Kelläpä on mopossa ABS:t, kertokaa mielipiteenne. Ovat harkinnassa "lisäherkkuna" uuteen pyörään, mutta mulla ei ole kokemusta muista kuin kotilon lukkiutumattomista.
Ovatko hintansa väärtti vai kannattaisiko nekin eurot sijoittaa johonkin muuhun...?
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
sijoita muuhun.... en voi ymmärtää mitä helvettiä ABS-jarrut tekee pyörässä...kohta tulee varmaan ajovakausjärjestelmät ym..ESP,TCS.........sitä pyörää pitää osata ajaa..
..en tosin väitä että itse olisin mikään mestari siinä..
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Ei oo kokemusta, mutta samaa asiaa pähkäilin ja tulin tulokseen ettei ne mopoon kuulu...
Antaahan nuo ABSit kivasti mielenrauhaa, kun tietää, että tiukan paikan tullen voi laittaa sen verran jarrua kun tarve vaatii. Tokko niitäkään voi silti mutkassa aivan zombina käsitellä. En muista tai ole huomannut, että ABSit olisi varmuudella pelastanut menneen kahden kauden aikana vielä yhtään tilannetta. Viime kesänä meinasin Alpeilla lähteä mopo käsistä neulansilmään tultaessa kun tiukasti jarrutettaessa ja alaspäin vaihtaessa takapyörä lähti hetkeksi luistamaan, palaten lyhyen ravistelun jälkeen takaisin ruotuun. En ole aivan varma, tekikö ABSit taustatyötä vai olisiko tuo tilanne korjaantunut muutenkin. Tosin yhdenkin tuollaisen tilanteen pelastaminen, varsinkin kaukana kotoa, maksaa ne jarrut itsensä takaisin moneen kertaan. Ja ei niistä nykyään haittaakaan ole.
1000
Kyllähän se omp niin että se ennakointi on motoristin paras lisävaruste. Ja minä haluan hallita mopoani just niinku tykkään, wattuun ABSIT sun muut jarrujen koplaus stydeemit...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
amen.(Yamaha1 @ Joulu. 09 2004,14:49) kirjoitti
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Miten ne absit toimii prätkässä? Ei kai ne etupyörään vaikuta mitenkään, vai ??
Jotenkin kuullostaa ja voisi uskoa että tavalliset jarrut kuuluvat moottoripyöriin. Deauvillet ja Goldwingit erikseen, mutta en kuitenkaan ikinä moiset ostaisi, niin aivan samaa![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Ne toimii siten, että kun käytät jarrua, niin vauhti hidastuu.(GriZzLy @ Joulu. 09 2004,15:25) kirjoitti
No joo, nyky-ABSit toimii niin kuin autoissa. Ei niissä mitään rajoituksia ole, ainakaan mun pyörässä.
1000
Kannatta kuitenki ajatella nenäänsä pitemmälle,jos välittää yhtää henkirievustaan.
Olet vaikka kiireettömästi kurvailemassa,ajattelet niitä-näitä,et keskity ajamiseen aivan töysillä(syke alle 200). Metsästä juoksee mikälie sarvipää tielle. Nyt jätkät tuumaa ensimmäisenä.V````u mä jarrutan ja väistän,että silleen. Ajatelkaa ja käykää kokeilemassa sellasta mopoa missä on nykyaikaiset ABS jarrut. loppuu nämä turhat jorinat. Radalla ja hiekkateillä ei apseista ole kuin harmia,mutta normaalissa ajossa Tautisen hyvät. Jokaisesta moposta missä apsit on voidaan ne kytkeä pois,joko helposti tai vähemmän helposti.
hyvä kuski katsoo peileistä peruuttaessa eikä vain kurkottele takapenkiltä apukirjaa ja osaa pysäyttää vaikka ilman jarruja.
Tuosta mennään...siitä on hyvä mennä!
Vaikuttaa että ne joilla ABSit on eivät niistä luopuisi ja muut taas eivät niitä arvosta pierun vertaa. Mielenkiintoista.
Pitänee siis käydä tekemässä vertailu livenä kunhan kelit sallivat..
Kommenttina vaan että ainakin kotilolla on ihan kiva tehdä rivakka väistöliike abseilla, kosla pysyy kuskin haluamassa ajolinjassa - ainakin suvikeleillä. *![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Itselläni oli aikoinnaan samanlainen ongelma...abs:t vai ei abs:t: Siinäpä vasta kysymys?
