Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 75:een 75:sta
    Eikä tartte olla edes tehostettu integraali. Jo paljas ABS riittää... Merkillistä, jotta joka jammulla moiset on autossa, eikä kukaan noita oikeasti kyseenalaista. Moottoripyörällä (mukamas) ajetaan koko ajan niin äärirajoilla ja ollaan niin paljon taitavampia, että mikään ei saa häiritä "alastonta kosketusta" pyörään... JA PAH - SANON MINÄ!
    <p>2002-2014</p>
    Voi se hyvinkin olla että ABS:it on hyvää olla, mutta minä en henkilökohtaisesti osaisi niitä käyttää hyödykseen. Tietääkseni ainakaan.
    Autossani (autoissani) on ollut absia jo jonkun aikaa, ja duuniautoissakin, mutta en osaa käyttää niitä. Siis en käytä niitä hyödykseen.
    Minä ajelen edelleen wanhalla tavalla. Eli jarrut pohjaan, ja kun teen väistöliikkeen tai käännän rattia, niin nostan tai kevennän jarrua. Tämän olen huomannut monta kertaa liikenteessä, kun niitä tilanteita on tullut. En vaan yksinkertaisesti luota niihin abseihin, olivat sitten kuinka hyviä tahansa. Ja itse asiassa kerran olikin säkää, koska absit olivat sitten rikki, ja jos en olisi nostanut jarrua käännessäni, oltais vedetty suoraan liikennejakajaan

Prätkästä en sitten osaa sanoa, koska kokemusta on sen verran vähän. Mutta luulen että käyttäisin/jarruttaisin samalla tavalla kun autolla, eli jarruttaa niin kovaa kun uskaltaa, kykenee, ja sitten löysää kun pitää tehdä joku väistö tai käännös.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

" Been there, wrecked that... "

En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

The more I learn about women, the more I love my motorcycle
    Lainaa (Italowestern @ Joulu. 12 2004,11:08) kirjoitti
    Lainaa (verner @ Joulu. 10 2004,14:50) kirjoitti
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös MP:n ABS:t "mieti" tovin, jos jarrutus aloitetaan yks kaks kahvaa survaisemalla? Muistelisin, että kokeiltaessa taitava jarruttaja pysäytti ripeämmin perinteisellä jarrujärjestelmällä, kuin ABS:llä. Pitää joskus kokeilla...

Yhtään arvostelematta ABS:ien käyttäjiä väittäisin, että liika tekniikka mopoissa luo ennen pitkää saman keinotekoisen ja harhaanjohtavan turvallisuuden tunteen, joka uudemmissa autoissa tuntuu olevan ongelmana.

Nyt ei haasteta mitään riitaa vaan oikeaa keskustelua. Mielestäni moottoripyörä on edelleen harrastusväline, jonka kuljettamiseen pitää liittyä haaste ja jokin erityinen tunne, jota ei voi muilla keinoilla saavuttaa. Välillä tuntuu, että sekä sportti-, että matkapuolela mopojen suunnittelussa ollaan hakemassa kokoajan mukavampaa, helpompaa ja näyttävämpää tapaa kulkea. Sen sijaa ajatus moottoripyörästä moottoripyöränä on ikään kuin jäänyt. Tilalle tarjotaan luksusta ja varustelukilpaa.
    ABS:tä on monia eri kehitysversioita ja yksi uusimmista on mm. Ducatin matkaversiossa ST4s. Se toimii niin nopeasti, että ABS ei pidennä jarrutusmatkaa edes taitavalla kuljettajalla kuivalla kelillä.

Mitä taas tulee ABS:n vikatilanteeseen, se on todella inhottava kokemus.

Pari viikkoa sitten käänsin auton jonosta ympäri hiukan sudittamalla eli ns. kässärikäännös paikallaan ja läksin kiihdyttämään vauhtia, kun oikealta liukui eteen paketti auto kolmion takaa, joka ei saanut pysähtymään.

Tuo pieni suditus U-käännöksen yhteydessä oli ilmeisesti sekoittanut ABS:n toiminnan ja niinpä pyörät lukkiutuivat samantien. Auto oli hetken melkein kylki edellä lähestymässä pakua, kunnes tajusin hiukan löysätä jarrua ja sain sen takaisin hallintaan ja pysäytettyä ajoissa. Mopolla vastaava tilanne on armotta nurin ja se siitä.

Kaksipiippuinen juttu minusta. Tähän mennessä pidin ABS systeemiä todella isossa arvossa, jossa se toki autossa puoltaa hyvin paikkaansa (ilman häiriöitä..)

