Aiemmin ongelmana oli 1100 gixerin etupään stefat, jotka lopulta vein liikkeeseen vaihdettaviksi. Nyt ostin Suzuki RM 250 crossin (-97), josta myös vuotaa stefat, prkl. Ja tällä kertaa ajattelin tehdä homman itse, jotta senkin joskus oppii tekemään. Kokeilin kuukkelilla, sekä täältä etsiä ohjeita, mutten onnistunut löytämään. Oisko jollain antaa simppelit ohjeet (=rautalangasta vääntäen) kuinka homma tehdään ? Tai mahdollisesti jotain linkkiä, missä on ohjeet ? Ja mieluiten suAmeksi, kun tuo tekninen englannin sanasto ei oikein taivu.
Paikka missä remontin suoritan on valmiina, siellä saa pyörän keulan ilmaan jne.
GSX-R 1000 K8, KXF 450, DUKE II 640
Kyllä noista manuaaleista kai aika hyvin ymmärtää, vaikka ei enklanti taivukaan. Aika hyvät kuvat niissä on. Oikeat työkalut varmaan ovat tärkein asia. Vanhat osat vaan pois, ja uudet tilalle...![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Pikaisella Googleamisella löytyi ainakin Showan ja Kayaban keulille kuvalliset ohjeet joilla pitäis pärjätä. Tuo huoltomanuska on hyvä olla olemassa, sieltä selviää kuitenkin oikeat öljymäärät jne.
Hommana ei mikään kummoinen, itse tein syksyllä ensimmäistä kertaa omaan crossiin (250YZ, kayaban keula).
Pääpiirteittäin meni näin..
- putki irti kolmioista ja vaimennuksen säädöt löysimmälle
- ruuvataan ylä'korkki' irti ulkoputkesta ja liu'utetaan varovasti yläputki pois edestä että saadaan jousen yläpää näkyviin (telari kannattaa pitää pystyasennossa ettei öljyt valu kintuille. varo ettei pääse ulkoputki tippumaan rajusti pölysuojan varaan..)
- pidetään sopivalla avaimella kiinni männänvarresta ja ruuvataan 'korkki' (fork cap) irti, nostetaan jousi pois
- käännetään telari ylösalaisin öljyastian päälle ja pumpataan männänvarresta niin, että paluuvaimennuksen lyhyt ja pitkä säädin tanko tipahtaa männänvarren sisältä (kannattaa pitää käsi alla ettei tarvi öljyämpäristä alkaa onkimaan osia, toim. huom.)
- valutetaan iskari tyhjiksi öljyistä
- stefojen pölysuoja ja lukitusrengas pois (varo naarmuttamasta putkea)
- iskarin alapää tukevasti ruuvipenkkiin tms. kiinni ja muutama räväkkä riuhtaisu niin ulkoputken pitäisi irrota
- tässävaiheessa kannattaa katsoa liukupalojen kunto, jos on ok niin ei kun tiivisteet ja palat oikeassa järjestyksessä sisäputken päälle (tiivistettä laittaessa kannattaa telarin päähän laittaa vaikka öljytty muovipussi ettei putken reuna riko stefan huulta)
- ulkoputki takaisin paikoilleen
- stefojen painamiseen paikoilleen käy vaikka sopivan paksuinen halkileikattu muoviputki. laitetaan stefa huulille ja painetaan _suorassa_ paikoilleen varoen rikkomasta tiivistettä sitten vaan lukkorengas perään ja pölysuoja paikoilleen
- telari pystyyn ruuvipenkkiin ja oikea määrä öljyä telariin (korjausmanuskasta löytyy pinnankorkeus ja miten se mitataan) ilmat pois pumppaamalla männänvartta ylös/alas
- paluuvaimennuksen tangot paikoilleen ja jousi ja korkki kiinni, sen jälkeen korkki kiinni yläputkeen. vaimennuksen säädöt haluttuun arvoon.
Ja toiselle telarille sama homma.
Näin tein omani ja hyvä tuli.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Kiitos
Eiköhän tuo noilla ohjeilla onnistu. Tiistaina ois aikaa alottaa projekti, niin katsotaan miten käy![]()
GSX-R 1000 K8, KXF 450, DUKE II 640
käytä vanhoja stefoja suojana kun painat uusia paikalleen ja reilusti vaseliinia kyllä se siitä