Mutta kun on kerran vaihtamassa pyörää johonka on mahdollista saada "kaksi jarruvaihtoehtoa" kannattaa tietenkin
harkita ( siis jos ei ole edes mahdollista hankkia ks. varustetta niin ei tarvitse pähkäillä !).
Jos siis aiot hankkia pyörän jolla ajellaan jatkuvasti hiekkateillä niin ehkäpä tulet toimeen ilman abs-jarruja tai pyöräsi on kevyt ja ajat vain hyvillä keleillä !
Mutta jos pyöräsi on raskas matkapyörä joilla ajetaan kaikissa ajo-olosuhteissa esim. sateella niin ei abs-jarruista ole juuri haittaakaan (tosin maksaa ostettaessa...).Paniikki tilanteessa kokematon kuin kokenutkin voi painella jarrua varsin reippaasti eikä mene "lukkoon" vaan pysähtyy nopeasti liukkaallakin.Jos menee hiekalle voi tietenkin kytkeä abs:t pois päältä ! Abs:t ovat mielestäni siis varsinkin matkapyörän oivallinen varuste, mutta ilmankin tulee toimeen ! Mutta todellakin jos on mahdollista päästä kokeilemaan niin se tietenkin kannattaa !![]()
tupla amen...yhdistelmät/abs:it ei kuulu mopoihin!kyl jarruttamaan on opittava jokaisen iha itte ilman "assistentteja"(Bluesman @ Joulu. 09 2004,14:57) kirjoitti
www.alphaindigo.net
www.soulhealermusic.com
Kannattaa ilman muuta ottaa ne ABS't, jos ei ole muutamasta eurosta henkikulta kiinni. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pysyy mopo paremmin hanskassa yllättävissä tilanteissa. Tietenkin on oma lukunsa nämä huomattavasti keskitasoa paremmat kuskit, jotka hallitsevat suvereenisesti tilanteen kuin tilanteen. *![]()
Dixi et animam levavi
Minä ottaisin absit jos se olisi mahdollista ja rahaa olisi sen verran ylimääräistä. Harmi vain, että sitä tarjotaan vain muutamaan malliin...![]()
..kettu kuittaa
ABS'thän toimivat juuri silloin kun ennakointi pettää. Ne toimivat niissä pikatilanteissa joissa kontrolli siirtyy selkäytimelle. Itse en ole kuin pari kertaa kokenut konkreettia hyötyä noista mutta molemmilla kerroilla aika varmasti olisin ollut silmälläni kun sadesäällä oli pakko täysin ennakoimatta heittää hätärit.
Aina voi j***sustella ennakoinnista ja toki se on paras ja välttämätön taito. Eivätkä ABS't eivät tietenkään korvaa ennakointia ja ajotaitoa mutta ovat pienenpieni lisävakuutus niissä tilanteissa, joissa ennakointi ei auta.
Se ovatko ne hintansa arvoiset pitää jokaisen itsensä päättää.
<p>2002-2014</p>
Tässä tiivistettynä:
Honda aikoo laittaa absit kaikkiin malleihinsa lähiaikoina. Eipähän ainakaan sitten tule koskaan sitä merkkiä ostettua.
-harmaahukka-
Kesällä pääsin seuraamaan Survival -koulutuksen jarrutusharjoituksessa ABS:n toimintaa: mukana oli pari uudehkoa Bemua ko. varusteilla. Kyllä niiden avulla pyörä pysähtyy sellaisella matkalla, että saa olla melkoinen tekijämies tavallisilla pysäyttimillä... *. Etenkin kokemattomampi kuski saa lisähyötyä, koska paniikkijarrutus ei ole vielä "selkäytimessä" . Moni kokenutkin motoristi on huomannut hätätilanteessa vetävänsä vain "liinat" kiinni, eihän niitä vaaratilanteita kuitenkaan jatkuvasti tule ( mehän ennakoimme liikennetilanteet aina varman päälle *
).
Kyllä ABS -jarrut toimivat viereisellä liukkaan kelin radallakin, jossa tavallisella pelillä ei uskaltanut jarruun edes koskea...
