Eilen lähti r 1150 r -01 pyörästä katti pois. Tarkoituksena on asentaa tilalle omatekoinen (=kaverin tekemä) putki (lambda-anturille tulee paikka). Äänenvaimentimeen ei kajota.
Kysymys kuuluu siis, että onko tällä foorumilla jollain omakohtaisia kokemuksia ko. operaatiosta.
Mitä vaikuttaa kulkuun, ääneen, kulutukseen ym ym.
Vaatiiko operaatio uuden lastun hankkimisen?
Entä jos laittaa vielä k&n -suodattimen?
Onko kukaan dynottanut pyörää ko. töiden jälkeen?
Aihetta on kyllä käsitelty aikaisemmin, mutta en löytänyt kenenkään omakohtaisia kokemuksia asiasta.
Katin pois otolla saa 2-3 heppaa lisää tehoa,kierrosherkkyys paranee jonkin verran. Tietysti äänet paranee merkittävästi.
K&N suodattimesta ei ole mitään apua. Ennemmin vaihda isommat imutorvet.
Lastua kannattaa harkita jokatapauksessa,teki mitä muutoksia tahansa,siitä on suurin hyöty.www.turbotec.com
Eräässä MO-lehden BMW-erikoisnumerossa poistivat katin ja tehoa tuli lisää muttei huipputehoa, jonka kierrosluku tuli tosin alemmas. Ulkoa en muista aluetta mutta tuonne alemmille kierroksille tuli lisätehoa. Niin ollen erittäin suositeltava toimenpide.
Itse en ole kuitenkaan tuohon ryhtynyt kun nuo viri-viri-hommat ei oikein jaksa innostaa.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Tässä noin vuosi sitten kirjoittamaani juttua samasta asiasta...
Mielenkiintoinen juttu oli 1150 GS:n katin poisto ja korvaaminen pelkillä suorilla putkilla. Vaimentajaksi jäi alkuperäinen.
Tulos... Huipputehoa samanverran kuin alkuperäisessä hieman pienemmillä kierroksilla mutta käyrä on kokoajan alkuperäistä korkeammalla ja jo selvästi 3000 rpm alkaen. Normaali maantienopeudessa 4000 rpm kohdalla ero näyttäisi olevan jo yli 5 heppaa 5000 rpm liki 10... Myös vääntökäyrä kulkee korkeammalla ja huippuvääntöä 5 nm enemmän hieman vakiota aikaisemmin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Yleisesti boksereiden virittäminen näyttää johtavan siihen, että alavääntö kärsii kun tavoitellaan huipputehoja ja ainoa oikea viritystapa taitaa olla edelleenkin iskutilavuuden lisääminen.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Minulla on 1150 gs, ja siinä on lastu, isot imutorvet, katti korvattu suorilla putkilla (lambda on) ja Remuksen vaimennin. K&N suodatin ei ole paikallaan, hieman epäilyttää sen suodatusteho pölyisissä olosuhteissa.
Pyörän käyttömukavuus parani virityssatsilla, kuten kierrosherkkyys.
Dynosta tuli ulos n. 97 hp, olisi vain tarvinnut dynottaa ennen viripalikoita, että olisi nähnyt sen todellisen eron tämän pyörän kohdalla.
Mielestäni viritys on kutakuinkin onnistunut, kustannuksista voidaan olla montaa mieltä...
repa
Tuo satsi vastaa suunnilleen sitä Wunderlichin kaikilla herkuilla olevaa. Huippuja on tullut kaikesta päätellen lisää mutta kuinkahan kävi tosiasiallisesti käytettävissä olevan tehon. Vertailu alkuperäiseen olisi ollut mielenkiintoinen. Kaikissa näkemissäni vertailuissa on huipputehon tavoittelu vienyt voimaa alhaalta.(repa gs @ Joulu. 06 2004,20:09) kirjoitti
Kysehän on tietysti ajotyylistä mutta milloin tarvitaa yli 5000 rpm? Prosentti ajosuoritteesta?
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kyllä Boxerista alaväännön saa pois huonolla virityksellä,ei kai se kummonen homma ole kun monet siitä valittaa.
Minulla on kyllä hyviä kokemuksia,vääntö kasvaa reilusti koko kierrosalueella, etentin alakirroksilla, (ihan aikuisten oikeesti). Jos dyno käppyrät menee alkuperäisen alle,niin kannattaa vaihtaa seuraavaan putiikkiin.Pemarin lastuttajia ei kyllä suomesta montaa löydy ja saksalaisilla lastuilla ei taida tehdä mitään.
Hyvin uusiinkin pemuihin tulee potkua,tänään hain omani pois penkistä. Osia vaihtamatta +6Nm ja +6Kw. Pyörä on R1200GS.