinpä pyörät lukkiutuivat samantien. Auto oli hetken melkein kylki edellä lähestymässä pakua, kunnes tajusin hiukan löysätä jarrua ja sain sen takaisin hallintaan ja pysäytettyä ajoissa. Mopolla vastaava tilanne on armotta nurin ja se siitä.
Kaksipiippuinen juttu minusta. Tähän mennessä pidin ABS systeemiä todella isossa arvossa, jossa se toki autossa puoltaa hyvin paikkaansa (ilman häiriöitä..)
Pyörässä alan itse kallistua sille kannalle, että turhaa lisäpainoa ja lisää rikki meneviä osia. Hmmm..
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Varmasti meistä jokainen yrittää jarruttaa pyörällään mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti, on sitten abs taikka ei. Jos abs tuo lisää sitä turvallisuutta, niin kyllä se mun mielestä puolustaa paikkaansa myös mopossa... Kokemusta mulla ei oo abs-jarruista pyörässä paitsi lyhyeltä koeajolenkiltä VFR:llä, enkä mä ees huomannu niiden olemassaoloa. Tehokkaat ja helpot jarrut siinä oli, sen huomasin. Eli kyllä se tonnin "uhraus" varmasti kannattaa. Voisi sen huonomminkin sijoittaa...Näin täällä pikku pöhnässä funtsailen.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Pakko ja vapaaehtoisuus ovat ne kaksi hankalaa ja paljon kiisteltyä määrettä, jotka (minusta, en sano muista mitään) tekevät koko relevantin keskustelun jarrutusmetodeista täysin mahdottomaksi/turhaksi.(juho-kusti @ Joulu. 11 2004,20:36) kirjoitti
Toinen asia on ABS:sien paremuus/heikommuus jarrutuksessa. Siihen en ota kantaa, koska en tiedä. Jos tietäisin, ottaisin.
Itse ajan mieluummin ABS:sittomalla autolla, koska autoni tekee silloin mitä haluan. Työautossani ovat ABS:it, mutta kotikotilossa perstuntumajarrut. ABS:it ottaisin saman tien pois, työautosta, jos a) sen saisin tehdä, b) jos se olisi mahdollista.
Jos a tai b olisivat mahdollisia, ei ABS:eista olisi minulle mitään haittaa. Enkä edes kirjoittaisi näitä rivejä.
Sama pätee pyörään. Jos haluan ajaa ns. peffalla ja jarruttaa 2 metriä enemmän tai vähemmän, toivoisin sen olevan sallittua jatkossakin. Epäilen vaan...
Jos ABS:sit tulevat (käytännössäkin) valinnaiseksi, ne ovat varmaan ihan hyvä asia. Jos ne tulevat pakollisiksi (tai must trendiksi), ovat ABS:it
Ei, en käyttäisi kypärääkään, ellei sen puuttumista olisi niin helppo havaita kyttämobiilista ja sakonmaksukykyni perin rajallinen.
Minulle ei ole vieläkään valjennut ketä ja mitä arvoa monia täälläkin (?) järkyttävä illusatorinen kypärättömyyteni uhkaisi? Täydellinen mysteeri minulle. Ehkä yleistä ja hallinnon vaalimaa lammaslauma-aatetta?
No, nyt lipsahtaa jo liian kauas jarrutekniikasta, joten syytä päättää tähän![]()
hmm.. en tiedä onko oikea mielikuva, mutta tuntuu että absien ja muiden turvallisuutta lisäävien laitteiden lisääminen halutaan kieltää, koska se vaikeuttaa kikkailemista..? tottakai pitäisi olla mahdollisuus kytkeä absit pois päältä napin painalluksella mm. rata-ajoja varten
minä arvostan turvallisuutta lisäävää tekniikkaa ja niiden kehitystyötä. haluan mieluummin absit kuin mahdollisuuden vaikkapa autolla liukua (absittomat) jarrut pohjassa sivuluisussa keskellä risteystä aamuyöllä... tai jotain..
offfftopic..:(harmaahukka @ Joulu. 12 2004,20:27) kirjoitti
En tiedä, mistä tuo oletus "monia" tuonne on joutunut.. vai onko tämä keskustelu käyty täällä aikasemmin?
Itse en edes pysty ajamaan yli neljääkymppiä ilman visiiriä. Silmät viirulla joutuu ajamaan ja silmistä vuotaa vettä kuin hanasta, eikä kärpäsien, ampiaisten tai muiden pikkuhyönteisten pelkokaan ole aiheeton. aurinkolasit ei poista veden vuotamista silmistä.
mieluummin sitten pidän sitten koko päätä suojaavaa kypärää kuin vaikka pelkkiä laskettelulaseja*kaupungissa varmaan menettelisi ilman kypärää ajelu, vauhdit ei nouse niin koviksi ja ötököitä lentelee vähemmän kuin esim maantiellä
..kettu kuittaa
Täähän on jo moneen kertaan todettu, että muiden kukkaron arvoa. Muistat varmaan ne vakuutusmaksujutut. Ja tietenkin veronmaksajat. Siis kun vedät kypärättä nurin ja lyöt pääsi minne sitten sattuukaan. Näin äkkiseltään ei nyt tullut niitä muita mieleen, enkä viitti lähteä niitä vanhoja juttuja etsimään...(harmaahukka @ Joulu. 12 2004,20:27) kirjoitti
Ja höh. Täysin kestämätön perustelu.(jjp @ Joulu. 13 2004,15:24) kirjoitti
Tuohan ei vaadi kuin yhden lauseen lisää tieliikennelakiin ja liikennevakuutuslakiin: "terveydelle aiheutuneita haittoja ei korvata, mikäli kuljettaja on ollut osallisena onnettomuudessa ilman ECE-hyväksyttyä ajokypärää" tms. juristiikkatekstiä. Ja hoitokuluihin vaikka 100 euron katto kypärättä kolaroiville.
Nuo "me muut maksamme" -fraasit ovat kliseistä legendaa, sorry vaan. Antakaa nyt ihan pienen pieni valinnan vapauskin (edes kuvitteellinen) toisille ihmisille.
-harmaahukka-
PS. Oikeastaan tämä jutska ei kuulu mitenkään ABS:eihin, en jatka enempää. Pahkeinen kun tulikin luisteltua aivan pihalle perin asiallisesta topicista![]()
Ihan törkeesti off-topicissa, mutta ei voi olla kommentoimatta:(harmaahukka @ Joulu. 13 2004,20:35) kirjoitti
Elämme yhteiskunnassa jossa ittensä satuttaneet ihmiset hoidetaan jollain konstilla. Vakuutusmaksuilla tai verorahoilla. Se on voi-voi, mutta jos satuttaisit itses, me muut maksaisimme. Koska yhteiskuntamme on sellainen ja me ollaan mukavia. Et sori vaan.
Olis täysin kestämätön tilanne, jos jollain tietyllä tavalla ittensä satuttaneet jätettäis kitumaan. Kai se Venäjällä vois onnistua.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ei tähän jaksa ihmeitä kommentoida, mutta kummallisia käsityksiä näyttää osalla kirjoittajista olevan ABS:eista ja monessa suhteessa.
Käykkääpä epäilijät ja ihmettelijät kokeilemassa tehostetuilla Integral ABS:eilla varustettua Bemua. Uuskon, että käsitykset muuttuu.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.