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Hauska lueskella "tosimiesten" kovia sanoja. En ole erityisen kokenut prätkäkuski, mutta yritän toki itsekin parhaani mukaan ennakoida liikenteessä jo vuosikymmenten kotilokokemusten perusteella. Jokainen motoristi kuitenkin tietää, että riippumatta siitä kuka virheen tekee, niin motoristiin sattuu. *
Samalla perusteella, kun ABSeja, voi boikotoida mitä tahansa autotekniikan puolelta tutuksi tullutta piirrettä mopossa. En epäile, etteikö niin olisikin sellaisten harrastajien keskuudessa, joille ainoa oikea kulkuväline on hampaatkin irti ravisteleva kaksipyöräinen. *Myönnän kyllä, etten itsekään kotilossa tykkää luistonestosta, koska se estää "rälläämisen" ja aiheuttaa muutoksen olettamaani auton käytökseen liukkaalla.
Vaihdoin itse elokuussa mopoon, jossa ABS on vakiona. Toistaiseksi ei ole - luojan kiitos - ollut tilannetta (paria varovaista kokeilua lukuunottamatta), jossa kahva/poljin olisivat väpättäneet. Muistuu kuitenkin mieleen parin vuoden takainen ajo - kaksi päällä, täyspakaasien kanssa, rankkasateessa - eteläisen Ruotsin peilinliukkaalla betonipäällysteisellä motarilla. Silloin todella kaipasin sitä lisävarmuutta, jonka härpäkkeen pelkkä olemassaolo olisi antanut.
En sano, että ABS sinänsä vaikutti olennaisesti mopovalintaani, mutta luen sen ehdottomasti plussaksi.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Bikessä, jokaisen moottoripyöräiljän raamatussa, seisoo:(harmaahukka @ Joulu. 09 2004,19:05) kirjoitti
Honda on ilmoittanut, että kaikissa heidän mottoripyörissä ja skoottereissa tulee olemaan yhdistelmä- ja/tai ABS -jarrut
vuonna 2006.
Eikun treenailemaan stoppieta uudella vm.2006 cebarilla...
Ja aiheeseen: Omilla, tämänhetkisillä ajomieltymyksillä en
abseja pyörääni halua, piste.
Hieman varttuneemmalla iällä ehkä, jos matkailu on suurin osa
harrastusta.
Ei voi sattua kun ei tule verta.
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa
Selibatia ei ole perinnöllistä.
ei ole vielä kokemusta abs-jarruista, mutta eiköhän tuota ala toukokuusta eteenpäin kertymään.
Kyllähän ne jotkut vierastaa Motoguzzin integraali-jarrujakin, mutta kyllä ne meikäläisen mielestä on osoittautuneet ihan toimiviksi laitteiksi katuajoon.
Sen ainoan kerran kun olen reilummin kadulla lipannut, olisi abs pelastanut tilanteen.
Rata-ajoa meinaan harrastaa muilla vehkeillä, joten ei haitaa abs:ät.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Lisäyksenä aikaisiin, olen mielessäni miettinyt niitä lippoja, joita vedin juuri kauden päätteeksi. Omaa huonoa ajokokemusta kerratakseni olen kelannut omia virheitäni monta kertaa: Olen analysoinut omaa toimintaani yllättävässä tilanteessa - tulin mutkaan oikeasti hirveän sateen yllättämän ja olisi pitänyt tajuta se yllättävä kelitilanne ja osata toimia ennakoivasti.
Tulin kuitenkin mutkaan mielestäni omien kykyjeni mukaan ihan sopivaa vauhtia. En tajunnut kokemattomuuttani sitä yllätystä, mikä sateinen tie ja yllättävä mutaisuus voi antaa näillä pikkuisilla maaseututeillä. Kaiken oman analysointini tuloksen olen sitä mieltä, että lukitsin yllättävässä mudassa takajarrun liian nopean rektion seurauksena. Jos olisi ollut abs, olisin ehkä selvinnyt tilanteensta elektronikan avulla.
Voisin väitttää, että siinä tilanteessa ei oikeasti ollut kauheasti tekemistä niinä nanosekunteina, kun tajusin pyöriväni pitkin asfalttia. Myös kokemus näiden maaseututeiden yllättävistä kyntötöistä olisi pelastanut. Elämme myöskin maataloudesta, joten en halua omaa tyhmyyttäni ja kokematoomuuttani aiheutunutta omaa onnettomuuttani enempää korostaaa.
edit: jotain kirjaimia....