Pyörässä alan itse kallistua sille kannalle, että turhaa lisäpainoa ja lisää rikki meneviä osia. Hmmm..
    Ei kai vaan autossas ole ESP:tä. silloin ei parantelis kässäreitä vedellä. Käy meinaan just noin, et tietokone sekoo. Sen ohjelma ei pysty ymmärtämään, mitä oikein tapahtu.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
    Lainaa (Tuppi Nurin @ Joulu. 16 2004,09:43) kirjoitti
    Lainaa (Italowestern @ Joulu. 12 2004,11:08) kirjoitti
    Lainaa (verner @ Joulu. 10 2004,14:50) kirjoitti
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös MP:n ABS:t "mieti" tovin, jos jarrutus aloitetaan yks kaks kahvaa survaisemalla? Muistelisin, että kokeiltaessa taitava jarruttaja pysäytti ripeämmin perinteisellä jarrujärjestelmällä, kuin ABS:llä. Pitää joskus kokeilla...

Yhtään arvostelematta ABS:ien käyttäjiä väittäisin, että liika tekniikka mopoissa luo ennen pitkää saman keinotekoisen ja harhaanjohtavan turvallisuuden tunteen, joka uudemmissa autoissa tuntuu olevan ongelmana.

Nyt ei haasteta mitään riitaa vaan oikeaa keskustelua. Mielestäni moottoripyörä on edelleen harrastusväline, jonka kuljettamiseen pitää liittyä haaste ja jokin erityinen tunne, jota ei voi muilla keinoilla saavuttaa. Välillä tuntuu, että sekä sportti-, että matkapuolela mopojen suunnittelussa ollaan hakemassa kokoajan mukavampaa, helpompaa ja näyttävämpää tapaa kulkea. Sen sijaa ajatus moottoripyörästä moottoripyöränä on ikään kuin jäänyt. Tilalle tarjotaan luksusta ja varustelukilpaa.
    ABS:tä on monia eri kehitysversioita ja yksi uusimmista on mm. Ducatin matkaversiossa ST4s. Se toimii niin nopeasti, että ABS ei pidennä jarrutusmatkaa edes taitavalla kuljettajalla kuivalla kelillä.

Mitä taas tulee ABS:n vikatilanteeseen, se on todella inhottava kokemus.

Pari viikkoa sitten käänsin auton jonosta ympäri hiukan sudittamalla eli ns. kässärikäännös paikallaan ja läksin kiihdyttämään vauhtia, kun oikealta liukui eteen paketti auto kolmion takaa, joka ei saanut pysähtymään.

Tuo pieni suditus U-käännöksen yhteydessä oli ilmeisesti sekoittanut ABS:n toiminnan ja niinpä pyörät lukkiutuivat samantien. Auto oli hetken melkein kylki edellä lähestymässä pakua, kunnes tajusin hiukan löysätä jarrua ja sain sen takaisin hallintaan ja pysäytettyä ajoissa. Mopolla vastaava tilanne on armotta nurin ja se siitä.

Kaksipiippuinen juttu minusta. Tähän mennessä pidin ABS systeemiä todella isossa arvossa, jossa se toki autossa puoltaa hyvin paikkaansa (ilman häiriöitä..)

Pyörässä alan itse kallistua sille kannalle, että turhaa lisäpainoa ja lisää rikki meneviä osia. Hmmm..
    Ei kai vaan autossas ole ESP:tä. silloin ei parantelis kässäreitä vedellä. Käy meinaan just noin, et tietokone sekoo. Sen ohjelma ei pysty ymmärtämään, mitä oikein tapahtu.
    Kaveri veti uudella astrallaan näppärästi käppärillä autoa parkkiin , niinkuin oli aina tehnyt. ESP rupesi toimimaan ja kylkiedellä parkkeerattua autoa päin Kyllä sitä ketutti
    -=Lake=-

"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
    Lainaa (GriZzLy @ Joulu. 15 2004,10:29) kirjoitti
    Voi se hyvinkin olla että ABS:it on hyvää olla, mutta minä en henkilökohtaisesti osaisi niitä käyttää hyödykseen. Tietääkseni ainakaan.
    Autossani (autoissani) on ollut absia jo jonkun aikaa, ja duuniautoissakin, mutta en osaa käyttää niitä. Siis en käytä niitä hyödykseen.
    Minä ajelen edelleen wanhalla tavalla. Eli jarrut pohjaan, ja kun teen väistöliikkeen tai käännän rattia, niin nostan tai kevennän jarrua.
    No mutta ku.. Jätetään nyt ainaki noi autot nyt pois jutusta, sillä monissa uusissa on kaiken päälle vielä sellasia äkkipolkasun tunnistavia hätäjarrutehostimia. Ne siis jarruttaa rivakammin kuin oli kuskin aikomuskaan. Ja just sen takia, ettei me iät ja ajat tavallisilla jarruilla ajaneet osata hyödyntää niitä auton ABS:eja (en myöskään minä)