Dixi et animam levavi
Niin - uudemmassa mopossani oli nämä kaikki hienoudet, ja olen ihan varman, että olisin selvinnyt ilman ihmetyksiä elektroniikan avulla tuostakin tilanteesta. Oikeasti jaksaa nyppiä, kun mielessään vaan kelaa tuota tapahtumaa, ja ainoa vika on oma hätiköity toiminta. En väitä, että olisin siinä savessa osannut paremmin toimia, mutta tämä kynnös - se vaan tuli yllättäen.
Jos olisin ollut tosi rataässä, olisin voinut jotain tehdä. Meikäläisen kyvyillä kun tuo n. 300kg malmikasa irtoaa tiestä, niin ei siinä voi kuin mennä mukana. Pentuna olen joskus motocrossia velin pärrällä ajanut, mutta ei mitään toivoa hallita tuota takapainoista customia. Oikeasti mietittyäni asiaa moneen kertaan joka suunnasta, niin oma vika se loppujen lopuksi on. Ei sitä siinä hetkessä tajua, mutta ei muutakaan selitystä ole. Väitän, että olisin hallinnut sen mutkan minun toisella mopollani BMW 1200RS:llä. Siinä on oikeasti parhaat jarrut, mitä voi kaupasta saada.
edit: Siinä on integraali abs:ssät!
Dixi et animam levavi
Tämähän on ihan normaali tunne vs. järki -asia.
Olen kertaalleen itekin lipannut sellaisella tavalla, että ABS:n kanssa ei oltaisi nurin menty... Ja pari kertaa on muutenkin tullut jarruteltua silleen että etupyörä on käynyt lukossa, mutta siinä selkäydin on sitten ehtinyt sanoa kädelle että vähän löysää siihen jarruun ennenkuin ollaan nurin.
Jos olisin järkevä, haluaisin varmaan riemusta kiljuen niitä ABS:siä. Silti olen yhä sitä mieltä että otan pyöräni ennemmin ilman. En varmaan ole kovin järkevä, mutta onneksi tämän harrastuksen kanssa ei edes tarvitse olla.
kokeilepa täysin "pääkallo" keleillä absia. eipä taida kotilo pysähtyä.(Kikka6 @ Joulu. 09 2004,16:05) kirjoitti
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Absit on mun mielestä hyvä apu tosipaikan tullen. Mitä haittaa siitä on, että tiukassa jarrutuksessa ei heitä lipoja oman lihas-absin takiaMinun seuraavassa pyörässä tulee olemaan absit.
Just over do it
Varmasti apua jos opettelee ajamaan mutta jos osaa jo käyttää molempia jarruja ja "oikein" niin tuskin sanottavampaa hyötyä.
Itselleni kävi niin että vanhassa kotilossa ei niitä ollut ja opin jarruttamaan lukkiutumatta eli absit tuli aivorungon ja jalan väliin.
Nykyisessä on ABSit ja niitä ei meinaa millään oppia käyttämään, aina painaa liian varovaisesti vaikka voisi ihan surutta survasta.
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
(Hannula @ Joulu. 09 2004,13:59) kirjoitti
ABS-syndrooma, tuttu autopuolelta. Varma tapa joutua onnettomuuteen...
Viime kesänä näistä ABS:stä tuli juteltua paljonkin ja asiaa pohdittiin oikein urakalla todeten loppuksi, että Abseissa on puolensa, mutta moottoripyöräkäytössä niissä on vielä parantamisen varaa. Toistaiseksi olen vielä sitä mieltä, etten niitä kaipaa, mieluummin opettelen jarruttelemaan näillä tavallisilla.
Muistakaa ihmiset, etteivät parhaatkaan ABS:t ole idioottivarmoja vaan vaativat harjoittelua ja totuttelua, siinä kuin perinteisetkin järjestelmät!
Desmo Jugend
Juuri tässä on tottunnut levyjarruun takana eikä ruiskuakaan ole, niin kaverit jo puhuu ABS jarruista. Kännykkä kyllä löytyy *![]()
Pian varmaan vaimoa/tyttöystävääkin "pökkii" kestävä robotti..eikä meillä "manuaalisella" laitteistolla varustetuilla "kalkkiksilla" ole mitään jakoa niissä hommissa...![]()
Jotka haluaa ABS:t, ESP:t, kahvanlämmittimet, stereot, vetokoukut ja peräkärryt jne. mopoisiinsa, niin pistäkööt...minulle mopoilu on "tunneasia"... jos ajattelisin vain turvallisuutta istuisin keinustuolissa ja kuuntelisin YLE:ltä aamuhartautta...
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"