Täysillä jarrutettaessa ABS:illinenkin mopo pysähtyy nopeammin, jos jarruttaa oikein.
    Oikein = Tehokas jarrutus niin, ettei ABS:it ala vielä hakkaamaan. Siis ABS:illista voi, ja pitää normaalisti jarruttaa ihan kuin mitä tahansa pyörää, mikäli meinaa pysäyttää mopon lyhyimmällä mahdollisella matkalla (nähty ja testattu!)

Harhakäsityksiä kuulee ja lukee. Esim se, että ABS mopoa voisi jarruttaa mutkassa on ihan puppua. Tai voihan sitä, mutta siinä se pyrkii pystyyn, kuten kaikki muutkin 2-pyöräiset..
    Tai, että ABS:illisissa olis joku viive.. No, ei ole!
    Tai se, että esim. tehostetuilla ABS jarruilla varustettu Bemu olis jarruton moottorin pysähtyessä. No ei.. Tai se, että pyörään tulee lisäpainoa. No joo, varmaan tulee, mutta silloinhan vois ajatella, että ajelis kevyemmällä, eli tyhjänpuoleisella tankilla, tai vaikka laihduttais 5 kg. Merkitys on yhtä marginaalinen

Ei niitä ABS:eja normaalisti tarvitse, eikä edes huomaa, mutta se missä ABS on paikallaan?

- Vaikkapa äkkijarrutusta vaativassa yllättävässä tilanteessa sateen liukastamalla tiellä. Ja / tai kylmissä oloissa, näpit kohmeessa. Jarruttaa voi todellakin täysillä, ilman pelkoa pyörien lukkiutumisesta.
    - Tehokas jarrutus, eli täysjarrutus kahva pohjassa on mahdollista vaikka Saksan motarinopeuksista. Onhan se mahdollista ilman ABS:ejakin, mutta moniko meistä uskaltaa ja osaa sen tehdä? Kuka on edes harjotellut, en ainakaan minä..
    - Myös vähän kokemusta omaavalle kuskille ABS on paniikkitilanteessa mitä parhain turvavaruste. Montakohan mopoa on vain kaadettu siksi, ettei kahvaa osata hellittää etupyörän lukkiutuessa..?

Moniko meistä muuten osaa jarruttaa täysillä, siis -mahdollisimman lyhyellä matkalla pysähtyäkseen- edes ihan laillisesta 120 km/h nopeudesta (edes kuivalla kelillä, saati sitten sateella)
    Tällaista pitää harjoitella, mutta harjoitella ensin pienemmillä nopeuksilla. Tilanne tulee ennen pitkää kuitenkin eteen ja homman pitää olla selkäytimessä.
    ABS:illisella pyörällä paniikkijarrutus ei ole mikään temppu, kun vaan luottaa siihen jarrujen lukkiintumattomuuteen.
    Mutta kuten tuossa aiemmin totesin, oikeaoppisella jarrutuksella ABS:illisenki mopon saa pysähtymään hieman lyhyemmällä matkalla.

Ei niitä ABS:eja tarvitse ajatella ja ihmetellä niiden olemassaoloa. Ihan samanlaista on ajo ja jarruttelu kuin tavallisellakin mopolla. Ne ABS:it hoitaa sen ajattelun ja "ajattelee" kuskin puolesta siinä vaiheessa kun kuski ja järki on jäässä.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Tulee mieleen yksi tilanne, jossa kokenutkin kuljettaja hyötyy abseista: Kevyen huomaamaton sorapinnoite asfaltoidussa risteyksessä, ja kolmion takaa tulee auto eteen. Lähtee etupää alta konkariltakin...

Kyllähän se absien idea on siinä, että ei niitä radalle ole tarkoitettu, vaan yllättäviin tilanteisiin heikoissa pito-olosuhteissa. Kyllä mulle kelpais, jos tarjontaa olis sellaisissa mopoissa, jotka itteä kiinnostaa. Tosin abs-faitteria taidetaan joutua vielä muutama vuosi odottelemaan, luulisin.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Mikäs se tämä "ABSit ei kuulu radalle" -juttu oikein on, kun siitä niin moni on täällä jo maininnut?
    1000

R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Autojen ja mopojen abs:eja vertaillessa on kuitenkin oleellista ymmärtää aika iso eroavaisuus käyttömahdollisuuksissa:

Autolla ei ole tarkoitus pelkästään lyhentää jarrutusmatkaa vaan mahdollistaa nopea väistöliike ilman jarrujen löysäämistä.

Mopolla abs:sta ei ole tuohon apua. Joko jarrutat tai väistät ( tai ensin jarrutat ja sitten väistät).

Olipahan abs:eja tai ei, niin kuitenkin kuljettajan tekemät ratkaisut vaikuttavat lopputulokseen eniten.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
    Summa summarum: aloittaessani viestiketjun olin piirun verran enemmän kallistunut absien puolelle kuin niitä vastaan joten lopputulema oli se että tilasin eilen uuden mopon ja todellakin - siinä on ABSit!

CBF600SA
    "There are too many people and too few human beings."
    Mulla on pyärä ollu pari vuotta ja siinä on ABS jarrut vakiona.
    Mitään haittaa niistä ei ole ollut * ja vähän ihmettelen että miten niistä vois jotain haittaa olla(no ehkä vikatilanteet) mutta saksalainen inssi on onneksi laittanut varoitusvalon sitä varten *
    Tosin jos kesken jarrutuksen vikaantuu niin sitten on käynyt jo huono tuuri. Mutta kyllähän joku aina välillä lotossakin voitaa vaikka todenäköisyys on aika pieni *
    Niin ja hyötyä on ollut ihan viimekesältä kun kaupungissa kurvailin märällä asvaltilla. Varsinkin maalaukset aika liukkaat ja takapyörässä välillä huomas että lukossa olis jos ei olis abseja.
    Niin ja olen pari kertaa ollut Ahvenistolla ajamassa ja ei niistä abseista sielläkään ole ollu haittaa, tosin en ole mikään ratakuski. *
    Huomasin että siellä oli hyvä testata niitä kun piti vauhtia ottaa pois ennen seuraavaa kurvia. Takajarru pohjaan ja etujarru pidon rajalle ja hyvin hidastuu *
    "only dead people are cool..."
    Lainaa (juho-kusti @ Joulu. 11 2004,20:36) kirjoitti
    Jotenkin tuntuu tutulta tää keskustelu. Autopuolella sama keskustelu käytiin 10-15 vuotta sitten, kun absit alkoi yleistyä.
    Silloin suurin osa kansasta vastusti absia kuka milläkin(teko-)syyllä. Tänään juuri kukaan ei kiistä absien erinomaisuutta autojen kyseessä ollen. Kymmenen vuoden kuluttua jokseenkin kaikissa uusissa katupyörissä on absit vakiovarusteena eikä kukaan niitä edes kyseenalaista. Monttu-, enska- ja ratapyörät tietenkin asia erikseen. Absien vastustaminen katupyörissä on pelkkää köyhyyttä; joko taloudellista- tai mielen-.
    Ai niin, nykyisessä mopossani EI ole abseja, seuraavassa toivottavasti kyllä.
    Tätähän se on lähes kaikessa tekniikkaan liittyvässä. Kaikkea uutta vastustetaan jos jonkinlaisin syin, vaikkei sitä edes kunnolla tunneta. Mutta näin me immeiset toimimme, valtaosin.

Omasta puolestani on absien yleistyminen ihan sama. Customin vauhdeissa niillä ei niiiiiin hirveästi ole merkitystä. Ainahan voi iskeä saappaan maahan jos ei jarrut riitä.
    * Arctic Ranger *
    Kyllä asian varmaan voisi tiivistää niin, että jos mietit ABS:ien ottamista, ota ne. ABS:ien "haitat" ilmenevänet ainoastaan henkilöillä, jotka tasan tarkkaan tietävät etteivät niitä halua, kuten kikkailijat ja mahdollisesti ratakuskitkin.
    Voiko ABSeilla tehdä stoppien?
    ©
    Lainaa (Petri12r @ Tammi. 12 2005,10:31) kirjoitti
    Samaa olen monasti miettinyt... luulisi että myös perän nousemista tarkkaillaan jollain anturilla, eihän tosta muuten ole mitään hyötyä sairaan pitävillä renkailla. Joku ABSit omistava vois kertoa? Tai sit antaa mulle mopon koeajoon

Kai sillä pikkasen saa perää nousemaan, mut epäilisin, ettei paljoo...
  15.  
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Petri12r @ Tammi. 12 2005,10:31) kirjoitti
    Voi, kokeiltu on. Tosin tuo Hondan systeemi ilmeisesti "aavistaa" lukkiutumisrajan olevan lähellä pyörimisnopeuden muutoksesta ja alentaa hieman jarrupainetta, joten kovin korkeaa stoppieta siitä ei ainakaan mun taidoilla ja yrittämisellä synny.

1000
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123